2018-06-18, 10:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ClariNet
Intressant och mycket givande att gå tillbaks i tråden. S 226-227 är särskilt innehållsrika. Kan konstateras att vi i tråden rör oss i cirklar, utan att komma nämnvärt framåt. Det mesta som diskuterats senaste halvåret har varit uppe på tapeten långt tidigare.

Ja håller med, det finns väldigt många bra inlägg bakåt i tråden. Även som du säger att allt nytt som tas upp har redan dom bakåt i tråden betat av för flera år sen. Släktgrejen är väl det enda undantaget.

Är nog inte lättaste uppgiften att lösa det här framför sin dator, men är ju grymt spännande. Det finns så mycket information om dubbelmordet. Man får köra lite till över sommaren sen lägger man ner.
Citera
2018-06-18, 11:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Link04
Inlägg 2726 i tråden om knivdådet Varberg där en som känner till GM där skriver om honom. Känns som att det är precis en sådan person som var på plats i Linköping och är GM där.

Ostraffad, inga droger. Psykisk störning. Trassligt bakåt.
Jag läste igenom Varbergstråden och fastnade direkt för att GM var psykiskt sjuk, inne i en psykos med vanföreställningar. Kan inte släppa allt det som JGF har bidragit med i den här tråden. Eftersom jag själv har nära erfarenhet av psykiskt sjuka personer (såväl i familjen som i tidigare jobb) vet jag att det kan gå många år mellan skoven. GM i Linköping skulle alltså ha kunnat vara akut sjuk, precis som Varbergsmördaren, för att senare ha kommit in i en annan livsfas. Sen är det en annan fråga om han fortfarande lever.
Citera
2018-06-18, 22:04
Medlem
Tompa-123s avatar
Citat:
Jag läste igenom Varbergstråden och fastnade direkt för att GM var psykiskt sjuk, inne i en psykos med vanföreställningar. Kan inte släppa allt det som JGF har bidragit med i den här tråden. Eftersom jag själv har nära erfarenhet av psykiskt sjuka personer (såväl i familjen som i tidigare jobb) vet jag att det kan gå många år mellan skoven. GM i Linköping skulle alltså ha kunnat vara akut sjuk, precis som Varbergsmördaren, för att senare ha kommit in i en annan livsfas. Sen är det en annan fråga om han fortfarande lever.

Men om de har kollat dna på folk som har begått självmord osv så borde han ju ha funnits med där? Förstår din tanke. Kanske var det något som triggade honom men jag tror att då hade han åkt fast för perosner med "tillfällig" psykos brukar löpa amok om man kollar på järnrörsmannen tex som såg troll. Han gav sig inte innan polisen stoppade honom och samma var det ju med han i Varberg. Polisen sköt väl flera skott innan han gav vika?
Citera
2018-06-18, 22:48
Medlem
Personen kan ju även vara försvunnen och kroppen inte hittad
Citera
2018-06-19, 12:25
Medlem
Citat:
Kan inte släppa det JGF berättade om. Hur vet vi att hon är fejk?
Tyckte det fanns logiska problem med berättelserna. Inga uppenbara men inkonsekventa uppgifter. Dessutom blev hen aggressiv och började förolämpa när någon ifrågasatte. Istället för att argumentera.
Citera
2018-06-19, 18:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Cornerofhope
Tyckte det fanns logiska problem med berättelserna. Inga uppenbara men inkonsekventa uppgifter. Dessutom blev hen aggressiv och började förolämpa när någon ifrågasatte. Istället för att argumentera.

Har tänkt mycket på det igen hur GM kunde försvinna från platsen och ev även från staden. Jag tror nog ändå att en bil hyfsat nära mordplatsen är det som bäst förklarar det och att det är han själv som kör den. Trots att han är stressad.

Jag har själv i nåt gammalt inlägg skrivit om Anna Lindhs mördare som smet från centrala Stockholm men han tog en taxi relativt nära därifrån. Så det är ju ändå lite samma tillvägagångssätt. Polisen har säkert haft lite extra koll på taxibilar pga av just Anna Lindh och GM:s flyktväg där. Så inte så troligt att det var likadant i Linköping. Buss eller tåg, där borde vittnen noterat honom.

Att GM ska ha tillgång till en bostad nära via någon bekant, gömt sig där, sen fått skjuts av någon därifrån är en möjlighet så klart dock borde chansen att hitta honom vid ett sånt scenario vara klart bättre. Grannar brukar ha bra koll på avvikande saker och benägna att anmäla, speciellt vid ett sånt här allvarligt och uppmärksammat brott. Boende i hus runt området har säkert tänkt till över det här och pratat med andra boende i deras hus om det här och i fall det har synts till någon misstänkt person just pga att media och polisen talat mycket om en möjlig koppling till området. Tom specifikt att han kan ha smitit in i en fastighet nära mordplatsen. Grannar brukar ha koll. Finns ju inga ödehus direkt nära Åsgatan heller. Lättare för grannar att gå ihop och anmäla eller bara tipsa om en misstänkt person i deras fastighet. Dessutom stor kartläggning av det här från polisens sida.

Finns ju ett gäng större och mindre parkeringsplatser runt mordplatsen. Sen vad han gör där på den platsen och vid den tidpunkten är ju oklart men det är det ju även vid andra tänkbara flyktsätt.
Citera
2018-06-19, 19:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Link04
Har tänkt mycket på det igen hur GM kunde försvinna från platsen och ev även från staden. Jag tror nog ändå att en bil hyfsat nära mordplatsen är det som bäst förklarar det och att det är han själv som kör den. Trots att han är stressad.

Jag har själv i nåt gammalt inlägg skrivit om Anna Lindhs mördare som smet från centrala Stockholm men han tog en taxi relativt nära därifrån. Så det är ju ändå lite samma tillvägagångssätt. Polisen har säkert haft lite extra koll på taxibilar pga av just Anna Lindh och GM:s flyktväg där. Så inte så troligt att det var likadant i Linköping. Buss eller tåg, där borde vittnen noterat honom.

Att GM ska ha tillgång till en bostad nära via någon bekant, gömt sig där, sen fått skjuts av någon därifrån är en möjlighet så klart dock borde chansen att hitta honom vid ett sånt scenario vara klart bättre. Grannar brukar ha bra koll på avvikande saker och benägna att anmäla, speciellt vid ett sånt här allvarligt och uppmärksammat brott. Boende i hus runt området har säkert tänkt till över det här och pratat med andra boende i deras hus om det här och i fall det har synts till någon misstänkt person just pga att media och polisen talat mycket om en möjlig koppling till området. Tom specifikt att han kan ha smitit in i en fastighet nära mordplatsen. Grannar brukar ha koll. Finns ju inga ödehus direkt nära Åsgatan heller. Lättare för grannar att gå ihop och anmäla eller bara tipsa om en misstänkt person i deras fastighet. Dessutom stor kartläggning av det här från polisens sida.

Finns ju ett gäng större och mindre parkeringsplatser runt mordplatsen. Sen vad han gör där på den platsen och vid den tidpunkten är ju oklart men det är det ju även vid andra tänkbara flyktsätt.

'Mannen på bänken' ställer till det mycket, särskilt tidpunkten då han har setts i TRF. Säg att han suttit där 08.00 eller strax efter, fine, han kanske 'tog igen sig' innan han stack. Men att han skulle hängt kvar så länge är skumt. Känslan säger kollektivtrafik. Men en dag kanske vi får veta. Jag tror han agerat mycket 'ensamt' och gjort lite väsen av sig både på väg dit och hem.
Citera
2018-06-19, 19:49
Medlem
Citat:
'Mannen på bänken' ställer till det mycket, särskilt tidpunkten då han har setts i TRF. Säg att han suttit där 08.00 eller strax efter, fine, han kanske 'tog igen sig' innan han stack. Men att han skulle hängt kvar så länge är skumt. Känslan säger kollektivtrafik. Men en dag kanske vi får veta. Jag tror han agerat mycket 'ensamt' och gjort lite väsen av sig både på väg dit och hem.

Det är helt sant. Jag tror också det är en ensamvarg. Det är ändå det mest logiska och vad polisen tror. Han bör ju ha en del avvikande beteende utöver sitt dubbelmord den här personen. Tror inte alls att det är en fungerande person. Tror inte att han har flyttat från Linköping pga hans psykiska tillstånd. Jag tror inte han har förmåga att starta upp på ett nytt ställe.

Han bor säkert utanför Linköping, några mil kan jag gissa och lever helt eller nästan helt ensam.

Är han död så har han troligen missats pga att han var äldre än profilen, jag gissar 30 plus, eller att dödsorsaken inte var självmord och därför missade Staaf honom.
Citera
2018-06-20, 01:10
Medlem
Han som bodde inkällaren på barnhemsgatan precis brevid. Trappa uppntill åsgatan då? Som ny hyresvärden inte fått inneller.ens viste att det bodde någon där på fyra år som.hade massa biljetter till estland år 2004 ? I bostaden ?och hyresvärden.tikkslut sa ennthej.bodde där men va ennkille . Och inte en.enda hyresgäst I huset hade någonsin sett en.enda gått ner där inkällaren????
Citera
2018-06-20, 09:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bolarsolasola
Han som bodde inkällaren på barnhemsgatan precis brevid. Trappa uppntill åsgatan då? Som ny hyresvärden inte fått inneller.ens viste att det bodde någon där på fyra år som.hade massa biljetter till estland år 2004 ? I bostaden ?och hyresvärden.tikkslut sa ennthej.bodde där men va ennkille . Och inte en.enda hyresgäst I huset hade någonsin sett en.enda gått ner där inkällaren????

Ved du vilken adress på Barnhemsgatan den killen i källaren ska ha bott?
Citera
2018-06-20, 09:41
Medlem
Alla hus vid Ica gick polisen inte igenom tillräckligt, husen på andra sidan gatan kolla dom upp ca 3 år efter, om mördaren är han från trädgårdsföreningen så tror jag inte på bil,buss känns bättre var det där estländaren från Göteborg bodde? Han som var misstänkt ett tag?
Citera
2018-06-20, 12:52
Medlem
Citat:
Hon uttryckte att hon kände sig påhoppad och ifrågasatt och reagerade då känslomässigt som många kvinnor gör; hon blev aggressiv och drog sig tillbaka. Som kvinna kan jag delvis förstå hennes reaktion och beklagar att hon försvann. Det fanns en del intressanta vinklingar i det hon skrev.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in