2018-06-19, 17:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tankebrott
Om det inte sker någon påverkan på den fysiska världen så kan ett fysiskt organ som mediets mun inte tala om det. Jag är inte lobotomerad.

Hur kommer det sig då att du kan diskutera saker som bara finns i din fantasi?
Citera
2018-06-19, 17:58
Medlem
jipeesss avatar
Citat:
Jo, då något utanför universum som inte hade någon effekt i universum inte hade gett några fenomen som någon i universum kunde uppleva.

Den vetenskapliga metoden handlar om falsifierbarhet. Det är ovetenskapliga institutioner som kallar sig för "vetenskapliga" som håller på med "paradigm". Jag har postat det här (FB) Strängteori ett ofalsifierbart slöseri med pengar? och det är verkligen inte pk!

falsifikationsmekanismen kan inte tillämpas på något vi för enkelhetens skull kan kalla metafysik,

det var det jag illustrerade med icke tillämpbara måttenheter
Citera
2018-06-19, 20:27
Medlem
jultomtenbrannupps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Denom
Som bara finns i fantasin eftersom att det inte går att ha någon objektiv uppfattning om den.
Är en ganska vedertagen teori bland världens fysiker att andra dimensioner existerar. Sen om just andar kommer därifrån låter jag va osagt.
Citera
2018-06-19, 20:30
Medlem
Denoms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jultomtenbrannupp
Är en ganska vedertagen teori bland världens fysiker att andra dimensioner existerar. Sen om just andar kommer därifrån låter jag va osagt.
Vilken vedertagen teori är det du tänker på som bevisat andra verkligheter?
Citera
2018-06-19, 20:48
Medlem
Man konstaterar bara vad alla tänkande människor redan har vetat i åtminstone 150 år. Själar, andar, Gud och efterliv är fullständigt uppenbart koncept uppfunna av människan. Tror man på något av dessa så är man antingen okunnig, korkad eller lever i förnekelse. Något annat alternativ finns inte.
Citera
2018-06-19, 22:55
Medlem
526s avatar
Citat:
De mycket känsliga instrumenten i acceleratorer har letat efter minsta lilla energi som tillförs från eller försvinner till något okänt och odetekterat, men inte hittat någonting alls. Om inte ens de känsligaste instrumenten i världen kan hitta något spirituellt är det uteslutet att något sådant skulle kunna ha någon som helst effekt på eller förnimma något i detta universum. Alltså ingen återfödelse, inget liv efter döden och ingen kommunikation med andar. Ett annat universum som inte hade någon som helst kontakt med detta hade inte kunnat utgöra en besjälning av oss i alla fall. https://futurism.com/brian-cox-if-ghosts-existed-wed-have-found-evidence-for-them-by-now/
Har man lyckats mäta liv som kommer in i en kropp?
Vad är det de mäter?
Senast redigerad av 526 2018-06-19 kl. 22:57.
Citera
2018-06-19, 23:35
Medlem
Citat:
Vilken vedertagen teori är det du tänker på som bevisat andra verkligheter?
Finns inga konkteta bevis vad jag vet. Men teoretiska fysiker tror det kan finnas. Finns mycket info på Youtube om du söker
Citera
2018-06-19, 23:38
Medlem
Denoms avatar
Citat:
Finns inga konkteta bevis vad jag vet. Men teoretiska fysiker tror det kan finnas. Finns mycket info på Youtube om du söker
Du påstod först att det är en vedertagen teori bland fysiker och nu medger du att det inte ens finns några bevis, det är en ganska stor skillnad mellan de två sakerna.
Citera
2018-06-19, 23:45
Medlem
Citat:
Du påstod först att det är en vedertagen teori bland fysiker och nu medger du att det inte ens finns några bevis, det är en ganska stor skillnad mellan de två sakerna.
Behövs inga bevis för att tro på nånting. Det gäller även vetenskapsmän. Typ som stringteorin. Finns inga bevis men många tror på den
Citera
2018-06-19, 23:49
Medlem
Denoms avatar
Citat:
Behövs inga bevis för att tro på nånting. Det gäller även vetenskapsmän. Typ som stringteorin. Finns inga bevis men många tror på den
Det är inte riktigt bara för att du tror på det.
Citera
2018-06-20, 00:00
Medlem
Citat:
Det är inte riktigt bara för att du tror på det.
och det är inte fantasi bara för att det inte är bevisat
Citera
2018-06-20, 01:56
Medlem
Bevis hit och dit. Finns inga bevis på att någonting existerar. Varken du eller jag. Föreställ er en teknologisk evolution på t.ex. 1 miljon år. Skulle knappast vara omöjligt att simulera en verklighet vid det laget. Hypotetiskt sett, om vi skulle leva i en simulation skulle vi vara lika verkliga som valfritt datorspel.

Kanske existerar högre dimensionella varelser just på högre dimensioner. Kanske kan dessa varelser upplevas av människor med ett expanderat medvetande. Som att byta frekvens på en radio kan användas som analogi. Astral projektion, högt doserade hallucinogener och djupa meditativa stadier kan ge upplevelse att medvetandet lämnar kroppen och man tillfälligt kan vistas i dessa omateriella 'verkligheter'. Finns inget idag som kan bevisa eller motbevisa detta. Detta hör dock till metafysik vilket simplast kan förklaras som punkten där fysik och filosofi möts
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in