2018-06-22, 22:40
Medlem
kalkryggars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vixxing
Kan dom mäta känslor, drömmar, tankar osv? Att någonting inte är mätbart betyder inte att det inte finns, det betyder bara att det inte är just mätbart... (dom kan tex inte mäta Gravitationsvågor på LHC trots att det är bevisat att dessa finns)

Japp det går att mäta. Man kan få ut lite olika mätdata från tankeverksamhet. Man kan även skilja på när det är vakna tankar och drömmar. Det finns forskare som tror att vi i framtiden kan avkoda hjärnans neurala nätverk såpass att vi till och med kan se vad folk tänker och drömmer.

Citat:
Ursprungligen postat av SektenAndersson
för att befinna sig i deras dimension kan man inte vara människa

Citat:
Ursprungligen postat av SektenAndersson
Med dimension menar jag en annan verklighet som vi av kött och blod inte kan se, men som fortfarande är verksam

Du vet väldigt mycket om någonting som ingen människa (enligt dig) kan veta någonting om. Har du inte funderat på att det är lite märkligt?
Det finns inte ett spår efter det. Man kan inte mäta det på något sätt. Man kan inte ens vara människa för att ta del av denna dimension. Men du vet en hiskeligt massa om det. Är du inte människa då? Får man fråga vad du är. Du gör klart i det andra inlägget jag citerar här från dig att du inte kan vara av kött och blod. Jag är mycket nyfiken på vad du är för du måste vara något som mänskligheten inte känner till och ändå så sitter du dag efter dag på Flashback och skriver inlägg. Mycket märkligt minst sagt!
Citera
2018-06-22, 23:44
Medlem
RoofleTrains avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kalkryggar
[...]Mycket märkligt minst sagt!
Ser att du tagit en kurs i retorik från Lennart Bladh! Vattentäta argument. Även om jag inte håller med användaren du citerar så framstår du som den största token. Men vad vet jag?
Citera
2018-06-23, 00:14
Medlem
kalkryggars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RoofleTrain
Ser att du tagit en kurs i retorik från Lennart Bladh! Vattentäta argument. Även om jag inte håller med användaren du citerar så framstår du som den största token. Men vad vet jag?

Vet inte vem Lennart Bladh är så du har fel. I övrigt är det svårt att veta vad du syftar på då du uttrycker dig ungefär som ett klappträ. Vad är det för problem med mina argument. Klarar du av att säga något vettigt eller är det där "Men vad vet jag" kommer in för dig.

Du verkar inte riktigt med i pallet.
Citera
2018-06-23, 01:09
Avstängd
TwoThousands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tankebrott
Det finns ingen gud.

Det gäller bara för dig själv, tyvärr.
Citera
2018-06-23, 01:22
Medlem
526s avatar
Citat:
Moderna mätningar lyckas faktiskt mäta en fullständig balans mellan energin som dyker upp i en energiform och den som försvinner i en annan energiform. Om det fanns okända energiformer så hade energins omvandling in i och ut ur de kända formerna gett sken av brott mot energiprincipen, och det gör de inte.

Det du säger förutsätter att man känner till alla energiformer och att dessa påverkar de som är kända. Vilket man kan veta.

Jag vill se vad det är för energier som mäts. Jag vill veta hur radiovågor påverkar i den metoden.
Jag vill veta hur man uteslutit all annan påverkan och isolerat viss påverkan.

Som sagt - om allt kan mätas så blir det mycket som påverkas. Jag tror inte det är så i det här fallet.
Om du inte förklarar vad och hur de mätt med vilka metoder och vad mätobjekten är så är det här lönlöst att diskutera då det blir trams när någon påstår att de har en mätmetod för allt utan att säga vad det är.
Citera
2018-06-23, 05:04
Medlem
redmoon-cats avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 526
Det du säger förutsätter att man känner till alla energiformer och att dessa påverkar de som är kända. Vilket man kan veta.

Jag vill se vad det är för energier som mäts. Jag vill veta hur radiovågor påverkar i den metoden.
Jag vill veta hur man uteslutit all annan påverkan och isolerat viss påverkan.

Som sagt - om allt kan mätas så blir det mycket som påverkas. Jag tror inte det är så i det här fallet.
Om du inte förklarar vad och hur de mätt med vilka metoder och vad mätobjekten är så är det här lönlöst att diskutera då det blir trams när någon påstår att de har en mätmetod för allt utan att säga vad det är.

Medge att det skulle kännas som en befrielse, en lättnad för dig om det visade sig att andar/själar inte finns.
Citera
2018-06-23, 07:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TwoThousand
Det gäller bara för dig själv, tyvärr.

Att gud inte finns gäller inte bara en viss person. Finns det ingen kinesisk tekanna i omloppsbana runt Jupiter så spelar det ingen roll vilken person som avses.
Citera
2018-06-23, 07:32
Medlem
Citat:

Det förutsätter det inte alls. Teorin om att det finns okända energiformer förutsäger däremot att summan av de kända energiformernas mängder ska öka när okänd energi omvandlas till känd energi och minska när känd energi omvandlas till okänd energi. Tidigare var vissa sorters neutrinos okända och då såg det ut som om energiprincipen bröts, men nu finns inga skenbara brott mot den kvar.
Citera
2018-06-23, 13:35
Medlem
526s avatar
Citat:
Det förutsätter det inte alls. Teorin om att det finns okända energiformer förutsäger däremot att summan av de kända energiformernas mängder ska öka när okänd energi omvandlas till känd energi och minska när känd energi omvandlas till okänd energi. Tidigare var vissa sorters neutrinos okända och då såg det ut som om energiprincipen bröts, men nu finns inga skenbara brott mot den kvar.

Men hur vet man det?
Och varför ska den okända energin omvandlas till känd energi?
Det är ju hypoteser som inte går att bevisa
Citera
2018-06-23, 13:49
Medlem
526s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av redmoon-cat
Medge att det skulle kännas som en befrielse, en lättnad för dig om det visade sig att andar/själar inte finns.

Nej men för vissa skulle det göra det. Det är det som är det bakomliggande problemet. Anledningarna till det är tror jag är två i huvudsak:
Det skulle vara en slutgiltig seger för människor som är rädda för ett liv efter döden pga att de skulle skippa bli dömda. (som de verkar tro de blir)
Den andra att människan vill känna sig som gudar i universum. Personer som sysslar med vetenskap vill att det ska vara det högsta formen av kunskap. De vill inte ha konkures av gudar och annat de inte kan förstå och styra.
OBS att det är exakt samma psykologiska mekanism som när prästerskapet förr i tiden mässade om att gud var allsmäktig och att kyrkan var det högsta organet och att präster (och adeln) var utsända av gud at ha makten.

MIn syn på "andlighet" är ganska vetenskaplig. Jag tror helt enkelt att medvetande och liv är en grundkraft i naturen/kosmos. För att det är den enklaste och mest logiska lösningen. Allt är ett. Men detta "ett" ter sig på olika sätt beroende på vilken nivå av energi man utgår från när man observerar det hela. I från vårt (människas) perspektiv ser det ut som vi är isolerade medvetanden, men om man hade tillgång till kunskap och såg precis allt skulle man se att det är ett och samma system.
Tex en sten ter sig helt utan medvetande, men i kretskort är det bara olika mineraler som samverkar till en större enhet och bildar emergens. Dvs en sten är en del i ett större mönster och leder energi. Allt leder energi på något sätt.

Jag tror inte det finns parallella system som verkar oberoende av varandra och gör samma sak. Tex tror jag inte att medvetandet/själen är något som uppstått i våra huvuden samtidigt som det med stor sanoolikhet skulle uppstå liknande liv/själar på andra ställen i universum oberoende av något. Det är samma grundkonfiguration på hela universum. Allt är ett enda stort medvetande. Och det skrämmer vissa personer. Det blir en sorg att vara underkastad något större i deras lilla patetiska skitliv.
Citera
2018-06-23, 15:10
Avstängd
TwoThousands avatar
Citat:
Att gud inte finns gäller inte bara en viss person. Finns det ingen kinesisk tekanna i omloppsbana runt Jupiter så spelar det ingen roll vilken person som avses.

Det gäller tyvärr bara ditt folk, ingen av er får vara i närheten av Gud förtjänar inte det.

Sanningen är hård ibland..
Citera
2018-06-23, 15:15
Medlem
Citat:
Men hur vet man det?
Och varför ska den okända energin omvandlas till känd energi?
Det är ju hypoteser som inte går att bevisa

Om något fysiskt som till exempel ett mediums mun kan rapportera om okänd energi, då betyder det att den okända energin skulle ha interagerat med känd energi och materia.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in