2018-06-19, 17:08
Medlem
LimeTimes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Ja, när man läser det här blir man VERKLIGEN ledsen:

"Polisen rubricerade fallet som människorov och det tog över fyra dagar innan kroppen hittades.

Enligt Mats Rupla som är chef på polisens hundenhet hade kroppen sannolikt hittas tidigare om man istället vidtagit de utredningsåtgärder som görs i samband med rubriceringen ”försvunnen person”.

– Det är jag övertygad om, säger han."

"Bara dagar efter att kvinnan anmälts försvunnen reste Peter Springare på semester. Enligt uppgifter hade man fattat beslut att inte vidta några ytterligare planerade utredningsinsatser.
"

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/orebro/efter-intern-kritik-utredare-for-kvinnomord-petas

Jag förmodar att ibland kanske det är svårt att som spaningsledare ta semester, men även de behöver ju kunna planera sina liv. Man kanske har bokat en resa med familjen och det är svårt att avboka.

Men det måste ju finnas någon plan för hur arbetet ska fortgå innan man går på semester. Det är väl där det brustit?

Vad sjutton menar han???? Inte vidta några ytterligare utredningsinsatser????
Tilltron till utredningen har fått sig en rejäl törn! Så jävla klantigt att sätta in en spaningsledare som ska dra på semester. Gärningsmannen har fått ett rejält försprång och haft tid att städa undan både det ena och det andra.
Citera
2018-06-19, 17:09
Medlem
Citat:
Ja, när man läser det här blir man VERKLIGEN ledsen:

"Polisen rubricerade fallet som människorov och det tog över fyra dagar innan kroppen hittades.

Enligt Mats Rupla som är chef på polisens hundenhet hade kroppen sannolikt hittas tidigare om man istället vidtagit de utredningsåtgärder som görs i samband med rubriceringen ”försvunnen person”.

– Det är jag övertygad om, säger han."

"Bara dagar efter att kvinnan anmälts försvunnen reste Peter Springare på semester. Enligt uppgifter hade man fattat beslut att inte vidta några ytterligare planerade utredningsinsatser.
"

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/orebro/efter-intern-kritik-utredare-for-kvinnomord-petas

Jag förmodar att ibland kanske det är svårt att som spaningsledare ta semester, men även de behöver ju kunna planera sina liv. Man kanske har bokat en resa med familjen och det är svårt att avboka.

Men det måste ju finnas någon plan för hur arbetet ska fortgå innan man går på semester. Det är väl där det brustit?

Man kan tycka att de redan från början kunde ha satt någon annan att leda fallet om Springare skulle på semester och inte kunde tänka sig att skjuta på den...
Citera
2018-06-19, 17:10
Medlem
Cloudedcrystalbeams avatar
Citat:
Människor är olika och det gäller ju inte bara hur skrikvittnet beter sig i samtalet.
Det gäller ju också den polis som tar beslut om att inte skicka någon bil i det läget. Allt handlar om vad som utspelar sig i kommunikationen mellan två personer och kanske de befintliga resurser man har.

Måste vara hemskt för de skrikvittnet att veta vad som hände i efterhand.
Många människor är drabbade i ett sådant här fall.

Värst för barnen.
I det hem där man ska känna sig mest trygg......

Så sant. Sorg och bedrövelse. Hur och varför letar sig ondska in överallt vad det verkar? Kusligt...
Citera
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cocinella
J*vla idioter!

Ber ödmjukast om ursäkt för min oneliner.

Nu blir jag också upprörd

Det är ju det man har tänkt hela tiden.

När en person verkar försvinna från jordens yta, mitt i något som det verkar, och polisen börjar misstänka att det kanske är ett människorov.

Behöver man inte alltid ha i åtanke att människorovet kanske är ett mord?

Hur ofta kidnappas kvinnor bara så där?
Jmf med hur ofta mördas kvinnor?
Citera
Medlem
Draifoss avatar
Citat:
Kan det vara så illa att polisen inte förstod förrän långt senare att skriken under natten kunde ha haft med LW:s försvinnande att göra? Den kopplingen gjorde man kanske först när vittnesuppgifterna dök upp här i tråden förra veckan (och därefter i media).
Bara dagar efter att kvinnan anmälts försvunnen reste Peter Springare på semester. Enligt uppgifter hade man fattat beslut att inte vidta några ytterligare planerade utredningsinsatser.

Detta har väckt skarp kritik inom polismyndigheten, vilket nu alltså leder till att Peter Springare får gå.
Senast redigerad av Draifos 2018-06-19 kl. 17:13.
Citera
2018-06-19, 17:16
Medlem
Champagneoclocks avatar
Verkar onekligen som Örebropolisen gjort bort sig fett här, att sätta in Mikael Nyqvist är ett rejält misstag, en jäkla oduglig polis som borde varit kvar och jagat fortkörare. Tror att det finns många som vill sätta kniven i ryggen på Springare iofs, Springare är en riktigt duktig polis och utredare.
Polisen Örebro behöver en ny ledning.
Citera
2018-06-19, 17:16
Medlem
Det går ju att dra in beviljade semestrar om arbetet så kräver - mystiskt att inte ansvarig chef gjorde det - eller tillsatte annan spaningsledning. Betydligt mindre viktiga jobb kräver närvaro och beredskap dygnet runt och avbrytande av semester om det är behövligt.
Citera
2018-06-19, 17:19
Medlem
Enorms avatar
Mitt i matchen? Det här blir inte bara märkligare!? Förtroendekapitalet är tydligen förbrukat hos fler än FB´s skribenter. Jag utgår ifrån att det har klantats till utöver de inledande misstagen, men mitt i matchen? Jag skrev tidigt att utredningen har "gått i stå" Nu verkar det j.....t mörkt! kan någon klargöra vad som händer....? Det här kan väl aldrig gagna utredningen?
Citera
2018-06-19, 17:21
Medlem
Enorms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sommarljum
Ja, i Åmmeberg.
-Grabben från andra sidan gatan ja....
Citera
2018-06-19, 17:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Draifos
Kan det vara så illa att polisen inte förstod förrän långt senare att skriken under natten kunde ha haft med LW:s försvinnande att göra? Den kopplingen gjorde man kanske först när vittnesuppgifterna dök upp här i tråden förra veckan (och därefter i media).
Bara dagar efter att kvinnan anmälts försvunnen reste Peter Springare på semester. Enligt uppgifter hade man fattat beslut att inte vidta några ytterligare planerade utredningsinsatser.

Detta har väckt skarp kritik inom polismyndigheten, vilket nu alltså leder till att Peter Springare får gå.

Polisen delade ut lappar den 16/5 i området om att man skulle ringa utredarna. När de boende ringde så sades det att någon skulle ringa upp några dagar senare. Det ovan förklarar varför inte det var något drag i att prata med folk direkt.
Citera
2018-06-19, 17:22
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MistressAdelharde
Man kan tycka att de redan från början kunde ha satt någon annan att leda fallet om Springare skulle på semester och inte kunde tänka sig att skjuta på den...

Kanske sant. Svårt att veta. Men tror du har rätt.

Man har ju sett att media har varit kritiska och frågande till en del saker (samma som har tagits upp här, hm konstigt nog). Kanske det har riktat ljuset och väckt en del frågor i högre instans.
Kan tänka mig att man ständigt har nya fall som det kan vara i kritiskt läge.

Men det är väl som i många jobb. Allt kan ju inte stå och falla med att någon har semester varje gång. Man får väl ha en plan, någon annan tar väl över och får bli breifad i ärendet?

Jag tycker att det är bra att pressen synar och frågar så att sådant kommer upp till ytan.

Om ingen blir fälld för mordet, då är det riktigt, riktigt tråkigt för alla inblandade.

Nä, jag är en optimist.
Jag tror på de provsvar som man väntar på.
Jag tror och hoppas att mördaren klantat till det så mycket ändå, mitt i sitt vredesutbrott. Det finns annat som kan bilda en indiciekedja.

Tänk på Billy och Tova.
Inga vittnen och ingen bindande teknisk bevisning.
Med en skicklig åklagare och en gedigen utredning gick det!
Citera
2018-06-19, 17:23
Medlem
Var det Springare, spaningsgruppen eller åklagaren som på eget bevåg såg till att SD och HD inte fick kliva av planet i USA?
Förstår bättre nu iaf varför åklagaren fattat egna beslut i fallet... En spaningsledare på semester och en grupp poliser som är tillsagda att inte göra nånting under tiden i ett fall där de troligen redan från början misstänkte att offret blivit mördat..
Kanske inte går att skylla på åklagaren att bevisen inte räckte till för sannolika skäl
Senast redigerad av MistressAdelharde 2018-06-19 kl. 18:14. Anledning: Stavningsprogram
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in