2018-06-19, 15:02
Medlem
Efter dagens Baas-scoop och Mattias Wågs skryt om att han kommer att släppa en bomb på SDs dag i Almedalen (Nyheter Idag) så drar jag mig till minnes vad Chris Dulny sa i mars i år när han ombads spå SDs valresultat.

Han trodde (om jag minns rätt) att de kunde hamna under 20 procent. Han hade lite olika skäl för att tro det men det enda jag kommer ihåg är att han sa att det fanns en del rätt så allvarliga grejer som han visste skulle komma fram i valrörelsen.

Jag själv tror på betydligt högre siffror men det lät lite illavarslande.
2018-06-19, 15:05
Medlem
RingRing2014s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lantis60
Jag är inte övertygad om att YouGov kommer att öka så väldigt mycket.

Jag tror att de gör det. Yougov är det enda institutet som inte haft ett ryck uppåt i sina siffror efter Afghan-haveriet, böneutropen och Löfvéns LAS-grodor.

Däremot är det kanske inga speciella uppgångar att vänta i de andra mätningarna.

Men vi får se..
Senast redigerad av RingRing2014 2018-06-19 kl. 15:11.
2018-06-19, 15:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RingRing2014
Yougov är det enda institutet som inte haft ett ryck uppåt i sina siffror
Just det.
Det kan vara så att de andra ökningarna är korrigeringar inför valet.
2018-06-19, 15:13
Medlem
RudyardKiplings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Friherr
Efter dagens Baas-scoop och Mattias Wågs skryt om att han kommer att släppa en bomb på SDs dag i Almedalen (Nyheter Idag) så drar jag mig till minnes vad Chris Dulny sa i mars i år när han ombads spå SDs valresultat.

Han trodde (om jag minns rätt) att de kunde hamna under 20 procent. Han hade lite olika skäl för att tro det men det enda jag kommer ihåg är att han sa att det fanns en del rätt så allvarliga grejer som han visste skulle komma fram i valrörelsen.

Jag själv tror på betydligt högre siffror men det lät lite illavarslande.

Jag undrar just vad som skulle kunna komma fram som skulle dra SD ner under 20%? Nästa fråga blir var tar dessa då vägen, för tillbaka till 7K är vi nog överens om att de flesta inte går.
2018-06-19, 15:17
Medlem
Nostradumbasss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RudyardKipling
Jag undrar just vad som skulle kunna komma fram som skulle dra SD ner under 20%? Nästa fråga blir var tar dessa då vägen, för tillbaka till 7K är vi nog överens om att de flesta inte går.

Järnrörsskandal. Nazism. Eller "Det finns en risk att Åkesson blir statsminister. Ta ansvar". Inget biter längre. Jag tror det kan komma vilket scoop som helst, så länge det inte är riktat direkt mot Jimmie Åkesson kommer ingenting att kunna påverka nivån runt 25% tror jag.
2018-06-19, 15:17
Medlem
Ny mätning från Göteborg.

http://www.gp.se/nyheter/g%C3%B6teborg/svagt-st%C3%B6d-f%C3%B6r-alliansen-trots-s-kris-i-g%C3%B6teborg-1.6630521

Både Alliansen och SD går ganska dåligt där. Istället är det lokala partiet Demokraterna som lockar till sig väljare som är missnöjda med nuvarande styre. Men ändå förvånande lågt för SD.
2018-06-19, 15:39
Medlem
fernebos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 314Pi
De skulle inte skriva något om en privatperson om de inte fått tag på och konfronterat, fått någon form av erkännande från, på grund av risken att de har fel. Det kan bli mycket dyrt.

Jag tror inte det här påverkar opinionen en endaste promille.

Om något så tror jag att folk kommer att bli irriterade av att media försöker påverka hur folk ska rösta.

Nu tror jag iofs inte att de har tillräckligt många namn för att kunna hänga ut sverigedemokrater som skrivit nåt rasistiskt för 10 år sen varje dag fram till valet, men de kommer som idag att göra det varje gång det händer nåt som kan öka stödet för SD. Igår var det massmordet i centrala Malmö. Nästa gång är det kanske islamister som har skurit halsen av en skolklass. Naturligtvis var det ingen slump att både Aftonbladet och Expressen körde gamla SD-skandaler just idag.

Trams är vad det är och jag tror faktiskt inte att SD skadas det allra minsta. Snarare tvärtom när media beter sig så här. Att SD har en del idioter som representerar dem är redan en del av ekvationen. Det har det tjatats om i över ett årtionde och SD har ändå ökat och ökat och numera skulle ungefär var fjärde svensk rösta på dem. Jag kan liksom inte förstå hur redaktionerna kan vara så jävla blåsta att de verkligen tror att grejen med "SD-politiker var rasist" skulle ha nån effekt nu när den inte haft det tidigare. SD befinner sig nämligen i en situation där orsakerna till deras ökning främst går att finna hos S, Mp, V, M, C, L och Kd. Detta verkar det fortfarande finnas lågbegåvade journalister som inte förstår.
Senast redigerad av fernebo 2018-06-19 kl. 15:53.
2018-06-19, 15:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RudyardKipling

Citat:
Ursprungligen postat av Nostradumbass
Järnrörsskandal. Nazism. Eller "Det finns en risk att Åkesson blir statsminister. Ta ansvar". Inget biter längre. Jag tror det kan komma vilket scoop som helst, så länge det inte är riktat direkt mot Jimmie Åkesson kommer ingenting att kunna påverka nivån runt 25% tror jag.

Ja, det är svårt att föreställa sig vad som kan skada det som faktiskt är SD:s varumärke hos allmänheten. Vad är moraliskt MER avskyvärt än att låta vuxna män låtsas vara barn eller mer graverande än migration som kostar skattebetalarna 74 000 kr/individ och år?

Trump ska ju ha sagt något om att kunna skjuta någon i dagsljus utan att det skulle påverka hans popularitet, vilket ju beskriver den långsiktiga fördelen med att vara utsatt för en fientlig media som de egna supprtrarna redan varit tvungna att sluta lita på för att alls ha blivit supportrar.

Samtidigt antar jag att en insider som Dulny förstår detta?
2018-06-19, 15:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av oyto
Inse vilken hopplös nolla du är som i samma jävla inlägg gnäller över ohederlig debatteknik efter att inte sysslat med annat än hysteriskt halmgubbeknytande i dina utläggningar.
Men det är ju Sverige åt svenskarna-politik du vill att de ska driva, för helvete. JAG kan inte rå för att den formuleringen luktar 90-tal, måste jag använda omsvep på grund av dina semantiska multiallergier? Du ser helst att alla utom etniska svenskar ska återvandra, korrekt? Och därigenom återbörda Sverige till svenskarna, korrekt? Hur beskriver jag då det i termer som du godkänner? Cirkulär migration?
Citat:
DU begriper inte hur enkelt och okontroversiellt svensk etnicitet är, utan kopplar det till nazism. DU kan fortfarande inte skilja på en vinnande populism och nationalism som sveper över hela västvärlden och den tröttsamma vrångbild som du lapade i dig på 90-talet. Det definierar DIG.
Nej, jag tycker inte svensk etnicitet är kontroversiellt. Däremot att det blir problematiskt att göra politik av det om man har väljarmaximering som ambition. Du vet, nå ut till alla som ännu är lite rädda för SD på grund av den tröttsamma vrångbilden. Tror du att massorna av 7K-väljare ute i landet som SD ska vinna över har andra referensramar än den de lapade i sig på 90-talet?
Citat:
JAG har konsekvent föregripit denna utveckling och med ytterst vårdad retorik förklarat hur ett parti som SD kan och måste bli rumsrena på egna villkor, hur svensk konsensuskultur och ett rabiat etablissemang är en fördel för ett parti som har ambitionen och den historiska möjligheten att bli statsbärande.
Precis, ytterst vårdad retorik. I en fokusgrupp som är Flashback, inte Familjeliv. Där den ändå väcker frågor, och då lackar du ur när nån trampar på den semantiska grusgång du krattat så omsorgsfullt. Så hur tror du den skulle fungera ute i en betydligt mer skeptisk värld som hittar baktankar i allt oavsett hur vårdat man framställer det? Om du blir frustrerad över mina missförstånd så är det nog inget mot de sextiotusen frågor du skulle få av ett journalistuppbåd som sen ska kommunicera ut vad de tror att de hörde till en lika förvirrad publik. Du vill liksom inte veta av att vi är i Sverige, med allt vad det innebär. Landet där Björn Söder naziststämplas för att han belyser en paradox rörande etnicitet vs nationstillhörighet. Du blir tokig när du inte får kontrollera språket, men där ute kommer du inte att ha kontroll över språket, och alla dina vårdade begrepp kommer att uppfattas ungefär som att du säger ”den slutgiltiga lösningen” fast menar ”Gas!”

Ett tips är att det första de kommer att fråga är: Jaha, svenskar är ett folk som andra folk. Så vad vill du med det? Hur vill du gå vidare? Ska du stå där då som underpants gnomes i South Park och säga ”Steg 1: Svenskar är ett eget folk, steg 2: -, steg 3: Vinst!”?
Citat:
Fortsätt du och skrikgråt "Leave Sjöström alone!" och varva det med försvar av varenda sväng SD-ledningen gjort och gör. Var ohederlig i din egen argumentation och vädja om att andra ska hålla sig till reglerna och vara seriösa. Det är redan diskonterat.
Ser du nåt fel eller märkligt i att SD-sympatisörer försvarar SD-ledningen? Är det anti-SD på nåt sätt?
2018-06-19, 16:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Milton-E
Ny mätning från Göteborg.

http://www.gp.se/nyheter/g%C3%B6teborg/svagt-st%C3%B6d-f%C3%B6r-alliansen-trots-s-kris-i-g%C3%B6teborg-1.6630521

Både Alliansen och SD går ganska dåligt där. Istället är det lokala partiet Demokraterna som lockar till sig väljare som är missnöjda med nuvarande styre. Men ändå förvånande lågt för SD.

Det finns ju lokala partier att rösta på om man vill signalera missnöje. Som Demokraterna.

Det roligaste med mätningen tycker jag är hur nära (V) och (S) ligger. 14.7% mot 12.5% är nog lite mindre skillnad än vad (S) är bekväma med. Blir de 4:e största parti i Göteborg vore det en hyfsad genomklappning.

Frågan är hur siffrorna från Göteborg skulle se ut i Riksdagsvalet? De som lämnar (S) för Demokraterna för att protestera mot västlänken är de fortfarande (S) väljare till Riksdagen? Mycket möjligt att (S) kommer att få högre siffror till Riksdagen men med Anna Johansson högst på listan måste det väl ligga nära till hands att proteströsta där också och då lär ju (SD) få högre siffror.
2018-06-19, 16:50
Medlem
Nostradumbasss avatar
Citat:
Fattar du inte den enkla logiken i att ett hatat, hånat och misstänkliggjort parti bara kan bli accepterat om de som hatar, hånar och misstänkliggör inte längre betros? Och när det tolkningsföreträdet väl är förlorat, så är det SD som bestämmer om "SD", "etnisk svensk" eller "återvandring" är kontroversiella begrepp?

Det här med att SD ägnar sig åt väljarmaximering; det har SD pratat om men jag tror det är viktigt att s.a.s. fiska i samma vatten. Det som gör att SD blir större är hela tiden tillflödet av nytt vatten och ny fisk så att deras sjö av potentiella väljare blir större.

Om SD hade sprungit runt och fiskat i alla sjöar samtidigt hade man fått flest väljare - men hade då fått dumma ner politiken så mycket så att man blir lika impotenta som Socialdemokraterna.

Det faktum är att dom andra är så inihelvete dåliga gör att det läcker från de andra partiernas fiskevatten utan att SD behöver fiska där. Dom andra partierna är helt moraliskt korrupta och har tappat sina kompasser. SD har den mest intakta moraliska kompassen. Och den största och djupaste sjön. För Socialdemokraternas fiskesjö läcker som ett jävla såll. Moderaternas lite grann. Liberalernas och MPs fiskesjö håller på torka ut.

SD behöver alltså inte "måla sig så tunt" så att dom kan fiska hos dom andra. Fisken kommer till SDs mest syrerika sjö. När "järnrörsskandalen" och andra nazistfascistmålningen för 4 år sen pågick var SDs sjö av potentiella väljare inte alls lika stor och djup som den är nu. Så SD kan väljarmaximera genom att bara håva in. Inte "närma sig dom andra" i alls lika stor utsträckning som dom andra partierna måste närma sig SD för att hålla sig relevanta.
Senast redigerad av Nostradumbass 2018-06-19 kl. 16:52.
2018-06-19, 18:27
Medlem
Citat:

Ta den dubblade kvotflyktingmottagningen och försök hitta en spelteori där det är rationellt att agera så för SD, om man förutsätter att man faktiskt vill minimera invandringen till Sverige.

Finns den enda väljare som röstar SD - men bara om det blir fler kvotflyktingar?

Har man fått ett bättre förhandlingsläge att uppnå noll kvotflyktingar genom att gå ut med dubblad kvot för att få förhandla om antalet kvotflyktingar?

Som jag minns det, men jag kan minnas fel, gjorde SD detta som en kombination: skärpta regler mot spontanflyktingar (dvs de som själva tar sig till Sverige) men ökad flyktingkvot i samarbete med UNHCR, dvs flyktingar som dokumenterat är flyktingar.

Detta för att visa att SD inte är emot flyktingmottagande i sig, men att man vill kunna kontrollera antal och bakgrund.

Sen blev det en flopp: ingen större minskning av spontanflyktingarna men fler kvotflyktingar. Tyvärr.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in