2018-06-19, 13:25
Medlem
Ondahamsterns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Terge
Självklart är det tortyr för att barnen far illa av den här graden. Trump tycker själv att det är fruktansvärt hemskt.

Även hans fru har gått ut med att detta inte är okej, Trump kan avsluta denna policy via ett enda telefonsamtal, det finns ingen lag som säger att man måste göra såhär mot barnen utan det är Trumpadministrationens policy från i maj.
Citera
2018-06-19, 13:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Observerad
Terge, vad tycker du om att stödet för Trump växer lavinartat för varje dag? Vad tror du att det beror på?

Skulle vara intressant att få läsa dina åsikter kring det.

Just i det här fallet så är det väl de som gillar stark gränsförsvar. Det anser jag själv vara en av de viktigaste frågorna i dagens läge. I hela världen. Att Trump är en empatilös narcissist torterar barn helt i onödan för att dölja allt som han misslyckas just nu med gör väl honom mer populär hos de som inte ser det onödiga i att plåga barn. De är de här murfantasterna som själva är rätt störda som fortfarande vägrar ta in att inget han gör blir bra. Det finns inget lyckat MAGA. Det hela är bara en stor störd cirkus och nu får hundratalsbarn fan för det. Men lavinartat växer ju inte hans siffror. De är ungefär desamma men när folk märker att de inte fick så mycket bättre vård för en liten peng, ingen infrastruktur annat än den i rymden och så vidare kanske de vaknar också. Eller så är de lobotomerade. Vet inte. Dock vet jag att det är idiotiskt att plåga barn. Att sånt ibland är svårt att undvika vid typ naturkatastrofer och man måste sätta dem i säkerhet på ett på ett för dem plågsamt sätt är en sak. Det här är ju bara ren idioti.

Fast Trump vet man aldrig med, han kanske gillar att skrämma barn. Man undrar över hans barndom. Hmmm det kan man fundera över.
Citera
2018-06-19, 13:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ondahamstern
Även hans fru har gått ut med att detta inte är okej, Trump kan avsluta denna policy via ett enda telefonsamtal, det finns ingen lag som säger att man måste göra såhär mot barnen utan det är Trumpadministrationens policy från i maj.

Ja och Laura Bush har också uttalat sig. Dessa två är ju inte ute ofta och uttrycker åsikter så. Särskilt oväntat att Melania yttrar sig. Det är ju så onödigt. Som jag skrev till någon som menade att de här barnen har varit med om svårigheter i sitt liv tidigare innan detta, men det är ju ingen orsak att skada dem lite till. Ett överkört barn ska man väl inte köra över igen och säga att det är så här när de står där på gränsen mellan USA och Mexiko. Men jag har lätt att tro att någonstans så njuter Trump att vara bestialisk. Han är sjuk.
Citera
2018-06-19, 13:42
Medlem
Citat:
Republikanerna har majoritet i hus och senat, det är republikanerna som har infört policyn som säkrar barnen från familjerna.

Trump använder detta snarare för att få igenom budgeten för sin mur, speciellt då han kan via ett enda telefonsamtal stoppa detta.

Obama gjorde det olagligt med Cease and deport så alternativen just nu är öppna gränser eller cease and detain. Det är inte Trumps fel att öppna gränser-republikaner motarbetar hans försök att få lagen ändrad.
Citera
2018-06-19, 13:43
Medlem
Ondahamsterns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Terge
Ja och Laura Bush har också uttalat sig. Dessa två är ju inte ute ofta och uttrycker åsikter så. Särskilt oväntat att Melania yttrar sig. Det är ju så onödigt. Som jag skrev till någon som menade att de här barnen har varit med om svårigheter i sitt liv tidigare innan detta, men det är ju ingen orsak att skada dem lite till. Ett överkört barn ska man väl inte köra över igen och säga att det är så här när de står där på gränsen mellan USA och Mexiko. Men jag har lätt att tro att någonstans så njuter Trump att vara bestialisk. Han är sjuk.

Börjar misstänka att han inte njuter utan att han är desperat...han är desperat efter att bygga muren, om det är för att han börjar inse att hans tid är ute eller om det är för att han promt måste göra något för att säkra sin bas ska jag låta vara osagt.

Men då han använder barnlägren i ett öppet försök (troligen menat att vara dolt tidigare med tanke på att inte ens senatorer fick besöka lägren i början) till att få igenom sin mur så tror jag inte han lär lyckas eller ens känner något kring detta
Citera
2018-06-19, 13:43
Medlem
Ondahamsterns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Eisenhorn-
Obama gjorde det olagligt med Cease and deport så alternativen just nu är öppna gränser eller cease and detain. Det är inte Trumps fel att öppna gränser-republikaner motarbetar hans försök att få lagen ändrad.

Det är dock hans policy att barnen ska skiljas från sina föräldrar.
Citera
2018-06-19, 13:45
Medlem
Glenn-Matthewss avatar
Citat:
Det är dock hans policy att barnen ska skiljas från sina föräldrar.
nej det är enligt lag som barn inte får sitta häktade med sina föräldrar
Citera
2018-06-19, 13:46
Medlem
Ondahamsterns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Glenn-Matthews
nej det är enligt lag som barn inte får sitta häktade med sina föräldrar

Vänligen visa lagen som säger att barnen skall separeras från sina föräldrar i detta fall?

För jag finner inget som stödjer att barnen skall separeras från föräldrarna, det jag däremot finner är att det skedde vid ett fåtal tillfällen under 2014 och nu sker det efter Trumps nollpolicy som trädde i kraft under maj månad.
Citera
2018-06-19, 13:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Edgerton
De segregerar barnen från föräldrar, släktingar och vänner för att skydda dem. Det är dock inte alltid etiskt men detta är även så polisen gör för att skydda barn. Detta är som sagt en svår fråga. Överlag tycker jag inte att barn som kommer med sina föräldrar skall separeras från föräldern. Det är som sagt svårt att hantera detta. Vad jag förstår så är barnen inte separerade längre än 74 timmar från föräldrarna. Där det framkommer att barnet tillhör en specifik vuxen (släkting, förälder) osv. så ser den amerikanska regeringen till att de sammanförs. Det är förjävligt att utvisa människor som söker ett bättre liv men så fungerar en reglerad invandringspolitik. Jag skulle dock plausible kunna tänka mig fri invandring under vissa villkor.

Absolut måste barn skyddas på många sätt och det är inte alltid det upplevs som behagligt av barn i en sådan situation eftersom de inte förstår hela bilden. Ibland kan det vara bättre att vara så liten att man inte alls förstår farorna i en situation och ibland tvärtom. Det har dock förekommit barn som varit utan sina föräldrar i flera veckor och det är det som är barnmisshandeln. Det finns ingen anledning att ha barn i stora grupper utan vuxna som kan ta i dem och hjälpa dem med toalettbestyr, kramar och annat.

Att man inte vill ha in illegala flyktingar eller vad man ska kalla dem i landet och om man misstänker att barnen de har med sig är en slags prop för att komma igenom lättare och det kan vara så att det inte är någons riktiga familjemedlem så är det naturligtvis en hjälp för ett barn att slippa det. Men de barnen ska ju tas om hand om och de ska få så mycket av sina behov uppfyllda efter deras behov. Medicin och annat.

Att samla ihop barn hur som helst i inhägnader utan vård och omsorg av vuxna är misshandel av barn. Det borde aldrig ha blivit så här. Trump ville detta av någon sjuk anledning. Flytta fokus och Nielsen får väl bära hundhuvudet. Hon har ju redan gjort bort sig med tanke på det hon sa om McCain. För det var väl hon?
Citera
2018-06-19, 13:49
Medlem
Glenn-Matthewss avatar
Citat:
Vänligen visa lagen som säger att barnen skall separeras från sina föräldrar i detta fall?

För jag finner inget som stödjer att barnen skall separeras från föräldrarna, det jag däremot finner är att det skedde vid ett fåtal tillfällen under 2014 och nu sker det efter Trumps nollpolicy som trädde i kraft under maj månad.
som du fått svar på tidigare i tråden. begår en person ett brott och häktas personen, och separeras från sitt barn. De samma gäller även här i sverige.
Att det inte sett pre-Trump beror på den tidigare administrationen slappa hantering av gränskontrollen. samma lag fanns innan, den efterlevdes bara inte
Citera
2018-06-19, 13:50
Medlem
Riktigt sjukt med de som klagar på detta. MS-13 kidnappning och smuggling av barn ökar och det är främst barn ifrån Guatemala, El Salvador och Honduras som drabbas. Hur kan man vara så fixerad vid att gnälla på allt som har med Trump att göra att man hellre föredrar att barn kidnappas och utnyttjas i kriminalitet istället för att omhändertas av myndigheter som ger dem boende, omvårdnad och skolgång under tiden man eftersöker deras vårdnadshavare?
Citera
2018-06-19, 13:52
Medlem
Ondahamsterns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Glenn-Matthews
som du fått svar på tidigare i tråden. begår en person ett brott och häktas personen, och separeras från sitt barn. De samma gäller även här i sverige.
Att det inte sett pre-Trump beror på den tidigare administrationen slappa hantering av gränskontrollen. samma lag fanns innan, den efterlevdes bara inte

Snopes och många andra som har hittat närmre på detta håller dock inte med dig.

Citat:
CLAIM
A "law to separate families" was enacted prior to April 2018, and the federal government is powerless not to enforce it.

Citat:
...There is no federal law that stipulates that children and parents be separated at the border, no matter how families entered the United States. An increase in child detainees separated from parents stemmed directly from a change in enforcement policy repeatedly announced by Sessions in April and May 2018, under which adults (with or without children) are criminally prosecuted for attempting to enter the United States...

...On 7 May 2018, CNN reported that until April 2018, immigration officials used discretion to handle families or unaccompanied minors entering the United States without documentation...

...The rumors correctly suggested that “family detention” as a whole came before the Trump administration, but as of August 2015 intact families at the border were rarely separated. Other iterations of the rumor held that the Obama administration separated more children from their parents than the Trump administration, a claim stemming from an inaccurate retelling of the fact that an influx of unaccompanied minors from Latin America crossed the border in from 2014 onward. In those instances, minor children primarily traveled without their parents...

...Claims that the “law to separate families” was passed in 1997, those claims originated with a February 2018 Department of Homeland Security statement referencing “[l]egal loopholes [that] are exploited by minors, family units, and human smugglers.” The DHS statement claimed existing immigration policies “create a pull factor that invites more illegal immigration and encourages parents to pay and entrust their children to criminal organizations.”

https://www.snopes.com/fact-check/was-law-separate-families-passed-1997/
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in