Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-06-19, 00:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Basfakta
Mannen på Kungsgatan är - så vitt jag vet - fortfarande en av Palmeutredningens stora gåtor.

HH påstod att han var identifierad som en ung polisaspirant i 25-årsåldern som var ute och knäckte extra som taxichaufför för Järfälla taxi.

Men det stämde inte alls sa Söderström. Mannen var nämligen en medelålders man klädd i mörk rock och påstod aldrig att han var taxichaufför eller att han hört om mordet på taxiradion enligt Söderström.

Kanske var han något vittne som inte ville vara med på bild utan nöjde sig med att berätta för första bästa polis att det skjutits på Tunnelgatan?

Jag gissar att mannen varit nära mordplatsen och kunnat se /höra delar av händelsen men undvek att gå fram.

Jag tror som en del andra i tråden varit inne på att det finns några vittnen nära mordplatsen som inte är kända för allmänheten, kanske till och med någon som inte har gett till känna alls.

Om Holmers förklaring inte stämmer så kan man ju fundera på varför den inte stämmer.
Citera
2018-06-19, 00:37
Medlem
bartrams avatar
Citat:
Mannen på Kungsgatan är - så vitt jag vet - fortfarande en av Palmeutredningens stora gåtor.

HH påstod att han var identifierad som en ung polisaspirant i 25-årsåldern som var ute och knäckte extra som taxichaufför för Järfälla taxi.

Men det stämde inte alls sa Söderström. Mannen var nämligen en medelålders man klädd i mörk rock och påstod aldrig att han var taxichaufför eller att han hört om mordet på taxiradion enligt Söderström.

Järfälla taxi förnekade också. De hade endast en chaufför i city vid tiden för mordet - mordplatsvittnet Anders Delsborn.

Tror att andra "förklaringar" kastats fram av polisen men ingen av dem har varit trovärdig. (Det är lite som Ulla S iakttagelser av WT-män i Gamla stan).

Mannen på Kungsgatan måste alltså ha berättat för Söderström om skottlossningen på Tunnelgatan ca kl 23.30 vilket i sammanhanget får betraktas som mycket tidigt.

Så vem var han? Var det någon invigd i den förmodade komplotten? Var det GM själv?

Men å andra sidan undrar man ju varför dessa skulle tipsa polisen så kort tid efter mordet. Det verkar inte särskilt välbetänkt eftersom de då riskerade att gripas.

Att mannen själv inte hörde av sig och berättade vem han var bekräftar gåtan.

Kanske var han något vittne som inte ville vara med på bild utan nöjde sig med att berätta för första bästa polis att det skjutits på Tunnelgatan?

Om man nu spekulerar. Vittnet kanske inte existerar, det är GS och IW som ljuger av nån anledning?
Citera
2018-06-19, 00:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bartram
Om man nu spekulerar. Vittnet kanske inte existerar, det är GS och IW som ljuger av nån anledning?

Jag tycker Gösta S verkar trovärdig men jag kan ju inte vara säker.
Isåfall undrar jag vilken drivkraft Gösta S skulle ha att ljuga om händelsen.

Cirka 6 minuter in i klippet , berättar Gösta S om händelsen om mannen som stoppade GS och kollega.

https://www.youtube.com/watch?v=V3WJwvLI9kg&feature=share

Forum från November 1987, Debatt om polisspåret i Palmeutredningen
Citera
2018-06-19, 00:53
Medlem
Citat:

Järfälla taxi förnekade också. De hade endast en chaufför i city vid tiden för mordet - mordplatsvittnet Anders Delsborn.

Tror att andra "förklaringar" kastats fram av polisen men ingen av dem har varit trovärdig. (Det är lite som Ulla S iakttagelser av WT-män i Gamla stan).

Mannen på Kungsgatan måste alltså ha berättat för Söderström om skottlossningen på Tunnelgatan ca kl 23.30 vilket i sammanhanget får betraktas som mycket tidigt.

Så vem var han? Var det någon invigd i den förmodade komplotten? Var det GM själv?

Men å andra sidan undrar man ju varför dessa skulle tipsa polisen så kort tid efter mordet. Det verkar inte särskilt välbetänkt eftersom de då riskerade att gripas.

Att mannen själv inte hörde av sig och berättade vem han var bekräftar gåtan.

Rent tidsmässigt kan mannen varit gm. David Bagares gata och sedan Regeringsgatan till kungsgatan går att avverka inom tidsangivelser.
Söderström beskriver ju att dom befann sig på Kungsgatan mellan Norrlandsg. och Sveavägen.
Lättast vore ju att bara smälta in i vimlet på Kungsgatan.

Uppenbart att HH ljuger som vanligt, vilket jag upplever alla gör när man debatterar polisspåret. HH ljuger, Ölvebro ljuger. Almblad ljuger.

Är LAC banden klippta/modifierade som ligger ute? Är det något som är hemligstämplat?
Tycker man kan höra att det framgår vem som är skjuten samt ett signalement.
Citera
2018-06-19, 01:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sumer
Jag gissar att mannen varit nära mordplatsen och kunnat se /höra delar av händelsen men undvek att gå fram.

Jag tror som en del andra i tråden varit inne på att det finns några vittnen nära mordplatsen som inte är kända för allmänheten, kanske till och med någon som inte har gett till känna alls.

Om Holmers förklaring inte stämmer så kan man ju fundera på varför den inte stämmer.

Har aldrig förstått varför områdesutropet inte kommit innan Söderström blivit kontaktad av den mystiska mannen på Kungsgatan.
Larmet till 90000 går ju ut 23.22.
Dalsgårds historia med mötet med Lars J stämmer inte heller rent tidsmässigt. Om det nu är Lars J som han berättar om.?
Citera
2018-06-19, 01:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MbmA
Har aldrig förstått varför områdesutropet inte kommit innan Söderström blivit kontaktad av den mystiska mannen på Kungsgatan.
Dalsgårds historia med mötet med Lars J stämmer inte heller rent tidsmässigt. Om det nu är Lars J som han berättar om.?

Söderströms tider verkar ju vara fel hela vägen, det gör allt ännu svårare.
Det skiljer ju flera minuter på Gösta S tid och den officiella, Poutianen fick ju fram en tredje tid.

http://www.politiskamord.com/p5slutsatser.html
Citera
2018-06-19, 04:31
Medlem
Lisa-Ss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 86spanare
How about the S & W that was not registered, has never been registered. And OP actually stood in the guys factory 2 days before being shot. Why hasn't PU gone and picked up that handgun?
They are obviously are aware of it
You want motive - try money!
Just my humble opinion...

Företaget hette Z-Lyften i Bispgården Se tidnings artikel
https://www.op.se/artikel/jamtland/ragunda/efter-fyra-ar-ar-laget-stabilt-pa-z-lyften

Karin K Johansson kompisen till Anna Hage är det samma Karin K Johansson som jobbar på PU?

Uppgifter på Ture Näsén Var är han född, var har han gått i skola, om han äger fastigheter, var?
Citera
2018-06-19, 05:43
Medlem
ieshos avatar
Citat:
Håller med SEs agerande är märkligt. Försöker pussla och lägga ihop detta med kommisariebil samt piketen som också upplevs agera märkligt. Det jag tycker talar mot SE och att poliser ska vara inblandade är HH direkta avvisande av SE.
Om man går på Söderströms linje att LAC banden är manipulerade blir det ännu märkligare om man försöker synka händelseförloppet.
För övrigt är polisman *gädda väldigt lik CP vid tidpunkten.

En annan sak :

Söderström och Windén åkte ju på eget initiativ till mordplatsen kort efter att ha blivit stoppade på Kungsgatan av en privatperson som hade fått vetskap om skottdramat.
Var det inte meningen att Söderström skulle vara först på plats?
Vem var mannen på Kungsgatan och hur fick han information? Tänker att det måsre skett genom radiotrafik från någon taxi?
Jag tror att GS och HH ingick i en välplanerad psyop som förvirrar oss än idag. Det är väl inte omöjligt att även SE ingick. Förvirrande är det.

GS var omvittnat ovillig att undersöka vad som hänt. Han kom av allt att att döma snabbt på plats men det dröjde tio viktiga minuter innan han rapporterade att det var statsministern som var skjuten. GS var högsta yttre befäl och var den som styrde polisernas agerande de första tio minuterna.

HH kom i smyg till mordplatsen efter ungefär tio minuter och tog dagen efter kuppartat kommandot över utredningen.

SE kan ha haft uppgiften att distrahera personer som närmade sig Dekorima norrifrån strax innan mordet och han påverkade det första viktiga signalementet.

HH, GS och SE var dessutom, märkligt nog, alla tre i luven på varandra tiden efter mordet...
Citera
2018-06-19, 08:08
Medlem
andersaanderssonas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av iesho

Boforsgänget vid bankomaten tycks också haft nära koppling till finanskretsar, så det finns anledning att undersöka om det inte var en stor konspiration på allra högsta nivå.

Tror du verkligen att ett gäng konspiratörer värmer upp inför ett mord på en restaurang med att dricka brännvin. Liksom vissa påstår att det var just så SE värmde upp. Och därefter lämna elektroniska spår efter sig via bankomatuttag ett tjugotal meter från mordplatsen. Jag trodde i min enfald att de som stämplar mot en statsminister inte vill lämna några spår efter sig.

En sak blir då i så fall säker. Det pågick inte ett AA-möte i Dekorimahörnan.
Senast redigerad av andersaanderssona 2018-06-19 kl. 08:38.
Citera
2018-06-19, 08:13
Medlem
Citat:
Kan ni utveckla vad som är besvärande med Yvonnes vittnesmål.

Med stor sannolikhet mötte hon inte mördaren. Hon var alldeles för sent ute. Något som är besvärande för vissa tråddeltagare.

Efter många och långa diskussioner i detta forum så är jag mer säker på att hon inte gjorde det, än jag är säker på att HH befann sig i city mordkvällen.
Citera
2018-06-19, 08:19
Medlem
Citat:

Läs Inuti labyrinten.

Områdeslarmet gick officiellt 23,23. Enligt HH i bemärkelsen 23,23,00. Bokens författare lutar åt 23,25.

Läs GRK. Där lutar man åt 23,24. Vilket i praktiken innebär 23,24,00-23,24,59. Hårdraget en sekund från bröderna Ps 23,25.

Det som är klart efter alla ordväxlingar i denna tråden är att det idag är omöjligt att bevisa en korrekt tid. Numera handlar det om tro och uppfattning.

Jag tror att larmet gick efter 23,24. Men inte efter 23,25. För att prata MOP-språk.
Senast redigerad av andersaanderssona 2018-06-19 kl. 08:42.
Citera
2018-06-19, 08:58
Medlem
ieshos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av andersaanderssona
Tror du verkligen att ett gäng konspiratörer värmer upp inför ett mord på en restaurang med att dricka brännvin. Liksom vissa påstår att det var just så SE värmde upp. Och därefter lämna elektroniska spår efter sig via bankomatuttag ett tjugotal meter från mordplatsen. Jag trodde i min enfald att de som stämplar mot en statsminister inte vill lämna några spår efter sig.

En sak blir då i så fall säker. Det pågick inte ett AA-möte i Dekorimahörnan.
Om de var konspiratörer så ljuger de kanske om alkoholintag? Eller så var deras roller så väl inövade att de kunde dem även efter att ha druckit några öl? Skulle de föreställa vittnen så var alkohol en bra täckmantel. Det fokuseras för mycket på ABs blygsamma intag: riksfyllot!

Som det verkar så var det aldrig någon risk för att mördare eller medhjälpare skulle lagföras. Utom då möjligen CP - den "stackars" våldsverkande syndabocken.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in