2018-06-18, 14:48
Medlem
Ingen frihetsberövad ännu, hörde med åklagaren om det.
Undra vem som mördat LW.
Till hösten borde väl något vara klart iallafall hos NFC.
Med snigelfart går det framåt förundersökningen.
Citera
2018-06-18, 14:53
Medlem
flixa81s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Inget kan man väl vara helt säker på, särskilt när kanske de riktigt nära anhöriga och de som hittat henne blivit rådda att hålla tyst för att inte förstöra utredningen.

Samtidigt tänker jag lite att det är ju inte helt osannolikt att det stämmer, men att det kanske inte varit stora mängder. Kanske t om avtorkat till en del?
Eller att man hittat en mindre mängd, men att det inte är så tydligt kopplat till mordet? Om det är LWs blod, kan det ju finnas naturliga förklaringar varför det finns där.

Har iaf inte avskrivit det som helt osannolikt.
Men om det finns blod i hemmet som verkar ha med brottet att göra, får man fundera hur hon kom till staketet.

Skriken blir ju också lite knepigare att få ihop med att något dramatiskt hänt redan hemma...

Har också funderat på det
Tänker att det kan ha utdelats ett slag i ansiktet som resulterade i näsblod, eller ev kniv inblandad.
Jag får inte ihop att hon blivit mördad i lägenheten och blivit bortforslad och dumpad. Utan att någon sett något.
Kanske tvingad från lägenheten under knivhot, efter att ha fått ett slag eller hugg?
Så många frågor man skulle vilja ha svar på
Citera
2018-06-18, 14:55
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SonyaStolt
http://www.dagen.se/nyheter/misstankta-mordet-pa-lena-wesstrom-detta-har-hant-1.1146681

Citat från ovanstående länk:
15 maj

"På morgonen anmäls Lena Wesström försvunnen av sina anhöriga. Polisen spärrar av hennes bostad och gör fynd som pekar på att hon troligen inte försvunnit frivilligt."

(Egen notering; 15:e tisdag)

17 maj

"Polisen informerar om att de inlett en förundersökning om misstänkt människorov. Grova brottsgruppen involveras."

(Egen notering; 17:e torsdag)

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/5VzR16/polisen-har-lokaliserat-lenas-telefon-till-naromradet

Citat från ovanstående länk:
"På tisdagsmorgonen upptäckte anhöriga att hon var spårlöst försvunnen. I hemmet fanns hennes personliga tillhörigheter kvar och dörren var öppen, vilket Aftonbladet tidigare rapporterat om."

Angående avspärrningarna så kanske det var så att man inledningsvis enbart spärrade av bostaden i sig och att man senare utökade den till att även omfatta utomhusytorna runt hela fastigheten?

Tack för ditt letande.
Så det vi hittills fått veta är:
- Inledd förundersökning iaf senast 17/5
- avspärrning av LWs hus inte på onsdag fm förmodligen. Kanske från onsdag em eller torsdag?

Känns viktigt att veta dessa två tidpunkter för att kunna förstå vad som kan ha hänt och hur polisen tänkt.
Citera
2018-06-18, 15:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av flixa81
Släktingen är mig väldigt nära, en bekant/vän till LW sa till hen att det funnits ”spår av blod” i LW:s hem.
Jag vet inte exakt hur hen har uttryckt sig angående blodet.
Men när jag och min släkting pratade om detta och jag sa att jag fått till mig att lägenheten var helt i sin ordning, berättade min släkting att hen hört motsatsen.
Jag kan inte bedöma hur nära LW och den här vännen är varandra men de har en relation, men vill inte outa vad för relation här med respekt för källa. (Ingen kärleksrelation )
Jag vet inte till 100% om uppgiften är korrekt men vill dela vad jag fått veta

Du säger alltså till din släkting att du har HÖRT att lägenheten var helt i sin ordning. Släktingen säger då att hen hade HÖRT motsatsen. Du vet inte vad din släkting har för slags relation till BO, men du vet att det inte är en kärleksrelation. Kanske är din släkting en faster-moster-kusins avlägsna syssling som har fått insider uppgifter från polisen, eller är det bara Bullshit?
Citera
2018-06-18, 15:10
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TaxenSixten
Reagerade inte polisen ovanligt snabbt? De brukar väl inte gärna söka försvunnna personer. med en gång. Därför tror jag det stämmer med blod i och utanför LW:s hem.

Inlägg om det kom från en användare som inte längre skriver här. Det tycker jag ger mer sanning till det hela.

Inlägg 20/5, Moralens väktare.

Ok, du fick mig att undra och leta:
"Det är säkra källor som bekräftar att man funnit blod i hennes lägenhet och även utanför därav man utöka avspärrningen."
https://www.flashback.org/p64097759#p64097759

Då är det två postare i tråden som kommer med liknande info.

Verkar som denna Moralens väktare har en del information att komma med. Ska skumma igenom dessa inlägg senare.
Vet att även Rosaelefant99 hade information.
Citera
2018-06-18, 15:13
Medlem
flixa81s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rutselleri
Du säger alltså till din släkting att du har HÖRT att lägenheten var helt i sin ordning. Släktingen säger då att hen hade HÖRT motsatsen. Du vet inte vad din släkting har för slags relation till BO, men du vet att det inte är en kärleksrelation. Kanske är din släkting en faster-moster-kusins avlägsna syssling som har fått insider uppgifter från polisen, eller är det bara Bullshit?

Läs mitt inlägg, min släkting (nära släkting) har ingen relation till LW utan känner en bekant till LW.
Citera
2018-06-18, 15:16
Medlem
flixa81s avatar
Citat:
Inlägg 20/5, Moralens väktare.

Ok, du fick mig att undra och leta:
"Det är säkra källor som bekräftar att man funnit blod i hennes lägenhet och även utanför därav man utöka avspärrningen."
https://www.flashback.org/p64097759#p64097759

Då är det två postare i tråden som kommer med liknande info.

Verkar som denna Moralens väktare har en del information att komma med. Ska skumma igenom dessa inlägg senare.
Vet att även Rosaelefant99 hade information.

Tack Notknapparen!
Finns fler inlägg än mitt ang blodet.
Bra letat!
Citera
2018-06-18, 15:21
Medlem
Citat:
Tack för ditt letande.
Så det vi hittills fått veta är:
- Inledd förundersökning iaf senast 17/5
- avspärrning av LWs hus inte på onsdag fm förmodligen. Kanske från onsdag em eller torsdag?

Känns viktigt att veta dessa två tidpunkter för att kunna förstå vad som kan ha hänt och hur polisen tänkt.

Fyller på med mer.

https://www.expressen.se/nyheter/brottscentralen/polisen-vadjar-om-tips-efter-forsvunna-lena/

Citat:
"Radhuset i villaområdet Hjärsta i Örebro omringades på fredagseftermiddagen av polisens avspärrningsband.
Men utöver det fanns inget som indikerade det grova brott som polisen misstänker har skett i området under veckan."

(Det dröjde och då ska man vara medveten om att journalister alltid vill vara först med nyheter)
Citera
2018-06-18, 15:22
Medlem
Zisselas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Enorm
MORD/DRÅP I KARLSTAD! Inte för att jag vill "dra igång" nå´t sidospår, den saken är många duktiga på. Kan bara inte bortse ifrån likheten (inte menat som nå´t dravel) länk till AB.
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/0Ex47g/kvinna-misstankt-mordad-i-karlstad

Vad i ligger likheten menar du?
Citera
2018-06-18, 15:36
Medlem
Citat:
Kanske för mitt fokus har varit mest på SD, så har jag tyvärr inte lagt mycket energi på att varken minnas namn eller annat runt dessa två; ML och Beholderx.

Man utgår från att man utreder LWs relationer och kollar alibi mm för dessa.

Var bor dessa personer (tacksam för maskade namn igen om någon kan förlåta mig)?
Finns det någon möjlighet att de känner till bullerplankets "gömma"?
Om man kommer lite längre ifrån, krävs det väl bil till LW.
Om man kommer med bil, borde man veta att LW är uppe?
Vad kan ärendet vara om man kommer sent på kvällen? Impuls?
Isf kanske man inte "bjuder in någon" på te kl 23.30 direkt med sovande barn hemma?
Man kanske står utanför dörren eller sitter i bilen om man behöver prata ut, reda ut något?

Men varför gå mot/till bullerplanket neråt gatan?
Har väldigt svårt att tro att man kan känna till bullerplankets baksida som ändå slutar in på en äng mot en mindre gata om man inte bor där.

Har man bilen med sig och det "händer" något i eller utanför hemmet hemmet, kanske den logiska reaktionen blir att man lämnar henne på plats. Inte börja fixa och greja med en död person.
Har det hänt i bilen, då kör man nog iväg kroppen till en mer avlägsen plats.

Tror ändå på att LW hittades vid bullerplankert skvallrar om att:
- gm känner till platsen
- det inte fanns några riktiga alternativ (dvs "det hände" nära buller planket) att gömma kroppen.
- personen kom förmodligen gåendes till bp.
- OM bil användes, åkte gm till bullerplanket för att han kände till platsen. Han ville så snabbt om möjligt bara bli av med kroppen. Kanske han hade barn hemma som väntade på honom? Annars hade gm åkt till någon avlägsen plats för att dumpa kroppen.

Svar på din undran om var ML och B*holderX bor:

ML = i Västerås
B*holderX = i Stockholmstrakten
Citera
2018-06-18, 15:39
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flixa81
Någon kunnigsom läser tråden som kan svara:
SD är skäligen misstänkt
Kan det räcka med anmälningarna LW gjorde för att bli skäligen misstänkt eller har de något mer på honom som gör att han fortfarande är misstänkt?

Citat:
Ursprungligen postat av Draifos
"Det är väl därför polisen bedömer honom som intressant. Men hade de haft något vitalt på honom skulle han inte ränna ut och in på det viset", säger professor Leif GW Persson till Metro.
https://www.metro.se/artikel/gw-om-misstänkt-i-lena-fallet-därför-bedömer-polisen-honom-som-intressant

Citat:
Ursprungligen postat av Snor-Johan
Inte ens dom hade behövts. Det hade räckt med indicier för skäligen.

Har för mig att bradgardsindianen är juridiskt insatt, men har inte sett henne i tråden den senaste tiden.
Verkligen en intressant fråga, särskilt i det här fallet.

Citerar från Minilex igen (min fetning):

"Skäligen misstänkt är en högre grad av misstanke än kan misstänkas, men en lägre grad av misstanke än på sannolika skäl misstänkt. För att en person ska kunna anses vara skäligen misstänkt för ett brott måste det finnas konkreta omständigheter som med viss styrka talar för att den misstänkte personen har begått det aktuella brottet. Då det finns omständigheter som är tillräckliga för att en person ska kunna anses vara skäligen misstänkt för ett brott blir ett flertal olika tvångsmedel aktuella (tvångsmedel är åtgärder som en myndighet kan använda mot en person som inskränker den personens fri- och rättigheter)."

https://www.minilex.se/a/sk%C3%A4ligen-misst%C3%A4nkt

Tycker (utan att vara juridiskt insatt) att det måste finnas konkreta omständigheter som med viss styrka talar för att den misstänkta har begått brottet låter som att det krävs mer än att man har ett par anmälningar, varav den ena är tillbakadragen och den andra nerlagd för att bli misstänkt som skäligen.

Indicier kan väl vara enormt stor skillnad på deras värde. Man kan ju bilda en hel indiciekedja med rätt indicier. Inte ens DNA är ett värdefullt indicium om det inte sitter på "rätt ställe" och inte är av rätt sort.

Hoppas det kommer in någon på tråden som kan reda ut det hela åt oss!

Att GW menar att SD är av intresse för polisen är ju inte samma sak som att det är det som är grunden för häktningen. Han är väl inte insatt i detaljerna.
Citera
2018-06-18, 15:47
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SonyaStolt
Fyller på med mer.

https://www.expressen.se/nyheter/brottscentralen/polisen-vadjar-om-tips-efter-forsvunna-lena/

Citat:
"Radhuset i villaområdet Hjärsta i Örebro omringades på fredagseftermiddagen av polisens avspärrningsband.
Men utöver det fanns inget som indikerade det grova brott som polisen misstänker har skett i området under veckan."

(Det dröjde och då ska man vara medveten om att journalister alltid vill vara först med nyheter)

Oj, ska man tolka det att det var först på fredag?
Eller som du sa tidigare, att det vidgades senare till att omfatta även trädgård mm. Men tror att man isf skulle ha sett polisens varningsskylt som man sätter på ytterdörren.

Men som jag tolkar det är det avspärrat först på fredagen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in