2018-06-18, 11:32
Medlem
matsqqs avatar
Alternativt skulle det kunna vara några från flyktingförläggningen som vet var hon bor och går in och knivhotar henne för att genomföra en våldtäkt vid planket som sedan spårar ur ..

Men jag tror det är mindre sannolikt ...
Citera
2018-06-18, 11:53
Medlem
Draifoss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snor-Johan
Mycket som tillkommit är väl närmast att betrakta som veckotidningsskvaller.
Ja, nog verkar det vara mest rykten och veckotidningsskvaller. Tiotusen inlägg här i tråden hittills, men inte mycket substans. Det man har kunnat läsa om fallet i tidningarna ger ett intryck av att förundersökningen, åtminstone i inledningsskedet, kan ha bedrivits på samma tveksamma sätt.

Vittnesuppgifter inringda redan under mordkvällen ignoreras tydligen helt, och i stället verkar husrannsakningar ha gjorts utifrån lösa rykten. Har polis och åklagare bekräftat uppgifterna i kvällspressen, om att man skulle ha gjort fynd av blodiga kläder i någon bostad och en bil?
Citera
2018-06-18, 12:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Draifos
Ja, nog verkar det vara mest rykten och veckotidningsskvaller. Tiotusen inlägg här i tråden hittills, men inte mycket substans. Det man har kunnat läsa om fallet i tidningarna ger ett intryck av att förundersökningen, åtminstone i inledningsskedet, kan ha bedrivits på samma tveksamma sätt.

Vittnesuppgifter inringda redan under mordkvällen ignoreras tydligen helt, och i stället verkar husrannsakningar ha gjorts utifrån lösa rykten. Har polis och åklagare bekräftat uppgifterna i kvällspressen, om att man skulle ha gjort fynd av blodiga kläder i någon bostad och en bil?
Nej, de har bara sagt att det är förundersökningssekretess än så länge.
Ja mycket skvaller än så länge i tråden.
Citera
2018-06-18, 12:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av matsqq
Om det är en ensam SD som är gärningsman så vet han ju exakt vart han ska köra för att minimera att någon ska se vad han gör - så varför komplicera med att hon kastar sig ur bilen - han vill ju åka till en så undanskymd plats som möjligt - dvs. bara 100 meter fram till planket - för han vill misshandla henne (kanske inte just då tänker att döda henne) och det kan han ju inte göra mitt inne bland husen.

Han kan ju inte räkna med att fortsätta och sedan köra ut på motorvägen och åka i en halvtimme eller så i en bil med en vuxen kvinna som vill ut...

Nej men har du aldrig suttit i en bil med en galning som plötsligt blir aaarrrggg
Han kör iväg mot typ kilsbergen men hon kastar sig ut när de inte hunnit långt
Gärningsmannen måste då gå ut och göra slut på henne Inte på någon lämplig plats men det råkade bli där för han vill inte ta in skadad blodig LW i bilen sedan hon kastat sig ut så han gör det där och lägger henne bakom planket
Citera
2018-06-18, 12:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Radarfwd
Nej men har du aldrig suttit i en bil med en galning som plötsligt blir aaarrrggg
Han kör iväg mot typ kilsbergen men hon kastar sig ut när de inte hunnit långt
Gärningsmannen måste då gå ut och göra slut på henne Inte på någon lämplig plats men det råkade bli där för han vill inte ta in skadad blodig LW i bilen sedan hon kastat sig ut så han gör det där och lägger henne bakom planket

Jag har iallafall befunnit mig i bil med galning och kastat mig ut i 30km
Sedan gömde jag mig i skogen utan pengar o mobil
Sedan gick jag hem då var ilskan borta från psykopaten (för tillfället)
Den kan blossa upp när som helst men imellan är de riktigt trevliga
Under raseriet kan de inte tänka klart och är mycket farliga
Citera
2018-06-18, 12:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av matsqq
Om det är en ensam SD som är gärningsman så vet han ju exakt vart han ska köra för att minimera att någon ska se vad han gör - så varför komplicera med att hon kastar sig ur bilen - han vill ju åka till en så undanskymd plats som möjligt - dvs. bara 100 meter fram till planket - för han vill misshandla henne (kanske inte just då tänker att döda henne) och det kan han ju inte göra mitt inne bland husen.

Han kan ju inte räkna med att fortsätta och sedan köra ut på motorvägen och åka i en halvtimme eller så i en bil med en vuxen kvinna som vill ut...

Vad skulle han göra efter misshandeln?
Om han har misshandlat henne så måste han ju fatta att han
ligger risigt till.
Citera
2018-06-18, 12:24
Medlem
flixa81s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Funderar lite över denna info om:

- blodspår i lgh enligt flixas källa
- ingen avspärrning av mordoffrets hem på onsdag morgon enligt EnGodTankes källa

Jag tror på dessa två skribenter, att de inte hittar på utan detta är vad deras källor säger. Sedan kan källor ha fel, missförstått, eller inte minnas rätt. Källorna och deras tillförlitlighet vet vi inte så mycket om här i tråden.

Men om vi utgår från att detta stämmer, vad kan man tänka om denna information?

Har vi fått riktig information på från vilket datum man utgick från att det var ett människorov? Var det först från onsdagen?

Enligt EnGodTanke tror jag att jag minns att hon har sagt att det allra först klassades som ett försvinnande. Men när rubricerades det till människorov.

I Metros artikel som inleder tråden står inget datum för det. Det enda man har att utgå ifrån är att artikeln utgivits 17/5, dvs torsdagen.

"Ärendet kom in till polisen tidigt på tisdagsmorgonen, och rubricerades först som ett försvinnande. Men nu misstänker polisen att kvinnan blivit kidnappad.
– Det handlar om en försvunnen kvinna. Det har jobbats förutsättningslöst med det här och är nu rubricerat som människorov, säger Peter Springare, spaningsledare vid polisen i Örebro.
"

https://www.metro.se/artikel/kvinna-misst%C3%A4nkt-kidnappad-uppgifter-om-svartsjukedrama

Mina funderingar:

- I första inläggen skriver flixa81 att det var god ordning i lgh och inget blod, men sedan har det framkommit av en annan källa som flixa tror att trovärdig att det fanns blod.

Kan det vara så att blodet som man hittade var i sådan lite mängd, att det knappt gick att se med blotta ögat? Kan det vara tekniker på platsen som efter andra tecken på att LW inte försvunnit frivilligt hittat upptorkat blod alternativt mindre blodstänk på plats som gör att avspärrningarna inte gjordes förrän efter någon dag?

Kanske fanns det fler andra tecknen på ofrivilligt försvinnande (spekulation) kan ha varit avbruten dialog med någon, några, öppen dörr (på glänt eller olåst), halvfärdiga paket, halväten macka och te, smörbyttan framme, tofflorna och nattlinne/morgonrock borta, vanliga skor pengar, linser/glasögon osv kvar hemma. Kanske också hennes mobil strax efter den sista kontakten vid 23-tiden plötsligt "dog"? Laddaren dock kvar hemma osv, osv.

OM blodet funnits någonstans i hemmet eller utanför; vad kan ha hänt?

Förstår att man tvekar på mina olika inlägg ang blod i lägenheten.
Ganska fort efter det hade hänt, fick jag höra att det var i sin ordning i lägenheten.
Sedan pratade en släkting till mig med en bekant till LW och hen hade nämnt blod i lägenheten. Om det var enstaka blodstänk eller mer har jag ingen vetskap om.
Uppgiften kan givetvis vara ett rykte bland vännerna men det är iaf vad som berättats för mig och jag har svårt att avgöra sanningshalten och om vännerna har rätt information, men kanske ingen rök utan eld...
Senast redigerad av flixa81 2018-06-18 kl. 12:26. Anledning: Stavfel
Citera
2018-06-18, 13:07
Medlem
Snor-Johans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flixa81
Förstår att man tvekar på mina olika inlägg ang blod i lägenheten.
Ganska fort efter det hade hänt, fick jag höra att det var i sin ordning i lägenheten.
Sedan pratade en släkting till mig med en bekant till LW och hen hade nämnt blod i lägenheten. Om det var enstaka blodstänk eller mer har jag ingen vetskap om.
Uppgiften kan givetvis vara ett rykte bland vännerna men det är iaf vad som berättats för mig och jag har svårt att avgöra sanningshalten och om vännerna har rätt information, men kanske ingen rök utan eld...

Har vi förstått det rätt att vad en släkting till dig har hört av en bekant till LW är upprinnelsen av det nästintill vedertagna uppgifterna om blod?
Törs man fråga hur nära din släkting står dig och om det var en nära bekant till FW som är blodspårets källa?

Roade mig med att söka i tråden på "blod" 183 träffar.
https://www.flashback.org/sok/Blod?sp=1&t=2942694
Ett skolboksexempel på hur en trådsanning växer sig så stark genom ständiga upprepningar att den nästan blir sann.
Senast redigerad av Snor-Johan 2018-06-18 kl. 13:39.
Citera
2018-06-18, 13:26
Medlem
matsqqs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CarlJanne75
Vad skulle han göra efter misshandeln?
Om han har misshandlat henne så måste han ju fatta att han
ligger risigt till.
Han ligger nog ännu risigare till nu efter att han mördat henne - men jag tror en sån person som är så rasande bara tänker ett steg i taget ... just då ville han bara smacka på henne, men inte just framför hennes hus , bättre på en mer undanskymd plats ...
Citera
2018-06-18, 13:26
Medlem
TaxenSixtens avatar
Citat:
Har vi förstått det rätt att en släkting till dig har hört av en bekant till LW är upprinnelsen av det nästintill vedertagna uppgifterna om blod?
Törs man fråga hur nära din släkting står dig och om det var en nära bekant till FW som är blodspårets källa?

Ett skolboksexempel på hur en trådsanning växer sig så stark genom ständiga upprepningar att den nästan blir sann.
Reagerade inte polisen ovanligt snabbt? De brukar väl inte gärna söka försvunnna personer. med en gång. Därför tror jag det stämmer med blod i och utanför LW:s hem.

Inlägg om det kom från en användare som inte längre skriver här. Det tycker jag ger mer sanning till det hela.
Citera
2018-06-18, 13:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Funderar lite över denna info om:

- blodspår i lgh enligt flixas källa
- ingen avspärrning av mordoffrets hem på onsdag morgon enligt EnGodTankes källa

Jag tror på dessa två skribenter, att de inte hittar på utan detta är vad deras källor säger. Sedan kan källor ha fel, missförstått, eller inte minnas rätt. Källorna och deras tillförlitlighet vet vi inte så mycket om här i tråden.

Men om vi utgår från att detta stämmer, vad kan man tänka om denna information?

Har vi fått riktig information på från vilket datum man utgick från att det var ett människorov? Var det först från onsdagen?

Enligt EnGodTanke tror jag att jag minns att hon har sagt att det allra först klassades som ett försvinnande. Men när rubricerades det till människorov.

I Metros artikel som inleder tråden står inget datum för det. Det enda man har att utgå ifrån är att artikeln utgivits 17/5, dvs torsdagen.

"Ärendet kom in till polisen tidigt på tisdagsmorgonen, och rubricerades först som ett försvinnande. Men nu misstänker polisen att kvinnan blivit kidnappad.
– Det handlar om en försvunnen kvinna. Det har jobbats förutsättningslöst med det här och är nu rubricerat som människorov, säger Peter Springare, spaningsledare vid polisen i Örebro.
"

https://www.metro.se/artikel/kvinna-misst%C3%A4nkt-kidnappad-uppgifter-om-svartsjukedrama

Mina funderingar:

- I första inläggen skriver flixa81 att det var god ordning i lgh och inget blod, men sedan har det framkommit av en annan källa som flixa tror att trovärdig att det fanns blod.

Kan det vara så att blodet som man hittade var i sådan lite mängd, att det knappt gick att se med blotta ögat? Kan det vara tekniker på platsen som efter andra tecken på att LW inte försvunnit frivilligt hittat upptorkat blod alternativt mindre blodstänk på plats som gör att avspärrningarna inte gjordes förrän efter någon dag?

Kanske fanns det fler andra tecknen på ofrivilligt försvinnande (spekulation) kan ha varit avbruten dialog med någon, några, öppen dörr (på glänt eller olåst), halvfärdiga paket, halväten macka och te, smörbyttan framme, tofflorna och nattlinne/morgonrock borta, vanliga skor pengar, linser/glasögon osv kvar hemma. Kanske också hennes mobil strax efter den sista kontakten vid 23-tiden plötsligt "dog"? Laddaren dock kvar hemma osv, osv.

OM blodet funnits någonstans i hemmet eller utanför; vad kan ha hänt?

http://www.dagen.se/nyheter/misstankta-mordet-pa-lena-wesstrom-detta-har-hant-1.1146681

Citat från ovanstående länk:
15 maj

"På morgonen anmäls Lena Wesström försvunnen av sina anhöriga. Polisen spärrar av hennes bostad och gör fynd som pekar på att hon troligen inte försvunnit frivilligt."

(Egen notering; 15:e tisdag)

17 maj

"Polisen informerar om att de inlett en förundersökning om misstänkt människorov. Grova brottsgruppen involveras."

(Egen notering; 17:e torsdag)

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/5VzR16/polisen-har-lokaliserat-lenas-telefon-till-naromradet

Citat från ovanstående länk:
"På tisdagsmorgonen upptäckte anhöriga att hon var spårlöst försvunnen. I hemmet fanns hennes personliga tillhörigheter kvar och dörren var öppen, vilket Aftonbladet tidigare rapporterat om."

Angående avspärrningarna så kanske det var så att man inledningsvis enbart spärrade av bostaden i sig och att man senare utökade den till att även omfatta utomhusytorna runt hela fastigheten?
Senast redigerad av SonyaStolt 2018-06-18 kl. 14:31. Anledning: Tillägg
Citera
2018-06-18, 13:47
Medlem
flixa81s avatar
Citat:
Har vi förstått det rätt att vad en släkting till dig har hört av en bekant till LW är upprinnelsen av det nästintill vedertagna uppgifterna om blod?

Släktingen är mig väldigt nära, en bekant/vän till LW sa till hen att det funnits ”spår av blod” i LW:s hem.
Jag vet inte exakt hur hen har uttryckt sig angående blodet.
Men när jag och min släkting pratade om detta och jag sa att jag fått till mig att lägenheten var helt i sin ordning, berättade min släkting att hen hört motsatsen.
Jag kan inte bedöma hur nära LW och den här vännen är varandra men de har en relation, men vill inte outa vad för relation här med respekt för källa. (Ingen kärleksrelation )
Jag vet inte till 100% om uppgiften är korrekt men vill dela vad jag fått veta
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in