Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-06-18, 11:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Endevil
Så du vill inte besvara mitt rationalitetstest.

Men du får bestämma dig för hur du ska argumentera. För tidigare lät det som att du fattade att ”de rika” inte står för en särskilt stor del av skatteuttaget. Även om du nu inte begriper att Sveriges abnorma marginalskatt drabbar i princip alla arbetande.

Men låt oss räkna lite utifrån hur budgeten ser ut. För du hävdar ju att det skulle bli ett väldigt stort skattebortfall med platt skatt. Men den statliga inkomstskatten gav totalt bara 58.9 miljarder i intäkter 2017. Jämför det med kommunala skatteintäkter om 700 miljarder. De senare är ju approximativt propertionella/platta.

Notera att jag inte ens berört dynamiska effekter av slopad marginalskatt.

https://www.ekonomifakta.se/Fakta/Skatter/Skattetryck/Skatteintakter-per-skatt/

Det finns säkert flera trådar som man kan diskutera för och nackdelar med platt skatt och fördelningspolitiska aspekter.

För AfS del så är det kanske bättre att diskutera frågor om taktik mm inför valet.
Citera
2018-06-18, 12:03
Medlem
Endevils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ottokar
Det finns säkert flera trådar som man kan diskutera för och nackdelar med platt skatt och fördelningspolitiska aspekter.

För AfS del så är det kanske bättre att diskutera frågor om taktik mm inför valet.

Det måste väl ändå vara synnerligen relevant för AfS att kunna bemöta diverse idiotiska påhopp angående deras förslag om platt skatt. Inte är det särskilt svårt heller ifall man bemödar sig med att titta på hur den offentliga sektorns räkenskaper ser ut.
Citera
2018-06-18, 13:15
Medlem
Citat:
Så du vill inte besvara mitt rationalitetstest.

Men du får bestämma dig för hur du ska argumentera. För tidigare lät det som att du fattade att ”de rika” inte står för en särskilt stor del av skatteuttaget. Även om du nu inte begriper att Sveriges abnorma marginalskatt drabbar i princip alla arbetande.

Fast låt oss räkna lite utifrån hur budgeten ser ut. För du hävdar ju att det skulle bli ett väldigt stort skattebortfall med platt skatt. Men den statliga inkomstskatten gav totalt bara 58.9 miljarder i intäkter 2017. Jämför det med kommunala skatteintäkter om 700 miljarder. De senare är ju approximativt propertionella/platta.

Notera att jag inte ens berört dynamiska effekter av slopad marginalskatt.

https://www.ekonomifakta.se/Fakta/Skatter/Skattetryck/Skatteintakter-per-skatt/

OK, du har nog rätt här. Platt skatt medför kanske inte speciellt stort skattebortfall.
Citera
2018-06-18, 13:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ottokar

Detta är en diskussionstråd - inte en stödtråd för AfS. Det verkar du inte ha klart för dig.
Citera
2018-06-18, 13:17
Medlem
Clodiuss avatar
Citat:
Nä, men det är liksom det som är grejen. Att din argumentation inte är relevant för diskussionen i den här tråden.

Kan du inte förresten länka till den debattör som du hävdar har påstått att ”invandrare inte kan forska”?
Dina försök till reträtter når du beivrats att ha fel är inte särskilt hedrande. Sedan kan du tydligen inte söker i trådar, men visst. Här är mitt första inlägg i denna omgång somockså innehåller inlägget jag svarade på:

(FB) Alternativ för Sverige (AfS) - samlingstråd

Mitt råd är att du lägger ner nu. -du har gjort bort dig tillräcklingt!
Citera
2018-06-18, 13:26
Medlem
IPAD-SWEs avatar
Tal till nationen - mitt Sverige 2028 - Gustav Kasselstrand (AfS)
https://www.youtube.com/watch?v=9k3Jla5yuVM
Hur ska Sverige se ut om 10 år? Vad vill Alternativ för Sverige prioritera? Vad vill vi välja bort? Hur ser de ideologiska skillnaderna ut? Gustav Kasselstrand (AfS) berättar om sin vision av Sverige 2028.

Sverige arma land som våra politiker förstört
Men så länge AfS finns så är det inte kört
Viktigt därför att DU röstar på AfS redan i år
Om inte annat för att hedra och stolt gå i våra förfäders spår
De som byggde detta land att vårda för dig och mig samt nästa generation
Hedra dem den 9 september genom att återta vår kära svenska nation.
Senast redigerad av IPAD-SWE 2018-06-18 kl. 13:32.
Citera
2018-06-18, 13:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av dubbelbottnad
Detta är en diskussionstråd - inte en stödtråd för AfS. Det verkar du inte ha klart för dig.

Det finns över tio trådar här på Flashback som har orden platt skatt i ämnesraden. Kanska bör en diskusson om de finare detaljerna om platt skatt föras i någon av de trådarna?
Citera
2018-06-18, 13:41
Medlem
SmokeyNegronis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OneDoesNotSimply
Vi kan lära oss att USA blivit världens mäktigaste supermakt.

USA har varit världens mäktigaste supermakt de senaste 100 åren för att man varit det i särklass största vita landet (en massa européer i exil).

Citat:
Det finns många etniciteter i USA som lever i harmoni med varann.

Det de har i USA skulle vara rena skräcken här i Sverige. Ett tämligen kargt samhälle där "ingen är hemma". Det skulle vara slutet för Sverige som Sverige(*). Och det som redan gjorts i den riktningen, har gjorts med inspiration från USA.

Citat:
Du kan inte argumentera emot ett multietniskt samhälle genom att peka på en problemtyngd etnicitet när det finns en mängd andra som är positivt bidragande.

Jag tog upp den etnicitet som var nödvändig för det argument jag skulle göra. De svarta och 1865 har varit pivotala för USA's utveckling.

När jag vill visa upp ett exempel på att ett multietniskt samhälle kan fungera, så tar jag Ryssland. Jag tar upp det i diskussioner med rasnationalister (eller med liberaler, som ju tänker likadant). Ryssland visar att med en stark kultur (en lång historia som imperium), som självklart bejakar den ryska etniciteten som orubbar norm, så kan man ha inslag av andra etniciteter (och ja, rasblandning). Bindemedlet från den egna kulturen/etniciteten är så stark att allt håller samman. Ryska män får inte sina shorts in a twist över detta.

(*) Åkessons vision faktiskt, från det där söndagstalet till nationen.
Senast redigerad av SmokeyNegroni 2018-06-18 kl. 13:57.
Citera
2018-06-18, 13:55
Medlem
SmokeyNegronis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sjalvebastedrang
Angående Stefan Torsells Samnyttartikel:

Jag gillar Stefan Torsell. Visst, han skriver väldigt mycket (på facebook) och allt är inte bra. Men mycket är det och han har alltid ett öppet sinne. Hans reflex var inte att avfärda AfS. Tvärtom har han skrivit en hel del om AfS, som varit neutralt, sakligt och t.o.m. delvis positivt.

Vad gäller hans avkrävande av partiet om svar i Israel-Palestina-frågan, så ser jag det som en möjlighet. Inte som ett hot. AfS enda rimliga hållning är att inte ha någon hållning i konflikten som sådan och möjligheten som ges är att leverera just det svaret. AfS är ett parti som är fullt upptagna av svenskarnas problem i Sverige. Därmed intresserar man sig inte för världens alla konflikter. Nej till proxypolitik, ja till svensk realism i Sverige.

Om endast ovan svar levereras,så kommer - precis som Stefan Torsell förutspår - misstänkliggörandet om antisemitism som ett brev på posten. Därför vore det anser jag, elegant att foga till berättelsen, detta: ni är alla välkomna i partiet. Det enda som avkrävs er är att ni sätter Sverige och svenskarna främst. Vill ni sedan ha en uppfattning i konflikten mellan israeliska judar och palestinier, så varsågod. Ta inte med det till medlemsmötena bara.

Jag vill också höja ett varningens finger för att kalla Stefan Torsell för idiot och diverse judeepitet. Vill man AfS väl så bör man förstå att det inte tjänar partiets sak. Varken det pro-israeliska eller det judekonspiratoriska har någon plats i AfS. Det viktiga, den känsla som bör genomsyra såväl parti som diskussion, är Oytos: ett folk som alla andra. Där ligger framtiden. Där är nyckeln till det uppvaknande som överlevnaden tarvar.

Tack för ditt mycket välskrivna och nyanserade inlägg. Jag håller med om allt.

1. Hans reflex var inte att avfärda AfS. - Yes, och just därför är hans artikel bra reklam för AfS
2. Vad gäller hans avkrävande av partiet om svar i Israel-Palestina-frågan... - Vad det gäller detta bedömer jag det som att väldigt få bryr sig alls längre. Frågan är så oherrans uttjatad (till ingen som helst nytta) och folk är bara trötta på tjafset. De flesta av de som gillar Torsell är inte alls ideologiskruvade som han själv på denna punkt.
3. AfS enda rimliga hållning är att inte ha någon hållning i konflikten som sådan och möjligheten som ges är att leverera just det svaret. - Japp, om de alls svarar så svarar de precis så.
4. Jag vill också höja ett varningens finger för att kalla Stefan Torsell för idiot och diverse judeepitet. Vill man AfS väl så bör man förstå att det inte tjänar partiets sak - Just precis! Följ AfS' linje och flytta all fokus från denna fråga.
Citera
2018-06-18, 14:08
Medlem
SmokeyNegronis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IPAD-SWE
Tal till nationen - mitt Sverige 2028 - Gustav Kasselstrand (AfS)
https://www.youtube.com/watch?v=9k3Jla5yuVM
Hur ska Sverige se ut om 10 år? Vad vill Alternativ för Sverige prioritera? Vad vill vi välja bort? Hur ser de ideologiska skillnaderna ut? Gustav Kasselstrand (AfS) berättar om sin vision av Sverige 2028.

Japp där kom den!

Jag förväntar mig att alla tittar på det här innan man diskuterar vidare här i tråden.

(edit)

GK (07:25): "Sverige [ska bli] lika tryggt som vi föreställer oss Bullerbyn"

Tärningen är kastad. 2017 hölls det episka Battle for Berkeley. Nu går startskottet för The Battle for Bullerbyn. På andra sidan har vi Åkesson och 7-klövern.

GK (13:20): "Det är inte den sista chansen att rädda Sverige, det är den första"
Senast redigerad av SmokeyNegroni 2018-06-18 kl. 14:30.
Citera
2018-06-18, 14:33
Medlem
Tjyvass avatar
Man bemöter inte hot med att vara nyanserad och rycka på axlarna. Detta är ett direkt angrepp. Torssell avkräver AfS fullständig åtlydnad. Om AfS inte underordnar sig detta har partiet inte något existensberättigande, enligt Torssell. AfS får inte under några som helst omständigheter först och främst vara ett parti för svenskar, som för svenskars talan. Torssell är inte nöjd förrän partiet sätter ett annat folk och dess öde i första rummet. Bara då är det anständigt.

Han är en vidrig antisvensk gubbjävel.
Senast redigerad av Tjyvas 2018-06-18 kl. 15:01.
Citera
2018-06-18, 14:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SmokeyNegroni
Japp där kom den!

Jag förväntar mig att alla tittar på det här innan man diskuterar vidare här i tråden.

(edit)

GK (07:25): "Sverige [ska bli] lika tryggt som vi föreställer oss Bullerbyn"

Tärningen är kastad. 2017 hölls det episka Battle for Berkeley. Nu går startskottet för The Battle for Bullerbyn. På andra sidan har vi Åkesson och 7-klövern.

GK (13:20): "Det är inte den sista chansen att rädda Sverige, det är den första"

Vitpillrade budskap är nyckeln till framgång. En oacceptabel samhällsutveckling ska helt enkelt inte accepteras. Frågan som ska besvaras är inte om, utan hur.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in