Citat:
Ursprungligen postat av
OneDoesNotSimply
Vi kan lära oss att USA blivit världens mäktigaste supermakt.
USA har varit världens mäktigaste supermakt de senaste 100 åren för att man varit det i särklass största vita landet (en massa européer i exil).
Citat:
Det finns många etniciteter i USA som lever i harmoni med varann.
Det de har i USA skulle vara rena skräcken här i Sverige. Ett tämligen kargt samhälle där "ingen är hemma". Det skulle vara slutet för Sverige som Sverige(*). Och det som redan gjorts i den riktningen, har gjorts med inspiration från USA.
Citat:
Du kan inte argumentera emot ett multietniskt samhälle genom att peka på en problemtyngd etnicitet när det finns en mängd andra som är positivt bidragande.
Jag tog upp den etnicitet som var nödvändig för det argument jag skulle göra. De svarta och 1865 har varit pivotala för USA's utveckling.
När jag vill visa upp ett exempel på att ett multietniskt samhälle kan fungera, så tar jag Ryssland. Jag tar upp det i diskussioner med rasnationalister (eller med liberaler, som ju tänker likadant). Ryssland visar att med en stark kultur (en lång historia som imperium), som självklart bejakar den ryska etniciteten som orubbar norm, så kan man ha inslag av andra etniciteter (och ja, rasblandning). Bindemedlet från den egna kulturen/etniciteten är så stark att allt håller samman. Ryska män får inte sina shorts in a twist över detta.
(*) Åkessons vision faktiskt, från det där söndagstalet till nationen.