2018-06-18, 08:24
Medlem
NygammalValss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av skvallertacka
Jane Björck har följt VM för svt i över 25 år och du har mage att gnälla på henne? Äckliga soffexpert. Stick.

Läs om, läs rätt.

Jag gnäller inte på Jane Björck, utan ifrågasätter om det är rimligt att så många kvinnor nu bevakar herrarnas fotbolls-VM i svensk media. Är dessa kvinnor verkligen kvalificerade för detta, har de den rätta kompetensen och specialkunskapen om herrfotboll? Har de kanske till och med högre kompetens än sina manliga kolleger? Eller kan det vara så att flera av dessa kvinnor är inkvoterade pga kön?

Vidare är jag intresserad av hur det ser ut i andra länders TV-sändningar från fotbolls-VM. Lika många kvinnliga reportrar, studioexperter och kommentatorer där?

P.S. Konstigt att Jane har följt VM i 25 år då hon var helt puts väck från TV-rutan i hela 12 år. Men du kanske menar att hon privat har följt VM från sin egen TV-soffa?

https://www.aftonbladet.se/sportbladet/sportitv/article13994164.ab/promo
Senast redigerad av NygammalVals 2018-06-18 kl. 08:27.
Citera
2018-06-18, 08:30
Medlem
Bluebeast72s avatar
Hanna, icke experten. som härmar allt den manliga säger o beskriver endast spelet som vi andra ser det, inte ett vettigt inlägg. Dessutom pratar hon som med gröt i halsen, skrota, avskeda o sänd till nordpolen tack.
Citera
2018-06-18, 08:57
Medlem
Proras avatar
Jag tycker studiopanelen i SVT är alltför slätstruken. Henrik Brandao Jönsson livade upp det hela förra gången i Rio. Någon med kännedom om Ryssland kunde ge perspektiv och intressantare snack. Nu blir det alltför likriktat. Kön och hudfärg bryr jag mig inte om.
Citera
2018-06-18, 09:11
Medlem
Den som saknar svensk manlig kommentering av fotbolls-VM kan checka ut finska YLE:s play-tjänst, www.arenan.yle.fi

Visserligen är det inte världens mest kvalitativa produktion, men bra nog. Det tråkiga är att det är geoblockat, så man behöver VPN!
Citera
2018-06-18, 09:25
Medlem
Kaffemedaffes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av yabbis111
Det är nog bara att vänja sig, precis som dessa personer fick vänja sig vid kvinnliga nyhetsuppläsare:

https://www.youtube.com/watch?v=GvZpP9qK20E
Jag förstår inte hur detta är relevant? Kvinnorna är där i egenskap av fotbollsexperter, det är alltså inte deras förmåga att läsa nyheter från ett papper, utan deras kunskaper inom fotboll som de är där för. Det är klart att det kan vara en helt legitim invändning att man från SVT och TV4:s håll är mer angelägna om att visa att man är jämställda och progressiva än att se till att de bästa kommentatorerna eller experterna är på plats. Det vore ju inte första gången vi ser sådant. Jag har ingen aning om de aktuella kvinnorna är bättre eller sämre än sina manliga kollegor på sitt jobb men med tanke på könsfördelningen hos både utövare och åskådare av fotboll på hög nivå så kan vi vara helt säkra på att det finns betydligt fler män som är duktiga på fotboll än kvinnor. Att förkasta kritik som att den kommer från bakåtsträvare tycker jag är ohederligt i det här fallet.
Citera
2018-06-18, 09:55
Medlem
Venmars avatar
Tycker det är dödgrävarstämning i studion och reportagen, så jävla ointressant, men det kan man ju alltid skippa att se. Hanna Marklund på fyrans matchsändning är dock den sämsta kommentatorn, och med olidlig röst på köpet, som jag hört nån gång och det beror inte på könet. Förstör matcherna värre än 100000 vuvuzelor
Citera
2018-06-18, 10:05
Medlem
Flufffens avatar
Ja det är lite tråkigt då de enligt mig saknar den där inlevelsen och kunskapen som männen oftast besitter. Blir det för jobbigt så kan man som skåning byta till DR 1, där har jag inte hört en kvinna hitintills och de sänder alla matcher.
Citera
2018-06-18, 10:20
Medlem
RonPaul2008s avatar
Att folk fortfarande tittar på SVT är helt otroligt, hur orkar ni?
VM visas på hur många kanaler som helst, vem bryr sig om "experter" och "kommentatorer"?
http://liveonsat.com/2day.php

Har ni inte fler kanaler via parabol/IPTV så leta upp en stream på nätet som är bra. Personligen följer jag alla matcher via spansk tv.

OT: Henke Larsson var kommentator på engelsk TV såg jag, kanske något man ska kolla närmare på.
Citera
2018-06-18, 10:28
Medlem
maxatdunders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av yabbis111
Det är nog bara att vänja sig, precis som dessa personer fick vänja sig vid kvinnliga nyhetsuppläsare:

https://www.youtube.com/watch?v=GvZpP9qK20E
haha nästan lite lyteskomik bakom det hela...
Citera
2018-06-18, 10:43
Medlem
Bryr mig inte om fotbollen kommenteras av män eller kvinnor. Har fått öronen förstörda av både Thomas Brolin o Kenneth Andersson och blivit uttråkad av Pontus Kåmark o Anders Andersson, så jag är härdad. Vill man ha hög kvalitet på fotbollsnacket så får man slå över till dansk tv.
Citera
2018-06-18, 10:53
Medlem
FakeRecordss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RonPaul2008
OT: Henke Larsson var kommentator på engelsk TV såg jag, kanske något man ska kolla närmare på.
Jupp brittiska studios är överlägsna.

De nordamerikanska kanaler som sänder NHL har kvinnor också - som reportrar och utsända. Tror en kanal kört med en kvinnlig programledare men samtliga experter & kommentatorer har varit män (oftast fd proffs) och det är återigen en helt annan klass. De kvinnor som är delaktiga kan lika gärna bytas ut men det finns ett fåtal som håller godkänd nivå iaf och kan komma med bra instick jämfört med Hanna och Frida som jag vet inte vad håller på med.

Visst är svt inte en renodlad sportkanal men de här de anställt i sportsyfte och som ska vara "bra overall" håller pinsamt låg nivå när det kommer till fotboll. Återigen sämsta produktionen av ett sportevenemang jag kan ha bevittnat och då är det den största och mest populära turneringen i världen.
Citera
2018-06-18, 11:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bad.Ass.Bitch
Alltså... kränkta små män som sitter och hatar på kvinnor. Kvinnor är minst lika kompetenta som män.
Menar du att alla kvinnor alltid är lika kompetent som alla män? Det stämmer inte. På samma sätt som det inte stämmer att alla män är lika kompetenta som alla kvinnor.

En man med de bristfälliga kunskaper som vissa av dessa kvinnliga experter besitter skulle aldrig i livet få en chans att sitta i tv. Det bör handla om kunskap och känsla för sporten, inte om tvångskvotering pga kön. Som programledare kan det gå för sig (där är det annat än kunskap om sporten som är prio ett), men man ska inte få jobb som expert/kommentator på ett av världens största evenemang om man inte har rätt kunskap.

Johanna Ojala i vinterstudion som pratar om längdskidor är ett exempel på en kvinna med mycket kunskap och känsla för den sporten, hon gör ett kanonjobb enligt mig. Hon har också varit aktiv inom den sport hon pratar om, till skillnad från de som har spelat damfotboll och tror de vet hur det är att spela fotboll.

Citat:
Ursprungligen postat av matrix-191
Bryr mig inte om fotbollen kommenteras av män eller kvinnor. Har fått öronen förstörda av både Thomas Brolin o Kenneth Andersson och blivit uttråkad av Pontus Kåmark o Anders Andersson, så jag är härdad. Vill man ha hög kvalitet på fotbollsnacket så får man slå över till dansk tv.
Går inte dina öron sönder av danska?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in