2018-06-18, 09:43
Medlem
Hej!

Låtom mig ge ett par exempel som jag själv har fått varning för, för att få igång diskussionen. Det är det jag kan erbjuda, min egen erfarenhet av forumet. Det är svårt att veta vad andra har varnats för. Det handlar alltså inte om klagomål på moderatoråtgärderna i dessa specifika fall.

I tråden (FB) Saknar att ha en pojkvän skrev någon till TS "du skriver som en 3 åring", och jag svarade "3-åring". Kanske inte tillräckligt roligt, jag fick i alla fall en varning. I samma tråd skrev jag det här inlägget, som har fått stå kvar.

(FB) Är de här orden positiva när de sägs om en tjej? svarade jag "Jag uppfattade inte problemet, men jag blev upphetsad av alla bokstäver och siffror", och blev varnad. Om någon hade skrivit "det går inte att fatta nånting av det du skriver, har du nån jävla diagnos", hade det passerat då? I så fall varför?

Är det osäkerhet som moderatorerna går igång på och slår ner på, och är det ett problem? Varför är det värre att misslyckas med att vara rolig, än att misslyckas med att vara elak?
Citera
2018-06-18, 09:48
Medlem
Drama-Llamas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kissdemokrat
I tråden (FB) Saknar att ha en pojkvän skrev någon till TS "du skriver som en 3 åring", och jag svarade "3-åring". Kanske inte tillräckligt roligt, jag fick i alla fall en varning. I samma tråd skrev jag det här inlägget, som har fått stå kvar.
Troligen beror det på att ingen – i skrivande stund – har rapporterat det senare inlägget, som tveklöst också är OT men bara inte har blivit uppmärksammat av moderatorerna.
Senast redigerad av Drama-Llama 2018-06-18 kl. 10:07.
Citera
2018-06-18, 09:55
Avslutad
Moderatorer är människor. Det innebär att de är lata. Det innebär att de ofta försöker ta den enklaste vägen. Det innebär att en rapport inte sällan leder till ett moderatoringripande, oftast i form av ett raderat inlägg eftersom det är det absolut enklaste. Man klickar i checkboxen att dölja inlägget och sedan behöver man inte göra mer än så.

Ibland blir det däremot varning och då varnas den som skrivit inlägget, ibland på mycket lösa grunder. Ifall man återkopplar till moderatorn och försöker diskutera blir svaret ofta kort och går i allmänhet ut på att ifall man inte är nöjd så kan man starta en tråd om saken i därför avsett forum. Det gör nästan ingen och det vet moderatorerna om. Än en gång, enklaste vägen framåt.

Vi måste utgå från att moderatorerna bara är människor med allt vad det innebär. Vi kan därför inte ta för givet att de förstår alla inlägg som inte sällan okynnesrapporteras. Ibland är jag faktiskt övertygad om att de inte alltid läser inläggen ens. Istället klickar man i checkboxen och hoppas att ingen bråkar senare i PM, ungefär.
Citera
2018-06-18, 10:06
Medlem
tempeZZts avatar
Citat:
Hej!

Låtom mig ge ett par exempel som jag själv har fått varning för, för att få igång diskussionen. Det är det jag kan erbjuda, min egen erfarenhet av forumet. Det är svårt att veta vad andra har varnats för. Det handlar alltså inte om klagomål på moderatoråtgärderna i dessa specifika fall.

(FB) Är de här orden positiva när de sägs om en tjej? svarade jag "Jag uppfattade inte problemet, men jag blev upphetsad av alla bokstäver och siffror", och blev varnad. Om någon hade skrivit "det går inte att fatta nånting av det du skriver, har du nån jävla diagnos", hade det passerat då? I så fall varför?

Är det osäkerhet som moderatorerna går igång på och slår ner på, och är det ett problem? Varför är det värre att misslyckas med att vara rolig, än att misslyckas med att vara elak?

Nej, moderatorer går inte igång på osäkerhet, varför skulle de? Dessutom drar du med ett sådant påstående 120 helt olika individer under en kam. Rent oförstånd.

Det inlägg som du säger har fått stå kvar är bara 1,5 dygn gammalt. Ge det tid. Det inlägget och dina exempel är upperbar 0.03.
Citera
2018-06-18, 10:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Drama-Llama
Troligen beror det på att ingen – i skrivande stund – har rapporterat det senare inlägget, som tveklöst också är OT men bara inte har blivit uppmärksammat av moderatorerna.

Det vet du ju inte ett skit om, dessutom handlar tråden som sagt inte om specifika moderatoråtgärder.

Citat:
Ursprungligen postat av tempeZZt
Nej, moderatorer går inte igång på osäkerhet, varför skulle de? Dessutom drar du med ett sådant påstående 120 helt olika individer under en kam. Rent oförstånd.

Om jag hade dragit bara en moderator över en kam, hade tråden legat i papperskorgen för 0.06. Får man överhuvudtaget inte ifrågasätta moderatorena längre?

Citat:
Ursprungligen postat av tempeZZt
Det inlägg som du säger har fått stå kvar är bara 1,5 dygn gammalt. Ge det tid. Det inlägget och dina exempel är upperbar 0.03.

Jag håller med dig.
Citera
2018-06-18, 10:23
Medlem
Drama-Llamas avatar
Citat:
Det vet du ju inte ett skit om, dessutom handlar tråden som sagt inte om specifika moderatoråtgärder.
Jo, det syns för alla användare om ett inlägg har rapporterats eller inte, och när jag skrev mitt inlägg var ditt inlägg inte rapporterat. Nu är inlägget däremot raderat, troligen för att någon moderator har läst i den här tråden och blivit uppmärksammad på ditt OT-inlägg.

Jag diskuterar inte heller primärt den enskilda åtgärden, men om de exempel du framhåller för att styrka din tes inte håller får du givetvis stå ut med att det påpekas.
Citera
2018-06-18, 10:36
Medlem
najass avatar
Citat:
Hej!

I tråden (FB) Saknar att ha en pojkvän skrev någon till TS "du skriver som en 3 åring", och jag svarade "3-åring". Kanske inte tillräckligt roligt, jag fick i alla fall en varning.

Roligt? Om vi helt lämnar kvalitetsbedömningen av humor i det fallet, så spelar det inte minsta roll om inlägget är roligt eller inte. Det har ju inget med ämnet att göra och raderades därför.

Citat:
I samma tråd skrev jag det här inlägget, som har fått stå kvar.

(FB) Är de här orden positiva när de sägs om en tjej? svarade jag "Jag uppfattade inte problemet, men jag blev upphetsad av alla bokstäver och siffror", och blev varnad.

Återigen tämligen självklart eftersom det inte hade med ämnet att göra. Liksom det andra inlägget du tog upp som nu är raderat.

Citat:
Om någon hade skrivit "det går inte att fatta nånting av det du skriver, har du nån jävla diagnos", hade det passerat då? I så fall varför?

Nej, eftersom det också hade varit utanför ämnet.

Citat:

Den enda som verkar osäker här är du, tycks det mig. Det är helt ok att du tror att du är rolig eller elak i dina inlägg, det har inte ett dugg med saken att göra. Så länge du helt saknar förmåga att vara rolig och/eller elak samtidigt som du håller dig till ämnet, så lär dina inlägg raderas.

Det finns många skribenter på forumet som klarar detta väldigt bra. Du verkar inte tillhöra dessa.

De skribenter som har förmågan att hålla sig till ämnet och samtidigt vara tex förolämpande (eller roliga) lyckas ofta lura mindre begåvad skribenter att skriva inlägg som är enbart förolämpande (eller roliga) varpå dessa raderas och postaren ibland varnas.
Citera
2018-06-18, 10:44
Moderator
Gordon Blixts avatar
Man får vara elak och man får vara snäll, man får vara rolig och man får vara så tråkig att klockorna stannar, man får vara återhållsam och man får vara heligt förbannad...och så vidare. Har man svårigheter att läsa av vad som är ämnet och hålla sig till det så kommer man förr eller senare att få inlägg raderade och ibland även varnade, alldeles oavsett vilken ton man håller.
Citera
2018-06-18, 10:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Drama-Llama
Jo, det syns för alla användare om ett inlägg har rapporterats eller inte, och när jag skrev mitt inlägg var ditt inlägg inte rapporterat. Nu är inlägget däremot raderat, troligen för att någon moderator har läst i den här tråden och blivit uppmärksammad på ditt OT-inlägg.

Jag diskuterar inte heller primärt den enskilda åtgärden, men om de exempel du framhåller för att styrka din tes inte håller får du givetvis stå ut med att det påpekas.

Fine... jag slutar att skylla på moderatorerna då och ändrar trådens frågeställning:

Är folk mindre benägna att rapportera inlägg om de är elaka, och är det ett problem?

Citat:
Ursprungligen postat av najas
Den enda som verkar osäker här är du, tycks det mig. Det är helt ok att du tror att du är rolig eller elak i dina inlägg, det har inte ett dugg med saken att göra. Så länge du helt saknar förmåga att vara rolig och/eller elak samtidigt som du håller dig till ämnet, så lär dina inlägg raderas.

Det finns många skribenter på forumet som klarar detta väldigt bra. Du verkar inte tillhöra dessa.

Och du luktar illa.

Citat:
Ursprungligen postat av najas
De skribenter som har förmågan att hålla sig till ämnet och samtidigt vara tex förolämpande (eller roliga) lyckas ofta lura mindre begåvad skribenter att skriva inlägg som är enbart förolämpande (eller roliga) varpå dessa raderas och postaren ibland varnas.

Helt ointressant.
Citera
2018-06-18, 11:44
Medlem
tempeZZts avatar
Citat:
Fine... jag slutar att skylla på moderatorerna då och ändrar trådens frågeställning:

Är folk mindre benägna att rapportera inlägg om de är elaka, och är det ett problem?

Elakhet har inte ett skit med saken att göra. Inte dumhet heller för den delen.

Inlägg rapporteras om de bryter mot reglerna. Punkt.
Citera
2018-06-18, 12:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gordon Blixt
Man får vara elak och man får vara snäll, man får vara rolig och man får vara så tråkig att klockorna stannar, man får vara återhållsam och man får vara heligt förbannad...och så vidare. Har man svårigheter att läsa av vad som är ämnet och hålla sig till det så kommer man förr eller senare att få inlägg raderade och ibland även varnade, alldeles oavsett vilken ton man håller.

Nej, det där är inte sant. Att vara rolig går ofta under begreppet "trams" vilket gör att risken att inlägget raderas ökar medan arga inlägg ofta betraktas som "seriösa" och får stå kvar.
Citera
2018-06-18, 12:30
Moderator
Gordon Blixts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av StraffknullaMig
Nej, det där är inte sant. Att vara rolig går ofta under begreppet "trams" vilket gör att risken att inlägget raderas ökar medan arga inlägg ofta betraktas som "seriösa" och får stå kvar.
Att vara rolig i ett relevant inlägg är något annat än att skriva ett inlägg som är tramsigt i grunden. Om det händer dig ofta när du skriver roligheter att det betraktas som trams har du ett mer grundläggande problem med hur dina inlägg ser ut.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in