Citat:
Det kan ha påverkat åt ena eller andra hållet, vem vet. I Demoskops eftervalsanalys nämndes en förklaring till fenomenet att skandaler aldrig tycktes påverka SD i opinionen negativt utan snarare tvärtom (uppgången fortsatte och t o m förstärktes när järnrörsdrevet gick, t ex). Det var ungefär så här: Eftersom en röst på SD är ett slags fuck you till sjuklövern, så gör skandaler detta fuck you ännu starkare. För då säger man inte bara ”ni är så dåliga att jag hellre väljer det här så kallade nazistpartiet som ni hatar”, utan till och med ”ni är så dåliga att jag hellre väljer det här så kallade nazistpartiet trots att de drar runt med järnrör på stan OCH har en massa tomma stolar OCH gaphalsen Ekeroth, så dåliga är NI!”. Ju fler skandaler desto längre blir långfingret.
Min reaktion när jag hörde inslaget om spelskulderna och såg hela upplägget, timingen, de förnedrande expertutlåtandena från psykologer som ställde diagnoser offentligt, hur pinsamt uppenbart det var att allting var ett aktivistiskt hit job, var att jag stärktes i övertygelsen, inte tvärtom. Nu tror jag ingalunda att jag är representativ för alla 12,86% men jag var knappast ensam. Jag tror inte Söder kommer göra något avtryck heller. Men vi har nog inte sett det sista. När man har en journalist vars enda jobb är SD-gräv (Baas) och han har varit tyst i säkert ett par år är det ju inte utan att man börjar undra...
Min reaktion när jag hörde inslaget om spelskulderna och såg hela upplägget, timingen, de förnedrande expertutlåtandena från psykologer som ställde diagnoser offentligt, hur pinsamt uppenbart det var att allting var ett aktivistiskt hit job, var att jag stärktes i övertygelsen, inte tvärtom. Nu tror jag ingalunda att jag är representativ för alla 12,86% men jag var knappast ensam. Jag tror inte Söder kommer göra något avtryck heller. Men vi har nog inte sett det sista. När man har en journalist vars enda jobb är SD-gräv (Baas) och han har varit tyst i säkert ett par år är det ju inte utan att man börjar undra...
Tror dock inte en svettig (bildligt talat i partiledardebatten 2 dar innan valet) "speltorsk" i JÅ mobiliserade några osäkra väljare som velade mellan S/M och SD.