2018-06-17, 19:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CrispyKreem
Det kan ha påverkat åt ena eller andra hållet, vem vet. I Demoskops eftervalsanalys nämndes en förklaring till fenomenet att skandaler aldrig tycktes påverka SD i opinionen negativt utan snarare tvärtom (uppgången fortsatte och t o m förstärktes när järnrörsdrevet gick, t ex). Det var ungefär så här: Eftersom en röst på SD är ett slags fuck you till sjuklövern, så gör skandaler detta fuck you ännu starkare. För då säger man inte bara ”ni är så dåliga att jag hellre väljer det här så kallade nazistpartiet som ni hatar”, utan till och med ”ni är så dåliga att jag hellre väljer det här så kallade nazistpartiet trots att de drar runt med järnrör på stan OCH har en massa tomma stolar OCH gaphalsen Ekeroth, så dåliga är NI!”. Ju fler skandaler desto längre blir långfingret.

Min reaktion när jag hörde inslaget om spelskulderna och såg hela upplägget, timingen, de förnedrande expertutlåtandena från psykologer som ställde diagnoser offentligt, hur pinsamt uppenbart det var att allting var ett aktivistiskt hit job, var att jag stärktes i övertygelsen, inte tvärtom. Nu tror jag ingalunda att jag är representativ för alla 12,86% men jag var knappast ensam. Jag tror inte Söder kommer göra något avtryck heller. Men vi har nog inte sett det sista. När man har en journalist vars enda jobb är SD-gräv (Baas) och han har varit tyst i säkert ett par år är det ju inte utan att man börjar undra...

Tror dock inte en svettig (bildligt talat i partiledardebatten 2 dar innan valet) "speltorsk" i JÅ mobiliserade några osäkra väljare som velade mellan S/M och SD.
2018-06-17, 19:12
Medlem
Jag ligger medvetet lågt på mina dagsnoteringar för SD. Jag noterar 21,5% och har gått uppåt hela våren. Men jag tror att SD just nu skulle få 22,5% men försiktighetsprincipen gäller.

Den där Björn Söder-skandalen? Ingen vettig människa förstår det här med vem som är Svensk eller inte Svensk, jude, grek, eller same, vilken medelSvensson bryr sig??

Det krävs något helt annat för att sänka SD-ballongen, som att Jimmie Åkesson odlar cannabis i sin trädgård eller att MK festar upp partikassan.

Kommer Yougov i morgon? Och om några dagar Inizio?
2018-06-17, 19:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Grevelesevi
2. De som vill diskutera de siffror som faktiskt presenteras,

Ja men det är knappast en slump om ett institut har 15% (två,tre upp eller ner ) och ett annat typ 30% (två, tre upp eller ner).
Månad ut och månad in.
kom igen.
2018-06-17, 19:14
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Sonnenwende
SD har knappt 13 % så ännu så länge är SD förhållandevis små. Fördubblas SD igen så köper jag din argumentation.

Eftersom du påstår att SD är relativt små fortfarande så undrar jag vad du tror de kommer få på valgdagen. Vad är din gissning?
2018-06-17, 19:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ShariaInstructor
Jag ligger medvetet lågt på mina dagsnoteringar för SD. Jag noterar 21,5% och har gått uppåt hela våren. Men jag tror att SD just nu skulle få 22,5% men försiktighetsprincipen gäller.

Den där Björn Söder-skandalen? Ingen vettig människa förstår det här med vem som är Svensk eller inte Svensk, jude, grek, eller same, vilken medelSvensson bryr sig??

Det krävs något helt annat för att sänka SD-ballongen, som att Jimmie Åkesson odlar cannabis i sin trädgård eller att MK festar upp partikassan.

Kommer Yougov i morgon? Och om några dagar Inizio?
YouGov kommer alltid på en onsdag eftermiddag/kväll. Brukade vara torsdag morgon före ottan fast det har glidit till typ 17-tiden dagen innan. Inizio hade en gång i tiden en fast veckodag men efter att de börjat dyka upp på helger har jag förträngt vilken veckodag det brukade vara...
Citat:
Ursprungligen postat av Grevelesevi
Tråden borde delas upp i två olika trådar. 1 De som tror att alla undersökningar bara är konspirationer mot ett parti. Och att alla siffror sätts agenda mässigt.
2. De som vill diskutera de siffror som faktiskt presenteras, med en ska vi säga väldigt intressant spread.
Tycker trender är viktigare än de faktiska siffrorna oftast.
Blir jävligt tjatigt att plöja tråden på påhopp och försvar sida upp och sida ner.
Enig. Stod ut med dravlet länge som tidsfördriv mellan mätningarna, men när den senaste uppgången på bred front (som borde vara ett glädjeämne att skåla över) genast drogs ner i konspirations-kvicksanden och satte igång surt gnäll om ”uppjustering” kände jag bara att nu får alla dystra åsnan Ior fixa ett eget rum och sluta döda stämningen.
Senast redigerad av CrispyKreem 2018-06-17 kl. 19:23.
2018-06-17, 19:22
Medlem
Grevelesevis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Undrande87
Ja men det är knappast en slump om ett institut har 15% (två,tre upp eller ner ) och ett annat typ 30% (två, tre upp eller ner).
Månad ut och månad in.
kom igen.
De flesta opinionsföretagen dras med mätfel åt olika håll. De kan ju diskuteras. Blir ju ännu intressantare att diskutera efter valet när vi har facit.
Men jag hoppas innerligt förståss att ni alla skeptiker har rätt och SD slår till med chocksiffror.
Detta vill ju tex Crispy också. Fattar inte hur ni kan läsa något annat ur hans många många inlägg. (Han får rätta mig om jag har fel).
2018-06-17, 19:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Undrande87
Problemet är att han beter sig som ett sär, en riktig Bagdad-Bob han har skrivit 2000 inlägg i tråden som är EXAKT likadana men annorlunda formulerade och olika mängd ordbajseri. Oerhört tröttsamt, precis som dom två dyslektiska trollen Greta och Powergirl.
Vad som är oerhört tröttsamt är att vilja diskutera Sverigedemokraterna i opinionsundersökningar (hur ser siffrorna ut, vilka är trenderna, vilka samhällstrender och händelser finns det som kan påverka) i den enda tråd som finns om det, men istället hitta en evighetsdiskussion vars ämne verkar vara Agendasättande PK-manipulation av opinionsmätningar, det vill säga en helt annan (och fucking ointressant) fråga. Tror du jag har skapat den diskussionen? Flash: Jag har periodvis varit frånvarande i månader, och när jag kommit tillbaka har tråden varit precis som när jag lämnade den - 25% SD i opinionsmätningar, 75% hetsigt skyttegravskrig i frågan om pk-manipulation. Varför inte bara ta den diskussionen till det underforum den hör hemma och låta ämnet få bli 100% SD i opinionsmätningar?
2018-06-17, 20:09
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av redlineoffside
Eftersom du påstår att SD är relativt små fortfarande så undrar jag vad du tror de kommer få på valgdagen. Vad är din gissning?
27 %, SD är relativt små som du tittar på vad de fick i valet 2014. Sålunda kan SD fördubblas i valet i höst och mer därtill.
Vid valet 2022 eller ett tidigare extraval så blir det betydligt svårare att fördubbla 25-27%, då kanske SD får nöja sig att bryta in i late majority, dvs över 34 % stöd.
2018-06-17, 20:51
Medlem
8711s avatar
Invandringsfrågan är fortsatt den viktigaste frågan för väljarna och för svenska folket. Sverigedemokraterna anses av hela 31% ha den överlägset bästa invandringspolitiken och dominerar frågan stort.

Citat:
Sverigedemokraterna dominerar

Invandring är fortfarande den viktigaste sakfrågan, även om den backar samtidigt som integration ökar. Näst viktigast är sjukvård, som också backar en aning.

– Integrationsfrågor har framför allt ökat i betydelse bland rödgröna väljare den senaste månaden, säger Peter Santesson på Demoskop.

Citat:
Sverigedemokraterna dominerar fortfarande migrationsfrågorna. 25 procent av väljarna har störst förtroende för partiet inom integrationen, och hela 31 procent när det kommer till invandringen. Sämst går det för Kristdemokraterna, som bara får en procent i dessa frågor.

– Frågan har hamnat i fokus i och med gymnasieamnestin. Men också i debatten kring hur Socialdemokraterna kommunicerat kring invandringsfrågorna, säger Peter Santesson.

https://www.expressen.se/nyheter/val-2018/miljo/miljopartiet-starker-sin-position-i-miljofragan/
2018-06-17, 20:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 8711
Invandringsfrågan är fortsatt den viktigaste frågan för väljarna och för svenska folket. Sverigedemokraterna anses av hela 31% ha den överlägset bästa invandringspolitiken och dominerar frågan stort.
.

Tror denna siffra kommer väldigt nära valresultatet i september.
2018-06-17, 21:44
Medlem
Tack för informationen CrispyKreem angående när Yougov och Inizio kommer. Det borde fortfarande vara en uppgång på båda för SD men naturligtvis Inizio är lite skumt i mina ögon, Kan aldrig vara säker på Inizio.
2018-06-17, 22:13
Medlem
Måttligs avatar
Det inträffade en lite intressant sak i helgen.
Jag var på fest, och kom i samspråk med en kampanjarbetare för ett av allianspartierna. Samtalet kom givetvis in på valet och kommande regeringsbildning (valde dock att inte komma ut som SD-sympatisör), och han sade då att "ja, det kommer att bli intressant med tre partier på runt 25%."
Jag nämnde då att SD fick 18% i SvD/Sifo, och då såg han väldigt skeptisk ut och sade att opinionsföretagen brukar att ha svårt att nå SD:s väljare.

Det är givetvis ingen nyhet för oss härinne, men kul att få bekräftat att minst ett parti (och antagligen även de flesta andra skulle jag tro) också inser att SD är kraftigt underskattat i de flesta OU:s.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in