2018-06-17, 17:57
Medlem
humanlifes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Arccosinus
Varför inte börja med FNs rapport om de ohyggliga brotten mot de mänskliga rättigheterna som Nordkorea begår?
Diktaturen bryter mot alla utom möjligen en av dem.

https://www.regeringen.se/rapporter/2017/04/manskliga-rattigheter-demokrati-och-rattsstatens-principer-i-nordkorea/
Tyvärr är rapporten väldigt ideologiskt färgad, tonen är direkt fientlig utan att så värst mycket fakta presenteras som förklarar den hållningen.
Och det är ju alltid sånt här vi ser när det rapporteras om Nordkorea. Man blåser upp det negativa, som naturligtvis finns, det är ju ett fattigt, isolerat land. Det är klart att det får konsekvenser.

Men det finns ju också bra saker, vilket också rapporten tar upp. Den höga utbildningsnivån, den relativt sett långa livslängden, 8 timmars arbete, full sysselsättning mm.

Men överallt plockar man fram något negativt. Som att utbildningen innehåller ideologisk påverkan. Som om det inte fanns i den svenska grundskolan. Att arbetsdagen ofta förlängs, vilket också är väldigt vanligt i Sverige.

Tvångsarbete har vi även i Sverige numera, fast det kallas inte så när arbetslösa tvingas till obetalt arbete för att få fortsatt a-kassa.

Till och med att landet direkt efter kriget bestämde sig för att bygga bostäder åt alla, nämner man som en propagandavinst för regimen istället för att man tillgodosåg ett behov. Det är faktiskt oförskämt! Och att många bostäder har underhållits dåligt, så är läget i Sverige också.

Vid en snabb genomläsning hittade jag alltså en genomgående överdrivet negativ attityd, som inte förklaras. En massa negativa åsikter. Men också en hel del positiva fakta och omständigheter som vi knappast kan anklaga dem för, när vi har liknande problem själva trots att Sverige är mycket rikt land i jämförelse.
Citera
2018-06-17, 17:58
Medlem
paras0nics avatar
Citat:
Ursprungligen postat av humanlife
Tyvärr är rapporten väldigt ideologiskt färgad, tonen är direkt fientlig utan att så värst mycket fakta presenteras som förklarar den hållningen.
Och det är ju alltid sånt här vi ser när det rapporteras om Nordkorea. Man blåser upp det negativa, som naturligtvis finns, det är ju ett fattigt, isolerat land. Det är klart att det får konsekvenser.

Men det finns ju också bra saker, vilket också rapporten tar upp. Den höga utbildningsnivån, den relativt sett långa livslängden, 8 timmars arbete, full sysselsättning mm.

Men överallt plockar man fram något negativt. Som att utbildningen innehåller ideologisk påverkan. Som om det inte fanns i den svenska grundskolan. Att arbetsdagen ofta förlängs, vilket också är väldigt vanligt i Sverige.

Tvångsarbete har vi även i Sverige numera, fast det kallas inte så när arbetslösa tvingas till obetalt arbete för att få fortsatt a-kassa.

Till och med att landet direkt efter kriget bestämde sig för att bygga bostäder åt alla, nämner man som en propagandavinst för regimen istället för att man tillgodosåg ett behov. Det är faktiskt oförskämt! Och att många bostäder har underhållits dåligt, så är läget i Sverige också.

Vid en snabb genomläsning hittade jag alltså en genomgående överdrivet negativ attityd, som inte förklaras. En massa negativa åsikter. Men också en hel del positiva fakta och omständigheter som vi knappast kan anklaga dem för, när vi har liknande problem själva trots att Sverige är mycket rikt land i jämförelse.

Den ”höga” utbildningsnivån. Tillåt mig småle..
Citera
2018-06-17, 18:06
Medlem
chimpsky666s avatar
Citat:

Det är oförskämt att med sofistikerat svammel rentvå brutala regimer som förföljer sina befolkningar som du ständigt gör. Eller är rapporter av denna sort är skrivna av "amerikanska imperialister" enligt dig?

Att jämföra koncentrationsläger där folk arbetar under knappt livsdugliga förhållanden med kravet på någon form av sysselsättning för att vara legitim mottagare av A-kassa är en relativisering av sällan skådat art. Påminner om Secundussilents jämförelse med förekomsten av anorexia i Sverige med svält i Nordkorea.
Citera
2018-06-17, 18:10
Medlem
humanlifes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av paras0nic
Den ”höga” utbildningsnivån. Tillåt mig småle..
12 års obligatorisk utbildning, om jag minns rätt.
Varför småler du?
Citera
2018-06-17, 18:11
Medlem
humanlifes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av chimpsky666
Det är oförskämt att med sofistikerat svammel rentvå brutala regimer som förföljer sina befolkningar som du ständigt gör. Eller är rapporter av denna sort är skrivna av "amerikanska imperialister" enligt dig?

Att jämföra koncentrationsläger där folk arbetar under knappt livsdugliga förhållanden med kravet på någon form av sysselsättning för att vara legitim mottagare av A-kassa är en relativisering av sällan skådat art. Påminner om Secundussilents jämförelse med förekomsten av anorexia i Sverige med svält i Nordkorea.
Läs rapporten själv! Och försök skilja på fakta och åsikter.
Citera
2018-06-17, 18:16
Medlem
chimpsky666s avatar
Citat:
Läs rapporten själv! Och försök skilja på fakta och åsikter.

Spelar det någon roll då allt som är i konflikt med din världsbild där Assad, Kim jung-un och Maduro är vår samtids gudabenådade profeter är felaktigt per automatik. Amnesty, FN, Läkare utan gränser, HRW och alla andra ljuger ju på en systematisk basis genom manipulation av bevis enligt dig så vad spelar det för roll vilken information jag presenterar?
Citera
2018-06-17, 18:34
Medlem
paras0nics avatar
Citat:
12 års obligatorisk utbildning, om jag minns rätt.
Varför småler du?

Har du sett vad barn lär sig i skolan i NK? En massa historia om den kultförklarade Kim-familjen.
Citera
2018-06-17, 18:38
Medlem
humanlifes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av chimpsky666
Spelar det någon roll då allt som är i konflikt med din världsbild där Assad, Kim jung-un och Maduro är vår samtids gudabenådade profeter är felaktigt per automatik. Amnesty, FN, Läkare utan gränser, HRW och alla andra ljuger ju på en systematisk basis genom manipulation av bevis enligt dig så vad spelar det för roll vilken information jag presenterar?
Lägg inte ord i munnen på mig, tack! Se verkligheten! Vi måste faktiskt försöka se verkligheten bakom all den förljugna propagandan som vi matas med hela tiden.
Citera
2018-06-17, 18:39
Medlem
humanlifes avatar
Citat:
Har du sett vad barn lär sig i skolan i NK? En massa historia om den kultförklarade Kim-familjen.
Det är klart att de håller på med det i 12 år!
Citera
2018-06-17, 18:41
Medlem
paras0nics avatar
Citat:
Det är klart att de håller på med det i 12 år!

De vet inte ens vad en Bachelors Degree är där borta. Det finns en anledning att Kim Jong Un sökte sig till väst i sina unga år.
Citera
2018-06-17, 18:46
Medlem
smaug20017s avatar
Citat:
Jag vet inte om länken har varit uppe i tråden tidigare men läs, helt sanslöst, uppfann MC Donalds, dynastins ledare varken pissar eller skiter för de är perfekta etc.
https://www.weirdasianews.com/2016/06/06/seven-lies-citizens-north-korea-must-believe/
Citera
2018-06-17, 19:14
Medlem
SecundusSilents avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Swan65
Angående Nordkorea misstänker jag att Kim har lurat upp hela världssamfundet på läktaren och idioten Trump sväljer allt pga sin sjukliga narcissism.

Nu får du sluta prata strunt om kamrat Trump!

Tillsammans med kamrat Kim för han världen in i en ny era av fred och välstånd!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in