2018-06-17, 10:51
Medlem
anuspontens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dr Tinnitus
Ja dessa Jabra får bra recensioner, men att påstå att de pissar på Apples AirPods blir mest bara dina egna subjektiva åsikter, men är det så för dig så är det ju bra för dig, löp o köp dina Jabra du.

Men, då folk är olika så är det ju bra att det finns olika produkter som kan tilltala olika personers behov och smak, så alla kan välja bort det de inte gillar.

När det gäller AirPods så är de faktiskt mycket bra lurar, men passar givetvis inte allas behov.

Apples mål var sannolikt inte att försöka skapa de mest välljudande lurarna i världen, utan att försöka kombinera en massa saker som är svåra att få till i en och samma produkt.

Lurarna passar de som inte gillar att ha nåt inne i öronen, för de som ofta hänger i och ur en eller båda lurarna, för de som inte vill vara kraftigt isolerade från omgivande ljud (det finns ju faktiskt fördelar även med det) och som vill ha bra ljud (nej jag påstår inte att de har bäst ljud) smidigt format, säker enkel anslutning, bra batteritid, enkla att hänga in i örat och ta ut om man har behov att göra det ofta.

Dessutom säger det inte så mycket om de sitter dåligt i dina öron, det gör de tyvärr i mina med, men det finns massor med folk som de sitter bra i öronen på och jag ser en hel del folk som har dessa i öronen även under mer sportiga aktiviteter.

Finns liksom ingen mening att kasta skit på AirPods, utan passar de inte sina egna behov, köp nåt annat. AirPods har varit inget närmaste ensamma i sin nisch på marknaden sedan de kom, i princip utan vettig konkurrens. Men tiden går och nu börjar det komma andra alternativ som kan konkurrera bra på flera punkter.
Men herregud....För ett sådant pris borde man väl få något extraordinärt? Du tycker inte själv att det är ett hutlöst överpris ( som allt apple gör) för något ganska mediokert? Skulle dom släppa en hink med bajs och sälja det för 10 000 så skulle lik förbannat apple feaks sitta och försvara det.
2018-06-17, 11:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av anusponten
Men herregud....För ett sådant pris borde man väl få något extraordinärt? Du tycker inte själv att det är ett hutlöst överpris ( som allt apple gör) för något ganska mediokert? Skulle dom släppa en hink med bajs och sälja det för 10 000 så skulle lik förbannat apple feaks sitta och försvara det.

Fast man får ju nåt extraordinärt om man köper AirPods, då de är unika på flers punkter, både i design teknik och funktioner. Dessutom så kostar konkurrerande lurar i samma gren ungefär lika mycket, och först nu på sista tiden har det börjat komma produkter i samma klass som kan konkurrera ordentligt.

Kolla vilka recensioner AirPods fått, t ex denna av the Verge. De flesta som testar AirPods imponeras av hur bra de är, för det syftet de har.

https://www.theverge.com/2018/3/19/17138258/apple-airpods-audiophile-review-wireless-headphones
2018-06-17, 11:12
Bannlyst
Det finns tyvärr alltför många som har synpunkter på, och åsikter om, Apples produkter utan att överhuvudtaget ha använt produkten i fråga. Ibland blir det rätt löjeväckande med alla missuppfattningar som sprids och byggs på av dessa personer.

Själv skulle jag aldrig recensera eller ha åsikter om exempelvis Samsungs telefoner? Varför då? Jo, jag har aldrig använt en sådan och har ingen erfarenhet av dem.
2018-06-17, 12:17
Medlem
Dobbelss avatar
Citat:
Ok, då köper jag en ny sådan Eizo-skärm då som du tjatar om, den kostar väl ”ett par tusenlappar”....? Om inte (vad jag kan se så verkar den kosta ca 250% mer....) så kan du väl sluta tjata om den kan man väl tycka... Eller faktiskt ta dig i kragen och antingen visa oss några exempel på en 27” skärm som är minst lika bra som iMac Pros på alla punkter och kostar bara ”ett par tusenlappar”. Klarar du inte det så kan du väl bara erkänna att du tog i så byxorna sprack och helt enkelt hade fel.
6000 kr ser jag som ett fullt resonligt pris, även om "ett par tusenlappar" är en relativ summa. Dessutom så verkar det som att iMac:en saknar en likvärdig matrisdekoder som Eizon har och då är det ju faktiskt inget annat än ett enda stort magplask hur du än vrider och vänder på det. Läs gärna lite hur färgomfång och färgrymder funkar och varför det är en dålig idé att blanda dem hejvilt.
https://www.sweclockers.com/artikel/17633-digitala-farger-adobe-rgb-och-srgb/1#content

Mao betalar man premiumpris för en iMac och får en skärm som ändå inte kan visa upp sRGB/Rec.709 korrekt och dessutom bara går att använda till den specifika datorn, som du dessutom inte kan kalibrera. Jag skulle inte betala ett enda kolvöre för en sådan feature, men det är förstås bara jag. Med Eizon för 6000 kr får du åtminstone korrekt täckning av sRGB, kalibreringsmöjligheter, klart bra bildåtergivning och, inte minst, möjligheten att använda olika bildkällor till den.

Citat:
När det gäller Rossmann så imponerar han föga, då det handlar om en raljerande snubbe som har en sida som lever på klick, alltså raljerarhan som han gör för det ska bli clickbait, och få folk att klicka och tro på allt han säger. Men nu inte att han entré kan ha en del intressanta och bra argument. Men det är även en massa raljerande överdrivet skit han sprider bara just för att väcka uppmärksamhet och få klick vilket ger klirr i kassan för honom. Det kryllar av sånt på YT. Mycket av det han raljerar om mot Apple kan man se liknande scenarion på även hos de flesta andra tillverkare.
Det är dock en jävla skillnad på ett företag som inte ens vill att kunden ska få sina produkter reparerade och som säljer allt med högsta möjliga prislapp bara för märkets skull, och rena budgetmärken som gör undermåliga produkter med slit och släng-agendan. Lägger man ner 20 000 kr på en MacBook som du inte kan laga den dagen den pajar varpå Apple bara sträcker ut långfingret åt dig tills du köper en ny dator förstår jag faktiskt inte hur man som kund fortfarande kan ha förtroende för det företaget. Däremot kan det förstås fortfarande finnas skäl till att köpa en Mac för somliga, t.ex. för viss programvara. Själv använder jag hemmabyggda datorer för desktop och laptops från Lenovo när jag antingen utför bildkalibreringar eller behöver ha en dator utanför hemmet.

Och igen, jag är inte särskilt vänlig mot PC-tillverkare heller. Acer är ett lågvattenmärke, och det är alltid något fusk i HP:s burkar (möjligt undantag för deras workstations, utifrån min erfarenhet). Min Macintosh SE funkar däremot fortfarande, trots att den är 31 år gammal. Den är jag faktiskt glad över att ha.
2018-06-17, 13:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dobbels
6000 kr ser jag som ett fullt resonligt pris, även om "ett par tusenlappar" är en relativ summa. Dessutom så verkar det som att iMac:en saknar en likvärdig matrisdekoder som Eizon har och då är det ju faktiskt inget annat än ett enda stort magplask hur du än vrider och vänder på det. Läs gärna lite hur färgomfång och färgrymder funkar och varför det är en dålig idé att blanda dem hejvilt.
https://www.sweclockers.com/artikel/17633-digitala-farger-adobe-rgb-och-srgb/1#content

Mao betalar man premiumpris för en iMac och får en skärm som ändå inte kan visa upp sRGB/Rec.709 korrekt och dessutom bara går att använda till den specifika datorn, som du dessutom inte kan kalibrera. Jag skulle inte betala ett enda kolvöre för en sådan feature, men det är förstås bara jag. Med Eizon för 6000 kr får du åtminstone korrekt täckning av sRGB, kalibreringsmöjligheter, klart bra bildåtergivning och, inte minst, möjligheten att använda olika bildkällor till den.

Det är dock en jävla skillnad på ett företag som inte ens vill att kunden ska få sina produkter reparerade och som säljer allt med högsta möjliga prislapp bara för märkets skull, och rena budgetmärken som gör undermåliga produkter med slit och släng-agendan. Lägger man ner 20 000 kr på en MacBook som du inte kan laga den dagen den pajar varpå Apple bara sträcker ut långfingret åt dig tills du köper en ny dator förstår jag faktiskt inte hur man som kund fortfarande kan ha förtroende för det företaget. Däremot kan det förstås fortfarande finnas skäl till att köpa en Mac för somliga, t.ex. för viss programvara. Själv använder jag hemmabyggda datorer för desktop och laptops från Lenovo när jag antingen utför bildkalibreringar eller behöver ha en dator utanför hemmet.

Och igen, jag är inte särskilt vänlig mot PC-tillverkare heller. Acer är ett lågvattenmärke, och det är alltid något fusk i HP:s burkar (möjligt undantag för deras workstations, utifrån min erfarenhet). Min Macintosh SE funkar däremot fortfarande, trots att den är 31 år gammal. Den är jag faktiskt glad över att ha.

Jag vänder och vrider inte på nånting. Jag konstaterar bara att du påstod att det fanns likvärdiga skärmar för ”ett par tusen kronor” vilket är fullständigt befängt felaktigt, och det vet du, och det är det du försöker slingra dig ifrån nu genom ditt vändande o vridande. Jag har inte sagt ett jota om denna Eizo-skärm kontra Pro’ns. Det är säkert en sketabra skärm för priset, men priset är inte ett par tusen kronor, är inget som är relativt alls utan ett par tusen kronor är ett par tiden kronor, typ. Det är ta mig fan inte ca 7000kr...

Rossmann är en raljerande tomte, förvisso kunnig och har vissa bra poänger. Men mycket han säger är rejält vinklat och överdrivet, just för att få uppmärksamhet och klick, för det genererar klirr... Men det kanske inte är på vad han basunerar ut som folk ska grunda sitt ogillande mot Apple, då det bör att hitta både mer balanserade och neutrala kunskapskällor om Apples produkter etc.

Det repareras Mac hela dagarna runt om i världen, så att de inte skulle gå att reparera är kraftigt överdrivet. Däremot kanske det finns olika orsaker till hur man väljer att göra reparationen. T ex så kan det såklart gå att byta ett par små elektronikkomponenter i en sturenhet för en ABS-enhet till en bil. En duktig elektronikreparatör kan säkert fixa det. Men biltillverkaren vill hellre sälja en helt ny enhet, vilket kan bero på att de har höga krav på att allt ska fungera korrekt och då kan det vara fördel att byta hela enheten och inte bara nån enstaka komponent på kretskortet. Liknande scenarion finns överallt och jag gillar det ofta inte heller, men kan ändå förstå varför man gör detta val.
Senast redigerad av Dr Tinnitus 2018-06-17 kl. 14:16.
2018-06-17, 15:25
Medlem
Dobbelss avatar
Citat:
Jag vänder och vrider inte på nånting. Jag konstaterar bara att du påstod att det fanns likvärdiga skärmar för ”ett par tusen kronor” vilket är fullständigt befängt felaktigt, och det vet du, och det är det du försöker slingra dig ifrån nu genom ditt vändande o vridande. Jag har inte sagt ett jota om denna Eizo-skärm kontra Pro’ns. Det är säkert en sketabra skärm för priset, men priset är inte ett par tusen kronor, är inget som är relativt alls utan ett par tusen kronor är ett par tiden kronor, typ. Det är ta mig fan inte ca 7000kr...
OK. Jag får ta tillbaka det och helt enkelt stå ut med att du inte kommer att hitta en skärm för ett par tusenlappar som saknar en lämplig matrisdekoder och lämpliga reglage för vitbalans vilket gör att den är fullkomligt oanvändbar i nästan alla sammanhang där bildskärmens korrekthet är av betydelse. Det kanske ger mig fel i mitt ursprungliga yttrande, men det är verkligen inget gott betyg till Apple för den delen heller.

Det räcker faktiskt med att kolla på rätt simpla bildskärmar från HP för runt 2-3000 kr för att få just en matrisdekoder som faktiskt svarar rätt mot Rec.709 och som ger tillräckligt med reglage för att få en korrekt vitbalans från skärmens ljusflöde och inte bara profilera sig dit. Detta verkar faktiskt inte gå alls på en iMac. Om jag har fel får någon gärna rätta mig.

HP 27es tycker jag personligen är en prisvärd bildskärm om man räknar in pris och prestanda och jag hade hellre suttit med en sån än med en iMac.

Citat:
Rossmann är en raljerande tomte, förvisso kunnig och har vissa bra poänger. Men mycket han säger är rejält vinklat och överdrivet, just för att få uppmärksamhet och klick, för det genererar klirr... Men det kanske inte är på vad han basunerar ut som folk ska grunda sitt ogillande mot Apple, då det bör att hitta både mer balanserade och neutrala kunskapskällor om Apples produkter etc.
Ur servicesynpunkt finns det ju extremt mycket att kritisera kring Apple, plus vissa andra företag också visserligen. Han, om någon, har ju också varit väldigt på Microsofts agerande mot hemmafixare till exempel. Och jag tror nog att jag litar lite mer på honom än en Applefanboy.

Denna moderna klassiker säger ju ett och annat, men allt kanske bara är "vinklat" för att smutskasta företaget?
https://www.youtube.com/watch?v=9-NU7yOSElE
Spelar ju faktiskt ingen som helst roll att det finns andra företag som gör samma sak. Jag vill inte bli behandlad på det sättet som en kund av ett företag och då väljer jag att inte köpa något av dem.
2018-06-17, 16:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av just-in-i-anus
Det finns tyvärr alltför många som har synpunkter på, och åsikter om, Apples produkter utan att överhuvudtaget ha använt produkten i fråga. Ibland blir det rätt löjeväckande med alla missuppfattningar som sprids och byggs på av dessa personer.

Själv skulle jag aldrig recensera eller ha åsikter om exempelvis Samsungs telefoner? Varför då? Jo, jag har aldrig använt en sådan och har ingen erfarenhet av dem.

Men tänk om man kritiserar Apple just p.g.a att man använt deras produkter under lång tid och misstycker om deras nya ideologi?

Jag kan hålla med om att påståendet "man kan inte reparera en Mac" definitivt inte var sant när M. Appel på PC för Alla hävdade detta någon gång 2004 eller så men det är 2018 nu och de nyaste MacBook Pro m.fl är inte direkt konstruerade för att vara direkt reparabla. Löder man fast komponenterna på moderkortet uppstår onekligen behovet att löda bort dessa vilket är avsevärt känsligare än en konstruktion med socklar och/eller moduler.

Om man jämför servicevänligheten hos t.ex en iMac Pro eller Mac Pro "soptunnan" med en Power Mac G4 exempelvis (eller rent av en 8600) blir detta mycket tydligt. Det fanns en tid när Apple faktiskt hade servicevänlighet i åtanke även om vissa av deras konstruktioner var något bökiga (Power Macintosh 8500 där man fick ta ur moderkortet för att installera mer RAM) men idag ligger det på en helt annan nivå.

Sedan är det lätt att förstå fördelarna med ytmontering ur tillverkarnas synvinkel eftersom servicevänlighet leder till längre livslängd och lägre försäljning av nya produkter, framförallt i de segment där mognaden är hög (datorer exempelvis). Det gör också att kunderna tvingas köpa större disk och mer RAM direkt vid beställningen utan att detta tillfaller tredje part.

Apple har ju effektivt blockerat det gamla hederliga "kryphålet" där man beställde en Mac i baskonfiguration och sedan byggde ut den själv vilket gav likvärdig prestanda och funktionalitet som toppmodellen men till avsevärt lägre pris. Naturligtvis pengar som tillverkaren helst ser går rakt in i sin egen kassa.

När det gäller Apples övriga policies kan jag konstatera att en iPhone 4S befinner sig här för tillfället och den får jag inte installera Dropbox på eftersom... iOS-versionen är för gammal. Nyare finns inte. Men det är klart: Köp ny enhet enligt Apple.

Men det är klart, det är Apple och då är det bara att tacka, buga och ta emot.

Jag saknar den gamla goda tiden när Apple var bra på bakåtkompatibilitet mycket och då även när det gick att installera System 7.5.x på en Macintosh IIci. Men det är klart, valet "köp ny dator!" skall helst inte vara ett val utan något man helt enkelt tvingas göra efter den tid som heliga, välsigande och rara Apple bestämt. Den tiden kommer när burken går långsamt p.g.a att den nya versionen kräver för mycket (vilket i sin tur är ett medvetet drag på samma vis som Microsoft framtvingade mycket uppgraderingar på den gamla goda tiden), alternativt när det är dags för tvång: Program X kan inte uppdateras p.g.a att Macen har version Y och version Z inte kan installeras p.g.a för "gammal" hårdvara.

Apple borde börja marknadsföra sina produkter som "Safe Life" - alltså den konstruktionsprincip som innebär att dessa har en specificerad livslängd och när den är uppnådd är det dags för utbyte.

Safe Life för en Mac är ungefär tre större Mac OS X-uppdateringar av den prestandasänkande sorten. End of Life (alltså när piskan tas fram) varierar lite men fem större uppdateringar ligger tämligen nära. När Apple förklarar att Mac modell A ej längre får uppdatering är det definitivt dags att bege sig till Apple Store, åtminstone om man inte ger företaget fingret och säger "If it ain´t broken, don´t fix it" och kör vidare trots äldre (ouppdaterade) programvaror.
2018-06-17, 17:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av offthechain
Har en känsla av att folk som inte har råd med Apple, har en tendens att säga att Apple inte är bra. Gäller givetvis långt ifrån alla kritiker!

Jag har en känsla av att alla egentligen vill ha en Pioneer DV-575A med Goldmundlogga för nära på en miljon (när detta inträffade) och att de som kritiserar produkten endast är avundsjuka p.g.a att de inte har den där millen att slänga på en multispelare.

Det fanns en tämligen lång period när Apple var mycket bra OCH dessutom prisvärda och då inte p.g.a någon subjektiv flumparameter utan helt eftersom deras datorer var utrustade med det som var modern standardutrustning på den tiden (stereoljud i CD-kvalitet in/ut, SCSI för hårddiskar och scanners etc och bra grafikmöjligheter) jämfört med konkurrenterna som var mycket barskrapade och där man fick betala extra för att få nätverkskort, SCSI, uppdaterad grafik och stereoljud.

Prisvärdet låg i att en fullutrustad Mac exempelvis låg på 25 KKR och konkurrensen (när man lagt till de tillval som behövdes för att nå samma nivå) landade på norra sidan om 30 KKR.

En annan fördel med Macen då var avsevärt lägre driftskostnader (1 tekniker klarade av en park på 25 Macar, motsvarande antal Windowsburkar krävde 4).

Det var då det. 1997 exempelvis.

Nu är det 2018 och Apple är inte längre prisvärda (även om vissa försöker dra till väldigt subjektiva argument i stil med bakgrundsbelysta tangentbord, metallchassi och jämföra med Dacia). Det i sin tur gör att man ifrågasätter prisvärdet hos deras nuvarande produkter på goda tekniska grunder (det är elektronik detta, den omfattas av fysikens lagar, komponentkostnad etc).

År 2018 råder en helt annan marknadssituation än 1997 och saker som metallchassi etc är ingenting som adderas multum till en prislapp. Det räcker med en snabb sökning på datorer hos t.ex GeekBuying för att se detta.

Dock finns ju det otroligt starka argumentet som tystar all diskussion: "Det är marknadens BÄSTA PRODUKTER!" Inte minst iPhone som ju slår alla konkurrenter på marknaden om man får tro dess förespråkare.

Jag finner det glädjande för Apple att kunderna är nöjda med så lite som de ger. Lite "användarvänlighet" (det mest användarvänliga som finns är att överföra e-böcker till sin G-Drive och därefter tanka ned dessa i iPhone och spara varenda bok i iBooks manuellt istället för att dra och släppa via en filhanterare och USB-OTG-ansluten flashdrive), metallchassi, glas och bakbelyst tangentbord så är alla nöjda och glada. Mer än det - de säger stolt att de har marknadens bästa, därmed prisvärda produkter.

Just "användarvänligheten" hos "marknadens bästa mobila enhet" imponerar mig djupt. Tur att jag inte planerat att migrera dit eftersom "föra över innehållet från övriga enheter" är en uppgift som enligt Apple är väldigt enkel men som jag finner mer anpassad för när man sitter på en öde ö och inte har något annat att göra.

Hade jag köpt en iPhone X och sedan insett hanteringen av mediainnehåll hade köpet fått gå tillbaka.

I princip kan det sammanfattas med:

Mardröm: "Ny iPhone X skall fyllas med e-böcker. Användaren faller ned död efter att ha lagt in bok 367 av 1500 i iBooks via molnet."

Drömbild: "Ny enhet skall fyllas med e-böcker. Användaren drar mappen från USB-minnet i filhanteraren och får sedan tid över till att klara ytterligare en bana i valfritt spel."
2018-06-17, 17:11
Medlem
Dobbelss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mobiltelefon
Det fanns en tid när Apple faktiskt hade servicevänlighet i åtanke även om vissa av deras konstruktioner var något bökiga (Power Macintosh 8500 där man fick ta ur moderkortet för att installera mer RAM) men idag ligger det på en helt annan nivå.
Det är rätt galet ändå. Jag kan komma åt moderkortet, diskettläsare, RAM, hårddisk och allt annat på min Macintosh LC II utan att behöva ta loss en enda skruv. Det är inte svårare att öppna upp den än att få bort en batterilucka. Och den funkar förstås smärtfritt efter typ 26 år, fastän det är deras minsta och mest budgeterade modell efter Mac Mini...
Senast redigerad av Dobbels 2018-06-17 kl. 17:13.
2018-06-17, 17:21
Medlem
Citat:
Det är rätt galet ändå. Jag kan komma åt moderkortet, diskettläsare, RAM, hårddisk och allt annat på min Macintosh LC II utan att behöva ta loss en enda skruv. Det är inte svårare att öppna upp den än att få bort en batterilucka. Och den funkar förstås smärtfritt efter typ 26 år, fastän det är deras minsta och mest budgeterade modell efter Mac Mini...

Ja, Apple har haft flera servicevänliga och lättskruvade datorer. Men det är klart, kunderna hade ännu inte "utbildats" (inbilliats/indoktrinerats) till att förespråka BGA och proprietär vendor lock-in.

Det hade nog flugit ruttna ägg på scenen på keynoten där Apple introducerade Power Macintosh om de lanserat "soptunnan" och förklarat hur otroligt bra det är med BGA och att flexibilitet inte är något som man vill ha.

Kvaliteten på traditionella Macar har varit hög rent generellt. Apple ansågs ju ha den högsta tillverkningskvaliteten inom industrin tillsammans med IBM då.
2018-06-17, 19:23
Medlem
Citat:
OK. Jag får ta tillbaka det och helt enkelt stå ut med att du inte kommer att hitta en skärm för ett par tusenlappar som saknar en lämplig matrisdekoder och lämpliga reglage för vitbalans vilket gör att den är fullkomligt oanvändbar i nästan alla sammanhang där bildskärmens korrekthet är av betydelse. Det kanske ger mig fel i mitt ursprungliga yttrande, men det är verkligen inget gott betyg till Apple för den delen heller.

Det räcker faktiskt med att kolla på rätt simpla bildskärmar från HP för runt 2-3000 kr för att få just en matrisdekoder som faktiskt svarar rätt mot Rec.709 och som ger tillräckligt med reglage för att få en korrekt vitbalans från skärmens ljusflöde och inte bara profilera sig dit. Detta verkar faktiskt inte gå alls på en iMac. Om jag har fel får någon gärna rätta mig.

HP 27es tycker jag personligen är en prisvärd bildskärm om man räknar in pris och prestanda och jag hade hellre suttit med en sån än med en iMac.

Ur servicesynpunkt finns det ju extremt mycket att kritisera kring Apple, plus vissa andra företag också visserligen. Han, om någon, har ju också varit väldigt på Microsofts agerande mot hemmafixare till exempel. Och jag tror nog att jag litar lite mer på honom än en Applefanboy.

Denna moderna klassiker säger ju ett och annat, men allt kanske bara är "vinklat" för att smutskasta företaget?
https://www.youtube.com/watch?v=9-NU7yOSElE
Spelar ju faktiskt ingen som helst roll att det finns andra företag som gör samma sak. Jag vill inte bli behandlad på det sättet som en kund av ett företag och då väljer jag att inte köpa något av dem.

Det enklaste är att du bara erkänner att ditt påstående om lika bra skärm för ett par tusenlappar helt enkelt var taget ur luften och helt felaktigt, istället för att tramsa som du gör nu... Det hänger inte enbart på färgåtergivningen när det gäller skärmar... Och notera att jag inte någonstans nånsin påstått att just Pro’ns skärm alltid skulle vara bröst. Jag säger bara att du inte hittar en på alla punkter likvärdig skärm för ett par tusenlappar.

När det gäller Apples nekande att reparera Pro’n i din länk, så ser vi ännu ett exempel på raljerande YT-tomtar som raljerar just för att det bli clickbite.....

De har själva orsakat sitt problem, genom att själva pillat med sin dator på ett sätt som gör att garanti eller service kan påverkas.

Jag kan tycka det är fel av Apple att göra så men kan samtidigt förstå sem i deras hållning. Samma sak kan hända även med andra produkter från andra tillverkare. Pillar man på egen hand på fel sätt så kan man mista både garanti och möjligt att auktoriserad verkstad nekar att reparera produkten.
2018-06-17, 19:29
Medlem
Låt mig se om jag förstår detta rätt:

Apple säljer en dator med "Pro" i namnet men som absolut inte får öppnas?

Rätt uppfattat?

Jag har inga problem att förstå och även hålla med Apple om att J6P inte bör köpa sig en vanlig konsument-iMac och öppna den men vi talar om en dator som enligt namn, prislapp och positionering riktar sig mot ett helt annat segment.

Det är enkelt att förstå Apples motstånd mot flexibiliteten då det är en egenskap som leder till konkurrens (något som detta företag starkt ogillar när det handlar om deras egna intäkter, konkurrens är däremot bra när det handlar om Apples möjligheter att sälja på nya marknader). Dock har jag onekligen lite svårare att förstå det här tänkandet att "det som är bra för Apple är även bra för användarna" då jag inte kan se hur proprietär vendor lock-in gagnar de sistnämnda.

Tänk om dagens Apple-användare var åtminstone LITE kritiska och inte bara tog allt från Cupertino bakifrån. Det hade ju onekligen kunnat leda till bättre Macar och mer flexibla smartphones samt ett företag som lett utvecklingen snarare än att följa den (även om en del i denna tråd tycker att nya modeller varje år är JÄTTEINNOVATIVT).

Macen var en avsevärt bättre dator på den tiden användarna faktiskt klagade på Apple.

PS. Jag saknar Power Mac G5 och Mac Pro i towerutförande. Tänk om Apple idag haft en sådan burk i sortimentet. DS
Senast redigerad av Mobiltelefon 2018-06-17 kl. 19:34.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in