2018-06-17, 13:08
Medlem
Svinriks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CrispyKreem
Hej läsare! Gå tillbaka till den aktuella konversationen och bedöm själv huruvida jag svarade eller ej. Läs gärna all ordväxling mellan Svenne-i-Banan, ockhamsrazor och mig senaste dygnet i kronologisk ordning. Nu ska jag svara på nya frågor. Redan på förhand kan jag tipsa inför framtida kronologiska genomläsningar att det strax kommer att påstås att jag inte svarade. Svenne-i-Banan har det nämligen som modus operandi.

Flertalet OI gjorde underskattningar av SD 2014, ja. Om det kan uttryckas i presens (”gör”) vet vi först efter valet.

Nja, bara till en gräns. Man viktar efter egenskaper och förstorar upp SD-respondenter om det bedöms föreligga ett underskott, men det får också oönskade bieffekter på annan data än partival. Det har VALU förklarat tämligen ingående i sin rapport 2014. Den hemsnickrade mongometod som vissa här föreslagit, att multiplicera med en faktor baserad på underskattningen i föregående val, finns inte på kartan och det är elementär fakta som du borde känna till eftersom du påstår dig ha ett förflutet i branschen *host*.

Bullshit. 2010 fanns såväl överskattningar som underskattningar. Aftonbladet/UM överskattade SD kraftigt med åtskilliga mätningar över 7. Ipsos slog dock rekordet med en mätning på 7,5. 2014 var det val då många stora underskattningar gjordes. 2014 är inte ”år efter år”. Det är ett tillfälle.

Bullshit. YouGov innehar SD-rekordet med 28,8, Sentio bleknar i jämförelse, men YouGov har kvar sitt avtal med TT som är spindeln i nätet i svensk nyhetsrapportering. UM behöll sitt AB-kontrakt i 4 år till efter en serie grova överskattningar av SD inför valet 2010. Sentios 5,9 var en fis i rymden jämfört med UMs parad av 7or. Alltså klämmer skon med Sentio någon annanstans. Förslagsvis att de först agerade utan beställare i flera år, för att sedan knytas till en beställare som är på MSMs altmedia-svartlista.

Många. Varför låtsas du som att ingen har förklarat orsakerna? Novus, Demoskop, VALU har alla redogjort för sin syn om vad underskattningarna beror på. Du kan läsa om det i Fokus-artikeln Mäthatet, Novus analys av SDs misstroendeffekten och vad man kan göra åt den, i intervjun med Demoskops Santesson i Demoskop i Axess TV: Vilka är de nya Sverigedemokraterna?, i VALUs rapport Vikten av viktning osv.

Men det skiter du i, eller hur? För du har bestämt dig på förhand för att avfärda alla deras förklaringsmodeller, eftersom du bara accepterar en förklaring: Att det görs med vilja.

Man måste ibland dock erkänna att konflikten är roande.
2018-06-17, 13:11
Medlem
Citat:
Nu handlade ju min poäng i första hand om att det inte finns utrymme för hur många OI som helst, och Skop är ett exempel på ett företag som inte klarat konkurrensen. Javisst, de är Kalle Anka idag, men så har det ju inte alltid varit. Skop har så sent som på denna sida millennieskiftet varit en storproducent av väljarbarometrar. Under valspurten i september 2002 var det tre OI som ägde scenen:

Temo (Ipsos) - 14 mätningar/14 dagar
Sifo - 14 mätningar/14d
Skop - 12 mätningar/14d

Småttingar:
Ruab - 3 mätningar/14d
Demoskop - 2 mätningar/14d
Gallup - 2 mätningar/14d
Zapera - 1 mätning (Zapera köptes av YouGov 2007)/14d

Situationen då var alltså att Ipsos, Sifo och Skop hade råd med dagliga telefonmätningar — fy fan vad de måste ha ringt sönder Sverige, vi snackar typ 70.000 samtal på 2 veckor. Men sedan dess har konkurrensen hårdnat. Novus har tillkommit (grundat av en f d VD för Sifo), United Minds, Inizio... det har slagit ut några gamla. Ruab gav upp. Sifo och Ipsos/Temo får inte längre betalt för dagliga mätningar utan bara c:a 3 st var under sista 2 veckorna. UM lyckades få en daglig deal 2010, för att webb är så billigt, men sedan kickade snålheten in igen och Aftonbladet beställde bara 4 mätningar under september 2014. Och nånstans längs vägen från 2002 till 2012 skrumpnade Skop ihop till Kalle Anka och ansökte om konkurs. Sannolikt är Novus uppseglande som en av ”the big 3” huvudanledningen till att Skop förtvinade. Novus grävde i Skops förfall i ett av Sjöströms många märkliga blogginlägg.

Där har du utvecklingen i ett nötskal – från 50 mätningar september 2002, till 25 mätningar september 2014. Från att media var villiga att betala tre OI för dagliga telefonpaneler i september 2002, till att de idag inte ens är villiga att hosta upp stålar för mer än 3-4 webbmätningar under sista 2 veckorna. Och sen undrar du varför det inte finns plats för Sentio...

Jag undrar inte varför det inte finns plats för Sentio som anlitat institut. Det jag undrar över är varför man aldrig nämns i msm. Till skillnad från dig köper jag inte att det skulle bero på att deras mätmetod är felaktig (SR körde gladeligen ut en mätning med 90% bortfall: https://twitter.com/avPublicService/status/1005545347337383944) eller för att man sysslar med "juks og bedrag".

Så för 16 år sedan fanns det 3 stora drakar och 4 småttingar i OU-branschen. Det finns väl fler nu eller? Sifo och Ipsos har dessutom klarat sig alldeles utmärkt (bara Skop som fallit bort). Dessutom har flera småttingar avancerat. Konkurrensen må ha hårdnat men knappast platserna runt köttgrytan.
2018-06-17, 13:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Svenne-i-Banan
Nejdu den gubben går inte, dessa systematiska fel förekom även i tidigare val.
Återigen, nej. 2010 spretade det åt båda hållen, och 2006 fanns inget att falla tillbaka på. Hur fan hade du tänkt att de skulle ha kunnat korrigera viktningen 2006? ”Hey, ni vet det där partiet som vi inte ens mätte 2002, hur ska vi se till att mäta dem rätt denna gång?”
Citat:
Nu bullshittar du ännu mer, du kan förstås inte ta rekordsiffror under en valperiod och jämföra det med valresultatet. Du får ta den senaste opinionsundersökningen från respektive OI alldeles innan valet och jämföra det med valet.
Sluta bluffa nån gång, vad hoppas du uppnå med det? Det ÄR ju siffror från alldeles inpå valet, inte från någon random del av mandatperioden.

Valet 2010 hölls 19 september.
Jag refererade till Ipsos och United Minds som exempel på överskattningar av SD alldeles inpå valet.

SD i United Minds och Ipsos sista veckan innan valet 2010:
12/9 UM 7,0
13/9 UM 6,6
14/9 UM 5,4
15/9 Ipsos 7,5
15/9 UM 6,4
16/9 UM 6,3
17/9 UM 7,1
18/9 Ipsos 5,9
18/9 UM 7,1

Valresultatet var 5,7. En av mätningarna ovan var -0,3 under det, alla andra var över, ibland med så mycket som 1,8. Dessa två institut hade en inbyggd systematisk ÖVERskattning av SD 2010.
Senast redigerad av CrispyKreem 2018-06-17 kl. 13:14.
2018-06-17, 13:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Egnatankar
Utmärkt bra svar, CrispyKreem.

Jag uppskattar dina inlägg mycket, eftersom du alltid har goda argument och exempel. De som säger emot dig säger gärna såna saker som "bullshit" och "du är desperat". Det imponerar inte så mycket på mig.

Hur det ligger till med opinionsinstitutens förmåga att bedöma opinionen vet vi förstås inte förrän efter valet. Själv tror jag dock inte mycket på påståendet att instituten i allmänhet skulle missbedöma opinionen avsiktligt. Egentligen tror jag knappt att någon gör det, för det måste vara en prestigeförlust att bli avslöjad med att vara usel på sitt jobb.

Jag ska medge att jag känner tveksamhet inför SCB, för jag minns vad som hände år 2006. Alla opinionsinstitut visade att Socialdemokraterna var på väg neråt i opinionen och rätt säkert skulle förlora valet den hösten. Men då kom SCB:s partisympatiundersökning och visade, tvärt emot alla andra opinionsinstitut, att S låg bra till inför valet. Då skrev ett antal politiska bedömare att SCB förmodligen hade fel, och att SCB hade en tendens att överskatta sympatierna för Socialdemokraterna. Mycket riktigt förlorade Socialdemokraterna valet år 2006.

Och hur gick det med SCB:s partisympatiundersökning i år då? Jo, de gav Socialdemokraterna ett starkare stöd än något annat opinionsinstitut har gjort i maj och juni. Så jag tror faktiskt att SCB gör ett systematiskt fel någonstans, och att de inte har förmått korrigera det.
Som jag minns det levererar SCB rådata.
Eftersom svarsbenägenheten varierar med partitillhörighet och att en del medvetet ljuger, så stämmer inte rådata så väl med valresultaten.
OI använder korrektioner på rådata för att träffa bättre.

Rådata från VALU kan ge en indikation om hur väljarna agerar. Då har dom nyss lämnat valsedel och borde komma ihåg vad dom valde. Men avvikelsen är stor. (Trots att man hyggligt anonymt kryssar och lägger en lapp i en låda). Benägenheten att ljuga för att sabotera valundersökningar är stor.

Därför är det ganska hjärndött att klaga på OI. Varsågoda att göra något bättre själva.

Nej, OI lär göra så gått det går. Valundersökningar görs för öppen ridå. Att göra dåligt ifrån sig är detsamma som att producera dålig reklam för det egna företaget.
Vem vill anlita ett OI som levererar kassa svar?

Ett stort problem för OI är att förstå om svarsbenägenheten ändras och om benägenheten att ljuga ändras. Men det är inget dom får särskilt bra input för att avgöra.
2018-06-17, 13:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Egnatankar
Hur det ligger till med opinionsinstitutens förmåga att bedöma opinionen vet vi förstås inte förrän efter valet. Själv tror jag dock inte mycket på påståendet att instituten i allmänhet skulle missbedöma opinionen avsiktligt. Egentligen tror jag knappt att någon gör det, för det måste vara en prestigeförlust att bli avslöjad med att vara usel på sitt jobb.
Jo, särskilt för de institut som lägger särskilt mycket prestige i det. Där kan nog ingen mäta sig med Sjöström på Novus, som ständigt springer fram och tillbaka framför de andra OI och blåser upp sig som en påfågel, men så är det ju också han som efter förra valet vridit sig halvt ur led med sina SD-väljaranalyser, metodändringar och att försöka få övriga med på samma tåg. Vi får se om han lyckas denna gång.

Citat:
Jag ska medge att jag känner tveksamhet inför SCB, för jag minns vad som hände år 2006. Alla opinionsinstitut visade att Socialdemokraterna var på väg neråt i opinionen och rätt säkert skulle förlora valet den hösten. Men då kom SCB:s partisympatiundersökning och visade, tvärt emot alla andra opinionsinstitut, att S låg bra till inför valet. Då skrev ett antal politiska bedömare att SCB förmodligen hade fel, och att SCB hade en tendens att överskatta sympatierna för Socialdemokraterna. Mycket riktigt förlorade Socialdemokraterna valet år 2006.

Och hur gick det med SCB:s partisympatiundersökning i år då? Jo, de gav Socialdemokraterna ett starkare stöd än något annat opinionsinstitut har gjort i maj och juni. Så jag tror faktiskt att SCB gör ett systematiskt fel någonstans, och att de inte har förmått korrigera det.
SCBs överskattning av S är ökänd och har en lite märklig historia. Det figurerade en tabell över deras prestationer sedan 1973. Det visade sig att S var rejält underskattade från 73 fram till 91 då det vände åt andra hållet. Baserat på vilka SCB är så är det nog där som de mest batikmässiga samlas - när kommunister får välja mellan privat och statlig arbetsgivare tar de givetvis hellre statlig. Man kan ju inte smutsa ner sig med kapitalism liksom.
2018-06-17, 13:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Alpha101
Som jag minns det levererar SCB rådata.
Eftersom svarsbenägenheten varierar med partitillhörighet och att en del medvetet ljuger, så stämmer inte rådata så väl med valresultaten.
OI använder korrektioner på rådata för att träffa bättre.

Rådata från VALU kan ge en indikation om hur väljarna agerar. Då har dom nyss lämnat valsedel och borde komma ihåg vad dom valde. Men avvikelsen är stor. (Trots att man hyggligt anonymt kryssar och lägger en lapp i en låda). Benägenheten att ljuga för att sabotera valundersökningar är stor.

Därför är det ganska hjärndött att klaga på OI. Varsågoda att göra något bättre själva.

Nej, OI lär göra så gått det går. Valundersökningar görs för öppen ridå. Att göra dåligt ifrån sig är detsamma som att producera dålig reklam för det egna företaget.
Vem vill anlita ett OI som levererar kassa svar?

Ett stort problem för OI är att förstå om svarsbenägenheten ändras och om benägenheten att ljuga ändras. Men det är inget dom får särskilt bra input för att avgöra.

Allt det där låter sannolikt, men en sak förstår jag inte. Du skrev:

Citat:
Rådata från VALU kan ge en indikation om hur väljarna agerar. Då har dom nyss lämnat valsedel och borde komma ihåg vad dom valde.

Har VALU med SCB att göra? SCB:s undersökning kommer ju i maj eller juni, och valet hålls alltid i september. Då kan väl inte SCB använda sig av VALUS rådata?

(Behövs det förresten så mycket rådata precis efter valet? Då kommer ju rösträkningen ändå att visa precis hur väljarna röstade?)

Du menar kanske att SCB gör opinionsundersökningar i maj och levererar rådata utan att försöka göra några korrigeringar? Det vore ju en intressant möjlighet, och det skulle mycket väl kunna förklara SCB:s avvikelser. Jag gissar att Socialdemokraterna får ett högre resultat i opinionsundersökningarnas rådata än de får i valet, för det är så lätt att svara "Socialdemokraterna" när ett opinionsinstitut frågar vad man ska rösta på och man antingen inte har bestämt sig, eller vet vad man ska rösta på men inte vill tala om det.
2018-06-17, 13:32
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
Återigen, nej. 2010 spretade det åt båda hållen

Okej låt oss kolla ditt första påstående.

Sifo: 4,0
Ipsos: 5,5
Sentio: 5,9
Novus: 4,8
Demoskop: 4,9
United Minds: 6,1
Yougov: 5,1

Valresultat 5,7

Spretade åt båda håll sa du men vi kan se att Sentio var i det närmaste spot on och de enda som låg över var United Minds och hur gick det för de nu igen?

I övrigt låg resten under eller t.o.m kraftigt under, Sifos 4,0 får i det närmaste ses som ett skämt då de tappade bort 30% av SDs väljare men har de gjort något för att rätta till det? Låt oss kolla igen, Sifo 2014: 9,9% nja inte direkt va.

En fråga Crispy, det är snart val igen. Om vi återigen får se att SD varit kraftigt underskattade i OU kommer du då fortsätta förneka att det är medvetna underskattningar då?

Och ytterligare en fråga, tror du att snittet av samtliga OIs undersökningar är rättvisande för SD, tror du att det återspeglar deras rätta stöd?
Senast redigerad av Svenne-i-Banan 2018-06-17 kl. 13:39.
2018-06-17, 13:36
Medlem
Citat:
Hej läsare! Gå tillbaka till den aktuella konversationen och bedöm själv huruvida jag svarade eller ej. Läs gärna all ordväxling mellan Svenne-i-Banan, ockhamsrazor och mig senaste dygnet i kronologisk ordning. Nu ska jag svara på nya frågor. Redan på förhand kan jag tipsa inför framtida kronologiska genomläsningar att det strax kommer att påstås att jag inte svarade. Svenne-i-Banan har det nämligen som modus operandi.

Flertalet OI gjorde underskattningar av SD 2014, ja. Om det kan uttryckas i presens (”gör”) vet vi först efter valet.

Nja, bara till en gräns. Man viktar efter egenskaper och förstorar upp SD-respondenter om det bedöms föreligga ett underskott, men det får också oönskade bieffekter på annan data än partival. Det har VALU förklarat tämligen ingående i sin rapport 2014. Den hemsnickrade mongometod som vissa här föreslagit, att multiplicera med en faktor baserad på underskattningen i föregående val, finns inte på kartan och det är elementär fakta som du borde känna till eftersom du påstår dig ha ett förflutet i branschen *host*.

Bullshit. 2010 fanns såväl överskattningar som underskattningar. Aftonbladet/UM överskattade SD kraftigt med åtskilliga mätningar över 7. Ipsos slog dock rekordet med en mätning på 7,5. 2014 var det val då många stora underskattningar gjordes. 2014 är inte ”år efter år”. Det är ett tillfälle.

Bullshit. YouGov innehar SD-rekordet med 28,8, Sentio bleknar i jämförelse, men YouGov har kvar sitt avtal med TT som är spindeln i nätet i svensk nyhetsrapportering. UM behöll sitt AB-kontrakt i 4 år till efter en serie grova överskattningar av SD inför valet 2010. Sentios 5,9 var en fis i rymden jämfört med UMs parad av 7or. Alltså klämmer skon med Sentio någon annanstans. Förslagsvis att de först agerade utan beställare i flera år, för att sedan knytas till en beställare som är på MSMs altmedia-svartlista.

Många. Varför låtsas du som att ingen har förklarat orsakerna? Novus, Demoskop, VALU har alla redogjort för sin syn om vad underskattningarna beror på. Du kan läsa om det i Fokus-artikeln Mäthatet, Novus analys av SDs misstroendeffekten och vad man kan göra åt den, i intervjun med Demoskops Santesson i Demoskop i Axess TV: Vilka är de nya Sverigedemokraterna?, i VALUs rapport Vikten av viktning osv.

Men det skiter du i, eller hur? För du har bestämt dig på förhand för att avfärda alla deras förklaringsmodeller, eftersom du bara accepterar en förklaring: Att det görs med vilja.

EU-valet också. REJÄLT underskattade där: https://sv.wikipedia.org/wiki/Europaparlamentsvalet_i_Sverige_2014#Opinionsunder sökningar

Sedan var man kraftigt underskattade i valet 2010 av de institut som fortfarande är verksamma: https://sv.wikipedia.org/wiki/Opinionsmätningar_inför_riksdagsvalet_i_Sverige_20 10#Mätningar

Så i min värld är det 3ggr på raken. Sen kan du vifta med UM hur mkt du vill.

Vilken månad visade Ipsos (Synovate) 7,5 på SD? 25e aug 2010 hade man i alla fall 3,4% jämfört med valresultatet på 5,7%.
2018-06-17, 13:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Djimmie
Jag undrar inte varför det inte finns plats för Sentio som anlitat institut. Det jag undrar över är varför man aldrig nämns i msm. Till skillnad från dig köper jag inte att det skulle bero på att deras mätmetod är felaktig (SR körde gladeligen ut en mätning med 90% bortfall: https://twitter.com/avPublicService/status/1005545347337383944) eller för att man sysslar med "juks og bedrag".
Ja, förväntade du dig konsekvens från Public Service? Okej, om jag ska vara snäll tror jag inte att det är en policy som gäller överallt, det är den policy som Ekot har för väljarbarometrar. Jag är inte hundra på att det bara gäller Ekot, men däremot att det bara gäller väljarbarometrar. För ibland beställer de andra typer av undersökningar från Sifo och Novus, typ vad folk anser i en viss fråga, och då ska det göras enkelt och billigt och då duger webbpaneler fint. Ibland är ju tiden ett starkt incitament för att köra webbpanel, t.ex. när SVT frågade vem som var bäst i partiledardebatten i Agenda. Det förväntar man sig svar på inom nån timme och då funkar ju bara webb, för om Novus ska sätta sig och ringa XXXX samtal kommer man att få vänta en vecka...

Citat:
Så för 16 år sedan fanns det 3 stora drakar och 4 småttingar i OU-branschen. Det finns väl fler nu eller? Sifo och Ipsos har dessutom klarat sig alldeles utmärkt (bara Skop som fallit bort). Dessutom har flera småttingar avancerat. Konkurrensen må ha hårdnat men knappast platserna runt köttgrytan.
Få se... Sifo, Ipsos, Novus, Demoskop, YouGov, Inizio är väl de aktiva i Sverige nu? Det är 6 st. 2002 var det 8, jag glömde Gallup som finns med i listan med 2 mätningar inför valet 2002. Undrar hur det gick till eftersom svenska Gallup blev Sifo en gång i tiden. I Danmark finns fortfarande Gallup, numera Kantar-Gallup, så det kanske var danskarna som försökte bryta sig in före Kantar köpte både svenska Sifo och danska Gallup? Nåja.
Men nog har platserna runt grytan blivit färre och mindre lukrativa i och med att vissa beställare slutat köpa egna mätningar (TV4) och att de som köper har dragit ner antalet mycket.
2018-06-17, 13:48
Medlem
Citat:
Återigen, nej. 2010 spretade det åt båda hållen, och 2006 fanns inget att falla tillbaka på. Hur fan hade du tänkt att de skulle ha kunnat korrigera viktningen 2006? ”Hey, ni vet det där partiet som vi inte ens mätte 2002, hur ska vi se till att mäta dem rätt denna gång?”

Sluta bluffa nån gång, vad hoppas du uppnå med det? Det ÄR ju siffror från alldeles inpå valet, inte från någon random del av mandatperioden.

Valet 2010 hölls 19 september.
Jag refererade till Ipsos och United Minds som exempel på överskattningar av SD alldeles inpå valet.

SD i United Minds och Ipsos sista veckan innan valet 2010:
12/9 UM 7,0
13/9 UM 6,6
14/9 UM 5,4
15/9 Ipsos 7,5
15/9 UM 6,4
16/9 UM 6,3
17/9 UM 7,1
18/9 Ipsos 5,9
18/9 UM 7,1

Valresultatet var 5,7. En av mätningarna ovan var -0,3 under det, alla andra var över, ibland med så mycket som 1,8. Dessa två institut hade en inbyggd systematisk ÖVERskattning av SD 2010.

Intressant Synovate (Ipsos) gick från 3,4 i aug till 7,5 i september. Har du nån länk till det (ingen misstro men vill gärna se det med egna ögon)?
2018-06-17, 13:53
Medlem
Flash-999s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BurritoOmNom
Björn Söder får fan hålla käften nu. Hur tror ni att hans (visserligen korrekta) snack om att judar och samer inte är svenskar kommer att påverka opinionen?

Ja, även om det nu är så att t ex samer är en erkänd minoritetsgrupp och rimligen genom det alltså inte själva anser sig tillhöra majoritetsgruppen svenskar - så är det ofattbart korkat att börja skriva om det. Söder borde begripa att alla former av resonemang kring det leder till "SD: judarna är ej svenskar" i tidningen och sedan är det inte långt till referenser gällande 30-talet och koncentrationsläger.
2018-06-17, 13:54
Medlem
Citat:
Ja, förväntade du dig konsekvens från Public Service? Okej, om jag ska vara snäll tror jag inte att det är en policy som gäller överallt, det är den policy som Ekot har för väljarbarometrar. Jag är inte hundra på att det bara gäller Ekot, men däremot att det bara gäller väljarbarometrar. För ibland beställer de andra typer av undersökningar från Sifo och Novus, typ vad folk anser i en viss fråga, och då ska det göras enkelt och billigt och då duger webbpaneler fint. Ibland är ju tiden ett starkt incitament för att köra webbpanel, t.ex. när SVT frågade vem som var bäst i partiledardebatten i Agenda. Det förväntar man sig svar på inom nån timme och då funkar ju bara webb, för om Novus ska sätta sig och ringa XXXX samtal kommer man att få vänta en vecka...

Få se... Sifo, Ipsos, Novus, Demoskop, YouGov, Inizio är väl de aktiva i Sverige nu? Det är 6 st. 2002 var det 8, jag glömde Gallup som finns med i listan med 2 mätningar inför valet 2002. Undrar hur det gick till eftersom svenska Gallup blev Sifo en gång i tiden. I Danmark finns fortfarande Gallup, numera Kantar-Gallup, så det kanske var danskarna som försökte bryta sig in före Kantar köpte både svenska Sifo och danska Gallup? Nåja.
Men nog har platserna runt grytan blivit färre och mindre lukrativa i och med att vissa beställare slutat köpa egna mätningar (TV4) och att de som köper har dragit ner antalet mycket.

7st med Sentio. 8 eller 7.. eller 8 mot 8 om man räknar Skop som faktiskt släppt mätningar i år. Och dom mindre instituten har större kapacitet än 2002 (de kommer släppa betydligt fler mätningar).

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in