Nu har jag inte deltagit i denna tråd på väldigt länge, men jag har följt den och läst lite diskussioner.
Tycker att tråden blivit betydligt trevligare och on topic relaterad på senare tid.
Tack framförallt till Rockkungen för att du bibringat tråden lite mer fakta med länkar.
Några enkla klargöranden av vad som diskuterats här kanske kan göras (utifrån min eget något fackidiotiska kunnande i detta) :
* man kan inte döda någon eller ta sitt egen liv genom att enbart skära upp handleder och skära av pulsådrorna (a. radialis) i handlederna. Det går inte. Antigen måste man hålla såren i vatten så kärlen inte automatiskt drar ihop sig och blodet koagulerar eller så måste man tagit ex mängder med blodförtunnande - annars stelnar blodet i skärskadorna så att man
inte kan förblöda.
Det är en litterär skröna att man kan skära sig i enbart handlederna och dö - glädjande misslyckas många suicidförsök därför.
* normalt kremerade kroppar är fullständig aska, det går inte att utvinna något DNA ur denna aska.
* en rättsmedicinsk obduktion genomsöker alla organ och kroppsdelar - ev cancer eller andra fysiska tydliga sjukdomar och skador hittas. Vid rättsmedicinsk obduktion tas vävnadsprover tillvara för framtida/senare analyser. Det torde även hos dessa offer ha tagits tillvara blod, urin, magsäcksinnehåll, hår, hud, vävnadsbitar av lever, lungor, njurar, hjärna. etc.
* Man återfinner gifter i en död kropp även om den legat några dygn. I en levande kropp fortsätter metabolismen/nedbrytningen av gifterna som då kan vara svåra att återfinna efter en tid.
I en död kropp stannar filmen tvärt av och det som finns där kan analyseras.
Os och Hs testamentet är onekligen väldigt speciellt, eftersom det förutom att inte nämna bröstarvingarna - barnen - faktiskt uttryckligen förutsätter att både O och H går bort samtidigt, vilket borde vara mindre än en promilles chans att det sker för två makar. Inte ett ord om att den överlevande äkta hälften sitter kvar i orubbat bo eller liknande som brukar stå. Grannarna Hansson har sannolikt inte få se eller haft tillfälle att läsa testamentets innehåll, skulle jag tro.
Tror man bör fråga Hanssons hur många olika papper de skrev på den där dagen 3/1.
Därtill står faktiskt i bouppteckningen omnämnt att alla fyra förutsätts ha avlidit vid samma tillfälle och både H och O omnämns som änka respektive änkling. Huruvida allas död vid samma tillfälle är en juridisk teknikalitet för förenkling eller faktiskt är polisutredningens slutsats är oklart?
Länkar:
Hanna Brenton ( inkl testament )
https://minfil.com/vcs1Pce9b3/Handling.pdf
Oskar Henkow ( inkl testamente )
https://minfil.com/E3scP5eebc/Handling.pdf