2018-06-16, 19:56
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Remark
Jag gissar att man inte får tillåtelse att begrava kroppen förrän alla svar från NFC inkommit, att dom hunnit komplettera med ytterligare prover utifrån svaren och även försvaret fått möjlighet att begära ev kompletteringar. Hittills finns endast preliminära utlåtanden från obduktion och rättsmedicin dessutom.

Det låter troligt.
Tror som du att alla svar ännu inte kommit.
Citera
2018-06-16, 20:13
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Schazz
Tack för svar.
Vet vi varför den döde i Möllerfallet låg nedfryst i ett år? Var det för att man behövde komplettera undersökningar eller var det för att det var en konflikt i dödsboet? Det finns nämligen regler för vad som kan accepteras för ansökan om anstånd gällande begravning.

"Det finns tillfällen då det inte går att ordna med en begravning inom utsatt tid. Då måste man söka anstånd med kremering / gravsättningen hos Skatteverket.

Anstånd medges endast om det finns särskilda skäl för det, dessa är:

– att anhöriga är oeniga om kremering ska ske eller om gravsättning (då skall medlare utses)

– att medling pågår

– att tvisten prövas av länsstyrelsen

– att frågan om kremering eller gravsättning har lämnats över till kommunen

– att anhöriga på grund av sjukdom är förhindrad att ordna med gravsättning i tid

– att gravsättningen av familjemedlemmar ska ske vid en gemensam förrättning

– att rättsmedicinsk undersökning pågår

– att det avlidne har donerat sin kropp till forskningsändamål
"

http://westlingsbegravningsbyra.se/enmanadslagen

Kanske står något i svensk författningssamling också, men orkade inte leta:

https://www.riksdagen.se/sv/dokument-lagar/dokument/svensk-forfattningssamling/begravningslag-19901144_sfs-1990-1144

Edit:
Nu blev det lite goddag yxskaft här. Detta var mer ett svar på varför det skulle kunna dröja med begravning av LW än ett svar på det du frågade om.
Senast redigerad av notknapparen 2018-06-16 kl. 20:32.
Citera
2018-06-16, 20:15
Medlem
Citat:
Tack för länk! Nu slipper jag kolla NA och Norrköpingstidningen varje dag.
Jag tänkte först att begravning sker i stillhet med endast de närmaste och har även kollat av olika "hitta graven"-sajter.
Anledningen till att jag är lite nyfiken på annons är att jag fått indikationer på att LW återgick till en relation med UW i samband med hans skilsmässa från MH. OM så är fallet kan vi lägga ännu en relation till listan.

"Indikationer på att LW återgick till en relation med UW i samband med hans
skilsmässa från MH" - tack så mycket för den informationen! Alltså ytterligare
en bricka i spelet, mycket intressant att höra!
Citera
2018-06-16, 20:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Det låter troligt.
Tror som du att alla svar ännu inte kommit.

Ja, det tror jag då det "bara" gått drygt 30-35 dagar.
Citera
2018-06-16, 20:35
Medlem
Cloudedcrystalbeams avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OzzieTheOwl
"Indikationer på att LW återgick till en relation med UW i samband med hans
skilsmässa från MH" - tack så mycket för den informationen! Alltså ytterligare
en bricka i spelet, mycket intressant att höra!

Instämmer. Om jag inte missminner mig så skiljer sig UW och MH någon/några månader innan LW anmäler SD för ofredande och därefter för misshandel. Slump? Kanske.
Citera
2018-06-16, 20:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CarlJanne75
Är du säker på att JMs pappa hölls nedfryst ett år?
Han knivmördades i sin säng, inga tveksamheter där.

JM dömdes aldrig för Akis död, däremot så dömdes hon till livstid för
anstiftan till mord på sin far och mordförsök på sin mor.

Precis, HR höll inte med TR. Men hon dömdes likafullt till livstid för mord på sin far och mordförsöket på modern. Hon sitter isolerad pga hög rymningarisk i väntan på slutlig placering och skriver brev till MR för att han mot löften om giftermål skall fria henne, vilket han avvisar bestämt.

Nej, det var en skribent som skrev om en nedfrusen mördad person så jag kan dragit en förhastad slutsats. Helt korrekt och där måste fullständig obduktion inte varit något problem. Båda nekade dock länge. JM fortfarande.

Skribenten Luxor skrev

"I Johanna Möller fallet låg den döde nedfryst i ett år innan kremering så det kan dröja, de kanske behöver kroppen ett tag till för och söka spår på den."
Senast redigerad av Remark 2018-06-16 kl. 20:43.
Citera
2018-06-16, 20:44
Medlem
Cloudedcrystalbeams avatar
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Kanske inte från obetänksam risktagare, till en lugn planerare.
Men efter mordet förstått att på snabbast möjliga sätt gömma kroppen och sedan lämna platsen. Kanske en person som inte grips av panik, och förstår allvaret.

Det skulle kunna vara en annan granne än SD, någon som fått "korn" på LW. Hon är en aktiv, glad energisk och attraktiv kvinna. Det finns "konstiga" människor.

Men att det skulle vara en överfallsvåldtäkt det har vi inte hört något om. Skulle förstås kunna vara ett vansinnesdåd. Men eftersom SD är den person som åklagaren har som skäligen misstänkt, tror jag ändå att de har mer på honom än "bara" de kränkningar han har utsatt LW för.

Så mitt förstahands tips är SD.

Du för kloka resonemang. Jag tror inte heller på någon överfallsvåldtäkt eller vansinnesdåd av någon okänd GM. Någon boende i området? Ja, det kan vi väl unna oss att få tänka, kan jag tycka.
Citera
2018-06-16, 20:46
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Tack för länk! Nu slipper jag kolla NA och Norrköpingstidningen varje dag.
Jag tänkte först att begravning sker i stillhet med endast de närmaste och har även kollat av olika "hitta graven"-sajter.
Anledningen till att jag är lite nyfiken på annons är att jag fått indikationer på att LW återgick till en relation med UW i samband med hans skilsmässa från MH. OM så är fallet kan vi lägga ännu en relation till listan.

Hm, rörigt värre.
Citera
2018-06-16, 20:53
Medlem
hoppsanns avatar
Citat:
Vet vi att det endast är preliminära utlåtanden?
Begravningslagen är rätt så fyrkantig och uppskov måste man ansöka via Skatteverket tror jag. Isf borde det vara offentlig handling.
Jag kan ju tro att man vill behålla kroppen för kompletteringar men då måste anhöriga ha ansökt om uppskov gällande begravning, annars är det en månad som gäller. Fallen jag nämnde (Lisa, Tova och Engla) är också komplicerade mål men dessa offer har begravts inom månadsregeln.

Det måste finnas regler som gör att det automatiskt blir uppskov om kroppen inte är färdigundersökt efter mord.

Det skulle vara ganska absurt om någon var tvungen att ansöka om uppskov för att fullfölja en mordutredning.
Citera
2018-06-16, 20:55
Medlem
hoppsanns avatar
Citat:
Du har en intressant vinkling. Även om jag inte tror att det handlar om en sammansvärjning av geocachare. Men LWs anmälan kan ha startat en lavin av känslor hos geocachare som har, har haft eller upplever sig ha/haft en kärleksrelation till LW. Alltså, om hon anmäler honom vad kan hon göra med mig?

Om de inte har misshandlat eller ofredat henne så behöver de knappast oroa sig.
Citera
2018-06-16, 21:07
Medlem
Ni som varit i området och sett LW:s bostad, var det ett motorlås på hennes dörr? Om så, låser den själv när dörren stängs och det betyder att dörren var öppen och inte bara olåst.
Vilket betyder än mer på att hon lämnat i all hast?!
Citera
2018-06-16, 21:43
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hoppsann
Det måste finnas regler som gör att det automatiskt blir uppskov om kroppen inte är färdigundersökt efter mord.

Det skulle vara ganska absurt om någon var tvungen att ansöka om uppskov för att fullfölja en mordutredning.

Man kan få uppskov, men först efter ansökan hos skatteverket om att rättsmedicinsk undersökning pågår. Möjligt att Rättsmedicin sköter den biten, så att anhöriga inte behöver trassla med det.

http://westlingsbegravningsbyra.se/enmanadslagen

https://www.flashback.org/sp64358710
https://www.riksdagen.se/sv/dokument-lagar/dokument/svensk-forfattningssamling/begravningslag-19901144_sfs-1990-1144
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in