2018-06-16, 16:21
Medlem
Draifoss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Undrande87
Finns det någon sammanfattning på detta?
Varför detta enorma intresse med just detta fallet, närmar sig 1000 sidor. Vad är det som är speciellt med detta mordet?
Det som är lite speciellt med fallet är väl att åklagaren verkar ha (eller åtminstone har haft) rätt starka misstankar mot en person (SD), samtidigt som hon och polisen är mycket förtegna om omständigheterna kring brottet. Det finns alltså inte mycket av substans att diskutera, vilket ger fritt spelrum för fantasin.

De flesta verkar vara inne på att SD har lockat ut LW för att prata ut om en tidigare relation (eller för att rentav "ta en snabbis"), och därefter skall SD av okänd anledning ha blivit arg på LW och haft ihjäl henne. Hur åklagaren själv resonerar är oklart.
Citera
2018-06-16, 16:45
Medlem
LimeTimes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Men jag har så svårt att se att man kastar sig av i farten på motorvägen i typ 90 km i timmen.
Och för att hoppa av på rätt sida av vägen, bör man ha kommit norrifrån. Då måste först till avfarten norr om Hjärsta och sedan åker man på motorvägen "tillbaka".

Varför skulle man köra förbi där om man hämtat upp LW i hemmet?

https://kartor.eniro.se/?c=59.290282,15.187955&z=15&d={%22m%22:[[59.289471,15.184436,null,0]]}&q=%22%C3%B6rebro%22;geo

Den enda (men inte så sannolik kanske) anledningen att gm kommer med LW där är som jag ser det att hon redan är i sådant skick att hon inte kan göra motstånd.

I så fall vet gm om bullerplanket och stannar vid motorvägen med en kropp som han släpar upp den vägen.

Men eftersom det är riskabelt, bilar som kör förbi kan se sådant i skenet av billjuset, så tror jag inte mycket på det.

Det mest sannolika är att gm och LW tagit sig mot planket tillsammans. Vid slutet av gatan drar gm in LW bakom planket, kanske efter att ha tagit strypgrepp eller bara genom att hålla för munnen och dra in henne bakom planket.

Här kan ju ett eller fler skrikvittnen hört något, men ändå inte kunnat se något om man tittat ut genom ett fönster eller dörr.

Det andra alternativet är att gm nästan stryper LW redan hemma (annars borde ju skrik höras redan hemma och ut på gatan?), sedan transporterar henne i sin bil som han nästan redan måste ha haft med sig. Här stannar han med bilen bakom dungen och avslutar det hela bakom stängslet.

Men även här är risken väldigt stor att någon ser bilen, särskilt när hon skriker. Sedan måste han ju lämna området utan att upptäckas. Så tror inte mycket på det heller.

Eftersom jag tror på "vårt" skrikvittne Dalaan, tror jag inte så mycket på att gm har haft LW i trunken i sin bil särskilt länge för att sedan lämna henne där. Det ska i så fall vara i nära anslutning till kidnappningen.

Men det hela känns faktiskt lite som en gåta hur LW kommit bakom planket utan att någon upptäckt. det.
Hur man än vrider och vänder på det känns det väldigt riskabelt.

En risktagare är det som är gm.
Jag tycker också att motorvägs-teorin känns fel. Dels så måste kroppen/personen över gunnebostängslet och igenom hyfsat tät vegetation. Att dessutom kasta sig ut från en bil utan att någon annan trafikant sett det känns orimligt. Jag tror liksom dig att LW och GM tagit följe (frivilligt eller med tvång) från bostaden till fyndplatsen. Jag tror att våldet mot LW startat innan fyndplatsen och att kroppen sedan gömts på närmaste ställe, kanske även att hon bragts om livet på platsen eller i nära anslutning.
Senast redigerad av LimeTime 2018-06-16 kl. 16:52.
Citera
2018-06-16, 16:48
Medlem
Cloudedcrystalbeams avatar
Citat:

Men det hela känns faktiskt lite som en gåta hur LW kommit bakom planket utan att någon upptäckt. det.
Hur man än vrider och vänder på det känns det väldigt riskabelt.

En risktagare är det som är gm.

GM är definitivt en risktagare. Hen har unnat sig att agera på ett sådant sätt som närsomhelst hade kunnat innebära ”föreställning inför öppna ridåer”, verkar det. Det lutar åt att GM är mer än väl förtrogen med området och dess omgivningar och därför känt (och känner) sig förhållandevis säker där. GM kan mycket väl bo i bostadsområdet. Jag tror inte att FP är BP. Kan tänka mig att GM valde att placera BO där för att det är en plats som har någon form av ”laddning” för GM och LW. Antingen skulle LW hittas på en plats hon inte tyckte om att vara på eller så skulle hon upptäckas på en plats GM inte tyckte om att hon besökt. En tredje teori kring FP är att det var ett ställe som GM och LW tidigare gärna vistats på tillsammans men som LW numera mer eller mindre avskydde. Valet att placera LW där hon senare hittades var ett sätt för GM att ”få sista ordet”, tänker jag. Detta är spekulationer från min sida och får gärna tas med stora skopor salt!
Citera
2018-06-16, 16:49
Medlem
LimeTimes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CarlJanne75
Vet du något om hur stämningen är mellan polis och åklagare, har
åklagaren polisens fulla stöd eller jäser det lite i leden.
Tänker då närmast på hur förundersökningen ha skötts så här långt.
Den infallsvinkeln har inte kommit på tal så jag har ingen vetskap om det.
Citera
2018-06-16, 17:16
Medlem
GilGrissom82s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Klappasäften
Kan vara att hela geocaching gänget gemensamt mördat henne. Ett kollektivt mord för att frysa ut LW permanent.

Kanske litet väl osannolikt

Men faktum kvarstår att "misshandelssituationen" nog ändå bidrog till att det skapades splittringar inom tidigare ganska sammansvetsade geocacheteam. Några tog säkert parti för LW, medan andra ställde sig på SD's sida. Dilemmat är bara att det säkerligen fanns några däremellan som stod med en fot i vardera läger och började tycka att hela situationen var alltför påfrestande.

Har fått uppfattning av vissa loggar, mer eller mindre underförstått, att det numera krävdes mer logistik planering för att skapa team där man inte riskerade att LW och SD (HD) åkte i samma bil till de större cache-eventen, man undvek att söka cachar vissa dagar så man inte skulle riskera att stöta på varandra mitt ute i skogen etc. Mellan raderna blev nog läget ganska ansträngt.

Frågan är om läget blev tillräckligt ansträngt för att någon/några geocachare får nog och går så långt att de handgripligen "eliminerar" ena halvan av den problematiska situationen? Ja, vem vet. Konstigare saker har faktiskt hänt.

Och geocaching verkar dra till sig en del tävlingsinriktade individer, där det ligger mycket prestige i att hitta cacher först och snabbast. Och då är inga svaga länkar att föredra när cache-teamen ska sättas ihop.
Citera
2018-06-16, 17:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Draifos
En möjlighet som inte många verkar ha funderat över är att allting började på andra sidan motorvägen, och att hon sedan försökte fly mot hemmet.

Vittnesuppgifterna verkar när de ringdes in (och alltså innan de kan ha påverkats av vetskap om var kroppen sedan hittades) ha gått ut på att skrik hördes från buskage på andra sidan motorvägen, relativt FP.

Något inlägg efterlyser också information om möjligheten att platsen är en etablerad genväg för den som vill korsa motorvägen (vilket skulle kunna förklara varför det ser ut att vara en upptrampad stig utanför bullerplanket).

Det skulle kunna röra sig om ett våldtäktsförsök (skriken tolkades också ursprungligen så av vittnet) i buskagen på andra sidan motorvägen. LW försökte sedan (allvarligt skadad?) ta sig hem genom att korsa motorvägen, men hanns i fatt av GM på fyndplatsen, eller snubblade t.ex. på gunnebostängslet.

Den här teorin löser mysteriet med hur LW hamnade på FP, men här behövs det i stället en förklaring till vad hon kan ha haft på andra sidan motorvägen att göra.

Har polisen letat/undersökt en möjlig BP på den plats skriken tycktes komma ifrån?

Citat:
Ursprungligen postat av LimeTime
Jag tycker också att motorvägs-teorin känns fel. Dels så måste kroppen/personen över gunnebostängslet och igenom hyfsat tät vegetation. Att dessutom kasta sig ut från en bil utan att någon annan trafikant sett det känns orimligt. Jag tror liksom dig att LW och GM tagit följe (frivilligt eller med tvång) från bostaden till fyndplatsen. Jag tror att våldet mot LW startat innan fyndplatsen och att kroppen sedan gömts på närmaste ställe, kanske även att hon bragts om livet på platsen eller i nära anslutning.

Intressanta tankar

Jag gör ett 3:e försök och hoppas att dalaan eller någon annan vill/kan svara.

Citat:
Ursprungligen postat av SonyaStolt
Kan du svara på om sträckan över motorvägen används som genväg av våghalsiga personer?

Gunnebostängslet på fyndplatsen ser ut att ha blivit nerpressat och någon här i tråden trodde att kanske ungdomar brukar sitta på det. Jag tänker mig att det kan bli så om man klättrar över det många gånger.

Och vet du om det är någon/några av LW:s bekantskaper/relationer som nämnts här i tråden som bor på "din" sida och nära motorvägen?
Senast redigerad av SonyaStolt 2018-06-16 kl. 17:37. Anledning: Tillägg
Citera
2018-06-16, 17:37
Medlem
LimeTimes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GilGrissom82
Kanske litet väl osannolikt

Men faktum kvarstår att "misshandelssituationen" nog ändå bidrog till att det skapades splittringar inom tidigare ganska sammansvetsade geocacheteam. Några tog säkert parti för LW, medan andra ställde sig på SD's sida. Dilemmat är bara att det säkerligen fanns några däremellan som stod med en fot i vardera läger och började tycka att hela situationen var alltför påfrestande.

Har fått uppfattning av vissa loggar, mer eller mindre underförstått, att det numera krävdes mer logistik planering för att skapa team där man inte riskerade att LW och SD (HD) åkte i samma bil till de större cache-eventen, man undvek att söka cachar vissa dagar så man inte skulle riskera att stöta på varandra mitt ute i skogen etc. Mellan raderna blev nog läget ganska ansträngt.

Frågan är om läget blev tillräckligt ansträngt för att någon/några geocachare får nog och går så långt att de handgripligen "eliminerar" ena halvan av den problematiska situationen? Ja, vem vet. Konstigare saker har faktiskt hänt.

Och geocaching verkar dra till sig en del tävlingsinriktade individer, där det ligger mycket prestige i att hitta cacher först och snabbast. Och då är inga svaga länkar att föredra när cache-teamen ska sättas ihop.
Återigen en informativ rapport från burkletarfronten! Det tas tacksamt emot. Finns det några loggar i realtid som belyser frånvaron av LW? Som flera andra uttryckt verkar det som att Lenas (och SD) vänner fortsätter som vanligt efter det som hänt, även om allt såklart inte går att avläsa från några loggar om vad som sker i människors liv.
Citera
2018-06-16, 17:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Schazz
Ja,fler dödsannonser har jag sett.
Tack för att du påminde mig om det.

Nu återstår frågan om varför begravning dröjer.
I Johanna Möller fallet låg den döde nedfryst i ett år innan kremering så det kan dröja, de kanske behöver kroppen ett tag till för och söka spår på den.
Citera
2018-06-16, 17:58
Medlem
GilGrissom82s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LimeTime
Återigen en informativ rapport från burkletarfronten! Det tas tacksamt emot. Finns det några loggar i realtid som belyser frånvaron av LW? Som flera andra uttryckt verkar det som att Lenas (och SD) vänner fortsätter som vanligt efter det som hänt, även om allt såklart inte går att avläsa från några loggar om vad som sker i människors liv.

Här finns bl.a. en logg från relativt nära i tiden (2 juni) och som belyser hennes frånvaro:

Senast redigerad av GilGrissom82 2018-06-16 kl. 18:17.
Citera
2018-06-16, 18:09
Medlem
GilGrissom82s avatar
Citat:
Barnen är ju förstås de närmaste på det sätt som vi tänker, men de är ju omyndiga och därför blir det i första hand LWs föräldrar som kommer att vara de som tar ansvar över begravningen. Om de har god kontakt med barnens pappa, kanske man har med honom i planeringen och annonseringen.
Men det är inte ovanligt att det finns fler dödsannonser om en person. T ex kan arbetskamrater stå för en dödsannons.

Har det kommit någon dödsannons för henne än? Det brukar väl först komma när datum för begravning har fastställts, vilket man kan anta inte har skett i LW's fall ännu.

Hon tillhör ju visserligen babtist-/equmeniakyrkan, men dessa tillämpar i stort sett samma begravningsrutiner som Svenska Kyrkan, så likväl borde anhöriga, arbetskamrater etc sätta ut en eller flera dödsannonser.

Ett bra sätt att hålla koll på en ev. kommande dödsannons är att kolla om denna länk uppdaterar info med publicerade dödsannonser:

https://www.familjesidan.se/?utf8=✓&client=familjesidan&per_page=12&search=Len a&agency=&newspapers=&order_by=&direction=
Citera
2018-06-16, 18:29
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cloudedcrystalbeam
GM är definitivt en risktagare. Hen har unnat sig att agera på ett sådant sätt som närsomhelst hade kunnat innebära ”föreställning inför öppna ridåer”, verkar det. Det lutar åt att GM är mer än väl förtrogen med området och dess omgivningar och därför känt (och känner) sig förhållandevis säker där. GM kan mycket väl bo i bostadsområdet. Jag tror inte att FP är BP. Kan tänka mig att GM valde att placera BO där för att det är en plats som har någon form av ”laddning” för GM och LW. Antingen skulle LW hittas på en plats hon inte tyckte om att vara på eller så skulle hon upptäckas på en plats GM inte tyckte om att hon besökt. En tredje teori kring FP är att det var ett ställe som GM och LW tidigare gärna vistats på tillsammans men som LW numera mer eller mindre avskydde. Valet att placera LW där hon senare hittades var ett sätt för GM att ”få sista ordet”, tänker jag. Detta är spekulationer från min sida och får gärna tas med stora skopor salt!

Jag tänker mer att det är ett impulsmord.
Gm har nog inte gått till LW i mordtankar, men kanske i vredesmod, kanske i så starkt vredesmod att han kanske kände att det kunde hända.

Mordet kom helt oplanerat, därför finns inte tankar på annat än så snabbt som möjligt dölja det hemska.

Tänk dig in i mördarens situation.
Du står mitt i ett bostadsområde. Radhus och villor bara några meter ifrån fyndplatsen.
Du har noll tid att tänka på "laddade platser" eller annat än att bara snabbt dölja det som hänt, på snabbast sätt ta dig därifrån utan att någon ser dig.

Så fort någon sett dig (du kanske bor där, grannarna vet vem du är??!!) är det lite kört kan man väl säga. Det enda man då kan göra att vid senare tillfälle, på natten hämta LW för att göra sig av med kroppen på annat ställe.

Jag tror att eftersom kroppen inte flyttats från fp så känner gm att han inte vill riskera mer genom att vara på plats överhuvudtaget. Inte kontaminera, riskera att synas eller på annat sätt göra bort sig ännu mer. Tror att han inte är dum. Han förstår riskerna.

Att han riskerade att synas innan berodde nog på att sinnet rann över och att han inte kunde styra sina impulser. Ett mord i affekt gör att du inte tänker logiskt som när du är lugn.
Citera
2018-06-16, 18:38
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GilGrissom82
Har det kommit någon dödsannons för henne än? Det brukar väl först komma när datum för begravning har fastställts, vilket man kan anta inte har skett i LW's fall ännu.

Hon tillhör ju visserligen babtist-/equmeniakyrkan, men dessa tillämpar i stort sett samma begravningsrutiner som Svenska Kyrkan, så likväl borde anhöriga, arbetskamrater etc sätta ut en eller flera dödsannonser.

Ett bra sätt att hålla koll på en ev. kommande dödsannons är att kolla om denna länk uppdaterar info med publicerade dödsannonser:

https://www.familjesidan.se/?utf8=✓&client=familjesidan&per_page=12&search=Len a&agency=&newspapers=&order_by=&direction=

Tack för det tipset.
Man kan ju förstås misstänka att familjen vill undvika mer uppmärksamhet med tanke på barnen och att man kontaktar de man önskar komma direkt. Kanske också för att undvika att pressen kommer dit osv.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in