2018-06-16, 11:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CrispyKreem
Vadå ansvar, VALU existerar inte för skojs skull utan för att ge en så korrekt prognos som möjligt. Den är inte bara till för att användas i rutan, det finns tre huvudsyften som de själva beskriver de själva så här i rapporten Vikten av vikter:

Det är naturligtvis självklart att de känner ett ansvar att det ska bli så korrekt som möjligt. Partierna ska ägna veckor åt att djupdyka i VALU för att se varför det blev som det blev. Mycket av värdet försvinner ju om mätningen är skev. Men som de nämner i rapporten är de väl medvetna om problemet: ”Underskattningen av SD är inte oväntad eftersom så har varit fallet i samtliga VALU, i de Valundersökningar vi genomför inom ramen för Valforskningsprogrammet och i de SOM- undersökningar som genomförts under valår”.

Sedan går de igenom problemen med viktning och att det riskerar skapa nya skevheter, t.ex: ”Det är tvärtom snarare sannolikt att t.ex. de sverigedemokrater som ställer upp och svarar på VALU skiljer sig från de som inte vill ställa upp, både när det kommer till politiska åsikter och sociodemografisk komposition”

Intrycket jag fick när två VALU-gubbar höll seminarium i SVT Forum efter förra valet var detsamma, nämligen att de måste idka en viss återhållsamhet för att inte viktningen ska fucka upp en massa andra aspekter. För att ta exemplet ovan, om vi antar att SD-väljare som ställer upp i VALU är annorlunda än de som inte gör det, kanske det finns en stor överrepresentation av arbetarklass som inte är shy. Vad som händer när man våldsförstorar upp dem för att nå en högre SD-procent i totalen är att SD då ser ut att ha en sjukt stor andel av arbetarklassen, mycket större än de faktiskt har.

Därför får man hitta ett kompromissläge. Det finns goda skäl att inte tokvikta upp SD hej vilt som inte har ett dyft att göra med frågan om att gynna eller missgynna.

Det är skillnad dock på att ha ett demokratiskt ansvar att inte vilseleda väljare INFÖR ett val än att partier ska kunna forska på en mätning EFTER ett val.
2018-06-16, 11:42
Medlem
sinewaves avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Svenne-i-Banan
Kn du motivera hur man måste ha en gigantisk foliehatt om man tror SD ligger över 20% när det OI som mätt upp de överlägset bäst i samtliga val anser att de ligger på 26,1%? Hade du bara otur när du tänkte?

Nej, givetvis inte.
Jag att tror du glömde att sätta på dig de ironiska glasögonen.
2018-06-16, 11:53
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sinewave
Nej, givetvis inte.
Jag att tror du glömde att sätta på dig de ironiska glasögonen.

När så många resonerar så där idiotiskt är det svårt att veta om folk är ironiska eller inte, de verkliga stollarna är ofta mer extrema än de som är ironiska
2018-06-16, 11:59
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hogdal
Eller att de går till något av L eller C.
Det med, tror dock att flertalet väljer SD.
2018-06-16, 11:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ockhamsrazor
Det är ju legio i princip varje månad att något/några OU har den typ av skiftningar som SD hade i Sifo mellan april och maj. I Sentio sker den typen av ökningar och fall så gott som varje månad utan att de kastas ut teorier om korrigeringar. Liberalerna ökade nästan 100% i Sentio utan att någon kastade fram korrigeringsteorier.

Du duckade ju dessutom Crispys referens till att C procentuellt ökade betydligt mer i Sifo denna månaden än vad SD:s "korrigering" i maj var.

Ja det kan ha varit en korrigering på SD av Sifo även om det är ytterst troligt att en sådan hade kommunicerats utåt med tanke på hur stor ökningen var. Och i vilket fall så går det inte uitifrån Sifos SD:s siffror att bli "övertygad/mer övertygad" om en korrigering.

Men det där måste du snappat upp vid detta laget. Sifo=glidande medelvärde, Sentio=not so much

Jo, jag svarade på det....2ggr....det är skillnad på partier där OI's är överens om runt 10% i väljarstöd än partier som spretar nästan 10 PE sinsemellan.
2018-06-16, 12:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fnysington
Sifo är inkompetenta. Vad är det som är så svart att fatta med det? Är med största sannolikhet, och defintivt, har varit det. Varför kan vi spekulera om. Men likafullt är de inkompetenta vad gäller att mäta SD i opinionen. Trots detta rankas de högst, tillsammmans med SCB, av etablissemangets kanaler. Trots att etablissemanget är fullkomligt besatta, och vettskrämda, av SD (och hmm att trycka ner, och förminska dem, generellt). Och om man på Sifo fortfarande, efter 10 år, inte har fattat grejen med webbundersökningar, då är sannolikheten att det är en ideologisk inkompetens ganska hög.

Om du hade läst alla inlägg istället för att koppla på autopiloten så hade du noterat att jag inte hade någon som helst åsikt om huruvida Sifo är inkompetenta eller inte. Jag påpekade bara att Svenne-i-banan svängde från ett inlägg till ett annat. Först hävdade han att Sifo är kompetenta och vet du vad? Svenne har jobbat på Sifo så han borde veta.

Citat:
Men om du för en sekund klarar att hålla dig till sak i denna tråd, vad tror du de systematiska felen beror på då om inte medveten manipulation? Tror du de som jobbar med detta är så kompletta idioter att de inte klarar av att justera systematiska fel? Jag har som sagt var jobbat åt Sifo och vet att detta inte beror på inkompetens, de är inte idioter.
2018-06-16, 12:12
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Djimmie
Men det där måste du snappat upp vid detta laget. Sifo=glidande medelvärde, Sentio=not so much

Jo, jag svarade på det....2ggr....det är skillnad på partier där OI's är överens om runt 10% i väljarstöd än partier som spretar nästan 10 PE sinsemellan.

Ja det kan vara befogat att lägga på ett glidande medelvärde för de som inte gör det själva men nackdelen med det blir förstås att snabba förändringar tar tid att märkas fullt ut. Ett sätt att få det bästa från båda världar är att se på samtliga OIs förändringar och att göra ett medelvärde av just förändringen. När det gäller nivån kan man sedan med fördel utgå från det enda OI som val efter val har visat att de gör ett bra jobb.
2018-06-16, 12:14
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
Om du hade läst alla inlägg istället för att koppla på autopiloten så hade du noterat att jag inte hade någon som helst åsikt om huruvida Sifo är inkompetenta eller inte. Jag påpekade bara att Svenne-i-banan svängde från ett inlägg till ett annat. Först hävdade han att Sifo är kompetenta och vet du vad? Svenne har jobbat på Sifo så han borde veta.

Ja Sifo har kompetens men det betyder inte att de har ambition att vilja redovisa korrekta siffror.

Du kan också fundera ett slag på om det skulle ha ökat Sifos lönsamhet om de hade gjort ett bättre jobb i sina val-OU. Hur väl har de bästa OI lyckats rent ekonomiskt jämfört med de övriga?

Sentio omnämns inte alls i Sverige och United Minds som var bättre än flera andra förlorade Aftonbladet som sin kund.
Senast redigerad av Svenne-i-Banan 2018-06-16 kl. 12:24.
2018-06-16, 12:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Djimmie

Då tycker jag du skall ta alla instituts SD siffror från november 2015 och framåt och sedan jämföra dem med Sifos. Ifall Sifo korrigerade upp först i maj 2018 så borde det synas väldigt väl att skillnaden på SD mellan Sifo och övriga institut är som minst i just maj 2018.
Att inte så är fallet kan man se genom att bara kasta ett öga på institutens siffror.
2018-06-16, 12:40
Medlem
Mac-Arthurs avatar
Citat:

Jag tänker inte gå in på detaljer angående just Sifo eftersom jag inte vill röja vem jag är, gör jag det kan jag bli stämd för kontraktsbrott och jag har fortfarande kontakter med Sifo. Att du sedan viftar bort andra OI-chefer som uttryckt en vilja att SD inte ska gå starkt och som gör OU som håller tillbaks SD jämfört med facit säger en del om att du liksom dessa OI har en vilja att komma fram till en viss slutsats.

Intressant information från insidan hur skojarna arbetar, även om vi med relevanta insikter, ändå förmår gissa oss till hur det fungerar!

Naturligtvis helt anorlunda än de ordrika och naiva uppfattningar som presenteras på fullt allvar i tråden - medvetet eller inte av vissa...
Senast redigerad av Mac-Arthur 2018-06-16 kl. 13:27.
2018-06-16, 12:47
Medlem
Erk Swedes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TheAlamo
Nej jag förväntar mig inget av dumsvensken. Men sist han sa det där för fyra år sedan så blev han belagd av någon "expert" att han faktiskt hade rätt, vilket han har. Det kommer ändå inte påverka siffrorna. Vad spelar det för roll att en snubbe i SD kallar judar för judar när ens dotter blivit våldtagen och bilen brinner. De som röstar SD kommer fortsätta med det.

precis ,det här var utrett och avhandlat för flera år sedan ,och att Björn Söder forfarande står för sin åsikt när han angrips av den rödhåriga häxan stärker snarast SD.
2018-06-16, 12:57
Medlem
Citat:
Då tycker jag du skall ta alla instituts SD siffror från november 2015 och framåt och sedan jämföra dem med Sifos. Ifall Sifo korrigerade upp först i maj 2018 så borde det synas väldigt väl att skillnaden på SD mellan Sifo och övriga institut är som minst i just maj 2018.
Att inte så är fallet kan man se genom att bara kasta ett öga på institutens siffror.

Flera av de andra instituten har ändrat metoder under mandatperioden för att komma mer rätt på SD. Så det går ej göra en sån jämförelse.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in