2018-06-16, 09:02
Medlem
[quote=Svenne-i-Banan|64351888]

Citat:
1. Har du studerat Franz Liszts modell som jag skrev, han lyckades väldigt väl med att kompensera samtliga OIs resultat så de hamnade klart närmare sanningen. Var han en övermänniska? Även en långt mer trivial kompensation i enlighet med de historiska fel som bevisligen finns gör att Sifo skulle hamna bättre än de gör.

Du har forftarande inte beskrivit hurde skulle gå tilväga för att på ett enkelt sätt kompensera. Det hade varit väldigt enkelt för dig att göra så istället för att hänvisa till Franz Liszt. Trots att Franz bevisligen hade extrema kunskaper i hur man bedriver opinionsundersökningar och i statistik så påstod han aldrig någonsin att OI manipulerade sina undersökningar utan var som jag kommer ihåg det, tvärtom i det läger jag själv tillhör.

Citat:
2. Ja varför blir du så förbluffad över det? Det finns chefer för andra OI som t.o.m. öppet sagt att de är bekymrade över SDs framgångar. Enbart ett sådant uttalande från någon som är ansvarig för att göra objektiva undersökningar är anmärkningsvärt. Ett OI ska inte vilja något annat än göra sitt bästa för att mäta och analysera datat i syfte att hamna så nära sanningen som möjligt.

Jag blir mest förbluffad över att du hänvisar till att andra OI:s chefer har kommenterat SD:s framgångar. Med tanke på att du nämnde din anställning på Sifo för att få extra tyngd i påståendena så borde du rimligtvis ha exempel från just Sifo.

Citat:
Detaljer om mitt arbete åt Sifo tänker jag inte redogöra för här för då röjer jag mig själv och bryter öppet mot mitt kontrakt med Sifo.

Du glömmer kanske att du har berättat om ditt arbete för Sifo i tråden förr. För några år sedan sa du att det var länge sedan du arbetade för Sifo. Du måste varit en riktig hot shot på Sifo och/eller så har Sifo anställningskontrakt för vanliga anställda som verkligen går utöver det vanliga.

Citat:
Men er strutsargumentation bygger på att Sifo inte är inkompetenta och detta är en felaktig uppfattning. Nu är det läggdags så vidare diskussion får tas senare

Intressant med det fetstilta med tanke på att beviset för att Sifo manipulerar siffrorna nyss var att vi inte fattade hur kompetenta Sifo var.
2018-06-16, 09:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Djimmie
Nu är kanske inte Sifo så jävla intresserade av Sentio. Man låg tvärsist av alla institut och eftersom det antagligen inte är kompletta idioter som basar på Sifo så KAN det varit en korrigering. Det KAN varit en perfect storm och att SD verkligen gick framåt enormt i maj för att återigen nu varken öka eller minska (som det sett ur mer eller mindre i Sifos mätningar under flera år). Det brukar ju heta att dagens nyheter först märks av nån månad senare i mätningar men det kanske var så heta saker att flera 100k pers fick nog över 1 natt.

Det är ju legio i princip varje månad att något/några OU har den typ av skiftningar som SD hade i Sifo mellan april och maj. I Sentio sker den typen av ökningar och fall så gott som varje månad utan att de kastas ut teorier om korrigeringar. Liberalerna ökade nästan 100% i Sentio utan att någon kastade fram korrigeringsteorier.

Du duckade ju dessutom Crispys referens till att C procentuellt ökade betydligt mer i Sifo denna månaden än vad SD:s "korrigering" i maj var.

Ja det kan ha varit en korrigering på SD av Sifo även om det är ytterst troligt att en sådan hade kommunicerats utåt med tanke på hur stor ökningen var. Och i vilket fall så går det inte uitifrån Sifos SD:s siffror att bli "övertygad/mer övertygad" om en korrigering.
2018-06-16, 09:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ockhamsrazor
bla bla
Sifo är inkompetenta. Vad är det som är så svart att fatta med det? Är med största sannolikhet, och defintivt, har varit det. Varför kan vi spekulera om. Men likafullt är de inkompetenta vad gäller att mäta SD i opinionen. Trots detta rankas de högst, tillsammmans med SCB, av etablissemangets kanaler. Trots att etablissemanget är fullkomligt besatta, och vettskrämda, av SD (och hmm att trycka ner, och förminska dem, generellt). Och om man på Sifo fortfarande, efter 10 år, inte har fattat grejen med webbundersökningar, då är sannolikheten att det är en ideologisk inkompetens ganska hög.
Senast redigerad av Fnysington 2018-06-16 kl. 09:46.
2018-06-16, 09:59
Medlem
frdks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FruLibertas
Av de som röstar på SD så gör 5 % enheter det pga av sådana som Björn Söder med sitt stora intresse för etnicitet.

Men majoriteten av de som röstar på SD idag gör det av anledningen som Teodorescu sätter fingret på idag med en ledare med rubriken "Därför vinner SD valet".

http://www.gp.se/ledare/teodorescu-d%C3%A4rf%C3%B6r-vinner-sd-valet-1.6592188

Citat

"För de allra flesta handlar det nämligen inte om en konflikt mellan invandrare och svenskar utan om en konflikt mellan skötsamma med olika bakgrund och etnicitet samt de som skapar problem. Det är i grunden en fråga om rättvisa och resursfördelning. Att de etablerade partierna lät dessa frågor glida dem ur händerna är ett historiskt misstag med konsekvenser vi bara sett början av"

Svårare än så är det inte för mig i alla fall.

Klockren analys, kunde inte sagt bättre själv.
Tror AfS kommer få en roll att fylla när dessa 5% inte får gehör för sitt rasfilosofi.
Kommer hjälpa SD till den majoritet som hägrar.
2018-06-16, 10:01
Medlem
Mac-Arthurs avatar
Citat:

Ja det kan ha varit en korrigering på SD av Sifo även om det är ytterst troligt att en sådan hade kommunicerats utåt med tanke på hur stor ökningen var. Och i vilket fall så går det inte uitifrån Sifos SD:s siffror att bli "övertygad/mer övertygad" om en korrigering.

Med beaktande av skojarnas oacceptabla stora svarsbortfall, som naturligtvis definitivt inte hör hemma i samband med de statistiska teorierna om OSU och deras uppenbara ambitioner gällande speciellt SD, är deras ”mätningar” knappast värda att analyseras seriöst!

Det kommer ändå att bli j-ligt svårt, att förhindra att SD blir största riksdagspartiet - med eller utan korrigeringar...
Senast redigerad av Mac-Arthur 2018-06-16 kl. 10:03.
2018-06-16, 10:22
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
Du har forftarande inte beskrivit hurde skulle gå tilväga för att på ett enkelt sätt kompensera. Det hade varit väldigt enkelt för dig att göra så istället för att hänvisa till Franz Liszt. Trots att Franz bevisligen hade extrema kunskaper i hur man bedriver opinionsundersökningar och i statistik så påstod han aldrig någonsin att OI manipulerade sina undersökningar utan var som jag kommer ihåg det, tvärtom i det läger jag själv tillhör.

Jag hänvisade till Franz Liszts modell som klarade av att kompensera för de olika OIs fel på ett mycket bra sätt. Den klarade även av att förutspå hur nästa OU från respektive OI skull bli. Om han hade någon åsikt om OI medvetet gjorde fel eller inte vet inte jag men det är ovidkommande.

Men du har alltså ännu inte förstått hur en kompensation kan gå till, är det verkligen så? Okej vi håller det enkelt och inte så avancerat och bra som det kan bli i t.ex. Franz Liszts modell. Varje gång man har facit, dvs. vid val mäter man upp felfaktorn för respektive parti och sedan justerar man helt enkelt resultatet i motsvarande grad tills man har ett nytt facit då en ny felfaktor kan beräknas. Dvs. det opinionsfixaren gör. Blir detta perfekt, nej men klart bättre än att inte göra justeringar, man hamnar helt enkelt närmare sanningen vilket borde vara målet.

Men det går förstås att göra mer och bättre justeringar men du ville ha det enkelt förstår jag och liknande justeringar görs redan idag. Om det t.ex. i mätdatat finns en övervikt av män då kompenserar man för det eftersom man vet att män har lite andra sympatier än kvinnor. Detsamma gäller andra skillnader som var personerna bor. Har man en övervikt av Stockholmare så får man kompensera för det eftersom Stockholmare inte är representativa för riket. Känner du verkligen inte till detta?

Det går förstås också att ta in mätdata på annat sätt när man ser att den nuvarande metoden inte ger bra mätdata men allt det här förutsätter förstås att man har en verklig vilja att hamna rätt och inte är mer än nöjd med att ligga fel på det sättet man ligger fel.

Citat:
Jag blir mest förbluffad över att du hänvisar till att andra OI:s chefer har kommenterat SD:s framgångar. Med tanke på att du nämnde din anställning på Sifo för att få extra tyngd i påståendena så borde du rimligtvis ha exempel från just Sifo.

Du glömmer kanske att du har berättat om ditt arbete för Sifo i tråden förr. För några år sedan sa du att det var länge sedan du arbetade för Sifo. Du måste varit en riktig hot shot på Sifo och/eller så har Sifo anställningskontrakt för vanliga anställda som verkligen går utöver det vanliga.

Intressant med det fetstilta med tanke på att beviset för att Sifo manipulerar siffrorna nyss var att vi inte fattade hur kompetenta Sifo var.

Jag tänker inte gå in på detaljer angående just Sifo eftersom jag inte vill röja vem jag är, gör jag det kan jag bli stämd för kontraktsbrott och jag har fortfarande kontakter med Sifo. Att du sedan viftar bort andra OI-chefer som uttryckt en vilja att SD inte ska gå starkt och som gör OU som håller tillbaks SD jämfört med facit säger en del om att du liksom dessa OI har en vilja att komma fram till en viss slutsats.

Citat:
Ursprungligen postat av Fnysington
Sifo är inkompetenta. Vad är det som är så svart att fatta med det? Är med största sannolikhet, och defintivt, har varit det. Varför kan vi spekulera om. Men likafullt är de inkompetenta vad gäller att mäta SD i opinionen. Trots detta rankas de högst, tillsammmans med SCB, av etablissemangets kanaler. Trots att etablissemanget är fullkomligt besatta, och vettskrämda, av SD (och hmm att trycka ner, och förminska dem, generellt). Och om man på Sifo fortfarande, efter 10 år, inte har fattat grejen med webbundersökningar, då är sannolikheten att det är en ideologisk inkompetens ganska hög.

Nja det beror på vad man menar med inkompetent. De gör om och om igen samma systematiska fel men de gör det inte därför att de inte klarar av att bättra sig. De vill helt enkelt inte bättra sig utan når det resultat de eftersträvar.
2018-06-16, 10:42
Medlem
Hogdals avatar
Märkligt brus i juni. Sentio fick till någon fenomenal ökning för L (största procentuella ökningen någonsin?) som ingen annan påvisar, och Sifo hittade en raketstigning hos C medan övriga visar stiltje.
2018-06-16, 10:43
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Utopiantos
Matematiskt sätt är det naturligtvis helt omöjligt för SD att fördubblas i varje val framöver. Så någon gång måste den remarkabla fördubblingen vid i princip varje val hittills upphöra. Ju högre andel SD redan har desto svårare blir det, tänker jag. Om ni inte vill känna att jag tar död på trådens höga stämning så rekommenderar jag er att sluta läsa nu. Min nuvarande gissning på valdagen är försiktiga 22.5%.
Det finns dock inga logiska argument mot att SD inte skall fördubblas eller ännu mer troligt mer än fördubblas i det kommande valet.
Att det till valet 2022 blir som du säger är däremot en annan femma.
2018-06-16, 10:50
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hogdal
Märkligt brus i juni. Sentio fick till någon fenomenal ökning för L (största procentuella ökningen någonsin?) som ingen annan påvisar, och Sifo hittade en raketstigning hos C medan övriga visar stiltje.
Det som är intressant är att M minskar. Det tyder på att SD just nu suger åt sig M-väljare som tröttnat på Puttefnask Kristersson.
2018-06-16, 11:17
Medlem
Hogdals avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sonnenwende
Det som är intressant är att M minskar. Det tyder på att SD just nu suger åt sig M-väljare som tröttnat på Puttefnask Kristersson.
Eller att de går till något av L eller C.
2018-06-16, 11:31
Medlem
sinewaves avatar
Citat:
Om man räknar ut medelvärdet för Sifos mätningar i september 2014 (precis innan valet) och sedan jämför dessa med valresultatet får man en felprocent per parti. Med detta blir resultatet av denna mätning:

Parti: % → MED FEL%
--------------------------------------
V: 9.8 → 8.16
S: 26.1 → 27.44
MP: 4 → 2.84
SD: 18.5 → 24.11
C: 10.8 → 9.65
L: 4.9 → 4.01
KD: 2.4 → 2.15
M: 20.6 → 21.88
--------------------------------------
Rött: 39.9 → 38.44
Blått: 38.7 → 37.69
Block +/-: 1.2 → 0.75

Källa:
http://opinionsfixaren.bitballoon.com/#oi=Sifo;v=9.8;s=26.1;mp=4.0;sd=18.5;c=10.8;fp=4.9 ;kd=2.4;m=20.6

Även om Sifo mäter lågt tycker jag ändå att man numera med fog inte bör anses vara en gigantisk foliehatt om man påtalar att SD förmodligen ligger över 20%. Man måste också ha i åtanke att Sifo var ett av det OI som var absolut sämst på att mäta SD. Huruvida detta är en sanning eller ej i valet 2018 återstår dock att se.
2018-06-16, 11:35
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sinewave
Även om Sifo mäter lågt tycker jag ändå att man numera med fog inte bör anses vara en gigantisk foliehatt om man påtalar att SD förmodligen ligger över 20%. Man måste också ha i åtanke att Sifo var ett av det OI som var absolut sämst på att mäta SD. Huruvida detta är en sanning eller ej i valet 2018 återstår dock att se.

Kn du motivera hur man måste ha en gigantisk foliehatt om man tror SD ligger över 20% när det OI som mätt upp de överlägset bäst i samtliga val anser att de ligger på 26,1%? Hade du bara otur när du tänkte?

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in