2018-06-16, 01:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ockhamsrazor
Du säger så från tid till annan men allt som oftast tar du ställning för ett visst scenario men vill ändå inte slutändan riktigt stå för det. Eller skall man inte tolka nedanstående inlägg som att du är kring 90% säker på att Sifo medvetet korrigerat SD:s siffror uppåt?

Gillar hur du drar fram 90% ur hatten

Jo, mätningen gjorde mig mer övertygad (än tidigare) om det än om SD fortsatt 1-2 PE framåt. Men är jag övertygad ....nej...måste jag vara det? Måste man vara 100% övertygad om 1 scenario? Det skulle kunna vara en korrigering, eller så ökade SD otroliga 4 PE trots att Sifo är väldigt blygsamma med stora förändringar.
2018-06-16, 01:30
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CrispyKreem
Cool story bro. Uppjusteringsteorin är ett såll som ständigt måste lagas med plåster och tejp men läcker ändå. Det enda sättet att förlora trovärdighet i närheten av den teorin är att försvara den.

Det har all bäring på detta ämne eftersom det är samma skit. Punkt.

Att du anser att galna konspirationsteorier om moon hoax har bäring på det här stärker bara bilden av hur oseriös du är. Du klarar inte av att bemöta sakdebatten om institutens systematiska fel utan tvingas till löjligt svammel om helt andra saker. Och sedan avslutar du med "Punkt." för att än mer förtydliga att du inte har något att komma med i sak, som om det inte räckte ändå.

PS. Du diskuterar nu med en person som har arbetat åt Sifo.
2018-06-16, 01:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Djimmie
Jag pratar korrigering. Ej manipulering. Eller tycker du det är manipulering att vissa teleinstitut nu också använder web för att hamna närmare sanningen på SD? Det är ju också en typ av korrigering för att man insett att bara tele är uråldrigt. Sedan kan man ju fråga sig varför det tog sån tid att inse det..

Vanligtvis brukar korrigeringar i metod kommenteras när undersökningarna släpps.

Det var nog en j-la tur att Sifo korrigerade upp SD rejält. Nu är skillnaden mot Sentio bara 7.6%-enheter , vilket är den största skillnaden mellan instituten sedan oktober 2017. Det är ju för j-ligt att Sentio förutspådde Sifos drag och ökade mer på SD. Det kan bli ett rejält race in mot mål.
2018-06-16, 01:38
Medlem
RingRing2014s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GreffueAnthonius
Till och med Aftonbladet rapporterar nu om invandrare på järvafältet som tänker rösta sd. Utan fördömanden. De "normaliserar" kan man säga.

https://unv.is/aftonbladet.se/nyheter/samhalle/a/oRQ4AR/tommy-vill-fa-fler-att-rosta-pa-sd-i-fororten

Så djäkla helgjuten han verkar vara Tommy Deogan. Han gör givetvis ett fantastiskt jobb i Järva. Underbart att se.

🇸🇪 Sverigefesten 2018! 🇸🇪
2018-06-16, 01:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ockhamsrazor
Vanligtvis brukar korrigeringar i metod kommenteras när undersökningarna släpps.

Det var nog en j-la tur att Sifo korrigerade upp SD rejält. Nu är skillnaden mot Sentio bara 7.6%-enheter , vilket är den största skillnaden mellan instituten sedan oktober 2017. Det är ju för j-ligt att Sentio förutspådde Sifos drag och ökade mer på SD. Det kan bli ett rejält race in mot mål.

Det var inte så svårt att förutspå eftersom Sentio släppte sin mätning efter Sifo.
2018-06-16, 01:41
Medlem
Citat:
Gillar hur du drar fram 90% ur hatten

Jo, mätningen gjorde mig mer övertygad (än tidigare) om det än om SD fortsatt 1-2 PE framåt. Men är jag övertygad ....nej...måste jag vara det? Måste man vara 100% övertygad om 1 scenario? Det skulle kunna vara en korrigering, eller så ökade SD otroliga 4 PE trots att Sifo är väldigt blygsamma med stora förändringar.

Nej det var kanske fel. Men nämner jag orden övertygad eller att jag är mer övertygad så är jag oerhört mycket närmare att tro på det jag kommenterar än jag är att inte tro på det.
Och nej! Jag håller inte det för otroligt att Sifo skulle förändra sina metoder och att det skulle kunna medföra att SD:siffror blir högre, men så länge det inte är uttalat kommunicerat så är jag betydligt närmare skeptisk än övertygad.
Senast redigerad av Ockhamsrazor 2018-06-16 kl. 01:45.
2018-06-16, 01:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Svenne-i-Banan
Att du anser att galna konspirationsteorier om moon hoax har bäring på det här stärker bara bilden av hur oseriös du är.
Absolut inte. Uppjusteringsteorin kvalar utan problem in i facket galna teorier. Men att döma av dina kommentarer i ärendet verkar du knappt veta vad uppjusteringsteorin är.
Citat:
Du klarar inte av att bemöta sakdebatten om institutens systematiska fel utan tvingas till löjligt svammel om helt andra saker.
Jag har bemött den i åratal och kommer att fortsätta göra det. Att de systematiska felen existerar är inte föremål för diskussion, frågan är varför de gör det. Foliehattarna menar att det är uppsåtlig manipulation för att missgynna SD. Det är spekulation som det saknas all form av hårda bevis för. Mätfelen i sig bevisar inte uppsåt, avsikter eller agenda.
Senast redigerad av CrispyKreem 2018-06-16 kl. 01:46.
2018-06-16, 01:51
Medlem
Reguluss avatar
Citat:
Absolut inte. Uppjusteringsteorin kvalar utan problem in i facket galna teorier. Men att döma av dina kommentarer i ärendet verkar du knappt veta vad uppjusteringsteorin är.

Jag har bemött den i åratal och kommer att fortsätta göra det. Att de systematiska felen existerar är inte föremål för diskussion, frågan är varför de gör det. Foliehattarna menar att det är uppsåtlig manipulation för att missgynna SD. Det är spekulation som det saknas all form av hårda bevis för. Mätfelen i sig bevisar inte uppsåt, avsikter eller agenda.

Ditt envisa försvar för det sunda förnuftet är beundransvärt, men foliehattarna kommer aldrig att erkänna att du har rätt.
2018-06-16, 01:52
Medlem
Citat:
Det var inte så svårt att förutspå eftersom Sentio släppte sin mätning efter Sifo.

Självklart att jag inte såg det komma! Sentio korrigerade givetvis sina SD-siffror i juni efter Sifos starka majmätning.
Men nu kom Sentios junimätning före Sifos junimätnng. Kan du slänga ihop någon snabb teori om varför Sifo inte korrigerade i juni för Sentios junikorrigering av Sifos majkorrigering?
Är det förresten några opinionsinstitut som längre processar intervjuerna de får in?

Nyss hävdades det ju också från en hel del av uppjusterarna härinne att Sentio ofta anpassar sig neråt på SD för att inte sticka ut. Så fel de hade!
2018-06-16, 01:52
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
Absolut inte. Uppjusteringsteorin kvalar utan problem in i facket galna teorier. Men att döma av dina kommentarer i ärendet verkar du knappt veta vad det är.

Uppjusteringsteorin har jag inte bemött eller intresserat mig för som sagt.

Citat:

Ja du stångar pannan blodig och agerar exakt så som du beskrev att andra agerar men ser inte att du har blivit en parodi på dig själv. Nästan tragiskt att se hur du gått så hårt all in och inte varken kan backa eller diskutera sakligt utan hellre svamlar om moan hoax. Vill du bemöta moon hoax finns det säkert en tråd för det som du kan gå till.

Men om du för en sekund klarar att hålla dig till sak i denna tråd, vad tror du de systematiska felen beror på då om inte medveten manipulation? Tror du de som jobbar med detta är så kompletta idioter att de inte klarar av att justera systematiska fel? Jag har som sagt var jobbat åt Sifo och vet att detta inte beror på inkompetens, de är inte idioter.

Kom inte och säg att det är svårt att nå SD-väljare eller liknande och därför blir siffrorna fel, för när det är systematiska fel går det utmärkt att korrigera för det till skillnad från om det hade varit mer slumpmässiga fel.
2018-06-16, 01:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Svenne-i-Banan
Men om du för en sekund klarar att hålla dig till sak i denna tråd, vad tror du de systematiska felen beror på då om inte medveten manipulation? Tror du de som jobbar med detta är så kompletta idioter att de inte klarar av att justera systematiska fel? Jag har som sagt var jobbat åt Sifo och vet att detta inte beror på inkompetens, de är inte idioter.
Kom inte och säg att det är svårt att nå SD-väljare eller liknande och därför blir siffrorna fel, för när det är systematiska fel går det utmärkt att korrigera för det till skillnad från om det hade varit mer slumpmässiga fel.

Bra! Med tanke på att du har arbetat på Sifo så kan du få utrymme här att väldigt detaljerat beskriva hur de skulle göra sin korrigering på SD efter den rådata de får in. Jag tror vi alla skulle uppskatta din insikt om:

1. Hur det enkelt skulle göras.
2. Varför Sifo inte gör det.
2018-06-16, 02:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Regulus
Ditt envisa försvar för det sunda förnuftet är beundransvärt, men foliehattarna kommer aldrig att erkänna att du har rätt.
Det vet jag. Att diskutera mer klassiska foliehattsteorier av typen moon hoax roade mig en gång i tiden, men det har jag slutat med för länge sedan. Större slöseri med energi finns inte.

Just i det här fallet är problemet att det finns ett ämne jag är intresserad av (SDs opinionsutveckling) men för att kunna delta i den diskussionen tvingas man vada i konspirationsteorier upp till hakan, och då måste man ösa bort skiten med hink hela tiden för att komma ner till det egentliga ämnet. För mig framstår det som självklart att det borde delas upp i två separata ämnen. Flytta folietramset till en annan tråd så kan de intresserade diskutera det där, och jag kan besöka den lika ofta som jag besöker moon hoax-tråden det vill säga aldrig.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in