• 1
  • 2
2018-06-11, 23:01
Medlem
Jag ska ta mina första frilans uppdrag nu i veckan och behöver lite tips och råd vad jag ska tänka på. Jag kommer att fakturera via Cool Company eftersom jag inte har ett eget företag. Vad ska jag tänka på? Några fel som är lätta att göra första gången?

Jag tar 350 kr/tim men har estimerat att ett av arbetena kommer ta 1.5 timmar. Är det OK att fakturera per halvtimme eller borde jag avrunda?

Tacksam för svar!
Citera
2018-06-11, 23:52
Medlem
Vilken bransch är det? Avrunda uppåt till två timmar istället. Var inte generös, våga ta betalt. Lycka till!
Citera
2018-06-12, 18:28
Medlem
>>Gåtan<<s avatar
Jag hade aldrig avrundat 1,5 timmes arbete till 1 timme om jag inte erbjudit ett fast pris ifrån början eller om jobbet borde tagit 1 timme.

I regel så fakturerar jag den faktiska tiden vid konsultarbete. Undantag är kunder som vill ha lösningar som tar längre tid än vad de är bereda att betala för. Då kan de få ett lägre pris, men jag tar igen det över tid.
Citera
2018-06-16, 11:41
Medlem
Nu gjorde jag så att jag fakturerade för 1.5 timme per arbete. Jag utförde två olika arbeten och båda tog 1.5 timme vardera (översatte två artiklar från engelska till svenska). Ska jag lägga in det på samma faktura och fakturera för 3 timmar, eller skapa två separata fakturor?

Sen undrar jag också hur Cool Company räknar egentligen. I testfakturan som jag skapade så skrev jag 1050 SEK för utfört arbete. (Jag tar 350 kr/tim). Fakturerade då för båda arbetena (3 timmar).

Längst ner i fakturan så står det:
Att fakturera din kund, exkl moms: 1050 SEK
Betalas ut till dig: 525,83 SEK

Varför blir det så lite pengar över? Jag trodde Cool Company endast tog 6%. Det står nämligen det på hemsidan.
Citera
2018-06-16, 11:44
Medlem
Novus4212s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rucke1
Nu gjorde jag så att jag fakturerade för 1.5 timme per arbete. Jag utförde två olika arbeten och båda tog 1.5 timme vardera (översatte två artiklar från engelska till svenska). Ska jag lägga in det på samma faktura och fakturera för 3 timmar, eller skapa två separata fakturor?

Sen undrar jag också hur Cool Company räknar egentligen. I testfakturan som jag skapade så skrev jag 1050 SEK för utfört arbete. (Jag tar 350 kr/tim). Fakturerade då för båda arbetena (3 timmar).

Varför blir det så lite pengar över? Jag trodde Cool Company endast tog 6%. Det står nämligen det på hemsidan.

Det du får ut är sannolikt skattade pengar ner i fickan.

Cool Company har dragit inkomstskatt och sociala avgifter, etc.

6% är deras avgift för att ta hand om allt detta åt dig.

Välkommen till Sverige och livet som egen företagare med de skatter som hör till :-)
Citera
2018-06-16, 12:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Novus4212
Det du får ut är sannolikt skattade pengar ner i fickan.

Cool Company har dragit inkomstskatt och sociala avgifter, etc.

6% är deras avgift för att ta hand om allt detta åt dig.

Välkommen till Sverige och livet som egen företagare med de skatter som hör till :-)

Hehe, visst ja. Var mest orolig att något hade blivit fel, men då verkar ju allt vara i sin ordning. Men satan vad mycket pengar som dras.
Citera
2018-06-16, 12:04
Medlem
Novus4212s avatar
Citat:
Hehe, visst ja. Var mest orolig att något hade blivit fel, men då verkar ju allt vara i sin ordning. Men satan vad mycket pengar som dras.

Välkommen till Sverige :-)
Citera
2018-06-16, 12:04
Medlem
Citat:

I teorin är Cool Company din arbetsgivare, därmed följer deras skyldighet att dra av för källskatt. Sedan skall de på lönesumman betala arbetsgivaravgift. Deras egna kostnader för att hantera detta samt faktureringen till slutkund skall sedan rymmas inom utlovade 6%. Tar de även kreditrisken?
Citera
2018-06-16, 12:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nordiad
I teorin är Cool Company din arbetsgivare, därmed följer deras skyldighet att dra av för källskatt. Sedan skall de på lönesumman betala arbetsgivaravgift. Deras egna kostnader för att hantera detta samt faktureringen till slutkund skall sedan rymmas inom utlovade 6%. Tar de även kreditrisken?

Hänger inte riktigt med. Menar du att allt sådant ryms inom avgiften på 6% eller utöver det?
Citera
2018-06-16, 12:30
Medlem
Citat:
Hänger inte riktigt med. Menar du att allt sådant ryms inom avgiften på 6% eller utöver det?
I dessa 6% ingår endast kostnaden för att administrera faktureringen. Möjligen kreditrisken, om den nu ingår.
Citera
2018-06-16, 13:40
Medlem
Så då lönar det sig ju verkligen att registrera en enskild firma istället om jag tänker börja ta fler jobb?
Citera
2018-06-16, 13:47
Medlem
Citat:
Så då lönar det sig ju verkligen att registrera en enskild firma istället om jag tänker börja ta fler jobb?

I princip bör inte skillnaden bli större än dessa 6%. Däremot blir det lättare att kvitta kostnader du haft mot intäkter.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in