2018-06-15, 12:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Metallharry
Kan nån tala om för mig varför det inte är så här i sverige? Det är för mig helt obegripligt att man får bostadslån utan att behöva betala tillbaka det under sin livstid, om det är 20 år eller 40-50 år.

Jag kanske är gammalmodig (fast jag inte ens är 30 fyllda) som tycker att man betalar tillbaka en skuld.

Det beror nog på var i landet man bor, i min norrländska kuststad så verkar 40 år vara ”standardförslag” på våra banker. Vi amorterar lika mycket på vårt hus som våra vänner i Bromma på sin 3ggr dyrare lägenhet. Jag antar att de har ca 100 års amorteringstid.

Det kan vara bra att amortera, svärfar flyttade ihop med sin sambo i vår och sambons 3a på Södermalm var först osäljbar men sen efter en prissänkning så slutade det med en förlust på 435 000kr på 23 månaders ägande, ca 10% nedgång 2016-03 till 2018-02. Nu tror jag hon tidigare gjort en vinst på sin bostadskarriär som kan kvitta den förlust men det är nog inte alla som har haft den turen.
2018-06-15, 12:55
Medlem
RustyShacklefords avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Svenne-i-Banan
De flesta flyttar under sin livstid och då återbetalas lånet i sin helhet, och det sker åtminstone av dödsboet. Lite naivt och tro att bankerna skänker bort pengar.

Lite naivt att tro att det är själva flytten i sig som gör att lånet återbetalas i sin helhet.
2018-06-15, 13:06
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RustyShackleford
Lite naivt att tro att det är själva flytten i sig som gör att lånet återbetalas i sin helhet.

Flytten i sig är det förstås inte frågan om utan att folk säljer bostaden, förstod du inte det? Lånet kommer då att återbetalas i sin helhet.
2018-06-15, 13:07
Medlem
Metallharrys avatar
Citat:
De flesta flyttar under sin livstid och då återbetalas lånet i sin helhet, och det sker åtminstone av dödsboet. Lite naivt och tro att bankerna skänker bort pengar.

Hehe ja, men om du flyttar så måste du ju spendera dom pengarna i ett nytt boende? Räknar du kallt med att man i all evighet kommer att göra vinstaffärer i alla sina bostadsaffärer för att på så sätt betala av sitt lån eller vadå?
2018-06-15, 13:13
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
Hehe ja, men om du flyttar så måste du ju spendera dom pengarna i ett nytt boende? Räknar du kallt med att man i all evighet kommer att göra vinstaffärer i alla sina bostadsaffärer för att på så sätt betala av sitt lån eller vadå?

Jag invände emot påståendet att lån inte betalas tillbaks, jo de betalas tillbaks. Om du senare tar ett nytt lån som också betalas tillbaks senare så emotsäger inte detta något jag skrivit.

Bankerna ser för övrigt gärna att du fortsätter vara deras kund, precis som alla andra företag och vill behålla sina kunder. Det motsatt hade varit konstigt.
2018-06-15, 13:16
Medlem
Metallharrys avatar
Citat:
Jag invände emot påståendet att lån inte betalas tillbaks, jo de betalas tillbaks. Om du senare tar ett nytt lån som också betalas tillbaks senare så emotsäger inte detta något jag skrivit.

Bankerna ser för övrigt gärna att du fortsätter vara deras kund, precis som alla andra företag och vill behålla sina kunder. Det motsatt hade varit konstigt.

Förklara gärna för en outbildad tölp, hur betalar folk tillbaka sina lån om dom inte amorterar?
2018-06-15, 13:18
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
Förklara gärna för en outbildad tölp, hur betalar folk tillbaka sina lån om dom inte amorterar?

Okej det ska jag förklara för dig. När bostaden säljs löses lånet in i sin helhet. Fler frågor?
2018-06-15, 13:21
Medlem
RustyShacklefords avatar
Citat:
Flytten i sig är det förstås inte frågan om utan att folk säljer bostaden, förstod du inte det? Lånet kommer då att återbetalas i sin helhet.

Du glömmer dock en rätt viktig detalj. Kan du gissa vilken? Wille85 gav ju just ett exempel från verkligheten som kan fungera som ledtråd.
2018-06-15, 13:24
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
Du glömmer dock en rätt viktig detalj. Kan du gissa vilken? Wille85 gav ju just ett exempel från verkligheten som kan fungera som ledtråd.

Du får gärna berätta hur många lån som inte återbetalas pga att att låntagaren inte klarar detta. Till skillnad från mig som jobbar på en bank kanske du har bättre koll på det?
2018-06-15, 13:35
Medlem
RustyShacklefords avatar
Citat:
Du får gärna berätta hur många lån som inte återbetalas pga att att låntagaren inte klarar detta. Till skillnad från mig som jobbar på en bank kanske du har bättre koll på det?

Ok om du nu verkligen jobbar på bank och har direkt tillgång till sådan data, bidra då gärna med den till tråden. Du har ju chans att göra en genuin insats för trådens samlade kunskap i så fall. Jag kan passa på att utveckla frågan också:
(1) Hur många är det som inte kan betala lån i nuläget?
(2) Kan du ta fram historiska data? Hur många kunde inte betala tillbaka lånen under 90-talet?
Jag är genuint intresserad, särskilt av (2). Bidra gärna med sådan data till tråden så får du två tummar upp av mig. Återkommer till tråden senare idag.
2018-06-15, 13:38
Medlem
Citat:
Dom väntar på att lånets värde i förhållandet till deras andra tillgångar blir så liten att dom kan när som helst betala av den på en gång. Exempel, ta ett bolån för reparation av kök januari 2017, 150 000kr, när du redan har bolån som du bara betalar ränta på som är på ca 4 miljoner. Investera pengarna istället i kryptovalutor som Ethereum på ditt ISK, fortsätt betala ränta på lånen. Vänta tills december 2017, sälj kryptovalutor, nu har du 9 miljoner, betala av alla lån som du hade, skaffa nytt kök, ha pengar över.
2018-06-15, 13:44
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
Ok om du nu verkligen jobbar på bank och har direkt tillgång till sådan data, bidra då gärna med den till tråden. Du har ju chans att göra en genuin insats för trådens samlade kunskap i så fall. Jag kan passa på att utveckla frågan också:
(1) Hur många är det som inte kan betala lån i nuläget?
(2) Kan du ta fram historiska data? Hur många kunde inte betala tillbaka lånen under 90-talet?
Jag är genuint intresserad, särskilt av (2). Bidra gärna med sådan data till tråden så får du två tummar upp av mig. Återkommer till tråden senare idag.

Du behöver inte lita på mig utan kan själv studera samtliga bankers kreditförluster, läs årsrapporterna. Men för att sammanfatta saken så är kreditförlusterna väldigt små. Och skulle de inte varit det skulle bankerna förstås inte kunnat ha så låga räntor och ändå göra stora vinster.

Företagande innebär annars rent generellt att man måste ta kalkylerade risker, det är en naturlig del av att driva företag och det är just det risktagandet som aktieägarna får betalt för att ta. Inte konstigt på något sätt alltså.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in