Citat:
Ursprungligen postat av
T-Todt
Det är väl inte "nice"?
Varför inte? Vad är dåligt med att förhindra upplopp och gripa terrorister med effektiva metoder som kräver så få dödsoffer som möjligt?
Citat:
Ursprungligen postat av
stringscut
Bra tråd! Inte läst allt men några sidor blev det och jag blev imponerad av debatten mellan Memestar och Xenonen. Högre kvalitet får man leta efter, bra argumentations nivå och språk, respekt.
Drar mig från att ge mig in i debatten i brist på kunnande, men hoppas kunna bidra från sidlinjen.
För något år sen hade jag inte en blekaste om vad som händer mellan Israel och Palestina, men utan att jag hade nån uppfattning om Israels agerande så fanns det ändå en bild av att palestinierna var galna och terrorister. När jag kollade närmare, i och med att intresset för vad som faktiskt sker i världen vaknade, blev jag lite vilsen i propagandan och fann argument som stödde båda parters agerande.
Av allt jag tagit in nu om hela världsscenen så är jag fast övertygad om att Israel är den enskilt största provokatören och att så länge de inte drar sig tillbaka från ockuperade områden finns inget hopp för fred, bortsett från en fred i negativ bemärkelse för palestinierna där man viker ned sig som den svagare parten. Detta är min bild, inte en övertygelse som jag delar i syfte att övertyga, och är öppen för ny information.
Memestar lämnar ett par av Xenonens argument obesvarade och den sistnämnde är därför den mest övertygande av er två. Jag kan ej bortse från min ställning i frågan, men skickar en vänlig uppmuntran till Memestar att fundera på om det är rättfärdigat att försvara Israels agerande eller om det är värt att reflektera över.
Tack för mig, och tack för en bra debatt!
Ah, jag hatar när man missar inlägg som hamnat längst ner på sidan! Tack för att du påminde mig, hade inte hittat Xenonens senaste inlägg utan dig.
En fråga också: vilka områden anser du vara "ockuperade" av Israel? Bara Västbanken, inkl. eller exkl. Östra Jerusalem & Golanhöjderna, eller t.o.m. hela f.d. brittiska palestinamandatet?
Citat:
Ursprungligen postat av
Xenonen
Jag har länkat hit tidigare:
https://en.wikipedia.org/wiki/Definitions_of_Palestinian
Varför skall de bry sig om majoritet i enstaka städer? Det räcker med att ha en solid judisk majoritet på den yta som de nu anser skall utgöra Israel, och det är som jag konstaterat väldigt oklart vilken den är.
Är PLO islamistiskt eller inte? Vem som är mest terrorist av sionisterna och palestinierna lär vi inte enas om, men som jag konstaterat är det markant hur många av Israels premiärministrar som har en bakgrund som terrorister.
Inte hur fritt som helst. FN:s säkerhetsråd har dessutom alltid med hjälp av USA:s veto varit Israelvänligt. Aldrig att det kommer några bindande resolutioner mot Israel vad de än tar sig för.
Hmmm...
"Page issues
This article needs additional citations for verification."
Vad exakt syftar du på?
Vem debatterar du mot? Du pratar om demografi och eventuell annektering, dessa hypotetiska scenarier kommer att avgöras i folkomröstningar.
PLO
är ingenting, de existerar inte längre. Men de
var islamister.
Du har inga bevis mot Ariel Sharon och du påstår att Manachem Begins motstånd mot den brittiska kolonialmakten var "terrorism". Vet du ens vad terrorism innebär?
Har FN någonsin utfärdat någon bindande resolution? Tillräckligt bindande för att de ska ingripa om någon bryter mot den alltså.