2018-06-14, 22:00
Medlem
T-Todts avatar
Israel använder sig av infiltratörer för att splittra leden och skjuta ned, misshandla och arrestera palestinier. Det pratas inte om detta i media och få svenskar känner till dessa ”mustarabeen”. Deras uppgift är att infiltrera, begå lönnmord, kartlägga. Specialtränade för att tala korrekt dialekt, anpassa sig efter palestinsk kultur och använder t.o.m. linser för att emulera sitt utseende. Finns massor att läsa om dessa online.

Här är en artikel från Independent:
”In Wednesday’s footage, several men, faces covered with masks, keffiyehs and balaclavas, suddenly pulled out guns. Some fired into the air and one detonated a smoke bomb. Several protesters were held in headlocks or kicked and punched.

The move, coupled with an advance from the armed forces, caused the protesters to scatter, effectively ending the violent demonstration. The mustarabeen then cross behind the Israeli lines.”

https://www.independent.co.uk/news/world/middle-east/jerusalem-latest-updates-israel-idf-troops-palestinian-protesters-palestine-dco-ramallah-west-bank-a 8110476.html
Citera
2018-06-14, 23:02
Medlem
Memestars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av T-Todt
Israel använder sig av infiltratörer för att splittra leden och skjuta ned, misshandla och arrestera palestinier. Det pratas inte om detta i media och få svenskar känner till dessa ”mustarabeen”. Deras uppgift är att infiltrera, begå lönnmord, kartlägga. Specialtränade för att tala korrekt dialekt, anpassa sig efter palestinsk kultur och använder t.o.m. linser för att emulera sitt utseende. Finns massor att läsa om dessa online.

Här är en artikel från Independent:
”In Wednesday’s footage, several men, faces covered with masks, keffiyehs and balaclavas, suddenly pulled out guns. Some fired into the air and one detonated a smoke bomb. Several protesters were held in headlocks or kicked and punched.

The move, coupled with an advance from the armed forces, caused the protesters to scatter, effectively ending the violent demonstration. The mustarabeen then cross behind the Israeli lines.”

https://www.independent.co.uk/news/world/middle-east/jerusalem-latest-updates-israel-idf-troops-palestinian-protesters-palestine-dco-ramallah-west-bank-a 8110476.html
Nice, precis som i Netflix-serien Fauda! Jag hade minne av att den är baserad på en verklig spiongrupp.
Citera
2018-06-14, 23:20
Medlem
T-Todts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Memestar
Nice, precis som i Netflix-serien Fauda! Jag hade minne av att den är baserad på en verklig spiongrupp.
Det är väl inte "nice"?
Citera
2018-06-15, 00:12
Medlem
Bra tråd! Inte läst allt men några sidor blev det och jag blev imponerad av debatten mellan Memestar och Xenonen. Högre kvalitet får man leta efter, bra argumentations nivå och språk, respekt.

Drar mig från att ge mig in i debatten i brist på kunnande, men hoppas kunna bidra från sidlinjen.

För något år sen hade jag inte en blekaste om vad som händer mellan Israel och Palestina, men utan att jag hade nån uppfattning om Israels agerande så fanns det ändå en bild av att palestinierna var galna och terrorister. När jag kollade närmare, i och med att intresset för vad som faktiskt sker i världen vaknade, blev jag lite vilsen i propagandan och fann argument som stödde båda parters agerande.
Av allt jag tagit in nu om hela världsscenen så är jag fast övertygad om att Israel är den enskilt största provokatören och att så länge de inte drar sig tillbaka från ockuperade områden finns inget hopp för fred, bortsett från en fred i negativ bemärkelse för palestinierna där man viker ned sig som den svagare parten. Detta är min bild, inte en övertygelse som jag delar i syfte att övertyga, och är öppen för ny information.

Memestar lämnar ett par av Xenonens argument obesvarade och den sistnämnde är därför den mest övertygande av er två. Jag kan ej bortse från min ställning i frågan, men skickar en vänlig uppmuntran till Memestar att fundera på om det är rättfärdigat att försvara Israels agerande eller om det är värt att reflektera över.

Tack för mig, och tack för en bra debatt!
Citera
2018-06-15, 00:38
Medlem
Memestars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av T-Todt
Det är väl inte "nice"?
Varför inte? Vad är dåligt med att förhindra upplopp och gripa terrorister med effektiva metoder som kräver så få dödsoffer som möjligt?
Citat:
Ursprungligen postat av stringscut
Bra tråd! Inte läst allt men några sidor blev det och jag blev imponerad av debatten mellan Memestar och Xenonen. Högre kvalitet får man leta efter, bra argumentations nivå och språk, respekt.

Drar mig från att ge mig in i debatten i brist på kunnande, men hoppas kunna bidra från sidlinjen.

För något år sen hade jag inte en blekaste om vad som händer mellan Israel och Palestina, men utan att jag hade nån uppfattning om Israels agerande så fanns det ändå en bild av att palestinierna var galna och terrorister. När jag kollade närmare, i och med att intresset för vad som faktiskt sker i världen vaknade, blev jag lite vilsen i propagandan och fann argument som stödde båda parters agerande.
Av allt jag tagit in nu om hela världsscenen så är jag fast övertygad om att Israel är den enskilt största provokatören och att så länge de inte drar sig tillbaka från ockuperade områden finns inget hopp för fred, bortsett från en fred i negativ bemärkelse för palestinierna där man viker ned sig som den svagare parten. Detta är min bild, inte en övertygelse som jag delar i syfte att övertyga, och är öppen för ny information.

Memestar lämnar ett par av Xenonens argument obesvarade och den sistnämnde är därför den mest övertygande av er två. Jag kan ej bortse från min ställning i frågan, men skickar en vänlig uppmuntran till Memestar att fundera på om det är rättfärdigat att försvara Israels agerande eller om det är värt att reflektera över.

Tack för mig, och tack för en bra debatt!
Ah, jag hatar när man missar inlägg som hamnat längst ner på sidan! Tack för att du påminde mig, hade inte hittat Xenonens senaste inlägg utan dig.

En fråga också: vilka områden anser du vara "ockuperade" av Israel? Bara Västbanken, inkl. eller exkl. Östra Jerusalem & Golanhöjderna, eller t.o.m. hela f.d. brittiska palestinamandatet?
Citat:
Ursprungligen postat av Xenonen
Jag har länkat hit tidigare:
https://en.wikipedia.org/wiki/Definitions_of_Palestinian

Varför skall de bry sig om majoritet i enstaka städer? Det räcker med att ha en solid judisk majoritet på den yta som de nu anser skall utgöra Israel, och det är som jag konstaterat väldigt oklart vilken den är.

Är PLO islamistiskt eller inte? Vem som är mest terrorist av sionisterna och palestinierna lär vi inte enas om, men som jag konstaterat är det markant hur många av Israels premiärministrar som har en bakgrund som terrorister.

Inte hur fritt som helst. FN:s säkerhetsråd har dessutom alltid med hjälp av USA:s veto varit Israelvänligt. Aldrig att det kommer några bindande resolutioner mot Israel vad de än tar sig för.
Hmmm...
"Page issues
This article needs additional citations for verification."
Vad exakt syftar du på?

Vem debatterar du mot? Du pratar om demografi och eventuell annektering, dessa hypotetiska scenarier kommer att avgöras i folkomröstningar.

PLO är ingenting, de existerar inte längre. Men de var islamister.

Du har inga bevis mot Ariel Sharon och du påstår att Manachem Begins motstånd mot den brittiska kolonialmakten var "terrorism". Vet du ens vad terrorism innebär?

Har FN någonsin utfärdat någon bindande resolution? Tillräckligt bindande för att de ska ingripa om någon bryter mot den alltså.
Senast redigerad av Memestar 2018-06-15 kl. 00:46.
Citera
2018-06-15, 02:19
Medlem
[quote=Memestar|64341084]Varför inte? Vad är dåligt med att förhindra upplopp och gripa terrorister med effektiva metoder som kräver så få dödsoffer som möjligt?

Ah, jag hatar när man missar inlägg som hamnat längst ner på sidan! Tack för att du påminde mig, hade inte hittat Xenonens senaste inlägg utan dig.

En fråga också: vilka områden anser du vara "ockuperade" av Israel? Bara Västbanken, inkl. eller exkl. Östra Jerusalem & Golanhöjderna, eller t.o.m. hela f.d. brittiska palestinamandatet?

Där fick du mig, får återkomma med mer kött på benen.
Men medans jag kollar på det kan du kanske förtydliga, om du med denna fråga menar att Israel inte expanderar sitt kontrollerade territorium eller om du motsatte dig termen ockuperar?

Tack.

Edit. Hmm, försökte svara med att citera dig...
Citera
2018-06-15, 02:43
Medlem
Det var lite för mycket djupdykning för stunden, men erkänner direkt att jag inte kan backa den meningen utan bara uppfattat det så. Pudlar.

Drar mig tillbaka till läktarn sålänge.

Men jag, som på förhand var neutral, tog denna ställning efter lite grävande. De som gjort samma resa som mig i min bekantskapskrets likaså. Värt att betänka för er sida.

Tack.
Citera
2018-06-15, 06:16
Avstängd
Citat:
Du har inga bevis mot Ariel Sharon och du påstår att Manachem Begins motstånd mot den brittiska kolonialmakten var "terrorism". Vet du ens vad terrorism innebär?
Här har du en lista på dåd begångna av Irgun som Begin ledde:
https://en.wikipedia.org/wiki/List_of_Irgun_operations
Massor av bombdåd, främst mot araber men även mot britter. Om detta är att klassa som "motstånd" får du även erkänna att palestinierna bara ägnat sig åt "motstånd" och inte terrorism. Du vet mycket väl att Sharon ledde styrkan som genomförde massakern i Qibya och gav avgörande stöd till masakern i Sabra och Shatila. Du stödjer bara dina egna terrorister.
Citera
2018-06-15, 08:38
Medlem
T-Todts avatar
Citat:
Varför inte? Vad är dåligt med att förhindra upplopp och gripa terrorister med effektiva metoder som kräver så få dödsoffer som möjligt?
Är palestinska ungdomars om kastar sten terrorister? Om du tar lite tid på dig och läser så ser du att dina ”nice-spioner á la Netflix” provocerar fram stenkastning och konflikt. Och om du anser att Israel medvetet undviker att skjuta skarpt så är du väldigt naiv, eller blundat för senaste månadernas demonstrationer. Inte upplopp.
Citera
2018-06-15, 08:39
Medlem
T-Todts avatar
Citat:
Massor av bombdåd, främst mot araber men även mot britter. Om detta är att klassa som "motstånd" får du även erkänna att palestinierna bara ägnat sig åt "motstånd" och inte terrorism. Du vet mycket väl att Sharon ledde styrkan som genomförde massakern i Qibya och gav avgörande stöd till masakern i Sabra och Shatila. Du stödjer bara dina egna terrorister.

Stenkastning ./. IMI Galil = palestinska terrorister.
Citera
2018-06-15, 09:45
Medlem
Memestars avatar
Citat:
Jag påstod inte att vissa medlemmar i gruppen Irgun aldrig begick terrorism. Jag skrev att de operationerna som Begin bevisligen deltog i utgjorde lagligt motstånd.

Du vill alltså döma Sharon för guilt by association. Jo tack, den har man hört förut...
Citera
2018-06-15, 10:33
Avstängd
Citat:
Jag påstod inte att vissa medlemmar i gruppen Irgun aldrig begick terrorism. Jag skrev att de operationerna som Begin bevisligen deltog i utgjorde lagligt motstånd.
Ja, då får du nog acceptera att även typer som Hitler, Stalin och Pol Pot är helt oskyldiga. Det finns inga som helst bevis för att de personligen deltog i några övergrepp
Citat:
Du vill alltså döma Sharon för guilt by association. Jo tack, den har man hört förut...

Jag fördömer Sharon för att han ledde styrkor som begick massakrer, även om han vill låtsas att han inte alls var medveten om vad som skedde. "Vi skulle bara spränga lite hus, hur skulle vi veta att det fanns folk i dem?" typ. Du är långt mer för att döma folk med "guilt by association" typ när du försvarade mordet på Gerald Bull.

Du är och förblir en terroristkramare så länge det rör sig om judiska terrorister, andra får man döda på blotta misstanken, och om oskyldiga stryker med må det vara hänt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in