Citat:
Ursprungligen postat av
8711
Kanske i tidigaste laget med en tipstävling inför valet redan nu, men alltid kul att se hur den samlade bedömningen står sig.
28% tror jag är lite väl högt personligen. Jag har länge trott på 21-23%, sen har det börjat gå bättre och då har jag ökat till först 23%+ till 25%+ vid ett val idag. Över tid just nu skulle jag gissa på ett valresultat på 23-25% och hoppas att jag blir positivt överraskad.
28%... jag trodde du menade 28% för S, som de fick hos SCB. Så jag var beredd att svara att 28% för S är verkligen
alldeles för högt för S i höst!
Fast du talade ju om SD. Själv vågar jag inte gissa på så höga nivåer som 28% för SD, inte förrän jag har sett att uppgången för SD håller i sig. Just nu har jag heller ingen tydlig uppfattning om hur pass underskattade SD är hos opinionsinstituten. Bara för att SD var kraftigt underskattade hos alla de "svenska" opinionsinstituten inför förra valet, så behöver de ju inte vara det i år.
Utom hos SCB, förstås. Och på samma sätt som SD fortfarande är underskattade hos SCB, så är S kraftigt överskattade där. Fortfarande.
Att SCB aldrig lär sig.