2018-06-15, 06:40
Medlem
Sonnenwendes avatar
Lite skillnad på kultur.
https://www.dn.se/nyheter/varlden/philip-teir-i-finland-betalar-man-snallt-sina-amorteringar/
2018-06-15, 08:27
Medlem
HanMedHornens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EbolaTillAlla
Nej så är det verkligen inte. Man "är" inte i konkurs bara för att ens skulder överstiger ens tillgångar.

I så fall skulle 90% av alla landets universitetsstudenter, alla utan tillgångar med kreditkort eler SMS-lån osv "vara i konkurs".

Man kan försättas i konkurs om man är på obestånd, dvs inte är förmögen att betala sina skulder (och denna oförmåga inte bara är tillfällig) och en borgenär begär det.

Så länge man har ett jobb och klarar räntor och amorteringar så spelar det ingen roll om säkerheten i t ex bostaden understiger skulderna.

Tidigare kunde banken säga upp ett bolån om t ex säkerheten blev för dålig p g a marknadsnedgång. När hela lånet då förfallit till direkt betalning kunde man naturligtvis vara på obestånd om ingen annan bank ville låna ut heller. Man kunde ju inte betala sina skulder helt enkelt.

Med den nya konsumentkreditlagen så får bankerna inte säga upp lånet p g a en allmän marknadsnedgång.( Om säkerheten blivit för dålig för att man gravt underlåtit att sköta sin bostad kan lånet dock sägas upp).

Vid en kraftig marknadsnedgång så kommer detta i praktiken inte att fungera förstås.

Bankerna kommer inte att kunna finansiera utlåningen och i en sådan situation ger lagen möjlighet till undantag från regeln att lånet inte får sägas upp så länge man sköter ränta och amortering.

Hur menar du när du säger att någon som har en större skuldsättning än tillgångar och därför _måste_ ställa ytterligare säkerhet för sin belåning, men inte kan det, inte befinner sig i insolvens?

Vidare så hävdar du att man helt gått runt lagen om panträtt vilket gör inteckningen/pantbrevet totalt verkningslös? Kan du vänligen länka detta beslut.
2018-06-15, 08:45
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HanMedHornen
Hur menar du när du säger att någon som har en större skuldsättning än tillgångar och därför _måste_ ställa ytterligare säkerhet för sin belåning, men inte kan det, inte befinner sig i insolvens?

Vidare så hävdar du att man helt gått runt lagen om panträtt vilket gör inteckningen/pantbrevet totalt verkningslös? Kan du vänligen länka detta beslut.

Om du ska gå i konkurs måste någon begära att du ska försättas i konkurs och styrka att du inte kan betala dina skulder enligt de kriterier som ni kommit överens om. Och som jag berättade för dig ovan har inte banken rätt att varken ta din pantsatta bostad eller kräva extra pengar bara för att det sker stora prisfall på marknaden så att din bostad blir mindre värd än lånet. Varför inte kolla fakta innan du fantiserar ihop påståenden?
2018-06-15, 09:24
Medlem
Tulliuss avatar
Vad anser ni om Valueguards index? - 0,4% Sthlm BR. Själv tror jag priserna hålls uppe av folks tro/hopp om en vändning. När folk måste börja sälja för att tillträdesdagen närmar sig för den nya bostaden i nyproduktionen så kommer ett ytterligare fall. När sedan valresultatet kommer blir Sthlmarna stressade på riktigt.
2018-06-15, 09:42
Medlem
johannespauluss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tullius
Vad anser ni om Valueguards index? - 0,4% Sthlm BR. Själv tror jag priserna hålls uppe av folks tro/hopp om en vändning. När folk måste börja sälja för att tillträdesdagen närmar sig för den nya bostaden i nyproduktionen så kommer ett ytterligare fall. När sedan valresultatet kommer blir Sthlmarna stressade på riktigt.

För innerstan tror jag inte på något större fall, då blir det helt enkelt för billigt, man får inte glömma att utbudet är relativt begränsat samt att det finns många höginkomsttagare som utan problem kan betala dagens priser till en betydligt högre ränta. Jag upplever att löneutvecklingen har varit extrem senaste åren i branscherna där det råder kompetensbrist i Stockholm, det syns inte i de generella siffrorna men jag upplever det hos bekanta som jobbar i heta branscher i innerstan.

Men såklart skulle ett rejält dropp i nyproduktionen påverka, går det att köpa nyproduktion i Hagastaden för 50k/kvm så blir det svårt att motivera köp i Vasastan till 90k/kvm.

Jag tycker inte att 90k/kvm i Vasastan och 80k/kvm på Södermalm är orimligt, däremot kan man fråga sig om 60k/kvm är rimligt för Telefonplan och Sundbyberg? Där tror jag det kan falla.
2018-06-15, 10:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tullius
Det som krashade är spekulationen med nyproduktion.

Räntorna är oförändrade eller på väg ner, nya bolån kostar lika mycket som förra året och året innan - dvs skitbilligt. Folks hopp har inget med priser att göra, inga priser påverkas av hopp och tro, bara av rena och låne pengar.

Jo, som sagt, även med skärpta amorteringskravet, det tar ju bara en viss kort tid, ca 6mån till 2 år, för befolkningen att spara ihop extra 15% för att slippa 1% tvångsamortering i sin prisklass. Även om priserna går ner -15% som har hänt, så är det ännu bättre/snabbare för vanligt folk att igen börja köpa/sälja och försöka bo bättre - utan böneutrop och Ahmed som bränner bilar på gatan.

Precis samma effekt som kravet om kontantinsats 2010, till en början får de som inte har, spara ihop, men när de har sparat ihop, då rullar det igång. Köp/sälj inom samma prisklass och flytta runt.

Alla kan sälja och köpa även idag just för dessa priser, eller mer, pga spelteorin bakom budgivningar.

Priserna kommer bara krasha när räntorna närmar sig 3%.
2018-06-15, 10:34
Medlem
RustyShacklefords avatar
Citat:
Ursprungligen postat av johannespaulus
För innerstan tror jag inte på något större fall, då blir det helt enkelt för billigt, man får inte glömma att utbudet är relativt begränsat samt att det finns många höginkomsttagare som utan problem kan betala dagens priser till en betydligt högre ränta. Jag upplever att löneutvecklingen har varit extrem senaste åren i branscherna där det råder kompetensbrist i Stockholm, det syns inte i de generella siffrorna men jag upplever det hos bekanta som jobbar i heta branscher i innerstan.

Men såklart skulle ett rejält dropp i nyproduktionen påverka, går det att köpa nyproduktion i Hagastaden för 50k/kvm så blir det svårt att motivera köp i Vasastan till 90k/kvm.

Jag tycker inte att 90k/kvm i Vasastan och 80k/kvm på Södermalm är orimligt, däremot kan man fråga sig om 60k/kvm är rimligt för Telefonplan och Sundbyberg? Där tror jag det kan falla.

Fast frågan är hur säkra alla dessa höginkomstjobb kommer vara när vi väl får en riktig lågkonjunktur. Tydligen skall systemutvecklare vara näst vanligaste yrket i Stockholm. Jättestor brist på folk. Bara så att det var det väl innan förra it-krisen också? Men för den som jobbar i kassan på ICA så lär det inte bli nån större skillnad. När stormen kommer så faller dom höga furorna först, eller hur är det man säger?

Men historiskt, är det alltid så att innerstadspriserna procentuellt sjunker mindre vid en allmän nedgång? Hör folk säga det slentrianmässigt, men vet någon här om det går att peka på statistik över detta?
2018-06-15, 11:10
Medlem
Metallharrys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sonnenwende
Lite skillnad på kultur.
https://www.dn.se/nyheter/varlden/philip-teir-i-finland-betalar-man-snallt-sina-amorteringar/

Kan nån tala om för mig varför det inte är så här i sverige? Det är för mig helt obegripligt att man får bostadslån utan att behöva betala tillbaka det under sin livstid, om det är 20 år eller 40-50 år.

Jag kanske är gammalmodig (fast jag inte ens är 30 fyllda) som tycker att man betalar tillbaka en skuld.
2018-06-15, 11:45
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Metallharry
Kan nån tala om för mig varför det inte är så här i sverige? Det är för mig helt obegripligt att man får bostadslån utan att behöva betala tillbaka det under sin livstid, om det är 20 år eller 40-50 år.

Jag kanske är gammalmodig (fast jag inte ens är 30 fyllda) som tycker att man betalar tillbaka en skuld.

Skulderna betalas tillbaks, tror du verkligen att bankerna skulle skänka bort pengarna?
2018-06-15, 11:53
Medlem
Metallharrys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Svenne-i-Banan
Skulderna betalas tillbaks, tror du verkligen att bankerna skulle skänka bort pengarna?

Hur betalas dom tillbaka om man bara betalar ränta och inte amorterar?
2018-06-15, 11:57
Medlem
Bortamatchens avatar
Citat:

Ponera att lånet betalas tillbaka. Vad tror du banken gör med pengarna då?
2018-06-15, 12:43
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
Hur betalas dom tillbaka om man bara betalar ränta och inte amorterar?

De flesta flyttar under sin livstid och då återbetalas lånet i sin helhet, och det sker åtminstone av dödsboet. Lite naivt och tro att bankerna skänker bort pengar.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in