Citat:
Ursprungligen postat av
Gardienne
Dessutom är det skillnad på Sveriges proletärer och världens proletärer. Rubriken säger inte uttryckligen att det gäller Sveriges proletärer men man får förmoda att det är underförstått att frågan gäller vem som proletärerna skall rösta på i Sverige för att själva få fördel. Den typiska proletären i Sverige är inte folk som invandrat det senaste året. Frågan gäller inte vad de tycker.
Så. Trådens fråga gäller vem den typiska svenska proletären skall rösta på för att få sin representant invald. Det gäller att få maximal verklig nytta för sin egen grupp, inte en idé om nytta för alla grupper. Den svenska proletären är faktiskt relativt svensk och inte en nyinflyttat syrier. Jag håller därför med Varangian här fullt ut och tycker att du kommit lite snett in i frågan.
Nej, självklart inte för alla grupper, utan för proletärerna. Fast var går gränsen för den egna gruppen och lojaliteten, och vem har mandat att dra den gränsen? Om du ser till vilka som verkligen är proletariat (d.v.s. egendomslösa) i Sverige idag, så är det en jävligt stor andel som inte har svensk bakgrund. De behöver inte ha kommit hit just från Syrien eller just det senaste året, det var bara ett exempel jag tog. Men det finns inte med självklarhet någon "typisk" svensk proletär, på det sätt det gjorde för fyrtio-femtio år sedan, då vederbörande med självklarhet hette Lennart/Ingrid Svensson och jobbade i varvsindustrin/långvården.
Vad trådens fråga gäller vet nog TS bättre än både du och jag.
För övrigt var ju det gamla slagordet "proletärer i alla länder, förenen eder". Det vill säga: klasskampen står över nationsgränserna.