2018-06-14, 22:56
Medlem
Varangians avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Saltkatt
Jo, men om du vore i deras sits, skulle du rösta på ett parti som ville stänga ute dina föräldrar, syskon och kusiner som inte fått en chans att komma till Sverige, eller på ett parti som ville hjälpa dem att komma hit?

Nej, inte om jag skulle rösta enbart av borgerligt egenintresse. Däremot om jag såg den stora bilden av konsekvenserna för min klass.
Citera
2018-06-14, 22:59
Medlem
Saltkatts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Varangian
Nej, inte om jag skulle rösta enbart av borgerligt egenintresse. Däremot om jag såg den stora bilden av konsekvenserna för min klass.

What? Det är väl om du röstade av borgerligt egenintresse som du skulle vilja stänga ute andra? Vilken glädje har din klass (d.v.s. dina fattiga landsmän som inte får en chans att komma till Sverige) av att du röstar på ett parti som vill hejda invandringen?
Citera
2018-06-14, 23:02
Medlem
Varangians avatar
Citat:
What? Det är väl om du röstade av borgerligt egenintresse som du skulle vilja stänga ute andra? Vilken glädje har din klass (d.v.s. dina fattiga landsmän som inte får en chans att komma till Sverige) av att du röstar på ett parti som vill hejda invandringen?

Det nationella klassintresset givetvis. Det globala klassintresset är obefintligt.

Men du kan ju arbeta för den globala arbetarklassrevolutionen om du vill. Inte ens Stalin trodde på den.
Citera
2018-06-14, 23:04
Medlem
lemonzhellos avatar
Ni resonerar ju båda som om proletariatet helt saknade kognitiv förmåga. Vilket jag inte riktigt är övertygad om.

Jag tror nog att även de som haft turen att lyckas ta sig hit, förutsatt en rimlig tankeförmåga, inser att nationalstatens fortlevnad är en förutsättning för såväl dem som deras kvarlämnade närstående.
Citera
2018-06-14, 23:05
Medlem
Saltkatts avatar
Citat:
Det nationella klassintresset givetvis. Det globala klassintresset är obefintligt.

Men du kan ju arbeta för den globala arbetarklassrevolutionen om du vill. Inte ens Stalin trodde på den.

Visst, men om man har kommit till Sverige från Syrien för ett halvår sedan, tror du att man är lojal med det svenska nationella klassintresset i första hand? Om du hade flytt från Sverige till Iran, hade du efter sex månader varit lojal med den iranska arbetarklassen i första hand?
Citera
2018-06-14, 23:08
Medlem
Saltkatts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lemonzhello
Ni resonerar ju båda som om proletariatet helt saknade kognitiv förmåga. Vilket jag inte riktigt är övertygad om.

Jag tror nog att även de som haft turen att lyckas ta sig hit, förutsatt en rimlig tankeförmåga, inser att nationalstatens fortlevnad är en förutsättning för såväl dem som deras kvarlämnade närstående.

Kognitiv förmåga har proletariatet definitivt. Men om man kommer hit från en fullständigt havererad stat, så tror jag att man har helt andra, och betydligt blygsammare, fordringar på villkoren för nationalstatens fortlevnad än vad en infödd svennebanan har.
Citera
2018-06-14, 23:09
Medlem
Varangians avatar
Citat:
Visst, men om man har kommit till Sverige från Syrien för ett halvår sedan, tror du att man är lojal med det svenska nationella klassintresset i första hand?

Man får väl hoppas det. För deras egen del.

Annars så kan man ju förhindra att presumtiva femtekolonnare kommer hit genom drastiskt minska invandringen. Då kan svensk arbetarklass åtnjuta den välfärd som deras förfäder arbetade hårt för.
Citera
2018-06-14, 23:12
Medlem
Saltkatts avatar
Citat:
Man får väl hoppas det. För deras egen del.

Annars så kan man ju förhindra att presumtiva femtekolonnare kommer hit genom drastiskt minska invandringen. Då kan svensk arbetarklass åtnjuta den välfärd som deras förfäder arbetade hårt för.

Hur ska jag tolka det faktum att du inte svarade på min andra fråga? Vem skulle du ha varit lojal mot efter ett halvår i Iran, och hur kan du vänta dig att folk som invandrat hit skulle ha reagerat på ett annat sätt än du?
Citera
2018-06-14, 23:16
Medlem
Varangians avatar
Citat:
Hur ska jag tolka det faktum att du inte svarade på min andra fråga? Vem skulle du ha varit lojal mot efter ett halvår i Iran, och hur kan du vänta dig att folk som invandrat hit skulle ha reagerat på ett annat sätt än du?

Men jag struntar fullständigt i huruvida man ska vara lojal mot sin tidigare etniska grupp.
Om man resonerar så är man en femtekolonnare. Man är i Sverige nu. Din lojalitet är med Sverige.

Om inte kan man åka hem igen.
Citera
2018-06-14, 23:17
Medlem
Enoch.Thulins avatar
KPML(r)
Citera
2018-06-14, 23:17
Medlem
Saltkatts avatar
Citat:
Men jag struntar fullständigt i huruvida man ska vara lojal mot sin tidigare etniska grupp.
Om an resonerar så är man en femtekolonnare. Man är i Sverige nu. Din lojalitet är med Sverige.

Om inte kan du åka hem igen.

Så du skulle vara lojal mot det land du råkar hamna i, om du tvingas fly härifrån? För annars är du en femtekolonnare?
Citera
2018-06-14, 23:19
Medlem
Saltkatts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Enoch.Thulin
KPML(r)

De heter KP numera. Eftersom det inte finns så många konkurrenter som de behöver avgränsa sig mot...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in