Citat:
Ursprungligen postat av
CountMyshkin
Någon skrev att man måste syna alla kontakter familjen haft med svensk sjukvården. Allt för många negativa besked. Vilka då? Flickorna var inte dödssjuka. Nej, det är dags att syna släkt, kollegor och vänner. Alla har vi ett ansvar för varandra. Säg mig vem du umgås med så skall jag säga vem du är. Var alla lika självupptagna? Viktigt med karriär och småborgerliga hobbies? Finnas o synas i rätt sammanhang? Tycker de har all anledning att nypa sig i armen. Bara genom att titta på fotografierna av hur O:s utseende ändrades senaste åren är skrämmande. De som stått honom nära måste sett förvandlingen om de varit intresserade av människan bakom docenten. Att två nästan 50-åriga människor blir mördare måste ha en lång dold historia. Vilka ideal har de vuxit upp med eller vad har de utsatts för?
Jag har mött många människor, ur alla samhällsskikt, som vuxit i rollen som föräldrar när deras barn fått obotliga sjukdomar. De skulle till och med kalla det för att de fått en STÖRRE livskvalitet pga sina sjuka barn. Att livet fått en djupare innebörd. Ingen som sätter sig in i föräldrarna i Bjärreds situation skulle tro på motivet att barnen är skuld till att en hel familj är död.
Att någon kallar O för en ängel i Lund låter kufiskt. Att hans kontakter skriver en hyllning till honom direkt efter att hela hans familj hittats död är lika kufiskt. Som en beskrivning på en guru eller sektledare. Han måste lagt ned mycket energi på hur hans akademiska värld skulle minnas honom. Den värld som var viktigaste för O. Jag tror, precis som Avantgarderob, att O fick problem med karriären 2015 och att det utlöste en livskris. Karriären var livet för O och att skylla på sjuka barn och deprimerad oförstående fru gav honom den gloria han ville ha. Att bemöda sig med att publicera en saga om moms i augusti är inte en hyllning till sina barn. Det är bara kufiskt också men kanske också spär på glorian. Att bemödiga sig med att testamentera rättigheterna till en inaktuell dålig publikation om moms till en kollega i branschen är onödigt och lika kufiskt.
Vad H kände under de senaste åren måste ha varit ren och skär övergivenhet i sin, överdrivna, oro för barnen. En livskris för henne.
Nej, ingen kommer vilja bo i huset. Inget unikt eller perfekt läge. Kommer säkert köpas bara för att hyras ut till forskare från Kina.
Jag förundras hela tiden över några skrivare i denna tråd som likt papegojor hela tiden upprepar sig. Dom har köpt det färdiga paketet som säger: Familj hittad död. Föräldrar överrens.Mördat sina barn. Därefter tagit sina liv. Orsak: Barnens sjukdom.
För mig är det obegripligt att den infon är tillräcklig och det är ju anledningen till att denna tråd lever vidare. Inte ens den gruppen som säger sig ha köpt paketet tror på den. Dom hänger kvar här ifall något dyker upp. Till dess leker dom ordningspoliser och försöker styra upp så att inte spekulationer går för långt.
Föräldrar äger inte sina barn!!! Herregud!! Agnes skulle fylla 15. En tonårstjej som om bara några år skulle ut och leva sitt eget liv. Med vilken rätt berövas hon den möjligheten? Jag kan mycket väl tänka mig möjligheten att Agnes drabbades av en djup depression. Möjligen ätstörning, självskadebeteende. Att leva så isolerat som hon har gjort sätter djupa spår. Hon måste ha känt sig utanför själva livet.
Ja tids nog blir väl huset sålt. Jag förstår bara inte vem som i nuläget kan tänka sig bo där. En familj med döttrar i Agnes och Moas åldrar? Vem vill sitta i det köket och dricka kaffe? Snegla mot trapppan där Oskar hängde och dinglade. Man får nog ha en förmåga som jag iallafall inte besitter.
Ja, jag känner åxå att det är familj, kollegor, vänner man behöver söka svaren hos. Inte sjukvården. Vad är det man tror sig finna? En läkare som delat ut dödsdomar till Agnes och Moa? Eller är det ett statement föräldrarna velat göra? Titta här hur illa sjukvården behandlar ev. ME patienter? Skulle det isåfall vara förmildrande omständigheter? Vi tvingas mörda våra barn för vi får ingen hjälp?
Jag vågar inte ha en färdig teori om vad som hänt. Med så lite info är det omöjligt. Jag hoppas elli och rkungen stannar kvar. Den enda länk vi har. Att dom kommer med olika uppgifter tycker inte jag är konstigt. Inte konstigare än hur olika två personer kan uppfatta en kollega på jobbet.