Citat:
Ursprungligen postat av
CliviaMiniata
Oj, ditt inlägg är inte lätt att svara på. Om tomma lägenheter inte går att hyra ut så måste fastighets ägaren antingen sänka kraven på hyresgästerna eller gå ner i pris. Förstås. Annars förlorar han pengar.
Således kommer fastighetsbolagen inte att hålla högre hyror än att dom har full beläggning.
Hur många i Sverige är bostadslösa? Och då menar jag verkligen bostadslösa. Sover i trappuppgångar mm. Bör vara ganska få.
Om nu hyrorna höjs så kommer folk genast att anpassa sig. T ex flyttar ungdomar hem till föräldrar. Vissa delar på lägenhet. Och genast frigörs bostäder.
Vem ska betala hyran för dessa? De bostadslösa? Nej.
Svaret är att fastighetsbolagen får sänka hyrorna så att de som flyttade hem till mamma flyttar in. Dvs hyresnivån är förblir ungefär som idag.
Det finns dock områden där hyrorna kan höjas. Det gäller synnerligen populära områden. T ex Stockholms innerstad. Och det kan innebära att en del som bor där inte vill betala vad det kostar.
Men att andra vill betala. Och de senare flyttar in. Men de flyttar någonstans ifrån. Dvs de som lämnar Stockholms innerstad har tomma lägenheter med lägre hyra att flytta till.
Det vi får är varierade hyror beroende på hur populära områdena är.
Men inte nödvändigtvis en direkt högre nivå.
Och så försvinner köerna.
Och så byggs det mer HR där folk vill betala.
Citat:
Ursprungligen postat av
CliviaMiniata
Jag förstår att fastighets ägarna vill ha högre hyror.
På samma sätt som att ICA vill ta ut högre priser. Men i en fri marknad handlar det inte om vad man vill, utan om att man inte kan ta ut mer än konkurrensen.
Och ICA har inte lagt sig högre än KF. Tvärtom är ICA prispressande.
Citat:
Ursprungligen postat av
CliviaMiniata
Jag tror att problemet här är vem som skall betala hyrorna. För alla de som inte har inkomst och de är många.
Det finns data på andelen försörjningsstöd av inkomsterna i HR-områden. Och vad jag kommer ihåg är snittet i Sverige bara några få %. I Rinkeby i Stockholm var det kanske 6%. Dvs 6% av inkomsterna i Rinkeby är försörjningsstöd. Det låg aningen över rikssnittet. Men inte mycket. D Carnegie har köpt HR av Allmännyttan där och de kollade upp nivån innan köp. För dom var det viktigt att folk kan betala sina hyror.
D Carnegie renoverar och höjer hyra när folk flyttar ut. Men det finns också en kö för de som vill få renovering och bo kvar. Och i Rinkeby står folk i den kön. Dom tar hyreshöjningen frivilligt mot att dom för högre standard.