2018-06-14, 16:34
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Draifos
Har polisen sagt någonting överhuvudtaget om när, var och hur man tror att LW dog?

Jag tycker mig ha sett någon uppgift från pressen om förmodad tidpunkt (som i mitt huvud varit runt 23.30- tiden), men nu börjar jag undra om jag verkligen sett det, eller att det blivit något jag satt in i mitt huvud. Hittar inget när jag googlar eller i tråden.

"Polisen tror sig nu veta hur Lena Wesström, 45, dog."
https://www.expressen.se/nyheter/brottscentralen/han-misstanks-ha-mordat-lena-45/

Från google sökning (NA)
30 maj 2018 - Polisen vet nu preliminärt hur Lena Wesström dog. – Men vi går inte ut med det här, säger Christina Hallin, polisens presstalesperson.

Det är väl det vi har fått veta?
Citera
2018-06-14, 16:46
Medlem
DreamTwisters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EnGodTanke
Skriken:
Är alla överens om att vittnet ringde in på mordnatten nu?
Om det inte är LW eller en medbrottsling som skriker vid FP/MP, vart kommer dom ifrån?

Ni efterlyser fler som borde hört, kan det vara så att polisens dörrknackning gav X antal till vittnen, som inte är FB:are?

Jag tror inte att man kan skrika i den omfattningen under en attack. Ingen klarade det när vi simulerade det. Även om vi antar att LW:s adrenalinpåslag var extremt, så var vår attackerare inte våldsam med full kraft.
Om man tjafsar och det går över till handgripligheter och LW börjar skrika då, alltså inte under en dödlig attack, utan att hen drar henne i håret eller liknande. Det tar inte många sekunder att tysta.
Att både värja sig och skrika är svårt.
Citat:
– Vi tog emot ett samtal 23:47 som var 30 sekunder långt hos oss och där vi kopplade samtalet vidare till polisen, säger Anders Klarström på SOS Alarm.
Nämnde inte dalaan just den tidpunkten eller minns jag fel?
Citera
2018-06-14, 16:54
Medlem
Netherworlds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EnGodTanke
Be någon ge dig en ordentlig örfil när du skriker.... Börja skrik igen sen...
Smärta tar väldigt mycket kraft. Den kraft du mobiliserar därefter är primärt att skydda dig. Inte att blanda ihop med tonåringars tjafs på stan. Här har vi en pågående dödlig attack.

Jag tror inte det är LW som skriker.

Det är väldigt vanligt att folk skriker när de är rädda för sitt liv. Skulle vilja påstå att det är vanligare än att folk bli tillfälligt stumma. Smärtan vid kraftigt våld avtar också, thalamus dämpar smärtsignalerna. Detta för att undvika att nerverna blir överbelastade. Detta tillstånd pågår dock inte under så lång tid, vilket kompetenta torterare känt till i århundraden. Att skriken uppkommit med vissa korta pauser är också därför väldigt rimligt. Men främst tror jag att ett offer skriker utav panik när den blir överfallen. Alla kemiska reaktionerna i kroppen som kommer av rädsla över att kunna förlora sitt liv dämpar nämligen smärta.
Citera
2018-06-14, 17:05
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Netherworld
Runt 23.30 har jag för mig är den tid som polisen uppgett är det senaste livstecken, och med skriken runt 23.40 så verkar det ha varit ett snabbt förlopp. Min teori är att hon gått ut för att möta upp GM utanför hemmet. Innan det så tänker jag att hon meddelat någon att hon ska ut en stund. Behöver dock inte vara så att hon nämnt vem hon skulle träffa, eller ens att hon skulle träffa någon. Det meddelandet kan vara det sista livstecknet. Källan om blod inomhus strider dock mot det. Men jag lägger inte så stor vikt vid obekräftade trådsanningar.

Nä, obekräftade trådsanningar vet man inte om man ska tro på.
Men har inte avskrivit denna uppgift heller. Man kan ju inte veta.

Samtidigt blir det svårt att få ihop detta med transporten till planket och skriken som jag tror på.

Trots att det låter ologiskt, skulle det kunna vara så att det ändå hänt något på trappen vid dörren. Att "bråket" startat redan tidigare med konversation via sms el dyl.
SD tar bilen ner för snabb transport, i vredesmod stegar in till LW. Hon vill inte släppa in honom och det uppstår fysiskt våld. Kanske han håller henne i ett grepp med armen för att tysta hennes skrik redan här. Hon tappar medvetandet. Liten droppe näsblod på tröskeln. Dörren öppen...
Sedan snabbt in med henne i bilen, bagaget.
Till planket och in med henne. Där han avser att avsluta det hela. Hon är inte död än, skriker på nytt när han håller fast henne i håret. Släpar henne längre in. Hittar en sten. Hon skriker när stenen träffar hennes huvud. Han väntar ett tag för att se om hon är död. Han höjer sin hand igen, hon skriker...

Men tror kanske inte så mycket på denna historia. Kanske mest för att det är onödigt att ta bilen för den korta sträckan. Bara 400 meter eller så.
Att han skulle kunnat dumpa henne någon annanstans med bilen verkar logiskt, men man vet inte om han vill åka runt med en död i bagaget. Nu väldigt blodig kanske?

Han kanske bara vill därifrån. Vem vet om barnen var hemma också. Tänk om någon vaknar?

Hon kan ju ha följt med på en kort promenad i ett upprört tillstånd efter en örfil (lite näsblod som droppat?). Tror inte hon tror att SD är kapabel till det som nu har hänt.

Men mest tror jag på att allt våld ändå skett vid planket. Just nu.

Vet vi om det är öppet någonstans från motorvägen till fp?

https://www.google.se/maps/@59.2889652,15.1868429,3a,46.9y,272.48h,91.55t/data=!3m6!1e1!3m4!1s0vR4474XOkjK1d7rI8ZiMQ!2e0!7i1 3312!8i6656
Senast redigerad av notknapparen 2018-06-14 kl. 17:10.
Citera
2018-06-14, 17:13
Medlem
GilGrissom82s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LimeTime
Visst var det en postare som la ut ett inlägg från HDs ”burkletarsida” som hon skrivit efter USA-resan? Skulle gärna läsa det igen men kan inte hitta det när jag söker.
Det verkar ju som att HD och LW haft en vänskapsrelation (även efter att otroheten kom fram?) vilket även ökar märklighetsfaktorn. Är HD lika iskall och insyltad eller svävar hon högt bland molnen i förnekelse?

(Jag är inte så bevandrad i sökfunktionen så det kan vara därför jag inte hittar rätt. Om någon ids förklara så tar jag tacksamt emot hjälp).

Ser inte att du fick svar på din fråga, så postar här länken till inlägget som jag tror du syftar på:

(FB) Örebro: Lena Wesström försvunnen (hittad död) (2018-05-15)

Btw så har hon varit inloggad senast idag, SD igår.
Senast redigerad av GilGrissom82 2018-06-14 kl. 17:15.
Citera
2018-06-14, 17:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DreamTwister
Nämnde inte dalaan just den tidpunkten eller minns jag fel?

Citat:
Ursprungligen postat av dalaan
Från ca. 23:30 till 23:35 När vi gick ut till bilen och började åka runt och leta var klockan ca. 23:40 och skriken hade slutat.

Citat:
Runt 23.30 har jag för mig är den tid som polisen uppgett är det senaste livstecken, och med skriken runt 23.40 så verkar det ha varit ett snabbt förlopp. Min teori är att hon gått ut för att möta upp GM utanför hemmet. Innan det så tänker jag att hon meddelat någon att hon ska ut en stund. Behöver dock inte vara så att hon nämnt vem hon skulle träffa, eller ens att hon skulle träffa någon. Det meddelandet kan vara det sista livstecknet. Källan om blod inomhus strider dock mot det. Men jag lägger inte så stor vikt vid obekräftade trådsanningar.

"14 maj kl 23.00
Denna tidpunkt är den sista gång någon har kontakt med Lena Wesström, tidigare Equmeniapastor. Kvinnan var boende i villaområdet Hjärsta i Örebro."

(Citat ur tidningen Dagen)

http://www.dagen.se/nyheter/misstankta-mordet-pa-lena-wesstrom-detta-har-hant-1.1146681
Citera
2018-06-14, 17:25
Medlem
DreamTwisters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SonyaStolt

"14 maj kl 23.00
Denna tidpunkt är den sista gång någon har kontakt med Lena Wesström, tidigare Equmeniapastor. Kvinnan var boende i villaområdet Hjärsta i Örebro."

http://www.dagen.se/nyheter/misstankta-mordet-pa-lena-wesstrom-detta-har-hant-1.1146681
Jag menade att h*n skrev just den tidpunkten i ett av de försvunna inläggen. Å andra sidan är inte mitt minne det bästa så jag kan mycket väl missta mig.
Citera
2018-06-14, 17:30
Medlem
Klappasäftens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GilGrissom82
Ser inte att du fick svar på din fråga, så postar här länken till inlägget som jag tror du syftar på:

(FB) Örebro: Lena Wesström försvunnen (hittad död) (2018-05-15)

Btw så har hon varit inloggad senast idag, SD igår.

Vilka iskalla jävlar! När de vet att de är skyldiga så fortsätter de som ingenting har hänt. Jag tror de planerade att mörda LW tillsammans.
Citera
2018-06-14, 17:37
Medlem
Netherworlds avatar
Citat:

"14 maj kl 23.00

Bra jobbat där! Då finns det ett större tidsspann mellan sista kända livstecknet och skriken än vad jag fått för mig.
Citera
2018-06-14, 17:39
Medlem
Citat:
Det är väldigt vanligt att folk skriker när de är rädda för sitt liv. Skulle vilja påstå att det är vanligare än att folk bli tillfälligt stumma. Smärtan vid kraftigt våld avtar också, thalamus dämpar smärtsignalerna. Detta för att undvika att nerverna blir överbelastade. Detta tillstånd pågår dock inte under så lång tid, vilket kompetenta torterare känt till i århundraden. Att skriken uppkommit med vissa korta pauser är också därför väldigt rimligt. Men främst tror jag att ett offer skriker utav panik när den blir överfallen. Alla kemiska reaktionerna i kroppen som kommer av rädsla över att kunna förlora sitt liv dämpar nämligen smärta.
Vad vart din slutsats?
Jag tror med bestämdhet att många skriker till när dom blir skrämda, kort.
Jag tror bestämt att om man exempelvis sitter fast och utsätts för smärta, så skriker man.
Men här pratar vi om en pågående attack, med en kvinna i en dödlig situation och en GM som vill döda och utan att dra till sig uppmärksamhet, hen vill tysts sitt offer.

Däremot är det, vill jag hävds bestämt, att någon som bevittnar en dödskamp, skriker i förskräckelse.
Citera
2018-06-14, 17:47
Medlem
Citat:
Jag har nu läst alla kvarvarande inlägg av dalaan och blir mer och mer förbryllad.
Att det fattas inlägg är jag helt säker på för att jag minns att de första handlade om skrik.

Att sos alarm fick ta emot en anmälan som de vidarebefordrade råder det inga tvivel om men hur kan dalaan hävda det hen gör i citatet ovan?

Varför är det så konstigt det som dalaan hävdar/skriver? Postaren ringde 112, larmoperatören
frågade vad som hänt, denne berättar att de hört skrik. Larmoperatören (efter att ha frågat
om adress osv) kopplar vidare samtalet till polisen. Dalaan berättar då återigen om skriken
denne och sambon hört, för polisen. Efter hur samtalet sedan fortskred så förstod dalaan att
de EJ skulle rycka ut och kolla upp skriken. I annat fall skulle polisen ha sagt ungefär;
"Okej, vi skickar ut en bil till det området du ringer ifrån/alternativt var skriken kan komma
ifrån, få se om vi hittar något." Typ så.

Jag tycker inte alls det är något underligt med vad dalaan hävdat, se inlägg nedan.

Citat:
Ursprungligen postat av dalaan
Vet ej. Den manliga larmoperatören verkade måttligt intresserad och valde att inte skicka en bil för att undersöka.
Citera
2018-06-14, 17:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OzzieTheOwl
Varför är det så konstigt det som dalaan hävdar/skriver? Postaren ringde 112, larmoperatören
frågade vad som hänt, denne berättar att de hört skrik. Larmoperatören (efter att ha frågat
om adress osv) kopplar vidare samtalet till polisen. Dalaan berättar då återigen om skriken
denne och sambon hört, för polisen. Efter hur samtalet sedan fortskred så förstod dalaan att
de EJ skulle rycka ut och kolla upp skriken. I annat fall skulle polisen ha sagt ungefär;
"Okej, vi skickar ut en bil till det området du ringer ifrån/alternativt var skriken kan komma
ifrån, få se om vi hittar något." Typ så.

Jag tycker inte alls det är något underligt med vad dalaan hävdat, se inlägg nedan.
Vad är underligt enligt dig?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in