2018-06-14, 14:07
Medlem
Enoch.Thulins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tom iskalle'n
Om de vildaste spekulationerna kan undvikas så här är ett citat från Jp(jönköpingsposten)

"Den misstänkte mannen greps och anhölls på torsdagen och häktades på måndagen. Han är misstänkt för grovt vapenbrott och förberedelse till grovt rån efter att flera vapen och förklädnader hittades i samband med förra veckans stora polisinsats i Taberg."

https://www.jp.se/article/haktad-for-grovt-vapenbrott-jobbar-pa-skola/

Bokcafet på tändsticksområdet har varit ett tillhåll för afa och andra vänsterextremister i 30 år.
Fråga moderate riksdagsledamoten Mats Green, vad han har för upplevelser av den miljön.

Om jag minns rätt så sa en polis i en direktintervju med radio jönköping att de hade påträffat flera skarpladdade vapen i containern,jag lyssnar alltid på radio jönköping med hasse p och eng och bildoktorn,trots att jag bara arbetar i traktern ibland.
"Skarpladdade" indikerar att det även fanns ammunition, vilket har diskuterats tidigare i tråden.
Citera
2018-06-14, 14:12
Medlem
judenhetens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av evertronaldo
Denne David Bothen har nog inte fått med sin fina värdegrund hemifrån då Pappa Einar Är fd KD politiker och mamma Kerstin är präst.

Eller så är det precis det han har. Bibeln är full av ond bråd död och behovet av att döda de oliktänkande renegaterna.
Citera
2018-06-14, 15:03
Medlem
Citat:
Denne David Bothen har nog inte fått med sin fina värdegrund hemifrån då Pappa Einar Är fd KD politiker och mamma Kerstin är präst.

"Om en son är trotsig och upprorisk och inte lyder sin far och mor, inte ens när de tuktat honom, skall de ta honom med sig och föra honom till de äldste i staden, till hemstadens port. De skall säga till stadens äldste: ”Det här är vår son, han är trotsig och upprorisk och lyder oss inte, han bara festar och super.” Då skall alla männen i staden stena honom till döds." (5 Mos 21:18-21)
Citera
2018-06-14, 15:55
Medlem
Kattenxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Enoch.Thulin
"Skarpladdade" indikerar att det även fanns ammunition, vilket har diskuterats tidigare i tråden.

Finns den uppgiften någon mer stans en som ett vagt minne av någon flashbackanvändare?

Jag säger inte att det är så att det är replikor eller rollspelsrelaterat. Utan efter ha läst tråden lagt ihop det som kommer fram är det en trolig försklaring. Det enda andra vi har att gå på är ju polisens uttalande just nu och de har inte sagt något om ammunition eller att han är misstänkt för annat än grovt vapenbrott.
Citera
2018-06-14, 16:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kattenx
Finns den uppgiften någon mer stans en som ett vagt minne av någon flashbackanvändare?
.

"Grovt vapenbrott" blev häktningsrubriceringen. Kanske kan bli så även om ammunition saknas? Eller?
Citera
2018-06-14, 16:39
Medlem
Enoch.Thulins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrStreamer
"Grovt vapenbrott" blev häktningsrubriceringen. Kanske kan bli så även om ammunition saknas? Eller?
Om det rör sig om automatvapen så blir det nog "grovt" av sig själv.
Citera
2018-06-14, 16:45
Medlem
Citat:

Citat:
Ursprungligen postat av judenheten
Eller så är det precis det han har. Bibeln är full av ond bråd död och behovet av att döda de oliktänkande renegaterna.

Absolut. Gamla testamentet innehåller t.o.m. uppmaningar till folkmord.

Citat:
Så säger Herren Sebaot: Jag har inte glömt vad amalekiterna gjorde mot Israels folk, då de angrep dem på deras vandring från Egypten. Dra nu ut och krossa amalekiterna och vig dem åt förintelse med allt som tillhör dem. Skona ingen utan döda alla, både män och kvinnor, barn och spädbarn, oxar och får, kameler och åsnor.

Första Samuelsboken, femtonde kapitlet

Det går lika bra att bli mordisk och galen om man förläser sig på Bibeln som om man förläser sig på Koranen.
Citera
2018-06-14, 16:52
Medlem
Enoch.Thulins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Egnatankar

Det går lika bra att bli mordisk och galen om man förläser sig på Bibeln som om man förläser sig på Koranen.
Men i det här fallet var det bara en kommunistjävel, så vi kan nog släppa bibeln som orsak.
Citera
2018-06-14, 16:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Enoch.Thulin
Men i det här fallet var det bara en kommunistjävel, så vi kan nog släppa bibeln som orsak.

Säg inte det. Det finns en lång tradition inom kristendomen att vilja kriga mot Djävulen och döda Djävulens tjänare (korstågen, inkvisitionen, häxprocesserna).

Den som vill tjäna Gud genom att kriga mot det onda kan mycket väl börja som kristen och sluta som våldsbejakande kommunist.
Citera
2018-06-14, 17:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kattenx

Jag säger inte att det är så att det är replikor eller rollspelsrelaterat. Utan efter ha läst tråden lagt ihop det som kommer fram är det en trolig försklaring. Det enda andra vi har att gå på är ju polisens uttalande just nu och de har inte sagt något om ammunition eller att han är misstänkt för annat än grovt vapenbrott.

En replika kan man kanske luras av genom att betrakta den lite snabbt, och jag vet historien med k.pisten som polisens vapen-amnesti visade upp,men då förväntade man sig knappast att replikor skulle lämnas in och därför gjordes väl inte någon närmare granskning av vapnen.
Men jag tror nog polisen i jönköping tittade lite nogrannare på dessa vapen, en replika har ett obrukbart patronläge,ett slutstycke som inte kan fungera(se förgående påstående, samt en pluggad pipa, som för övrigt brukar vara gjuten i zink, som efter ett första skott skulle smälta ihop till en metallklump även om någon fick för sig att borra upp den. sen finns det ju förståss riktiga vapen som samlare har men även de är pluggade i pipan till 2 tredjedelar vilket man kan upptäcka genom att glo i pipmynningen.Fast möjligheten finns ju att dessa kommunister är så urbota dumma att de har trott att de skarpladdade automatkarbiner de inhandlat på"blocket?",var replikor. Inget är omöjligt, framtiden får utvisa vem som hade den mest relevanta informationen.

Och en sak till,rätta mig om jag har fel,men är det inte så att man inte får förvara slutstycken och vapen på samma ställe(även pluggade orginalvapen)? slutstycken skall väl förvaras i godkända vapenskåp, eller? Upplys mig gärna om jag har missuppfattat detta.
Senast redigerad av Tom iskalle'n 2018-06-14 kl. 18:10.
Citera
2018-06-14, 19:51
Medlem
scoremaxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tom iskalle'n
En replika kan man kanske luras av genom att betrakta den lite snabbt, och jag vet historien med k.pisten som polisens vapen-amnesti visade upp,men då förväntade man sig knappast att replikor skulle lämnas in och därför gjordes väl inte någon närmare granskning av vapnen.
Men jag tror nog polisen i jönköping tittade lite nogrannare på dessa vapen, en replika har ett obrukbart patronläge,ett slutstycke som inte kan fungera(se förgående påstående, samt en pluggad pipa, som för övrigt brukar vara gjuten i zink, som efter ett första skott skulle smälta ihop till en metallklump även om någon fick för sig att borra upp den. sen finns det ju förståss riktiga vapen som samlare har men även de är pluggade i pipan till 2 tredjedelar vilket man kan upptäcka genom att glo i pipmynningen.Fast möjligheten finns ju att dessa kommunister är så urbota dumma att de har trott att de skarpladdade automatkarbiner de inhandlat på"blocket?",var replikor. Inget är omöjligt, framtiden får utvisa vem som hade den mest relevanta informationen.

Och en sak till,rätta mig om jag har fel,men är det inte så att man inte får förvara slutstycken och vapen på samma ställe(även pluggade orginalvapen)? slutstycken skall väl förvaras i godkända vapenskåp, eller? Upplys mig gärna om jag har missuppfattat detta.

Numera krävs vapenskåp vid all förvaring, och då behöver man inte längre dela vapen o slutstycke.

Men förr var det så ja.
Citera
2018-06-14, 19:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Egnatankar

Nej det gör det inte. Försök inte förskjuta detta till något vad det inte är. Gamla testamentets regler har inte tillämpats på det sätt som koranens utsagor har gjort, varken nu eller då. Det finns inte i det medvetna i varken judisk eller kristen tradition att faktiskt utföra de regler som står explicit i Bibeln. Till skillnad från Koranen så har både den judiska liksom den kristna traditionen varit levande och utsatta för tolkning sedan påbuden skrevs. Det går inte att jämställa eftersom det inte finns antropologiskt stöd för att dessa påbud någonsin fick utbredning.

Om något kan man anta att det var själva revolten mot det kristna föräldrahemmet genom det marxistiska som fick honom att rationalisera sitt våldsverkande. Marxismen tillåter det, inte Bibeln och därför kan vi förstå varför marxismen gifter sig så väl med Islam men inte med det judeo-kristna arvet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in