Citat:
Ursprungligen postat av
Kattenx
Finns den uppgiften någon mer stans en som ett vagt minne av någon flashbackanvändare?
Jag säger inte att det är så att det är replikor eller rollspelsrelaterat. Utan efter ha läst tråden lagt ihop det som kommer fram är det en trolig försklaring. Det enda andra vi har att gå på är ju polisens uttalande just nu och de har inte sagt något om ammunition eller att han är misstänkt för annat än grovt vapenbrott.
En replika kan man kanske luras av genom att betrakta den lite snabbt, och jag vet historien med k.pisten som polisens vapen-amnesti visade upp,men då förväntade man sig knappast att replikor skulle lämnas in och därför gjordes väl inte någon närmare granskning av vapnen.
Men jag tror nog polisen i jönköping tittade lite nogrannare på dessa vapen, en replika har ett obrukbart patronläge,ett slutstycke som inte kan fungera(se förgående påstående, samt en pluggad pipa, som för övrigt brukar vara gjuten i zink, som efter ett första skott skulle smälta ihop till en metallklump även om någon fick för sig att borra upp den. sen finns det ju förståss riktiga vapen som samlare har men även de är pluggade i pipan till 2 tredjedelar vilket man kan upptäcka genom att glo i pipmynningen.Fast möjligheten finns ju att dessa kommunister är så urbota dumma att de har trott att de skarpladdade automatkarbiner de inhandlat på"blocket?",var replikor. Inget är omöjligt, framtiden får utvisa vem som hade den mest relevanta informationen.
Och en sak till,rätta mig om jag har fel,men är det inte så att man inte får förvara slutstycken och vapen på samma ställe(även pluggade orginalvapen)? slutstycken skall väl förvaras i godkända vapenskåp, eller? Upplys mig gärna om jag har missuppfattat detta.