2018-06-14, 00:36
Medlem
HejaFinlands avatar
Men hur vanligt är lajv med poliser? Det är vanligt med fantasy och medeltiden.
Citera
2018-06-14, 00:50
Medlem
DB sitter i styrelsen för G&B Huvud som är en rollspelsförening som har sin bas i kulturhuset i Jönköping och har starka kopplingar till bokcafet som är gammalt afa tillhåll.

DB sitter i styrelsen tillsammans med Cleas Gerleman som människor som bor i Jönköping med omnejd och har koll på extremister på bägge kanterna vet om är gammal AFA ledare så att DB inte skulle ha vänsterextrema kopplingar är bara trams.

Och nej det rör sig inte om några trovärdiga replikor som en del i tråden spekulerar kring.

Sedan får ni själva avgöra om ni tror på mitt ord men när det klarnar och blir offentligt så vet ni vem som hade rätt.

Ridå.
Citera
2018-06-14, 01:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dinko
DB sitter i styrelsen för G&B Huvud som är en rollspelsförening som har sin bas i kulturhuset i Jönköping och har starka kopplingar till bokcafet som är gammalt afa tillhåll.

DB sitter i styrelsen tillsammans med Cleas Gerleman som människor som bor i Jönköping med omnejd och har koll på extremister på bägge kanterna vet om är gammal AFA ledare så att DB inte skulle ha vänsterextrema kopplingar är bara trams.

Och nej det rör sig inte om några trovärdiga replikor som en del i tråden spekulerar kring.

Sedan får ni själva avgöra om ni tror på mitt ord men när det klarnar och blir offentligt så vet ni vem som hade rätt.

Ridå.
Claes Gerleman är bland annat dömd för att ha attackerat ett möte som SD haft och han har varit misstänkt för att ha misshandlat nationalister. Att Gerleman var eller är Afait är väl knappast någon som ifrågasätter och med tanke på vad David Bothen gillar på Facebook så är det uppenbart att han har vänsterextrema böjelser, alla har nog fattat detta och ingen ifrågasätter detta.

Du kommer alltså inte med något nytt.

Däremot är det faktiskt inte helt säkert ifall det är replikor eller riktiga vapen, även om mycket tyder på att det handlar om riktiga vapen. Det finns egentligen inget heller som tyder på ett förestående attentat. Rubriceringen förberedelse till grovt rån kan vara resultatet av fynd av rånarluvor/maskeringar i kombination med vapen.

Mina två cent är att det handlar om en vapengömma tillhörande lokala AFA-gänget. Det är faktiskt fullt möjligt att förrådet innehållit en massa gatustridsvapen och annan AFA-parafernalia. Sådana gatustridsvapen, sköldar och annat behöver inte vara olagliga och kanske inte rapporteras av polis, polisen fokuserar ju på det som kan kopplas till brottslighet.
Senast redigerad av DoktorPest 2018-06-14 kl. 01:21.
Citera
2018-06-14, 01:34
Medlem
SibirienKalles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bjornebarn
MGM kanske driver en sexklubb med speciella fetischistiska inslag och därför vill hålla det borta från sitt hem. Ja, eller så rör det sig om riktiga vapen och han vill hålla dem undan från sitt hem. Jag vet iaf vad jag tror verkar rimligast...

Jobbar man som skolkurator tjänar man inte speciellt mycket, så det känns ganska långsökt att MGM skulle kunna tänka sig att vara utan 1200 kr/mån enbart för skojs skull. Sedan blir det ju även ganska omständligt iom att containern befinner sig ut i ingenstans, jämfört med om det hade placerats i ens egna hem. Dessutom finns det källarförråd, möjlighet att hyra förråd inne i städer osv...
Vi tycker lika.

Containern är hyrd på lång tid, till en icke försumbar peng och den har en avsides placering dit man gissningsvis endast tar sig med bil. Två år á 1.200/mån blir 28.800. Det är väldigt mycket pengar om det handlar om ett enda vapen, en uniform och några peruker.

Jag tycker inte riktigt det känns som att det är så man hanterar och förvarar saker som man skaffat inför ett nära förestående rån eller attentat.

Kanske handlar det snarare om att det är saker som man kommit över på ett eller annat sätt och vill förvara undanskymt i väntan på något tillfälle när de kan komma till nytta? Eller så lånar/hyr man ut dom.
Citera
2018-06-14, 07:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Enoch.Thulin
Kan vi kanske vänta oss väpnade attacker mot SDs valmöte? Då ligger 50% inte långt borta i opinionen.

Kan vara, men det kan även röra sig om NMR (eller vilken grupp det nu var som skulle få hålla något möte i Almedalen), rör det sig om någon person med grandios självbild som vill vara nazistmördare tror jag snarare på en attack mot de senare.
Senast redigerad av RMgX 2018-06-14 kl. 07:55.
Citera
2018-06-14, 08:18
Medlem
Troians avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kattenx
Kan vara väldigt lång väntetid på NFC så inte alls otroligt att de inte fastslagit detta. Avsaknaden av ammunition är med intressant och att de inte heller gjort om brottet till något annat än vapenbrott än så länge är med intressant. De borde om det fanns mer till de här kunnat få fram indicier och bevis på att vapen skulle användas till nåt?

Men om en MGM hävdar att det rör sig om replikor (eller oanvändbara/plomberade vapen), borde ärendet då inte prioriteras?

Att det inte står något om att ammunition påträffats utesluter inte att så är fallet.
Citera
2018-06-14, 08:36
Medlem
Enoch.Thulins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kattenx
Kan vara väldigt lång väntetid på NFC så inte alls otroligt att de inte fastslagit detta. Avsaknaden av ammunition är med intressant och att de inte heller gjort om brottet till något annat än vapenbrott än så länge är med intressant. De borde om det fanns mer till de här kunnat få fram indicier och bevis på att vapen skulle användas till nåt?

Jag tror också att valtider spelar in så om den MGM rör sig i kretsar som kan ses som delar av "våldsbejakande extremism" så slår nog polisen till ganska hårt.
Bara för att det inte skrivits något om ammunition behöver ju inte nödvändigtvis betyda att det inte fanns ammunution.
Citera
2018-06-14, 08:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RMgX
Kan vara, men det kan även röra sig om NMR (eller vilken grupp det nu var som skulle få hålla något möte i Almedalen), rör det sig om någon person med grandios självbild som vill vara nazistmördare tror jag snarare på en attack mot de senare.

Antagligen. Är väl afa som ser våld mot "nazister" eller nazister som "självförsvar" och som ska belönas och inte straffas. Psykos som borde vara inlåsta.
Citera
2018-06-14, 08:45
Medlem
Enoch.Thulins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Troian
Men om en MGM hävdar att det rör sig om replikor (eller oanvändbara/plomberade vapen), borde ärendet då inte prioriteras?

Att det inte står något om att ammunition påträffats utesluter inte att så är fallet.
Håller med. Om den misstänkte ihärdigt & via advokat hävdar att det är repliker så måste ju snuten, även lokalt, ha någon vapenkunnig som på 5 minuter kan avgöra om det är en replik eller inte. Borde inte vara så svårt för en som är vapenutbildad.

Den enda medvetna anledningen jag kan se till att inte kolla detta nu är om man hittat så mycket annat olagligt jävulskap i containern att det tar tid att reda ut & att det är smidigast att behålla den misstänkte i häktet mha. vapenmisstanken medan man nystar upp resten.

Eller så har inkompetensregnet inom polisen, med politiska tillsättningar & kvotering, gått så långt att dom är korkade på riktigt. Vi får se.
Citera
2018-06-14, 11:13
Medlem
Man skulle kunna tänka sig att de som är släppta är det i hopp om att kunna utöka kartläggningen. Ex. att man vet att de kommer ta kontakt med andra personer inom dessa kretsar. Ett beprövat sätt.

Vi vet inte hur mycket polisen visste innan och om detta kom plötsligt så kanske man grep de som legat vilandes men inte hittat något på och efter att ha avfört dem som farliga vid släpp valt att gå på span.
Citera
2018-06-14, 13:14
Medlem
Denne David Bothen har nog inte fått med sin fina värdegrund hemifrån då Pappa Einar Är fd KD politiker och mamma Kerstin är präst.
Citera
2018-06-14, 13:57
Medlem
Om de vildaste spekulationerna kan undvikas så här är ett citat från Jp(jönköpingsposten)

"Den misstänkte mannen greps och anhölls på torsdagen och häktades på måndagen. Han är misstänkt för grovt vapenbrott och förberedelse till grovt rån efter att flera vapen och förklädnader hittades i samband med förra veckans stora polisinsats i Taberg."

https://www.jp.se/article/haktad-for-grovt-vapenbrott-jobbar-pa-skola/

Bokcafet på tändsticksområdet har varit ett tillhåll för afa och andra vänsterextremister i 30 år.
Fråga moderate riksdagsledamoten Mats Green, vad han har för upplevelser av den miljön.

Om jag minns rätt så sa en polis i en direktintervju med radio jönköping att de hade påträffat flera skarpladdade vapen i containern,jag lyssnar alltid på radio jönköping med hasse p och eng och bildoktorn,trots att jag bara arbetar i traktern ibland.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in