2018-06-12, 23:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ace_sec
Instämmer!

Att tjuvar tipsat polisen ser jag som osannolikt.
.

Men hvorfor ble da tjuvene stående igjen å vente til polisen kom? Hvorfor ikke ringe inn et anonym tips liksom? Hvorfor fengsle disse?

Jeg tror at enten var dette teamet til en våpenhandler ble litt nervøs for hva våpenene skulle brukes til. - eller så skjønte tjuvene at de fant noe som var langt mer alvorlig enn de selv hadde tenkt å bli tatt for, og bestemte seg for å ta smellen med politiet for å slippe å havne opp i noe langt mer alvorlig. De må jo ha trod at dette var utstyr til et ran, og at de selv kunne blitt skutt om noen fant ut av de hadde brutt seg inn.... Kanskje tjuvene var redde??
Citera
2018-06-12, 23:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Troian

Varför kopplingen till autonom vänster? Förstår inte frågan. Är frågan varför DB är vänster?

Nej, snarare varför media ens nämner kopplingen till autonom vänster.

Bry dig inte om det då det snarast var en av dom sakerna som talande emot din mer svävande spekulation.
Citera
2018-06-12, 23:19
Medlem
Citat:
Jag är inte gemene man

Men hur som helst. Jämför med andra tillslag som SÄPO gjort de senaste åren. De har skett med väldigt mycket högre precision. (Exempelvis tillslaget mot den misstänkta terrorcellen i Strömsund och Stockholm.)

Hade SÄPO redan innan tillslaget varit inblandade i detta så hade de sannolikt sett till att MGM greps tidig morgon (svårare att hinna förstöra bevis), och MGM2 hade gripits samtidigt. Åklagaren på fallet hade inte varit någon lallare i Jönköping, utan någon med erfarenhet av den här typen av brott (det vill säga på åklagarkammaren för säkerhetsmål).

Nu vet jag inte vem som är åklagare eller om denne är lallare. Men jag gissar att man haft en väldigt vag aning om vad som funnits i containern. Därav har man trott att man inte skulle fått tillstånd att öppna containern men man misstänkte ändå att det var något allvarligt. Därför löste man det med de totalt osannolika varianten att yrkeskriminella snubblade över ett antal automatvapen som de naturligtvis plikttroget anmälde till polisen. Kriminella är ju kända för att ringa in sina egna brott... Bara spekulationer i brist på saklig information från polisen.
Citera
2018-06-12, 23:23
Medlem
Troians avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Som-nam-na
Nej, snarare varför media ens nämner kopplingen till autonom vänster.

Bry dig inte om det då det snarast var en av dom sakerna som talande emot din mer svävande spekulation.

Varför media nämner kopplingen till autonom vänster? För att det skulle kunna tyda på ert politiskt motiverat brott, vilket har både ett allmänintresse och läsarintresse.

Lite fel tråd för att diskutera varför media skriver si eller så dock.
Citera
2018-06-12, 23:24
Medlem
Citat:
Aha, sorry. Jag skrev:

Slarvigt av mig! Jag borde naturligtvis inte gjort en punkt efter "grovt rån", det borde varit ett kommatecken. Helst skulle jag varit ännu tydligare och skrivit:

Det var så jag menade. Ber om ursäkt.

(FB) Taberg, Jönköping 2018-06-07: vapen mm hittat i container, politiskt motiv misstänks

Inte för att jag tycker att du behöver be om ursäkt men självklart godtar jag den.

Dock vet vi lite om planerna öht, rent spekulativt skulle det kunna finnas indicier som tyder på ett grovt brott som är politiskt motiverat, som en kidnappning av en politiskt oliktänkande där mycket pekar mot att mord skulle begås men det enda som i slutändan kan bevisas är förberedelse till rån och det enbart för att det planerade brottet stoppades innan det begicks.

Men visst, möjligheten finns såklart att polisen begått ett misstag, det har ju hänt förr.
Däremot är det ytterst ovanligt att tom kvällspressen går ut och antyder att brottet kan vara vänsterpolitiskt motiverat men det är ju en annan historia och kanske inget som stärker tesen.
Citera
2018-06-12, 23:26
Medlem
Citat:
Varför media nämner kopplingen till autonom vänster? För att det skulle kunna tyda på ert politiskt motiverat brott, vilket har både ett allmänintresse och läsarintresse.

Lite fel tråd för att diskutera varför media skriver si eller så dock.

Öh ja, men nu var det ju bara en av flera punkter som talade emot kopplingen till replikor och lajvande låtsaspoliser i peruk.

Vi kan väl släppa det nu?
Citera
2018-06-12, 23:29
Medlem
bjornebarns avatar
Citat:
Fast om det var ett terrordåd som planerades så ska det väldigt mycket till för att kunna bevisa i rätten att de planerade något helt annat (som ett rån).

Det spelar ingen större roll vad de rubricerar det som under förundersökningen, så länge de kan ge tillräckliga skäl för att hålla personen häktad så räcker det. Att de sedan vid eventuellt åtal ändrar till någonting annat spelar egentligen ingen roll.
Citera
2018-06-12, 23:30
Medlem
Troians avatar
Citat:
Öh ja, men nu var det ju bara en av flera punkter som talade emot kopplingen till replikor och lajvande låtsaspoliser i peruk.

Vi kan väl släppa det nu?

Men han är ju misstänkt för grovt vapenbrott. Hur skulle media kunna veta att det rör sig om replikor (om så är fallet, vilket är osannolikt).

Men, kan inte låta bli att tänka att användningen av löshår eller peruker torde vara ganska begränsat vid rån (eller terrorbrott).
Citera
2018-06-12, 23:34
Medlem
Citat:
Men han är ju misstänkt för grovt vapenbrott. Hur skulle media kunna veta att det rör sig om replikor (om så är fallet, vilket är osannolikt).

Men, kan inte låta bli att tänka att användningen av löshår eller peruker torde vara ganska begränsat vid rån (eller terrorbrott).

Det är väl främst du som talat om replikor? Jag har inte påstått att media gjort det. Inte heller att medias rapportering är sann eller falsk.

Vem vet, perukerna isig kanske inte ens har något alls med saken att göra men varför skulle dom inte kunna ha det menar du? För att det är ovanligt?
Citera
2018-06-12, 23:43
Medlem
Enoch.Thulins avatar
Kan vi kanske vänta oss väpnade attacker mot SDs valmöte? Då ligger 50% inte långt borta i opinionen.
Citera
2018-06-12, 23:46
Medlem
Troians avatar
Citat:

Vem vet, perukerna isig kanske inte ens har något alls med saken att göra men varför skulle dom inte kunna ha det menar du? För att det är ovanligt?

Nog vanligare bland rollspelare än bland terrorister eller rånare.
Citera
2018-06-12, 23:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Enoch.Thulin
Kan vi kanske vänta oss väpnade attacker mot SDs valmöte? Då ligger 50% inte långt borta i opinionen.

Det finns ju ett uppenbart stöd för att SD ska hanteras med våld både bland företrädare för andra riksdagspartier och delar av svensk media, ett hat som piskats upp som en självklarhet för många.

Skulle knappast bli förvånad om något liknande sker då så många anser att det är ok och det kan ju även vara en av förklaringarna till varför just dessa misstänkta beväpnat sig.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in