2019-05-02, 12:52
Medlem
JL har så länge jag känt till honom varit prepper/militarianörd. Han är mycket riktigt rollspelare liksom många andra omnämnda i FUP. t.ex CG, AB och DB. Både CG och JL har varit/är aktiva i Sverok Jönköping Kronoberg som är distriktet här nere. åtminstone CG var aktiv i Sverok ost innan det bröts upp i flera olika distrikt. De har alla så vitt jag vet haft eller har kontakt med bokcafét på kulturhuset och Spelföreningen Gameboards and Broadswords också på kulturhuset, ett tag överlappade de båda föreningarna så mycket att det var svårt att se var den ena började och den andra slutade under den här perioden slutade jag personligen hänga där nere på grund av att jag ansåg att GoB användes som politisk rekryteringsbas och var inte längre politiskt obunden. IOGT-NTO sidan har jag ingen koll på alls mer än att samma personer figurerar där.

Dessa personer har anknytningar till den Autonoma vänstern och SAC åtminstone via Bokcafét och rykten florerade i kretsarna runt dessa herrar och andra runt dem under tiden jag hängde på GoB om diverse aktioner och andra olagligheter som de direkt eller indirekt hade koppling till.

Som jag sa tidigare i tråden tyckte jag inte det här passade in på DB men JL är en annan historia hade han varit första MGM hade jag inte varit förvånad. Tog upp ämnet om DB när det precis blivit känt vem det var med några vänner varav 2 som fortfarande hade nära kontakt med nämnda umgänge och låt oss bara säga att de agerade väldigt konstigt innan de pratade om något. hade massa krav på alla närvarande och sån't.
Citera
2019-05-02, 13:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av motarbetar
Du försöker med dina halmgubbar inlägg efter inlägg och du får svar på tal därefter.
Det halmgubbar att påpeka att sådant du skriver är rena fantasier?
På vilket sätt kan något jag har skrivit rättfärdiga att sprida du sitter och sprider falska föreställningar om att använda raketrör är någon sorts vapen som kan laddas med pansarskott?
Citat:
Varför försöker du med dessa försök till vilseledning i tråden?
Vad är vilseledande? Att jag inte har samma åsikt som du?
Alltså jag skriver såklart utifrån min egen grundinställning: Jag är vänster, jag tycker det är dåligt om det sprids en falsk bild av vänstern som någon sorts terror-sekt. Du och fler med dig har helt uppenbart rakt motsatt agenda och vill sprida massa skräck-propaganda om att detta är ett terrrorattentat som precis avvärjts.

Att ni inte kan backa upp er uppfattning utan att använda massa låtsas-argument där ni hävdar att man kan utläsa saker ur FUP som inte finns där säger ju allt om hur dåligt underlag ni har för det ni skriver.
Citat:
Det råder ingen tvekan på att Jonas har gjort sig skyldig till mycket allvarliga brott. Han som person skulle kunna ses som en Svensk version utav Breivik.
Detta är ju ett "snyggt" retoriskt knep. Du försöker koppla ihop en uppenbar sanning (Jonas har gjort sig skyldig till vapenbrott) med en ren fantasi (han är en ny Breivik).

Varsågod, fortsätt tjata om skademinimering etc. så fort någon som inte köper era terror-fantasier skriver något. Folk som läser den här tråden utan att vara brunhöger kommer ju se igenom det.

(och när jag skriver vapenbrott så menar jag någon sorts vapenbrott, om det i slutändan blir grovt eller synnerligen grovt kan jag inte bedöma)

Citat:
Det som borde diskuteras är vilka som hjälpt honom, om det nu är några.
Gärna det, vi kan ju börja med att besvara det jag skrev på förrförra sidan, som ingen verkar vilja beröra:
Citat:
Ursprungligen postat av giftpaddan
En enkel fråga till er som hävdar att JL inte har agerat ensam i sitt vapensamlande:

Varför finns det ingen som helst teknisk bevisning från containern eller vapnen som pekar på att någon annan haft med dem att göra?
Senast redigerad av giftpaddan 2019-05-02 kl. 13:46.
Citera
2019-05-02, 13:57
Avslutad
"Åklagare berättar att SÄPO har varit inblandade i utredningen hela tiden. De har inte haft ansvaret för utredningen. I det inledande skedet av utredningen fanns kontakter med SÄPO om det fanns skäl för att ta över utredningen med hänvisning till fynden. Säkerhetspolisen ansåg att det inte var nödvändigt att de skulle ta över utredningen." - J-nytt

Jag tänkte först att det kanske var mer än en slump att tre balter som gör inbrott för att sno "Diesel"-kläder och maskiner hittar vapnen och ringer polisen. Men deras förhör verkar trovärdiga och man fattar att om tre småbusar får stora skälvan är nog brottsligheten i Baltikum ganska trevlig jämfört med dagens Sverige.

Däremot lär SÄPO kommit in i bilden så fort det handlat om autonoma miljöer och ett fynd på tre AR-15 och två AR-10 varav en AR-15 var färdigställd.

Det framgår inte i FUP hur de lokaliserade JL på Kennedygatan men det hade varit intressant att veta. Han köper SIM och påfyllning kontant. Det påstås att han sök lägenheten via Facebook däremot och gjort upp detta i chat. Jag fattar inte heller hur han färdats runt i landet.

Styckena i FUP där en lakonisk förhörsledare bollar begreppet "kulturella glasögon" med JL är obetalbara.

Citat:
"F: Därför att, för det första var det ju så att under första tiden så har du inte pratat med oss så
då har vi haft att utgå från det materialet vi har och dem grejerna vi har då eller den återigen
då, man behöver inte vara så där jätte konspiratorisk för att i vart misstänka att du har en
knytning till den autonoma vänstern och sen anträffas. Sen anträffas fem stycken vapen i en
container som du hyr och det är inte alls så där konspiratoriskt att misstänka kanske då att du
har en knytning till någon form av revolutionell verksamhet och det är klart att då får vi ju vi
lite kalla kårar i ryggen när vi ser de här kopplingarna.
J: Det förstår, det förstår jag...
F: Sen är det ju så Jonas att om vi inte lyckas göra den kopplingen så är det bara att gratulera,
då är det ju skönt och behagligt men fem sådana vapen, högpotenta vapen som anträffas och
som jag anser är knutna till dig då måste vi ju grotta i vem du är som människa. Vad du
eventuellt skulle använda det till om det nu är så att du har sådana planer.
J: Det är klart, det är klart att ni måste göra det men det har ni gett uttryck för att ni har helt
som jag har pratat om hela tiden. Ni har ju fått, haft fel kulturella glasögon. Ni har tolkat allt
ni har sett från dem glasögonen och det är ju inte konstigt. Då är det ju inte konstigt att vi är
här där vi är idag.
F: Nej.
J: Det har ju blivit så, det sa vi, det ju faktiskt, faktiskt det är ju inte du som har blivit hotad
till livet här Johan. Det är inte din familj som har blivit hotad det är min familj och det är jag
som har blivit hotad till livet.
F: Nej jag har inte dömt dig eller någon annan utan jag bara ser vad jag ser och genom mina
kulturella glasögon så ser jag ju de här vapnen och jag ser dina eventuella knytningar till den
autonoma vänstern som också åklagaren gör.
J: Det är ju din, det är ju dina spekulationer.
F: Ja det är det ju och det är ju någonting som rätten får pröva sen. Jag har inga mer frågor.
Pelle?"

JL när han väl börjar tala efter ett halvår i häktet, perioden där han sitter och leker krigsfånge och svarar på frågor med namn och personnummer är liksom över.

Citat:
"Som jag sa i förra förhöret min tanke var ju att jag hade ju bestämt mig för att jag skulle vara tyst och ta någon annans straff men ni lyckades ju knäcka mig genom att tillsammans och i samförstånd ha utsatt mig för
fruktansvärd tortyr under snart ett års tid och den här tortyren har knäckt mig. Det är ju som sagt var uttalat ett brott mot internationell rätt och det är någonting som man kan komma ha blivit åtalad i den internationella brottsmålsdomstolen."

På det hela taget en mycket intressant men ganska banal historia och det är väl numera belagt att MÖP som sökt sig till försvarsmakten inte nödvändigtvis behöver komma ur högermiljöer.
Citera
2019-05-02, 17:09
Medlem
thesickerthebetters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Smartest
JL när han väl börjar tala efter ett halvår i häktet, perioden där han sitter och leker krigsfånge och svarar på frågor med namn och personnummer är liksom över.

Ännu ett starkt utslag på MÖP-radarn. Karln leker krig.
Citera
2019-05-02, 17:28
Medlem
Åhörarna i rättsalen brister ut i skratt då advokaten berättar att JL ägnar sig åt
Lajv och rollspel.
Likaså förklarar advokaten att JL besökte containern då han har den uthyrd och tar då på sig ett munskydd för det luktar illa.... Vem fan har munskydd i bakfickan i normala fall när man är ute

JL ljuger han tror sig själv, vilken idiot.....
Citera
2019-05-02, 17:55
Medlem
Nyarlahoteps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gormer
Åhörarna i rättsalen brister ut i skratt då advokaten berättar att JL ägnar sig åt
Lajv och rollspel.
Likaså förklarar advokaten att JL besökte containern då han har den uthyrd och tar då på sig ett munskydd för det luktar illa.... Vem fan har munskydd i bakfickan i normala fall när man är ute

JL ljuger han tror sig själv, vilken idiot.....

Är du på plats vid rättegången? Något annat intressant du har att dela med dig av?
Citera
2019-05-02, 20:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Smartest

På det hela taget en mycket intressant men ganska banal historia och det är väl numera belagt att MÖP som sökt sig till försvarsmakten inte nödvändigtvis behöver komma ur högermiljöer.

Den här människotypen, den lite kufiska nörden som ibland har ett påtagligt intresse för vapen och militär, brukar hamna i "högerextrema" miljöer. Det finns gott om spensliga "rollspelsnördar" i den så kallade nationella rörelsen. JL avviker från normen.
Citera
2019-05-02, 20:33
Medlem
Enoch.Thulins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tumidanda
Det finns gott om spensliga "rollspelsnördar" i den så kallade nationella rörelsen.
Inte vad jag har sett. Kan du nämna någon?
Citera
2019-05-02, 20:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nyarlahotep
Är du på plats vid rättegången? Något annat intressant du har att dela med dig av?

Inte mer än att JL njuter av detta där han sitter i sin kavaj och ler
Han ska berätta imorgon.
Synd att de inte kan klämma åt CG som verkar va av samma kaliber som JL
Citera
2019-05-02, 22:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Enoch.Thulin
Inte vad jag har sett. Kan du nämna någon?

Det finns gott om nationella som är nördar, kufar eller "autister". Jag är själv nationalist sedan många år tillbaka och har i alla fall lite koll.
Citera
2019-05-02, 22:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gormer
Lajv och rollspel.

Det är möjligt att detta upplevdes som skrattretande eller löjeväckande, men det är ju dock sant.
Citera
2019-05-02, 22:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av giftpaddan
På vilket sätt kan något jag har skrivit rättfärdiga att sprida du sitter och sprider falska föreställningar om att använda raketrör är någon sorts vapen som kan laddas med pansarskott?

De tomma pansarskotten är givetvis airsoft/milsim-rekvisita. Ingen seriös person tror något annat.

Citat:
Jag är vänster, jag tycker det är dåligt om det sprids en falsk bild av vänstern som någon sorts terror-sekt. Du och fler med dig har helt uppenbart rakt motsatt agenda och vill sprida massa skräck-propaganda om att detta är ett terrrorattentat som precis avvärjts.

Jag är nationalist och jag tror inte heller att ett stort terrordåd har avvärjts. Jag tror att det inte rör sig om mer än max ett litet fåtal personer som är inblandade. Jag håller det inte för omöjligt att vapnen kunde ha använts vid något politiskt dåd, men det känns mer som en figur som allt mer tappat greppet om verkligheten och i samma veva skaffat sig några illegala vapen.

Citat:
(Jonas har gjort sig skyldig till vapenbrott) med en ren fantasi (han är en ny Breivik).

Han verkar lite udda och man vet aldrig vad vissa kan ta sig för, men spontant tror jag inte på att han är en potentiell "Breivik".

Citat:
Folk som läser den här tråden utan att vara brunhöger kommer ju se igenom det.

Jag är "brunhöger" och avfärdar många av dessa vilda påståenden som det saknas stöd för.

Citat:
(och när jag skriver vapenbrott så menar jag någon sorts vapenbrott, om det i slutändan blir grovt eller synnerligen grovt kan jag inte bedöma)

Jag är ingen expert på vapenbrott men det borde inte bli synnerligen grovt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in