2018-06-14, 00:17
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Remark
Vi vet inget om skadebilden som obducenten/rättsmedicinare funnit på kroppen som kanske antytt att andra vapen än händer måste används. Men det kan ha funnits dylika.

Polisen uppgav att dom gjort flera intressanta fynd i bilens baklucka. Oklart vad. Även undersökning med hund i SDs trädgård gav mig uppfattning om att dom letade något speciellt.

OM ett vapen av något slag använts, ev utplacerat sedan tidigare, så skulle det peka på ett planerat mord. Tiden för brottet är också optimalt vald liksom platsen.

Egna spekulationer/tankar.

I övrigt håller jag med dig särskilt uppfattningen om den bristande kunskap många tycks ha om tiden för en förundersökning, tiden till svar från NFC och tiden fram till att ett åtal kan förväntas. En förundersökning TAR mycket tid i anspråk och strikt förundersökningssekretess råder hela den tiden.

Oj, det har jag missat att det var i bakluckan.

Behöver inte betyda något särskilt (exempelvis kan det ju ha varit kläder, oblodiga sådana?)
Eller så är det jätteviktigt, exempelvis tecken på att någon legat där...
Citera
2018-06-14, 00:36
Medlem
Draifoss avatar
Citat:
Polisen uppgav att dom gjort flera intressanta fynd i bilens baklucka.
Är det bekräftat av polisen att man har hittat något i bilen?
Citera
2018-06-14, 01:51
Medlem
Lt.Columbos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EnGodTanke
Hon har säkert åkt hans bil = DNA
Han har säkert vidrört henne senaste tiden (fotobevis finns) = DNA.

Om utredarna hittat eller inte vet vi inte, men OM dom hittat, så är den naturligt och inte bevis för mord. Skäligen dock kan det räcka till (tillsammans med annat).

Skulle jag suttit inne för mord om dom hittade min DNA på min partner om hen hittades död?

Vad är det för fotobevis som finns på att de rört varandra nyligen och vid vilket datum? Jag vill minnas att det var du som sa att SD inte fick träffa LW för HD (kan ha varit nån annan användare som sa detta) . Du har sagt att de varit och geocatchat ihop också om jag inte minns fel? När gjorde de det isf?

Men mest nyfiken på min första fråga om fotobevis...
Senast redigerad av Lt.Columbo 2018-06-14 kl. 01:53. Anledning: Tillägg
Citera
2018-06-14, 02:58
Medlem
Citat:
Vi vet inget om skadebilden som obducenten/rättsmedicinare funnit på kroppen som kanske antytt att andra vapen än händer måste används. Men det kan ha funnits dylika.

Polisen uppgav att dom gjort flera intressanta fynd i bilens baklucka. Oklart vad. Även undersökning med hund i SDs trädgård gav mig uppfattning om att dom letade något speciellt.

OM ett vapen av något slag använts, ev utplacerat sedan tidigare, så skulle det peka på ett planerat mord. Tiden för brottet är också optimalt vald liksom platsen.

Egna spekulationer/tankar.

I övrigt håller jag med dig särskilt uppfattningen om den bristande kunskap många tycks ha om tiden för en förundersökning, tiden till svar från NFC och tiden fram till att ett åtal kan förväntas. En förundersökning TAR mycket tid i anspråk och strikt förundersökningssekretess råder hela den tiden.

Om det inte sker något genombrott i utredningen, har denna typ av händelse en benägenhet att löpa iväg tidsmässigt. Det rör sig om x antal månader innan utredningen ens är i närheten till avslut. Har de tur kanske det har ljusnat innan jul.

Det förlorades viktig tid i början. Ingen var klar över vad som inträffat förutom att en person hade försvunnit.

Ingen vet heller om det under denna dödtid det har städats eller förstörts ev. bevis
Senast redigerad av April62 2018-06-14 kl. 03:02.
Citera
2018-06-14, 03:17
Medlem
vichy6s avatar
Har det bekräftats på något sätt att hon hade skor på sig?
Citera
2018-06-14, 03:20
Medlem
vichy6s avatar
Och det här med skrik under uppskattningsvis 5! minuter... vem skulle inte ringt polisen? Dessutom tolkar jag det som att det hörs i bakgrunden av samtalet?

Flera borde ha ringt
Citera
2018-06-14, 03:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av April62
Om det inte sker något genombrott i utredningen, har denna typ av händelse en benägenhet att löpa iväg tidsmässigt. Det rör sig om x antal månader innan utredningen ens är i närheten till avslut.

Det förlorades viktig tid i början. Ingen var klar över vad som inträffat förutom att en person hade försvunnit.

Jag sökte i tråden för att hitta källan till uppgiften om "intressanta fynd i bilen" och blev kvar där ett bra tag. Min första reaktion var förvåning då jag inte sett/hört uppgiften tidigare. Sund skepsis. Såg sedan att flera skribenter allt eftersom bekräftande samma sak men med andra ord. Säkerligen andra tidningar som hakade på (inte kollat).

Summan av kardemumman visade sig vara sprunget från en uppgift inkommen till AB. Alltså inte direkt från polisen.

Vill klargöra det och be om ursäkt för att jag var otydlig på den punkten. Men jag kom inte ens själv längre ihåg "ursprunget".
Citera
2018-06-14, 06:30
Medlem
Doodis avatar
Eftersom folk frågar och eftersom det var en riktigt bra sammanfattning, här är den:

Del 1: (FB) Örebro: Lena Wesström försvunnen (hittad död) (2018-05-15)
Del 2: (FB) Örebro: Lena Wesström försvunnen (hittad död) (2018-05-15)

Tack till Honan6!

Hoppas att aset åker dit nu. Alla med cykelhjälmar förtjänar fängelse.

Edit: Om det som sägs på expressen, att polisen nu funnit blodiga kläder i mannens bil som stått på Arlandas långtidsparkering så är det en klantning av bibliska proportioner. De har ju varit fullt medvetna om att han rest kort tid efter mordet, hur kan inte hans bil ha varit kollad förrän nu?

(Det är givetvis bara vuxna människor utan små barn som bör få fängelse för användandet av fula cykelhjälmar. Man kan även få dispens om man cyklar väldigt fort och/eller längs med hårt trafikerade vägar med minst 90-km/t i hastighetsbegränsning.)
Senast redigerad av Doodi 2018-06-14 kl. 06:48.
Citera
2018-06-14, 07:14
Medlem
Honan6s avatar
En trådskrivare har gjort flera intressanta inlägg - skrev bl a den 19 maj i tre inlägg om att det var "Lena som hittats på mage", "Kroppen var hel", "Smutsiga ben".
Efter den 24:e maj har denna trådskrivare inte synts göra inlägg här.

Jag, liksom en annan i tråden är nyfiken på om hen vet om hon hade skor på sig.
Kanske anonym9465 vet något om detta?
Citera
2018-06-14, 08:01
Medlem
Snor-Johans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hemma97322
Var kommer informationen att hon hade smutsiga ben från? Polis, media, trådsanning?

2018-05-25, 08:21 #2916 Honan6 Inlägg: 601
Citat:
Ursprungligen postat av Honan6
Sistnämnda.
Du avfärdade det som en trådsanning redan på sidan 243.

Citat:
Ursprungligen postat av Honan6
En trådskrivare har gjort flera intressanta inlägg - skrev bl a den 19 maj i tre inlägg om att det var "Lena som hittats på mage", "Kroppen var hel", "Smutsiga ben".
Efter den 24:e maj har denna trådskrivare inte synts göra inlägg här.

Jag, liksom en annan i tråden är nyfiken på om hen vet om hon hade skor på sig.
Kanske anonym9465 vet något om detta?
Senast redigerad av Snor-Johan 2018-06-14 kl. 08:35.
Citera
2018-06-14, 08:46
Medlem
Enorms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snor-Johan
Citat:
Ursprungligen postat av Hemma97322
Var kommer informationen att hon hade smutsiga ben från? Polis, media, trådsanning?

2018-05-25, 08:21 #2916 Honan6 Inlägg: 601

Du avfärdade det som en trådsanning redan på sidan 243.
Personen som rastande hund fann BO, noterade då "smutsiga" ben, o ringde 112 (om jag inte minns fel)
Citera
2018-06-14, 08:46
Medlem
Kan inte låta bli att fundera på hur polisen skött detta fall! Lena ligger 100-150 m från hemmet och det tar flera dagar innan hon hittas. Är det så att dom inte gått ut och letat förbehållslöst, ev bara sökt i Vivallaskogen och inte närmre hemmet?
Skriket/en blev inringt till 112 på natten, iof inte säkert att det kom fram till polisen i Örebro, kanske är dom så vana med skrik på 112 att dom inte bryr sig om att ens kontakta polis på plats? Vad jag tror mig komma ihåg är att "dalaan" (kanske fel namn) fick ringa till polisen igen när det blev känt att Lena var borta... och då fick komma in på förhör i 3 timmar och att polisen då, enl honom här postade att det var det bästa tipset dom hade...
Förskräcklig historia det här... påminner om när folk ringer 112 för ambulans och där svarar dom att Du kan ta Dig in själv..
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in