2018-06-13, 22:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lantis60
Nu är Sentio lite fladdriga, Så YouGOv är det som ligger närmast till i tid.
Sen får vi naturligtvis kolla nästa Sentio.

Håll med om att det är konstigt med så här stora ökningar?
Jag finner heller ingenting som skulle ha lett till denna stora ökning.
“Ingenting”?! Jag har följt svensk invandringspolitik i decennier och jag har aldrig någonsin sett nåt så idiotiskt som afghanamnestin. Allt som kan vara fel, är fel.

Det är 9000 “barn” som inte är barn, vare sig nu eller när de kom hit. Det är 99,8% män. De är inte flyktingar och har inte rätt till asyl här, de bodde i ett säkert land (Iran) och passerade många andra säkra länder på vägen hit. De får en exklusiv gräddfil baserad på etnicitet. Riktiga flyktingar från t ex Syrien, eller ensamkommande som inte är afghansk-iranska hazarer, får inte biljett till gräddfilen. Det är ju för fan rasism, riktig rasism enligt ordboksdefinitionen för en gångs skull. Och det var några batikkärringar som tvingade fram alltihop genom slug aktivism.

Och, kanske viktigast av allt: Allt som är åt helvete med afghanamnestin har jag fått reda på i detalj via vanlig media. Har inte behövt komplettera med så mycket som en bokstav från alternativmedia. Det innebär att alla vanliga svenssons som enbart läser MSM har kunnat göra likadant. Visserligen dröjde de riktigt snaskiga artiklarna till maj/juni, vilket fördröjde reaktionen, men ändå. Nu vet alla, och opinionen har påverkats enormt sedan december. Motståndet har ökat med 18 procentenheter sedan dess, till 53. I kombination med alla andra skräckartiklar som kommit på sistone är det dynamit. Inte “ingenting”.
Citat:
Ursprungligen postat av Ockhamsrazor
Jag är fortfarande mer inne på att det är den ändrade rapporteringen från t.e.x Expressen (om b.l.a just Afghanerna) plus Löfvens famösa framträdande i partiledardebatten som ligger bakom de kraftiga rörelserna från S till SD den sista månaden.
Kom ihåg att det inte hände någonting drastiskt i opinionen när de tre clownerna hade sin ursprungliga presskonferens om ensamkommandebeslutet i november 2017.
Fast afghanamnestin är ju som du själv påpekar en del av rapporteringen av Expressen m fl. Det hör till paketet. Och opinionen har som jag skrev ovan förändrats radikalt sedan december. +18 pe på ett halvår är extremt. 11 september-extremt.
Senast redigerad av CrispyKreem 2018-06-13 kl. 23:06.
2018-06-13, 23:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lantis60
Ok, då jämför vi Ipsos/YouGov Jan 2016, med Ipsos/YouGov Maj 2018.
12.2%e, respektive 3.0%e.
Ännu större skillnad.

Då säger jag att avståndet mellan Sentio/Yougov och PK-instituten har ökat eftersom:

Sentio vs Demoskop (jan 15) 1.4%-enheter (Jun 18) 5.1%-enheter
Yougov vs Inizio (Mar 17) 1.6%-enheter (maj 18) 4.8%-enheter

Eller att Novus hade 0,7%-enheter mer på SD än Sentio jan 15 medan Sentio i jun 18 nu har 4.2%-enheter mer på SD.

För tredje gången presenterar jag dessutom nedan listan över de tre institut som kommit ut med juniundersökningar. Tycker du att det verkar som att de två PK-instituten sakta konvergerat mot Sentio sedan valet 2014. Ja eller nej?

Citat:
Ökningar på SD:

Sentio: April-Juni: +4.7%
Demoskop: April-Juni +2.2%
Novus: April-Juni +2.2%

Skillnad på SD mellan Novus och Sentio:

Mar 15: 1.4%-enheter
Feb16: 6,2%-enheter
Okt 16: 3%-enheter
Jan 17: 4,6%-enheter
Apr 17: 8,2%-enheter
Maj 17: 3,7%-enheter
Aug 17: 8,7%-enheter¨
Maj 18: 3.9%-enheter
Juni 18: 4,2%-enheter

Skillnad på SD mellan Sentio och Demoskop:

Mar 15: 2.4 %-enheter
Feb16: 6.7%-enheter
Okt 16: 4.8%-enheter
Jan 17: 6.1 %-enheter
Apr 17: 9.4 %-enheter
Maj 17: 5.9 %-enheter
Aug 17: 10.8 %-enheter¨
Nov 17: 3.6 %-enheter
Maj 18: 3.7%-enheter
Juni 18: 5.1 %-enheter

Senast redigerad av Ockhamsrazor 2018-06-13 kl. 23:23.
2018-06-13, 23:19
Medlem
8711s avatar
Borde komma en mätning imorgon eller på fredag, Inizio eller Yougov.

Sen kommer Sifo på söndag. Eller på lördagskvällen eller natten mot söndag. Har ändrats litegrann det där.
2018-06-13, 23:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CrispyKreem
Fast afghanamnestin är ju som du själv påpekar en del av rapporteringen av Expressen m fl. Det hör till paketet. Och opinionen har som jag skrev ovan förändrats radikalt sedan december. +18 pe på ett halvår är extremt. 11 september-extremt.

Fair enough. Min poäng är dock att ifall alla kvällstidningar och MSM kört kampanj a la REVA 2013 så hade utfallet i opinionen blivit annorlunda.
Expressen visade på ett smart sätt i sin artikel på allt som är fel med Afghanamnestin och ledarsidan har tidigt tagit ställning mot amnestin. De starkaste S-väljarna och de svagaste SD-väljarna fick någonting att hålla tag i.
2018-06-13, 23:27
Moderator
GreffueAnthoniuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Smoothman
(Min fetning)

Det finns dock en mycket förutseende och begåvad man, vid namn Mauricio Rojas, som redan i augusti 2015 mycket bestämt hävdade i SvD: "Därför blir SD största parti vid nästa val." Vad jag vet finns det ingen som var i närheten av att påstå något sådant redan under sensommaren 2015? (Rätta mig om jag har fel).

https://unv.is/svd.se/darfor-blir-sd-storsta-parti

Daniel Poohl på Expo (av alla!) förutspådde 1998 att sd skulle fördubblas i varje val. Citerades av Johan Westerholm på ledarsidorna.se i september 2014

Citat:
I valet till riksdagen 2010 fick SD 5,7 procent. 2014 fick de 12,9 procent. Sverigedemokraterna följer i allt väsentligt den valanalys som Daniel Poohl gjorde på Expo 1998 där han prognosticerade en fördubbling av stödet till Sverigedemokraterna vid varje allmänt val. Poohls prognos har slagit in även fast Poohl ligger i underkant.

https://ledarsidorna.se/2014/09/mardrommen/

Fördubbling är väl inte samma som största, men det blir så till slut.
2018-06-13, 23:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FlashyBear
På 8 år, mellan 2002 och 2010 tappade S 9.1%-enheter (från 39.8% till 30.7%). Och då gick det relativt bra för Sverige - inte så många gruppvåldtäkter, inga 9000 skäggbarn... Så varför kan man inte tappa ytterligare 9-12% under de senaste 8 åren, från 31% till, säg, 19% (just nu ligger de på 22-24%)?

Vi har ju också facit - bara att titta på västvärlden.

Det blir säkert något problem inom/med X. Och då ska S antingen ge ett trovärdig på varför man spenderade pengarna på skäggbarn istället för X, eller... tappa till SD

De fick 31.01% 2014 så jag ser det som rimligt att de tappar ca 10pe till 2022. Jag anser det dock som helt möjligt att S får under 20% och SD över 25% redan i år men mer sannolikt att det inte händer. Lena Melin sa idag att SD INTE kommer att fördubbla sig och att de KANSKE når upp till 20% (hon får nog sitta och gnugga ögonen på valkvällen). Här i tråden finns vissa som "vet" att SD inte kan få under 25% (de kan komma att bli besvikna över ett strålande valresultat på 24.89% (min valgissning)).
2018-06-13, 23:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ockhamsrazor
Fair enough. Min poäng är dock att ifall alla kvällstidningar och MSM kört kampanj a la REVA 2013 så hade utfallet i opinionen blivit annorlunda.
Expressen visade på ett smart sätt i sin artikel på allt som är fel med Afghanamnestin och ledarsidan har tidigt tagit ställning mot amnestin. De starkaste S-väljarna och de svagaste SD-väljarna fick någonting att hålla tag i.
Exakt, de tog upp många av konstigheterna i en artikel där redan ingressen fick en att tappa hakan (99,8% män, minst 78% ljög om ålder etc). Ovanpå det en ledartext som radade upp allt som var galet. Sen sammanföll det med en artikel där det avslöjades att han som knivhögg polisen var en åldersbluffare. Dessa tre tillsammans bildade en trifecta.
2018-06-13, 23:33
Medlem
Rosteres avatar
Citat:
(Min fetning)

Det finns dock en mycket förutseende och begåvad man, vid namn Mauricio Rojas, som redan i augusti 2015 mycket bestämt hävdade i SvD: "Därför blir SD största parti vid nästa val." Vad jag vet finns det ingen som var i närheten av att påstå något sådant redan under sensommaren 2015? (Rätta mig om jag har fel).

https://unv.is/svd.se/darfor-blir-sd-storsta-parti

Ja, du har fel, det är inte något anmärkningsvärt påstående.

YouGovs OU för augusti 2015 visade SD som största parti. Då YouGov är kanske det bästa OI vi har att tillgå överlag, och med hänsyn till SDs historiska framväxt, är Rojas förutsägelse något varje rimlig person borde ha övervägt (SD närmade sig förstaplatsen under juni och juli). Att det finns folk som förutsett det är därför heller inte särskilt förvånande. Det framstår bara som förutseende med den verklighetsförnekande postmodernistiska human centipede som är dagens mediaetablissemang som bakgrund.
2018-06-13, 23:36
Medlem
Jag har fortfarande inte hämtat mig från den totala genomklappningen i LO som sossarna gjort till förmån för SD under mandatperioden.

För LO:s S-stöd korrelerade siffrorna hyfsat i PSU jämfört med viktade VALU 2014.
I maj 14 fick S 57% i sympatimätningen bland LO-medlemmar och 53% i valet enligt viktade VALU.

SD fick motsvarande 8,5% och 17%.

Nu har LO på totalen 38,5% i PSU och SD 25%.

Bland kvinnliga LO-medlemmar har stödet i PSU från 2014 till 2018 ökat från 2,7% till 19,6%!!! I princip allt på sossarnas bekostnad. Det här är en så total hostile take over bland sossarnas absoluta kärnväljare (kvinnlig fackansluten arbetarklass) att det liknar ingenting. Det är som att Östermalmstanterna i päls i Oscars församling skulle överge M till förmån för V.

Och nu har Kommunals ordförande lovat att 50% av deras medlemmar ska rösta S. Jag tror att sossarnas enda chans i den här valrörelsen är att bli ännu sämre. Om de sjunker ytterligare en kompetensnivå tror jag att de kan börja väcka moderskänslor hos befolkningen och på så vis börja stiga i mätningarna igen.
2018-06-13, 23:36
Medlem
Smoothmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GreffueAnthonius
Daniel Poohl på Expo (av alla!) förutspådde 1998 att sd skulle fördubblas i varje val. Citerades av Johan Westerholm på ledarsidorna.se i september 2014

Fördubbling är väl inte samma som största, men det blir så till slut.

Intressant. Och just Expo, och redan 1998...? Hatten av för honom, han hade definitivt en bra känsla för detta med SD i opinionen. Min gissning är att han blev duktigt utskrattad av många när han kom med sin prognos.
2018-06-13, 23:45
Medlem
Citat:
Intressant. Och just Expo, och redan 1998...? Hatten av för honom, han hade definitivt en bra känsla för detta med SD i opinionen. Min gissning är att han blev duktigt utskrattad av många när han kom med sin prognos.
Den pajasen inser förmodligen inte att han är en stor orsak att SD fördubblat sig varje val...eller är det precis vad han insett från start
2018-06-13, 23:45
Medlem
Smoothmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rostere
Ja, du har fel, det är inte något anmärkningsvärt påstående.

YouGovs OU för augusti 2015 visade SD som största parti. Då YouGov är kanske det bästa OI vi har att tillgå överlag, och med hänsyn till SDs historiska framväxt, är Rojas förutsägelse något varje rimlig person borde ha övervägt (SD närmade sig förstaplatsen under juni och juli). Att det finns folk som förutsett det är därför heller inte särskilt förvånande. Det framstår bara som förutseende med den verklighetsförnekande postmodernistiska human centipede som är dagens mediaetablissemang som bakgrund.

Men finns det någon mer f d riksdagsman eller annan "höjdare" som så tydligt gick ut redan i början av augusti 2015 och markerade att SD skulle bli största parti i 2018-års riksdagsval? Att "varje rimlig person borde ha övervägt det" är ju liksom inte samma sak som när en f d riksdagsman för Folkpartiet skriver en artikel i SvD och med bestämdhet understryker att SD blir största parti i nästa val.
Senast redigerad av Smoothman 2018-06-13 kl. 23:48. Anledning: Rättelse av ord

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in