2018-06-13, 20:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fnysington
Ursäkta om jag spetsade till det en aning, frestelsen blev mig övermäktig.

Medan jag skrev detta, såg jag detta:

https://www.expressen.se/ledare/lofven-bor-ta-kristerssons-utstrackta-hand-redan-nu/

Så jag tror nog att jag anar Expressens sedan länge utlagda strategi Nu blir det intressant hur det manifesterar sig journalistiskt framöver, och om det även får bäring på SDs opinionssiffror.

Och vilken är Expressens sedan länge utlagda strategi? Är det att få M+S att ingå en migrationsöverenskommelse som är mycket tuffare än den politik som ligger idag?
2018-06-13, 20:09
Medlem
Napoleon.Snowballs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CrispyKreem
Nej, det är ingalunda en “fantastisk” uppfattning att opinionsinstitut inte manipulerar SDs eller något annat partis siffror på systemnivå – det är en fullständigt normal och rimlig uppfattning utanför en krympande sekt av förvillande lika konton som mekaniskt upprepar förvillande lika saker i den här tråden: Misstänkliggöranden av opinionsinstitut, misstänkliggöranden av tråddeltagare, beklaganden över mångordighet. Tja, om du vill fortsätta driva ett medborgargarde som lystet vaktar sektens tro mot häcklare så varsågod och utnyttja religionsfriheten. Vi andra ute i den riktiga världen använder folie till bakpotatis och fisk.

En sista delförklaring är att journalistskrået precis som poliser, vårdpersonal, lärare och andra yrkesgrupper har fullt med folk som bara sjungit med i PK-änglakören utan att egentligen hålla med, och tycker det är väldigt befriande med det nya klimatet. Ingen trodde väl att Neuding, Gür, Huitfeldt, Arpi, Gudmundson, Dahlberg, Marteus, Birgersson, Formgren, Ganman, Widar A etc var de enda i en hel yrkeskår av 11.000 heltidare och tusentals frilansare som inte är hjärntvättade PK-politruker? Tror nån att Janouch på den tiden hon skrev för Expressen, VeckoRevyn m m tyckte även när hon satt privat i sitt badkar att MENA-invandring var det bästa som fanns, tills plötsligt en dag c:a 2015 när en blixt slog ner som gjorde henne så här?

Naturligtvis inte. Det är nu alla som tidigare hållit käften sakta tinar fram. Även om journalistkåren är långt från att spegla befolkningen så finns det självklart en massa smyg-invandringskritiker (jag sa inte smyg-SD, man kan vara kritisk ändå) bland dem. Att Huitfeldt hade dubier kring massinvandringen tyckte jag hördes på hans frågor och resonemang redan när han var på P1. Att Niklas Svensson sannolikt inte är så PK efter några öl har jag alltid känt på mig. Och Holmberg på Agenda/Aktuellt har tydliga likheter med Huitfeldt pre-Kvartal. För övrigt måste man inte vara på den invandringskritiska delen av skalan för att tilltalas av ett nytt klimat där man kan rapportera konsekvensneutralt om dessa frågor utan ängslig självcensur.
Japp, tack. (Precis när jag skickat mitt inlägg insåg jag att jag glömt nämna den femte komponenten: de [självfallet underrepresenterade] tysta invandringsskeptikerna inom MSM som nu vädrar morgonluft. Men jag tänkte att någon annan säkert påpekar det.)
2018-06-13, 20:12
Medlem
RudyardKiplings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bluebeast72
Kan inte opinionen reagera än mer positivt om en svart man tar över efter jimmie? Då har man släppt allt gammalt groll o snack om hudfärg, ursprung o det kan handla om invandrare som inte sköter sig samt de andra viktiga frågorna.

Öppen svenskhet?

Citat:
Ursprungligen postat av oyto
Den här dynamiken är viktig. Svensk konsensuskultur var lika mycket en belastning, som det kan bli en tillgång. Grupptryck och konformism är företeelser som man kan tycka vad man vill om, men bara bortse från om man vill vara den eviga förlorare som "konservativa" historiskt varit i väst. Antingen har man backat eller stått stilla, medan människor med agenda samlat kraft till nästa offensiv.

SJÄLVKLART ska det vara skamligt att ha accepterat vuxna män bland barn, att ha publicerat eller delat bilder på den unika flickan med hästsvans, när en ändlös kolonn av män marscherade in i Europa, att ha satt citat kring svenskhet eller skitit i sexövergreppen i badhusen 2011.

Kanske förstår SD detta och den extrema faran i att äntligen "få ta ansvar"? För om Mattias Karlsson står där som Erik Ullenhag med ett brinnande Sverigecentra i bakgrunden och lovar att snart vänder det - då kommer man bli varse att det finns en fallucka i opinionshissen.

Svaret för SD är att inse att nästa tvärpolitiska konsensus som bara udda existenser och aktörer på marginalen kan opponera mot är - återvandring i industriell skala. Det är inte OK att inte acceptera att detta är huvudspåret för Sverige och Europa kommande decennier.

Eller hur, Bergakungen?

Absolut så finns den risken. Det viktiga är hur handlingskraftig man är. Sätter MENA Sverige i brand så vill man se militär i gettona eller inhyrda legosoldater om vi själva saknar resurser. Står man och jamsar och ursäktar sig med att "det kommer ta tid" och dialog och hela Södertörnstugget så lär man åka ur riksdagen fortare än kvickt.

Citat:
Ursprungligen postat av Ockhamsrazor
Var vänlig och låt bli att tillföra mig åsikter som jag inte har.

Jag driver ingen annan tes om Svenska opinionsinstitut än att jag inte tror att de på systemnivå manipulerar siffrorna för SD. Jag hoppas att du inser att det är något helt annat än det du påstår ovan.
Jag har heller inte någonstans påstått att Svensk journalistik, varken nu eller innan, inte har några specifikt SD-nedtryckande och dolda agendor. Det är ju alldeles uppenbart att de har haft och fortfarande har det.
Det jag påstod i mitt inlägg är att Expressen numera på redaktionen råkar ha inflytelserika invandringskritiker som styr innehållet kring rapporteringen i migrations/invandringsfrågor och att detta är en delorsak till varför SD:s opinionssiffror skjuter i höjden och det oavsett de berörda journalisternas inställning till SD som parti.
Kan du vänligen nu förhålla dig till det jag säger ovan så att jag slipper gå i fler svaromål kring fabricerade åsikter jag tillskrivs

Jag orkar inte läsa ditt dravel eftersom du har en oklädsam von oben attityd. Tillskriva är ordet du söker, inte tillföra. Det är "intelligentare".
2018-06-13, 20:13
Medlem
S.Kandals avatar
Braskande rubriker när Bali säger det uppenbara. Inte för att sd behöver mer hjälp på traven för att öka i opinionen men dylika uttalanden skadar ju inte. Det komiska i kråksången är att Sd vinner sympati oavsett om han eller annan potentat sagt precis tvärt om.

Citat:
Hanif Bali menar att det ”inte är omöjligt” att Sverigedemokraterna blir största parti i valet. Samtidigt går han emot sin partiledning – och öppnar för ett samarbete med Jimmie Åkesson (SD).

– Jag är en sån person som inte tror att jag blir fascist av att prata med en sverigedemokrat. Jag blir inte bonde för att jag pratar med en centerpartist. Man kan avgöra vilka saker man är redo att gå med på, och vilka saker man inte är redo att gå med på, säger han och fortsätter:

– Jag skulle inte ha några problem att göra upp i frågor där vi är särskilt nära varandra, till exempel migrationspolitiken.

https://www.expressen.se/nyheter/val-2018/bali-oppnar-for-att-m-ska-samarbeta-med-sd/
2018-06-13, 20:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lantis60
Sifo/Sentio Maj 2018.

Så du valde skillnaden mellan Ipsos och Yougov från 2016 och sedan jämförde du det med skillnaden mellan Sifo och Sentio i maj 2018.
Utifrån detta så konstaterar du att PK-instituten har närmat sig Yougov/Sentio från 12.2%-enheter till 4.4%-enheter.
Du min vän har tagit Cherrypicking till en oanad nivå. Du vet att det finns ett hundratal Sentio/Yougov vs PK institut kombinationer som fullständigt vederlägger din teori (varav jag listade rätt många i det inlägg du valde att inte kommentera).

Som det orakel jag är påstår jag dessutom här och nu att skillnaden mellan Sentios/Sifos SD-siffror i juni kommer att vara minst 50% större än den var i maj. Om jag har rätt vad säger det om din konvergeringsteori?
2018-06-13, 20:23
Medlem
Grevelesevis avatar
Att SD är på väg eller förmodligen redan är största parti parti börjar att sjunka in nästan överallt i MSM.
www.aftonbladet.se/nyheter/a/Ql0dV4/vrede-slar-karlek-i-sociala-medier-eller-darfor-ar-sd-bast-och-fi-sa
https://nyheter24.se/maktkamp24/909480-isabella-lowengrip-tror-att-sd-blir-storst-i-valet-gor-det-inte-sa-mycket-for-mig
https://www.svd.se/statsvetare-fullt-mojligt-att-sd-kan-bli-storsta-parti

Bara för 1.5 månader sedan fanns detta inte på kartan.

Svarade i förrgår på en Inizio poll. Vet inte varför men blir alltid arg när följdfrågan, "Hur resonerar du kring ditt val av parti" dyker upp.
Förmodligen bottnar det i att jag inte har något val. Alternativen till SD är så sinnessjukt dåliga eller så långt ifrån riksdagen att det bli meningslöst.
Samtidigt gläds jag åt alla PK-isters ångest just nu. Kan bara föreställa mig vad jag skulle känna om jag trodde att F! skulle bli största parti, burrr.
2018-06-13, 20:23
Medlem
Citat:
Och vilken är Expressens sedan länge utlagda strategi? Är det att få M+S att ingå en migrationsöverenskommelse som är mycket tuffare än den politik som ligger idag?
Det är att driva invandringsfrågan så att den blir så besvärlig för S att de tvingas till en uppgörelse med M, och som vi vet skulle bli urvattnad, och som vi förmodligen (eventuellt, men bara mycket eventuellt), kan hålla SD borta från inflytande. Det sista är förstås det primära. För ni era pajaser måste väl ändå inse att om man verkligen vill rapportera om invandringens problem, och samtidigt har stora svårigheter att acceptera den utveckling som Sverige tagit, så är det mest idiotiska som finns att låta S och M få sköta invandringspolitiken. De mest logiska är då förstås att driva linjen att även involvera SD i realpolitiken. Men det gör man inte. Man är bara taktisk, som alltid (möjligen så taktisk att man i slutändan förlorar hela riket). Och precis hur taktiskt man kommer att vara fram till valet återstår att se. Man motarbetar folkviljan, precis som man gjort hela tiden.

Enligt mig ser här starten (eller i alla fall ett försök till start) på en ny runda med hyckleri och etablissemangsidiotier. Som evetuellt kommer att sysselsätta alla lättlurade clowner ytterligare ett decennium.
2018-06-13, 20:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av S.Kandal
Braskande rubriker när Bali säger det uppenbara. Inte för att sd behöver mer hjälp på traven för att öka i opinionen men dylika uttalanden skadar ju inte. Det komiska i kråksången är att Sd vinner sympati oavsett om han eller annan potentat sagt precis tvärt om.

https://www.expressen.se/nyheter/val-2018/bali-oppnar-for-att-m-ska-samarbeta-med-sd/
Likadant varje gång.

- Ebba Busch Thor/Ulf Kristersson/Hanif Bali, om vi tänker rent hypotetiskt ifall du står i en kö till kaffeautomaten bakom Paula Bieler och hon råkar trampa dig på foten, skulle du säga till ‘aj’ till henne, och ifall hon skulle säga ‘ursäkta’, skulle du lyssna då?
- Konstig fråga, men ja, det är väl möjligt.

Rubrik: “ÖPPNAR FÖR SAMTAL MED SD!!!!!”

Inte sett reportern förut, men han passar nog bra in på Expressen/Kvällsposten/GP, de har en underlig förmåga att hitta folk som ser ut som att de är 13 år och jobbar för Kamratposten.
Citat:
Med tanke på att Åkesson själv upprepade gånger har sagt att det viktiga är att SD-politik genomförs, inte vem som gör det, är det kanske inte helt orimligt av Expressens ledarredaktion att ha en liknande uppfattning.
Senast redigerad av CrispyKreem 2018-06-13 kl. 20:36.
2018-06-13, 20:33
Medlem
FlashyBears avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fruidolore
Det är lätt att bli exalterad av den senaste tidens medierapportering om S-krisen och SD:s framfart. Underskatta dock inte Socialdemokraterna allt för mycket Mr. Sessions, eller ja underskatta S-ledningen men underskatta ej deras väljare. De kan vara riktigt trögrörliga oavsett om S för en trovärdig invandringspolitik eller ej.

På 8 år, mellan 2002 och 2010 tappade S 9.1%-enheter (från 39.8% till 30.7%). Och då gick det relativt bra för Sverige - inte så många gruppvåldtäkter, inga 9000 skäggbarn... Så varför kan man inte tappa ytterligare 9-12% under de senaste 8 åren, från 31% till, säg, 19% (just nu ligger de på 22-24%)?

Vi har ju också facit - bara att titta på västvärlden.

Det blir säkert något problem inom/med X. Och då ska S antingen ge ett trovärdig på varför man spenderade pengarna på skäggbarn istället för X, eller... tappa till SD
2018-06-13, 20:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CrispyKreem
L
Med tanke på att Åkesson själv upprepade gånger har sagt att det viktiga är att SD-politik genomförs, inte vem som gör det, är det kanske inte helt orimligt av Expressens ledarredaktion att ha en liknande uppfattning.
För det första är det en lögn av Åkesson, annars skulle han inte ha några problem med AfS:s eventuella riksdagsinträde. För det andra, du menar på allvar att du tror att S&M skulle genomföra SD:s invandringspolitik, eller ens komma närheten av den? Nu relativiserar du så att du blir blå.
2018-06-13, 20:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RudyardKipling
Jag orkar inte läsa ditt dravel eftersom du har en oklädsam von oben attityd. Tillskriva är ordet du söker, inte tillföra. Det är "intelligentare".

1. Du säger att du inte orkade läsa mitt dravel och ändå så gjorde du uppenbarligen det.
2. Inte nog med att du inte ignorerade dravlet. Du ville påpeka ett felaktigt använt ord i dravlet.
3. Samma ord du föreslår används dessutom korrekt i mitt inläggs sista mening vilket antyder att mitt felaktiga användande i första meningen beror på att jag snabbskrivit och inte korrekturläst innan jag skickat iväg inlägget. Också lite oklart varför du satt citattecken om "intelligentare".

Citat:
Var vänlig och låt bli att tillföra mig åsikter som jag inte har.

.
Kan du vänligen nu förhålla dig till det jag säger ovan så att jag slipper gå i fler svaromål kring fabricerade åsikter jag tillskrivs

Min Von Oben-attityd använder jag gärna när jag pratar med personer som hävdar att SD:s siffror ständigt manipuleras i opinionsundersökningarna. De gör betydligt mer skada än nytta för "Sverigevänners" möjlighet att få inflytande. Som du kanske lagt märke till så saknar de personerna inte direkt Von-Oben attityd själva heller.
2018-06-13, 20:47
Medlem
8711s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fnysington
För det första är det en lögn av Åkesson, annars skulle han inte ha några problem med AfS:s eventuella riksdagsinträde. För det andra, du menar på allvar att du tror att S&M skulle genomföra SD:s invandringspolitik, eller ens komma närheten av den? Nu relativiserar du så att du blir blå.

Majoritet kan bildas med andra stora partier, inte promillepartier. Det är inget alternativ.

Kan SD göra upp om migrationen med S eller M ska man såklart göra det. Med så gott resultat som man någonsin kan få.

Det är även vad väljarna vill som röstar på respektive parti. Att man ska få ut så mycket som möjligt av sin politik till varje pris. Annars finns det ingen mening för väljarna att ge sitt stöd i opinionsmätningar och i valresultat.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in