2018-06-13, 17:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av junk
Fast om säpo visste att OP var övervakad varför gick man med på att han fick gå omkring utan livvakterna det känns som underligt värre om inte säpo försökte övervaka dom andra övervakarna men inte förstod allvaret i vad som på gick och det blev så pinsamt att det sopas undermattan.

SE har ju mumlat i en intervju om Oxen och vapnet Sigge tappade bort där var det en efterkonstruktion eller blev ett vapen stulet på Oxen vid den här tiden?

Det finns flera förklaringar till det. Det är inte alls märkligt. Det hände titt som tätt att OP följdes av olika personer t ex EAP:are mfl.

A, Sammanställningen och analysen gjordes efter mordet! Ingenting visade att man hade avsikt att utföra ett attentat utan det scenariot kan ha varit en "överraskning". B, kanske ansågs det av någon vara "ofarliga" övervakare (minns Säpotrion). C, Någon chef eller kontaktperson inom underrättelsetjänst eller på Palmes kansli kan ha avfärdat det som under kontroll.

Palme var i princip aldrig skyddad i det privata utan bara i samband med officiella framträdanden. Det hade krävts tydligare hotbilder för att ändra på det. Palme kan till och med ha känt till vad som observerats. Minns hans ord till fotografen...
Citera
2018-06-13, 17:49
Medlem
Aner funderade också på WT-bärarna

http://runeberg.org/palmenytt/1994/0063.html

1 28.2.86 kl 19.30: Västerlånggatan, två vittnen har sett två män med vvalkie-talkies
(vv/t): en av de två männen skulle vara 180 cm lång, ljus.

2 20.30: Tunnelgatan, södra sidan, 25 m från Sveavägen, en man med vv/t.

3 20.40: ny d observation.

4 och 5 20.35: Vittnet Inga.

6 21.20: Sveavägen - Adolf Fredriks Kyrkogata, en man med w/t.

7 22.10: Mitt emot Tunnelgatan 11, man med w/t, blå jacka.

8 23.22: Man med w/t, talar ev tyska, sedd av det s k Skelleftehamnsvittnet.

9 23.35: Oxtorgsgränd, man 185 cm, blond, grå täckjacka, sedd av ett äkta par.

10 23.10: Drottninggatan - Wallingatan. Vittnet ”Ingrid” ser man i polisbil(?) med w/t.

11 22.50 - 23.10: Johannesgatan vid kyrkogården. Vittnet ”Eva” ser två tysta spanande
män, ev med w/t.

12 23.30: Lars Krantz ser man, ev med w/t, stiga på buss Birger Jarlsgatan.

13 23.30: Vittnet ”DN-fotografen” hör i sin bilradio vad som verkar vara överhörning
från w/t: ”Statsministern skjuten”.

14 23.15(ca): Vittnet ”Jerker” observerar på Adolf Fredriks kyrkogata man med w/t.

15 23.15: Vittnet ”Christian” observerar två män med w/t David Bageres gata
-Regeringsgatan.

16 20.15: Apelbergsgatan, tre personer, en med w/t.

17 23.30: Gallerian, tre män, en med w/t, en säger: "Lugna dig annars kommer
polisen!”.

18 23.00(ca): Vittne ser tre män och en kvinna, ”civilklädda men polisliknande”, en med
w/t.

DETTA ÄR ALLTSÅ den i det närmaste kompletta listan. Men märk väl att ingen
utomstående kan veta hur många ytterligare w/t-tips polisen känner till.

Vad säger nu spaningsledningen själv om dessa, rimligen graverande w/t-tips? Jag
bygger här, liksom tidigare, på uppgifter från Internationalen och Kanalen samt på
uppgifter som jag själv inhämtade vid ett besök hos dåvarande Palme-åklagaren
Citera
2018-06-13, 18:11
Medlem
bartrams avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Basfakta
Mitt intryck är att Rimborns förhör raderades direkt därför att uppgifterna om Ustasja ansågs för farliga. "Utländska terrorgrupper mördar statsministern". Nej nej.

På mordnatten opererade den lilla regeringsgruppen under IC:s ledning. För att "säkra" polisens sambandscentral och ledningsfunktion skickades Säpochefen Hjälmroth och hans medarbetare in. Bland annat var ju Alf Karlsson i tjänst.

Min bild är att Lars Christiansson skickades till Sabb av Säpoledningen för att "säkra" LP och alla andra kringflygande uppgifter i den allmänna villervallan.

IC, Hjälmroth m fl förstod att LP kunde komma till användning som vittne senare när det gällde att binda någon lämplig person till brottet. Trots att även de säkert visste att hon var så chockad och hysterisk att hon troligen inte såg någonting.

Det var också IC och Hjälmroth som på mordnatten bestämde att sätta in HH som spaningsledare. Tror jag.

Att HH självsvåldigt - utan regeringens godkännande - själv skulle ha satt in sig som spaningsledare är inget som händer i någon stat någonstans någonsin.

Självklart var HH s-regeringens man. Han hade ju hjälpt dem förr med kniviga lägen. Hans bakgrund som s-lojal Säpochef sågs säkert som en merit.

Vad PGV (och troligen även hans närmaste vänner AK m fl) tyckte om det vet vi ju. PGV talade väl om "politisering" av Säpo.

PGV fick istället en fin tjänst på Industriförbundet där han jobbade med killar som CG Holm och Bertil Wedin.

Men i sakfrågan är jag övertygad om att HH sattes in av s-regeringen för att stänga alla farliga spår. Särskilt viktigt på mordnatten var naturligtvis att skicka ut ett allmänt hållet vagt rikslarm om en okänd ensam gärningsman.

Då låg vägen öppen för inriktningen på killar som VG och CP. Och senare CA. Och nu SE.

WT-männen har man försökt städa bort från agendan i 32 år. Utan att lyckas. Att s-toppen Dahlsten försöker hjälpa till i det städjobbet förstår jag. Däremot är det för mig obegripligt att personer som Guillou år efter år bidrar till mörkläggningen.

Den knivskarpe Ölvebro följde bara instruktionsboken.

Vi betraktar ett skådespel. Inget annat.

Det fetade är felaktigt. (FB) Mordet på Olof Palme - 28 februari 1986.
Citera
2018-06-13, 18:14
Medlem
LeifD2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MbmA
Den här historian har säkert varit uppe i tråden, men låter den inte lite sockrad?

Hade Hans Holmér en separat utredning som övriga inte kände till? Eller var det så rörigt att vissa poliser inte kände till vad andra gjorde?

- Utredning, sa Bill.
- Utredning var odet, sa Bull.

Någon utredning i syfte att hitta mördaren tror jag inte HH höll på med av det enklar skälet att han inte behövde. Kan hända att han itne visste vem som konkret höll i puffran, men vill nog helst också slippa veta. Information kan vara farlig.
Jag är dock övertygad om att han försökte samla in kunskap om vilken information som fanns ute. Vad hade vittnen sett, egentligen? Vad skulle en eventuell 3e part kunna lista ut, och vad kunde göras för att försvåra för en sådan 3e part utan att direkt gå till handgripligheter?
Citera
2018-06-13, 18:28
Medlem
brutalares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sumer
Dan skjuter 357 Magnum

https://www.youtube.com/watch?v=65OddvmqFTw&feature=youtu.be&a=
Jag hade förväntat mig att hans arm skulle rycka mer faktiskt. Trodde det var högre tryck i en 357a.
Citera
2018-06-13, 18:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av brutalare
Jag hade förväntat mig att hans arm skulle rycka mer faktiskt. Trodde det var högre tryck i en 357a.

Det trodde jag också men han säger att det smäller rejält.
Två skott relativt snabbt var tydligen inget problem.
Citera
2018-06-13, 18:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av andersaanderssona
Detta tål att upprepas många gånger. I följande länk erkänner Lisbet att hon på sjukhuset talade om två gärningsmän som påminde om de två män hon tidigare sett utanför bostaden i gamla stan. Plus att hon nämnde Ustasja. Det direkta underlaget för det initiala rikslarmet. 4,20 in i följande länk.

https://www.youtube.com/watch?v=EJnNIX3TiY0

Redan polismannen hon mötte på sjukhuset började genast säga vad hon hade sagt...… Polisen som avses är Åke Rimborn. Det hon sade redovisade jag ovan. Något annat har aldrig ÅR sagt. Dessutom önskade LP att han skulle återkomma till sjukhuset efter sitt första besök.

Hon nämner inte två gärningsmän eller Ustasja där. Däremot hänvisar hon till det samtal hon hade med polisman d v s Rimborn som ett exempel på att hennes lämnade uppgifter läcks till pressen.
Samtalet med Rimborn låg ju sen till grund för rikslarmet 02.05.

"Signalement på gärningsmän efter beskjutning av Sveriges statsminister: 2 gärningsmän, 40-45 år, mörkhåriga, en av gärningsmännen är påfallande lång, en av männen var iklädd mörkblå täckjacka, tillhör ev Ustasjarörelsen."

Rimborn nedtecknar följande efter samtalet med Lisbet:

"Fru Palme uppgav för oss följande: Hon var mycket misstänksam av sig, varför hon
varje kväll tittade ut från fönster i bostaden. En kväll efter julhelgen hade hon
sett två manspersoner stå och iakttaga familjen Palmes lägenhet. Fru Palme uppgav
att den exakta tidpunkten inte gick att säga. Det kunde lika väl ha varit en vecka
efter jul som för två veckor sedan. Hon sade att hon lade märke till männen på
grund av att en av dem var speciellt lång. Båda var mörkhåriga. Hon kunde inte
säga något om nationalitet. De båda männen ska ha varit i 40-45 års åldern.
En av männen skulle ha varit iklädd en mörkblå täckjacka. Vidare sa hon att just
den mannen med den mörka täckjackan trodde hon sig sett springande från platsen
för brottet i kväll. Hon nämde till sist att enligt henne kunde det vara per-
son eller personer från organisationen Ustasja som låg bakom beskjutningen. Detta
är hennes personliga reflektioner om organisationen och hon vill inte att detta
skulle komma ut."

Här nämns det inget om två gärningsmän på platsen. Rimborn menar att det kanske var lite luddigt skrivet, men att det hela tiden rört sig om två personer på platsen varav en har skjutit. Det är hans fulla övertygelse att det var så.
Senast redigerad av cherryfive 2018-06-13 kl. 18:42.
Citera
2018-06-13, 18:40
Medlem
bartrams avatar
Boboslacke: "Enligt Säpos PM var Olof Palme övervakad under fem veckor före mordet och det eskalerade hastigt i antal iakttagelser kort innan mordet. Alltså kan det uteslutas spaning mot någon annan."

"Palme var i princip aldrig skyddad i det privata utan bara i samband med officiella framträdanden. Det hade krävts tydligare hotbilder för att ändra på det. Palme kan till och med ha känt till vad som observerats. Minns hans ord till fotografen."..

Hur hänger det här ihop? Fanns det hotbilder som upptäcktes först i efterhand eller vad menar du?
Citera
2018-06-13, 19:42
Medlem
Basfaktas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bartram
Det fetade är felaktigt. (FB) Mordet på Olof Palme - 28 februari 1986.

Vad jag menade var (naturligtvis) att uppgiften om Ustasja togs bort, att uppgiften om två gärningsmän togs bort och kvar blev det vaga rikslarmet om en okänd gärningsman.

Exakt vilket klockslag saker skedde är inte så viktigt. När HH tillträdde var det plötsligt bara en GM.

Poängen i resonemanget är att alla antydningar om konspiration/planering/terrorgrupp försvann.

Av det skälet kunde spaningarna inriktas på de s k ensamma galningarna. Och WT-observationerna nonchaleras.
Citera
2018-06-13, 19:50
Medlem
bartrams avatar
[quote=Basfakta|64328805]Vad jag menade var (naturligtvis) att uppgiften om Ustasja togs bort, att uppgiften om två gärningsmän togs bort och kvar blev det vaga rikslarmet om en okänd gärningsman.

Exakt vilket klockslag saker skedde är inte så viktigt. När HH tillträdde var det plötsligt bara en GM.

Poängen i resonemanget är att alla antydningar om konspiration/planering/terrorgrupp försvann.

Av det skälet kunde spaningarna inriktas på de s k ensamma galningarna. Och WT-observationerna nonchaleras.[/QUOT

Rätt skall vara rätt. Du påstod att uppgifterna om två gärningsman försvann under natten. Det är fel om nu uppgifterna från GW är rätt. När saker sker har betydelse!
Citera
2018-06-13, 19:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av boboslacke
Det finns absolut inget som talar för det. Enligt Säpos PM var Olof Palme övervakad under fem veckor före mordet och det eskalerade hastigt i antal iakttagelser kort innan mordet. Alltså kan det uteslutas spaning mot någon annan.

Iakttagelser finns från Gamla stan till bion och vidare mordkvällen. Dessutom har man försökt bortförklara och dölja närvaro via muterande utsagor samt att påstå att Narkotikaspaningen mot Oxen och Sigges bostad som var omfattande avbrutits tidigare trots rapporter om att den skulle pågå till 03 och iakttagelser av WT-personer och radiotrafik fram till mordet skedde. 22 spanare skulle finnas i området... dessutom påstod sig först DF ha varit i området på annat uppdrag, dessutom påstås en fiktiv grupp kallad Barbrogruppen ha varit i området... det blir helt orimligt ... rena agentparodin.

Om WT hade varit avfört så hade KP med tanke på intresset kring dessa meddelat det för länge sedan.
Tror du att Boforsgänget hade kompetens för att övervaka Palme? De var väl nästan i branschen.
Citera
2018-06-13, 20:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sumer
Dan skjuter 357 Magnum

https://www.youtube.com/watch?v=65OddvmqFTw&feature=youtu.be&a=

Låter inte direkt som en avgasknall. Hade varit intressant och provskjuta den i Dekorimahörnan och se hur smällarna ter sig med byggnader runt om. Borde ju förstärkas av dom tycker jag?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in