2018-06-12, 21:52
Medlem
bradgardsindianens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MacMackay
Siluetter är väl i allmänhet mörka så vitt jag vet? Oavsett så får vi väl säga mellanblå i dagsljus, men det var det ju inte där och då. L P kan mycket väl ha uppfattat den som mörkblå.

Fast hon såg inte AB i motljus.
Citera
2018-06-12, 21:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MbmA
Med risk för foliehatt på, men många vittnen talar om en välbyggd gärningsman, dock inte en muskelbyggare pga det "spänstiga" löpsteget. Har även för mig att Lars J sagt att gm hade smala ben.
Kan det vara så att under den "mörkblåa/ljusblåa" täckjackan satt en polisuniform?
3230 var på åsen av en slump, där en av poliserna bara skulle parkera om sin folka.

Eller kavaj, en tjock tröja eller flera tröjor? Jag är hursomhelst böjd att sätta ett frågetecken för beskrivningen "kraftig" menandes att detta skulle vara en generell beskrivning av MGMs kroppskonstitution som helhet.
Kanske polisuniform, som inte nödvändigtvis är äkta. Men det är kanske väl riskabelt att att maskera sig som polis om man kan anta att området snart kryllar av poliser, någon av dem kan ju få för sig att fråga eller prata med sin kollega.
Men en annan typ av jacka under en rock/trench eller parkas som lätt kunde stuvas ned i en hopvikt bag och tryckas ned i en UFF box någonstans?
Senast redigerad av bradgardsindianen 2018-06-12 kl. 22:04.
Citera
2018-06-12, 22:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bradgardsindianen
Fast hon såg inte AB i motljus.
Vad vi nu vet om detta?
Var inte dekorimafönstret där någonstans?
Senast redigerad av MacMackay 2018-06-12 kl. 22:09.
Citera
2018-06-12, 22:13
Medlem
Sobrilbils avatar
Citat:
Med risk för foliehatt på, men många vittnen talar om en välbyggd gärningsman, dock inte en muskelbyggare pga det "spänstiga" löpsteget. Har även för mig att Lars J sagt att gm hade smala ben.
Kan det vara så att under den "mörkblåa/ljusblåa" täckjackan satt en polisuniform?
3230 var på åsen av en slump, där en av poliserna bara skulle parkera om sin folka.
Jag har nämnt samma teori i tråden. Det är inte helt taget ur luften även om det bara är en spekulation. Kan dock inte påstå att jag tror på den.
Citera
2018-06-12, 22:14
Medlem
Citat:
Vad vi nu vet om detta?
Var inte dekorimafönstret där någonstans?

Hon går inte fram till porten och glor in i den när han gör sin avvärjande gest (vilket hon senare kommenterade att därifrån kunde man inte räkna med någon hjälp, fast det verkar inte som att hon fått för sig att han är GM, hon ser väl att han är skraj och dyker in i porten) så det sker precis innan han dyker in där.

LP har då Dekorimafönstret på sin högra sida och AB har fönstret till vänster. Ena sidan av honom är upplyst i så fall.
Citera
2018-06-12, 22:32
Medlem
Citat:
Hon går inte fram till porten och glor in i den när han gör sin avvärjande gest (vilket hon senare kommenterade att därifrån kunde man inte räkna med någon hjälp, fast det verkar inte som att hon fått för sig att han är GM, hon ser väl att han är skraj och dyker in i porten) så det sker precis innan han dyker in där.

LP har då Dekorimafönstret på sin högra sida och AB har fönstret till vänster. Ena sidan av honom är upplyst i så fall.
Jamen...om hon är ett par tre fyra meter ute på trottoaren och han alldeles intill huslivet så hamnar han ju med det upplysta fönstret i fonden även om vinkeln kanske är 45 grader. Hon behöver inte gå ut och ställa sig i 90 graders vinkel och glo för att en siluett i helfigur ska kunna uppstå. Det var trist att hon inte var med på rekonstruktionen, det måste jag säga.

F.ö var det mannen i beige som gjorde en avvärjande gest. Knappast A B
Senast redigerad av MacMackay 2018-06-12 kl. 22:40.
Citera
2018-06-12, 23:00
Medlem
Den här historian har säkert varit uppe i tråden, men låter den inte lite sockrad?

Hade Hans Holmér en separat utredning som övriga inte kände till? Eller var det så rörigt att vissa poliser inte kände till vad andra gjorde?

På söndagen den andra mars ringer Eva Larsson polisväxeln och berättar om sina iakttagelser. Hon reser dagen därpå till sitt föräldrahem i Hälsingland. På lördagen den 8 mars ringer telefonen vid nio på morgonen. En man som presenterar sig som poliskommissarie från Stockholm vill att hon ska komma och vittna samma dag. Men gården ligger ensligt ute i skogen och kommunikationerna är obefintliga på helgerna, förklarar Eva Larsson. Jag kan inte vänta, jag kommer och hämtar dig med helikopter, säger mannen i andra änden.
– Han frågade var man kunde landa och jag förslog ett närliggande flygfält. Jag fick själv ringa och fråga om det var plogat, vilket det var.
Vid 13-tiden samma dag hämtar en polishelikopter Eva Larsson som står och väntar mitt ute på fältet med en väska i handen.
– Det kom folk och tittade och frågade vad som stod på, men jag kunde inte berätta.
Ekipaget landar på Barkarby flygplats och därifrån åker de civil polisbil till Fridhemsplan där de kör genom berget och Suckarnas tunnel för att komma till våldsroteln där förhöret ska hållas. Det är kaos där inne. Människor springer huller om buller och någon ropar högt nu är dom här från Hälsingland
.

https://www.arbetarbladet.se/artikel/gastrikland/gavle/palmevittnets-sensationella-uppgifter-2
Citera
2018-06-12, 23:04
Medlem
Citat:
Jamen...om hon är ett par tre fyra meter ute på trottoaren och han alldeles intill huslivet så hamnar han ju med det upplysta fönstret i fonden även om vinkeln kanske är 45 grader. Hon behöver inte gå ut och ställa sig i 90 graders vinkel och glo för att en siluett i helfigur ska kunna uppstå. Det var trist att hon inte var med på rekonstruktionen, det måste jag säga.

F.ö var det mannen i beige som gjorde en avvärjande gest. Knappast A B

Men det är troligt att det var AB hon beskriver som LP ser och som hon kommenterar att där fanns ingen hjälp att få. AB tittar på henne när hon tittar på honom (han har lejongula byxor, kan nog se beige ut i belysningen från fönstret). I Holmers förhör sägs "När Lisbeth ser honom går han ut till vänster snett fram mot det upplysta fönstret i affären i hörnan."
Senast redigerad av bradgardsindianen 2018-06-12 kl. 23:07.
Citera
2018-06-12, 23:14
Medlem
Citat:
Men det är troligt att det var AB hon beskriver som LP ser och som hon kommenterar att där fanns ingen hjälp att få. AB tittar på henne när hon tittar på honom (han har lejongula byxor, kan nog se beige ut i belysningen från fönstret). I Holmers förhör sägs "När Lisbeth ser honom går han ut till vänster snett fram mot det upplysta fönstret i affären i hörnan."
Inget är naturligtvis omöjligt, men mannen i beige verkar ha stått 20-25 meter bort. Lång och smal. Gjorde en avvärjande gest. Tycker beskrivningen av mannens position samt utseende starkt talar för att det är en helt annan man. Mockajacka?
Citera
2018-06-12, 23:14
Medlem
Citat:
Den här historian har säkert varit uppe i tråden, men låter den inte lite sockrad?

Hade Hans Holmér en separat utredning som övriga inte kände till? Eller var det så rörigt att vissa poliser inte kände till vad andra gjorde?

På söndagen den andra mars ringer Eva Larsson polisväxeln och berättar om sina iakttagelser. Hon reser dagen därpå till sitt föräldrahem i Hälsingland. På lördagen den 8 mars ringer telefonen vid nio på morgonen. En man som presenterar sig som poliskommissarie från Stockholm vill att hon ska komma och vittna samma dag. Men gården ligger ensligt ute i skogen och kommunikationerna är obefintliga på helgerna, förklarar Eva Larsson. Jag kan inte vänta, jag kommer och hämtar dig med helikopter, säger mannen i andra änden.
– Han frågade var man kunde landa och jag förslog ett närliggande flygfält. Jag fick själv ringa och fråga om det var plogat, vilket det var.
Vid 13-tiden samma dag hämtar en polishelikopter Eva Larsson som står och väntar mitt ute på fältet med en väska i handen.
– Det kom folk och tittade och frågade vad som stod på, men jag kunde inte berätta.
Ekipaget landar på Barkarby flygplats och därifrån åker de civil polisbil till Fridhemsplan där de kör genom berget och Suckarnas tunnel för att komma till våldsroteln där förhöret ska hållas. Det är kaos där inne. Människor springer huller om buller och någon ropar högt nu är dom här från Hälsingland
.

https://www.arbetarbladet.se/artikel/gastrikland/gavle/palmevittnets-sensationella-uppgifter-2

Vette fasen vad för syfte de hade att vissa vittnen verkat fått en väldigt synlig bevakning, jag får nog läsa Hages bok också vid något tillfälle? Var de misstänksamma mot vittnen eller ett ytterst klumpigt sätt att försöka få dem att känna sig trygga? Hade det varit de misstänkta i ett brottmål som så märkbart varit närvarande hade man väl direkt tagit det som otillåten påverkansförsök.

Att man frågar om igen om samma sak fast måhända ställer frågan annorlunda är i och för sig inte värst underligt i förhör, men lite udda att låtsas att man inte visste att hon hade hörts dessförinnan?
Senast redigerad av bradgardsindianen 2018-06-12 kl. 23:26.
Citera
2018-06-12, 23:23
Medlem
Citat:
Inget är naturligtvis omöjligt, men mannen i beige verkar ha stått 20-25 meter bort. Lång och smal. Gjorde en avvärjande gest. Tycker beskrivningen av mannens position samt utseende starkt talar för att det är en helt annan man. Mockajacka?

Kan nog vara (klädseln). Fast hon verkar som sagt ha en fragmentarisk beskrivning av utseendet, avstånden och var hon såg de beskrivna personerna. Hon irrade ju på platsen och var väldigt uppriven såklart. Därmed tror jag inte allt är helt uppåt väggarna, en hel del detaljer i utseende kan nog stämma men detaljerna hamnat till fel person i fel placering, ungefär som en illusionist som sågat personer i lådor i flera delar och möblerat om boxarna.
Men tänk om man skulle hitta en presumtiv GM på drygt 180 - 185 med stirrig blick, ljus överläpp, brunt hår som är så tjockt att det kan tas för en mössa i mörker. Vid hastigt påseende lite lik Steve Jobs när han var yngre?

https://images-na.ssl-images-amazon.com/images/I/51ec2bHfQmL._SX327_BO1,204,203,200_.jpg
Senast redigerad av bradgardsindianen 2018-06-12 kl. 23:53.
Citera
2018-06-12, 23:47
Medlem
Citat:
Kan nog vara (klädseln). Fast hon verkar som sagt ha en fragmentarisk beskrivning av utseendet, avstånden och var hon såg de brskrivna personerna. Hon irrade ju på plstsen och var väldigt uppriven såklart. Därmed tror jag inte allt är helt uppåt väggarna, en hel del detaljer i utseende kan nog stämma men detaljerna hamnat till fel person i fel placering, ungefär som en illusionist som sågat personer i lådor i flera delar och möblerat om boxarna.
Men tänk om man skulle hitta en presumtiv GM på drygt 180 - 185 med stirrig blick, ljus överläpp, brunt hår som är så tjockt att det kan tas för en mössa i mörker. Vid hastigt påseende lite lik Steve Jobs när han var yngre?

https://images-na.ssl-images-amazon.com/images/I/51ec2bHfQmL._SX327_BO1,204,203,200_.jpg
Hehe, ja det ligger väl en del detta. Så klara minnesbilder som hon själv vill göra gällande verkar hon inte haft. De som hävdar ”fotografiskt minne” gör det mot bättre vetande, och har säkert också en agenda för att försöka hålla C P spåret vid liv. Ulf Dahlsten anar kanske sanningen bakom mordet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in