Citat:
Ursprungligen postat av
Mac-Arthur
Ganska fantastisk uppfattning, att våra mest utmärkande skojarinstituts mätningar endast är orsakad av hederlig inkompetens - gäller särskilt SD - (Och OT naturligtvis även S)
Det borde vara mycket svårt att övertyga även vanliga Sverigevänner och ”byfånar” om detta.
Hoppas därför att du och din mångordiga kollega inte är Sverigevänner - som förväntat.
Den intellektuella och etiska nivån förefaller lika bristfällig som skojarnas mätningar...
Nej, det är ingalunda en “fantastisk” uppfattning att opinionsinstitut inte manipulerar SDs eller något annat partis siffror på systemnivå – det är en fullständigt normal och rimlig uppfattning utanför en krympande sekt av förvillande lika konton som mekaniskt upprepar förvillande lika saker i den här tråden: Misstänkliggöranden av opinionsinstitut, misstänkliggöranden av tråddeltagare, beklaganden över mångordighet. Tja, om du vill fortsätta driva ett medborgargarde som lystet vaktar sektens tro mot häcklare så varsågod och utnyttja religionsfriheten. Vi andra ute i den riktiga världen använder folie till bakpotatis och fisk.
Citat:
Ursprungligen postat av
Napoleon.Snowball
Detta tror jag också stämmer. Liksom HejaFinland har jag slagits av att Expressen sedan ett bra tag aktivt förmedlar konsekvensneutral information vilket tidningen vet kommer att öka folks vilja (samt mod att uttrycka den) mot invandringsstopp. Det är OK för Svensson att hänvisa till ”Last night in Alvesta”-artikeln men ännu tveksamt att länka till alternativmedier. Expressen hade dessutom en osignerad ledartext med argument varför riksdagen inte borde rösta för afghanamnestin. Detta alltså av samma tidning som för några år sen doxxade anonyma privatpersoner för att dessa påpekat samma fakta som Expressen nu gör själv.
Den stora frågan är varför? Lösnummerförsäljning och klick - ja, en delförklaring. En annan är nog en genuin önskan att få arbeta som riktig journalist istället för folkuppfostrare. En tredje är att Expressen inser att det är S som särskilt skadas av att SD växer - man knäcker 80 års socialdemokratisk hegemoni. En fjärde tror jag är en komponent av ”if you can’t beat them, join them”. SD kommer att bli största parti och få ett inflöde av opportunister. MSM måste anpassa sig till den nya maktbalansen, vilket Expressen har insett. Annars blir de irrelevanta och ersätts av alternativmedia.
En sista delförklaring är att journalistskrået precis som poliser, vårdpersonal, lärare och andra yrkesgrupper har fullt med folk som bara sjungit med i PK-änglakören utan att egentligen hålla med, och tycker det är väldigt befriande med det nya klimatet. Ingen trodde väl att Neuding, Gür, Huitfeldt, Arpi, Gudmundson, Dahlberg, Marteus, Birgersson, Formgren, Ganman, Widar A etc var de enda i en hel yrkeskår av 11.000 heltidare och tusentals frilansare som inte är hjärntvättade PK-politruker? Tror nån att Janouch på den tiden hon skrev för Expressen, VeckoRevyn m m tyckte även när hon satt privat i sitt badkar att MENA-invandring var det bästa som fanns, tills plötsligt en dag c:a 2015 när en blixt slog ner som gjorde henne så här?
Naturligtvis inte. Det är nu alla som tidigare hållit käften sakta tinar fram. Även om journalistkåren är långt från att spegla befolkningen så finns det självklart en massa smyg-invandringskritiker (jag sa inte smyg-SD, man kan vara kritisk ändå) bland dem. Att Huitfeldt hade dubier kring massinvandringen tyckte jag hördes på hans frågor och resonemang redan när han var på P1. Att Niklas Svensson sannolikt inte är så PK efter några öl har jag alltid känt på mig. Och Holmberg på Agenda/Aktuellt har tydliga likheter med Huitfeldt pre-Kvartal. För övrigt måste man inte vara på den invandringskritiska delen av skalan för att tilltalas av ett nytt klimat där man kan rapportera konsekvensneutralt om dessa frågor utan ängslig självcensur.