2018-06-13, 17:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fnysington
Ursäkta om jag spetsade till det en aning, frestelsen blev mig övermäktig.

Medan jag skrev detta, såg jag detta:

https://www.expressen.se/ledare/lofven-bor-ta-kristerssons-utstrackta-hand-redan-nu/

Så jag tror nog att jag anar Expressens sedan länge utlagda strategi Nu blir det intressant hur det manifesterar sig journalistiskt framöver, och om det även får bäring på SDs opinionssiffror.

Det handlar ju bara om att rädda Socialdemokraterna från fullständig kollaps. Visst Expressen kanske inte primärt bryr sig men eftersom de förespråkar en (S)+(M) regering efter valet så måste de på något sätt hjälpa (S) över 20%.

Problemet för (S) är att de är splittrade internt och Löfven är för svag för att köra över folk. Stärks dagligen i min övertygelse att (S) kommer att sluta i intervallet 0-15 %
2018-06-13, 17:48
Medlem
KaktusFlaktuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HenrikLarsson99
Jag undrar när det blir en sån pass skiftning i det svenska folket att det börjar ses som en självklarhet att man ska ha strikt invandring med hårda krav annars är man dum i huvudet. När det liksom slår över och folk börjar säga "Jag har alltid varit för strikt invandring" och det är en slags skambeläggning på dom som inte var det. Något dom skäms över och talar tyst om. Eftersom vi svenskar är så extremt noga med vad andra svenskar ska tycka om oss, när slår det över?

Det skiljer mycket i olika grupper såklart men där jag jobbar nu har det till viss del redan slagit över. På senaste firmafesten var det en som öppet förespråkade MP och han blev bemött av hån från majoriteten (med glimten i ögat då). Detta inträffade i Stockholm.

SD-sympatisörerna har år av tystnad att få utlopp för. När självförtroendet nu stiger och motståndarnas sjunker i motsvarande grad så kan det gå snabbt. Jag hoppas det blir mycket politiksnack för svenskarna i sommar.
2018-06-13, 17:48
Medlem
fernebos avatar
Angående Expressens agenda så tycker jag nog ändå att det är väldigt uppenbart att deras mer migrationskritiska hållning och deras "vi berättar sanningen"-taktik syftar till att dels minska stödet för SD genom att berätta sanningar och dels öka förtroendet för en tidning som aldrig har haft ett lägre förtroende bland läsarna.

När Aftonbladet mer och mer låter som rena propagandaorganet för både sossar och för migration så ser Expressens taktik lite annorlunda ut. Man har fått för sig att man kan lugna folk genom att driva en hårdare linje, men samtidigt vara anti-sd och på ledarsidan förespråka en M+S-regering just för att hejda SD. Lite sent påtänkt dock.. Det har gått så långt att folk är immuna mot tidningarnas opinionsbildning. De flesta föredrar säkert Expressens hållning, men i slutändan spelar det ingen roll för SD:s tillväxt.
Senast redigerad av fernebo 2018-06-13 kl. 18:22.
2018-06-13, 17:50
Medlem
KaktusFlaktuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bluebeast72
Kan inte opinionen reagera än mer positivt om en svart man tar över efter jimmie? Då har man släppt allt gammalt groll o snack om hudfärg, ursprung o det kan handla om invandrare som inte sköter sig samt de andra viktiga frågorna.

Ja, identitetspolitik känns ju hett. Det nya svarta.
2018-06-13, 17:58
Medlem
Smoothmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 8711
Dagens partiledardebatt där Jimmie Åkesson gjorde det bra och kritiserade afghanamnestin och massinvandringens enorma kostnader, mätningar som den från Sifo där en stor majoritet av svenska folket vill ha en klart lägre eller ingen invandring och sveket mot svenska folket från regeringen och andra partiers sida angående afghanamnestin borde innebära fortsatt stor väljarflykt till Sverigedemokraterna och fler uppgångar i opinionsmätningarna.

En annan sak som var briljant gjort av Åkesson var när Löfven ville prata välfärd och inte migrationspolitik. Då svarade Åkesson nåt i stil med: "Visst, vi kan prata välfärd. Men välfärden och migrationen hänger ju ihop. Om man som Sverige tar emot en miljon människor under en tioårsperiod, då kommer det att medföra stora belastningar på allt som har med välfärden att göra. Man kan inte prata välfärd utan att prata migration."

Till och med K-G Bergström refererade till detta i sin artikel efter debatten:

"Men inte ens ett välfärdsval är oproblematiskt för Socialdemokraterna. De borgerliga pekar på att vårdköerna har fördubblats under den rödgröna regeringen trots stora skattehöjningar... Också Jimmie Åkesson har ett motargument som torde besvära Stefan Löfven. Åkesson hävdar att bristerna i välfärden beror på de stora kostnaderna på asylpolitiken. Det sista som S-ledaren uppenbart nu vill ha är en debatt med Åkesson om just migrationspolitiken. Han tycks ha insett att det är en debatt som han inte kan vinna."

Löfven - Åkesson: 0-1 (I denna debatt). Och SD kommer att fortsätta öka i opinionsmätningarna
2018-06-13, 18:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fernebo
Angående Expressens agenda så tycker jag nog ändå att det är väldigt uppenbart att deras mer migrationskritiska hållning och deras "vi berättar sanningen"-taktik syftar dels till att minska stödet för SD genom att berätta sanningar och dels öka förtroendet för en tidning som aldrig har haft ett lägre förtroende bland läsarna.

När Aftonbladet mer och mer låter som rena propagandaorganet för både sossar och för migration så ser Expressens taktik lite annorlunda ut. Man har fått för sig att man kan lugna folk genom att driva en hårdare linje, men samtidigt vara anti-sd och på ledarsidan förespråka en M+S-regering just för att hejda SD. Lite sent påtänkt dock.. Det har gått så långt att folk är immuna mot tidningarnas opinionsbildning. De flesta föredrar säkert Expressens hållning, men i slutändan spelar det ingen roll för SD:s tillväxt.

Håller med att Expressens omvändelse under galgen är taktisk. Expressen VET att folk numera VET att invandringspolitiken är en katastrof och under sådana förhållanden skulle ett fortsatt ljugande:
1) Ytterligare dränera Expressens trovärdighet och därmed dess varumärke
2) Innebära ett fortsatt tapp av konsumenter och därmed även annonsörer
3) Ge ytterligare skjuts åt alternativmedia och därmed sannolikt även medföra färre annonser i Expressen
2018-06-13, 18:59
Medlem
Gick förbi en Sydsvenskan i affärn idag och de basunerade ut att det var jämt mellan blocken med SD som fortsatt vågmästare i Region Skåne enligt deras väljarbarometer. Kollade hemma men det är premiumartikel på nätet. Tänker inte stöda dom med några pengar, men är det nån som har tillgång till siffror på ett eller annat sätt?
2018-06-13, 19:06
Medlem
Readyfreddies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av enondgris
Gick förbi en Sydsvenskan i affärn idag och de basunerade ut att det var jämt mellan blocken med SD som fortsatt vågmästare i Region Skåne enligt deras väljarbarometer. Kollade hemma men det är premiumartikel på nätet. Tänker inte stöda dom med några pengar, men är det nån som har tillgång till siffror på ett eller annat sätt?
19,6% för SD enligt rubriken på status.st.
Fast det kunde ju vara bra med lite mer fakta.
2018-06-13, 19:09
Medlem
Tror ni att sd kommer få en skjuts i opinionen efter trumps historiska framgång med kim jong un?

Jag syftar då till att folk kommer att märka att allt som media har försökt skadeskjuta inte är så jädra illa trots allt.

Folk vågar kanske rösta mer på det udda.
2018-06-13, 19:25
Medlem
Mac-Arthurs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ockhamsrazor
Var vänlig och låt bli att tillföra mig åsikter som jag inte har.

Jag driver ingen annan tes om Svenska opinionsinstitut än att jag inte tror att de på systemnivå manipulerar siffrorna för SD. Jag hoppas att du inser att det är något helt annat än det du påstår ovan.

Ganska fantastisk uppfattning, att våra mest utmärkande skojarinstituts mätningar endast är orsakad av hederlig inkompetens - gäller särskilt SD - (Och OT naturligtvis även S)

Det borde vara mycket svårt att övertyga även vanliga Sverigevänner och ”byfånar” om detta.

Hoppas därför att du och din mångordiga kollega inte är Sverigevänner - som förväntat.

Den intellektuella och etiska nivån förefaller lika bristfällig som skojarnas mätningar...
Senast redigerad av Mac-Arthur 2018-06-13 kl. 19:29.
2018-06-13, 19:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mac-Arthur
Ganska fantastisk uppfattning, att våra mest utmärkande skojarinstituts mätningar endast är orsakad av hederlig inkompetens - gäller särskilt SD - (Och OT naturligtvis även S)

Du briljerar som vanligt med knivskarpa analyser. Inget opinionsinstitut hade högre opinionssiffror på Socialdemokraterna i den sista mätningen i september 2014 än vad Socialdemokraterna fick som valresultat. Inte ens den enklaste verifierbara fakta lyckas du få rätt.

Citat:
Det borde vara mycket svårt att övertyga även vanliga Sverigevänner och ”byfånar” om detta.

Word bro. Jag har själv märkt att det är oerhört svårt att övertyga "byfånar" om att opinionsinstituten inte synkront, systematiskt och koordinerat manipulerar SD:s siffror. Men det är ju inte speciellt överraskande att logik enligt Ockhams rakkniv inte övertygar "byfånar" för hade den gjort det så hade de inte varit "byfånar".
Senast redigerad av Ockhamsrazor 2018-06-13 kl. 19:53.
2018-06-13, 20:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mac-Arthur

Hoppas därför att du och din mångordiga kollega inte är Sverigevänner - som förväntat.

Den intellektuella och etiska nivån förefaller lika bristfällig som skojarnas mätningar...
Nej, det är ingalunda en “fantastisk” uppfattning att opinionsinstitut inte manipulerar SDs eller något annat partis siffror på systemnivå – det är en fullständigt normal och rimlig uppfattning utanför en krympande sekt av förvillande lika konton som mekaniskt upprepar förvillande lika saker i den här tråden: Misstänkliggöranden av opinionsinstitut, misstänkliggöranden av tråddeltagare, beklaganden över mångordighet. Tja, om du vill fortsätta driva ett medborgargarde som lystet vaktar sektens tro mot häcklare så varsågod och utnyttja religionsfriheten. Vi andra ute i den riktiga världen använder folie till bakpotatis och fisk.

Citat:
Ursprungligen postat av Napoleon.Snowball
Detta tror jag också stämmer. Liksom HejaFinland har jag slagits av att Expressen sedan ett bra tag aktivt förmedlar konsekvensneutral information vilket tidningen vet kommer att öka folks vilja (samt mod att uttrycka den) mot invandringsstopp. Det är OK för Svensson att hänvisa till ”Last night in Alvesta”-artikeln men ännu tveksamt att länka till alternativmedier. Expressen hade dessutom en osignerad ledartext med argument varför riksdagen inte borde rösta för afghanamnestin. Detta alltså av samma tidning som för några år sen doxxade anonyma privatpersoner för att dessa påpekat samma fakta som Expressen nu gör själv.

Den stora frågan är varför? Lösnummerförsäljning och klick - ja, en delförklaring. En annan är nog en genuin önskan att få arbeta som riktig journalist istället för folkuppfostrare. En tredje är att Expressen inser att det är S som särskilt skadas av att SD växer - man knäcker 80 års socialdemokratisk hegemoni. En fjärde tror jag är en komponent av ”if you can’t beat them, join them”. SD kommer att bli största parti och få ett inflöde av opportunister. MSM måste anpassa sig till den nya maktbalansen, vilket Expressen har insett. Annars blir de irrelevanta och ersätts av alternativmedia.
En sista delförklaring är att journalistskrået precis som poliser, vårdpersonal, lärare och andra yrkesgrupper har fullt med folk som bara sjungit med i PK-änglakören utan att egentligen hålla med, och tycker det är väldigt befriande med det nya klimatet. Ingen trodde väl att Neuding, Gür, Huitfeldt, Arpi, Gudmundson, Dahlberg, Marteus, Birgersson, Formgren, Ganman, Widar A etc var de enda i en hel yrkeskår av 11.000 heltidare och tusentals frilansare som inte är hjärntvättade PK-politruker? Tror nån att Janouch på den tiden hon skrev för Expressen, VeckoRevyn m m tyckte även när hon satt privat i sitt badkar att MENA-invandring var det bästa som fanns, tills plötsligt en dag c:a 2015 när en blixt slog ner som gjorde henne så här?

Naturligtvis inte. Det är nu alla som tidigare hållit käften sakta tinar fram. Även om journalistkåren är långt från att spegla befolkningen så finns det självklart en massa smyg-invandringskritiker (jag sa inte smyg-SD, man kan vara kritisk ändå) bland dem. Att Huitfeldt hade dubier kring massinvandringen tyckte jag hördes på hans frågor och resonemang redan när han var på P1. Att Niklas Svensson sannolikt inte är så PK efter några öl har jag alltid känt på mig. Och Holmberg på Agenda/Aktuellt har tydliga likheter med Huitfeldt pre-Kvartal. För övrigt måste man inte vara på den invandringskritiska delen av skalan för att tilltalas av ett nytt klimat där man kan rapportera konsekvensneutralt om dessa frågor utan ängslig självcensur.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in