2018-06-13, 08:57
Medlem
/Nisse_Hults avatar
Anledningen till att jag, personligen, inte gillar äppel-prylar är:

1: AP-tråkig design, De ser ut som om KONSUM designat äppelprylarna, de följer design mall 1A Typ: Tandkrämen: "Tandkräm", Mobiltelefonen: "Mobiltelefon", Datorn: "Dator" och surfplattan: "Surfplatta".. Verkligen tråkig design som aldrig imponerar.

2: Den oerhört sega grafiken i mobiler och surfplattorna, all grafik rör sig i snigelfart.. Det finns helt enkelt inte tillräckligt med grafikresurser i apparna..

3: Själva gränssnittet saknar modern design, den ser ut som Windows 3.11 eller Windows 95 gjorde FÖRRA ÅRTUSENDET! Det finns inga levande ikoner (som i Windows 10). E-post ikonen visar fortfarande antalet olästa mail med en liten siffra i överkanten, precis som Windows 3.11. gjorde i början på 1990-talet. Helt enkelt omodern!

4: Uråldrigt operativsystem! De har ett os för mobila enheter (med stöd för pekskärm), de har ett annat för datorer (Vad jag vet UTAN stöd för pekskärm!).. Detta i ett tidevarv då moderna operativsystem, som Windows 10, har 1 enda OS, för BÅDE Mobila enheter & Datorer. Samma operativsystem i både datorer OCH Surfplattor!Ett operativsystem som har stöd för både appar och riktiga programvaror och har stöd för ALLA drivrutiner/hårdvara du önskar använda! Äpplets tekniska utveckling lever kvar i tidiga PC-stenåldern..

5: Bristfällig kvalitet! Allvarligt talat! Hur många här har inte bekanta som har iphånar med spräckt skärm??
Visst! Det finns androider med spräckt skärm, men oftast endast i ett hörn, inte hela skärmen som mer än hälften av iphåneägarna har!
Detta säger en hel del om iphånens sk. kvalitet! Den suger lika mycket som appelprodukternas design! (Ja även andriod-användarna har mobilen i bakfickan!) Och utöver detta så har ipånarna en sinnesslö grafik!!!

Äpplets produkter är helt enkelt alldeles för omoderna och de har en urusel "konsum"-design! (Ja! Jag vet att äppelfans anser att designen är i toppklass, men i verkligheten är den både undermålig och urbota tråkig!) IKEA hade designat produkterna både snyggare och framförallt mer hållbara!

Men i mina ögon är det allra värsta just gränssnittet, Gränssnittet ser ut fortfarande ut som Windows 3.11 och Windows 95 gjorde i slutet av FÖRRA ÅRTUSENDET! DÄR GÅR MIN GRÄNS!
Och det är därför som äppel-datorer endast har strax under 20% av den globala datormarknaden, och det är därför de endast har under 20% av den globala smartphonemarknaden.. Detta är resultatet av: Uråldrig teknik, AP-TRÅKIG design, sinnesslö grafik, samt ett trist gränssnitt från förra årtusendet!
Senast redigerad av /Nisse_Hult 2018-06-13 kl. 09:01.
2018-06-13, 09:58
Medlem
Fojoss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dr Tinnitus
Argumentet du kommer med är ett av de absolut pinsammaste, och visar endast på dina fördomar och okunnighet.

Om det du påstår skulle vara sant så skulle stora delar av t ex NASA och Google inte veta vad de håller på med, ja med tanke på att de inom företagen har många tusentals Apple-datorer t ex. Ja det är t o m så att Googles chef Eric Schmidt uppmanade företagets anställda att använda Mac före Windows-PC av bl a säkerhetsskäl.

Sen är det ju så att det inte enbart är själva hårdvaran (och då menar du såklart bara själva datorkomponenterna) som man betalar för, utan även support, materialval, byggkvalitet, design etc etc etc.

Dessutom stämmer det heller inte att man alltid skulle få sämre hårdvara i Apple-produkter. Det finns flera exempel på saker där Apple erbjuder bättre hårdvara än konkurrenterna. T ex Touch-ID, Face-ID, läshastigheten i deras laptops SSD. Kikar vi så på mobilsidan har Apple under flera år nu haft processorer som är ett par år före konkurrenterna i utveckling, vilket även mångamer välkända Androidanhängare vittnar om.

Apple säljer dessutom bra av i princip alla sina produkter, håller bra statistik på datorsidan t ex.

Jag anser att de som är emot Apples produkter ofta är det av ren okunnighet, och att de har en massa fördomar. Många kan såklart tycka priset är högre än vad de tycker de vill betala för t ex en dator, men premium är vanligen dyrare oavsett produkter.

Låter snarare som du tror att apple har massa grejer konkurrenterna inte har, vilket uppenbart är helt fel. Du betalar för märket, inget annat.

Precis som stollar som köper en byxa från armani för 20 000 för den har "bättre kvalité".
2018-06-13, 12:31
Medlem
BigFatCones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av /Nisse_Hult

1: AP-tråkig design, De ser ut som om KONSUM designat äppelprylarna, de följer design mall 1A Typ: Tandkrämen: "Tandkräm", Mobiltelefonen: "Mobiltelefon", Datorn: "Dator" och surfplattan: "Surfplatta".. Verkligen tråkig design som aldrig imponerar.
Jag vet inte. Min Macbook har ett designspråk, iPad ett annat och min iPhone ett tredje. Men visst, det är snarlik design på deras mobila produkter. Håller med om att designen är lite tråkig. Men den är också stilren och "aldrig fel".

Citat:
2: Den oerhört sega grafiken i mobiler och surfplattorna, all grafik rör sig i snigelfart.. Det finns helt enkelt inte tillräckligt med grafikresurser i apparna..
Jag vet inte om jag håller med. Jag spelar World of Warships på min iPad och visst är det låg upplösning men klart dugligt för skärmstorleken och det flyter på bra. Och då har jag ändå en gammal iPad 4.

Citat:
3: Själva gränssnittet saknar modern design, den ser ut som Windows 3.11 eller Windows 95 gjorde FÖRRA ÅRTUSENDET! Det finns inga levande ikoner (som i Windows 10). E-post ikonen visar fortfarande antalet olästa mail med en liten siffra i överkanten, precis som Windows 3.11. gjorde i början på 1990-talet. Helt enkelt omodern!
Va? Inga levande ikoner? Klockan som visar rätt tid, kalendern som visar dagens datum? macOS är i alla fall ett under av modern UI-design. Allt är platt och sleek som fan. Personligen så föredrar jag ikoner med lite djup men det här med platt design är modern design.

Citat:
4: Uråldrigt operativsystem! De har ett os för mobila enheter (med stöd för pekskärm), de har ett annat för datorer (Vad jag vet UTAN stöd för pekskärm!).. Detta i ett tidevarv då moderna operativsystem, som Windows 10, har 1 enda OS, för BÅDE Mobila enheter & Datorer. Samma operativsystem i både datorer OCH Surfplattor!Ett operativsystem som har stöd för både appar och riktiga programvaror och har stöd för ALLA drivrutiner/hårdvara du önskar använda! Äpplets tekniska utveckling lever kvar i tidiga PC-stenåldern..
Jag kan ändå inte använda exakt samma program på en Windows Phone som jag kan i Windows 10. Surface är dessutom riktiga datorer som dubblerar som plattor, inte plattor som dubblerar som datorer. Så en helt annan produkt än iPad.

Citat:
5: Bristfällig kvalitet! Allvarligt talat! Hur många här har inte bekanta som har iphånar med spräckt skärm??
Visst! Det finns androider med spräckt skärm, men oftast endast i ett hörn, inte hela skärmen som mer än hälften av iphåneägarna har!
Detta säger en hel del om iphånens sk. kvalitet! Den suger lika mycket som appelprodukternas design! (Ja även andriod-användarna har mobilen i bakfickan!) Och utöver detta så har ipånarna en sinnesslö grafik!!!
Ja, Apples telefoner verkar vara rätt känsliga men deras laptops är fan i mig något av det mest tåliga jag har ägt. Hade jag haft en säg.. HP så hade jag spräckt plasten i skalet flera gånger om. För att inte tala om att den faktiskt överlever utan problem om den åker ner på golvet från bordet. Även min stackars iPad har överlevt riktigt länge utan några som helst skador.

Citat:
Äpplets produkter är helt enkelt alldeles för omoderna och de har en urusel "konsum"-design! (Ja! Jag vet att äppelfans anser att designen är i toppklass, men i verkligheten är den både undermålig och urbota tråkig!) IKEA hade designat produkterna både snyggare och framförallt mer hållbara!
Nej. Apple tar och gör den dyraste och coolaste versionen av något. IKEA gör den billigaste och mest slätstrukna versionen av något. Inte för att det nödvändigtvis är fel i sig men ändå.

Citat:
Men i mina ögon är det allra värsta just gränssnittet, Gränssnittet ser ut fortfarande ut som Windows 3.11 och Windows 95 gjorde i slutet av FÖRRA ÅRTUSENDET! DÄR GÅR MIN GRÄNS!
Och det är därför som äppel-datorer endast har strax under 20% av den globala datormarknaden, och det är därför de endast har under 20% av den globala smartphonemarknaden.. Detta är resultatet av: Uråldrig teknik, AP-TRÅKIG design, sinnesslö grafik, samt ett trist gränssnitt från förra årtusendet!
Alltså. Eh. macOS, före detta OS X ser ju just inte ut som Windows 95. Det låter faktiskt som om du tänker på Mac Os 9. macOS ser ungefär ut som Linux med XFCE som skrivbordsmiljö. Fast med snyggare designspråk.

På dig låter det som att du hatar Apple utan några egentliga argument. Vilket du så klart har all rätt till, det är bara jag som tycker att det är konstigt att hata något som man uppenbarligen inte känner till.
2018-06-13, 13:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av /Nisse_Hult

Raljerande och synnerligen subjektivt trams, på ren trollnivå. Men din personliga åsikt har du såklart rätt att ha och välja produkter därefter. Men din okunnighet lyser igenom som solen i Karlstad.... Vilket BigFatCone tydligt visade.

Citat:
Ursprungligen postat av Fojos
Låter snarare som du tror att apple har massa grejer konkurrenterna inte har, vilket uppenbart är helt fel. Du betalar för märket, inget annat.

Precis som stollar som köper en byxa från armani för 20 000 för den har "bättre kvalité".

Ok, säger du det...

Kan du då tala om för mig vilka andra mobiler som har fingerläsare och ansiktsläsare som är säkra nog för att godkännas för signering av t ex bankärenden (och inte endast funka för upplåsning av enheten)?

Sen kan du läsa lite om vad t ex sakkunniga inom Android säger om Apples processorer, att de ligger år före konkurrensen.

https://www.androidauthority.com/why-are-apples-chips-faster-than-qualcomms-gary-explains-802738/

Att Apple kan ta bra betalt, och gör det, är ingen hemlighet. Men man får bevisligen också en hel del mer för pengarna med och det är inte enbart det starka varumärket som kostar, och då är det en massa andra saker som Apple håller igång för sina kunder/användare än enbart hårdvara och komponenter i produkterna. Man kan såklart köpa en mycket billigare mobil etc från t ex Huawei, men hur ser t ex supporten ut för dessa?

Det är uppenbart att de som har mest problem och negativa åsikter om Apples produkter oftast är de som har tydliga kunskapsbrister om just dessa produkter.
2018-06-13, 16:07
Medlem
avcs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fruitballen
De betalar premium inte bara för hårdvaran utan designen och de är vana vid layouten och tjänsterna. Big deal, orka bry sig om vad folk lägger pengar på.
Att inte "orka bry sig" om ansvar är ett praktexempel på riktigt flumargument från den gemene iDioten. Det säger en hel del om vilken demografi ni iPhonefjollor faktiskt tillhör. Å andra sidan är det väl inte så konstigt, eftersom det inte finns några andra ärliga argument till att köpa iPhail. Den är nerdummad, den är mainstream och den är en fysisk stämpel på "orkar inte bry sig"-mentaliteten.

Hade jag lagt 10.000 på en telefon, påstått att jag inte "bryr mig", och sedan blivit förvånad över att bli idiotförklarad, då vore det väl inte direkt raketforskning att räkna ut att mer än en skruv fattats i min ytterst mikroskopiska ärthjärna? För fan, till och med en biljävel för 10.000 ska man "bry sig" innan man köper. Att du inte "bryr dig" och hellre köper en sönderrostad BMW från skroten för att glo på den, istället för att åka en fräsch Toyota som rullar 50.000 mil innan nästa tankning, säger en hel del om hur svensken i allmänhet har för mycket pengar för dess eget bästa, och inte förstår att det finns andra kvalitéer än designen att värdera. Detta är en självklarhet för alla som mentalt passerat tonåren. Men vad gör det, när man kan flumma och inte "orka bry sig"?

Man ska dock inte kasta sten i glashus. Hela fordonsflottan i mitt gigantiska multi-kulti-ultraföretag består av uppborrade jänke-V8or med bortkapade katalysatorer, för att de ryker så mysigt, och de anställda som tvingas köra dem belönas dagligen med piskrappslaktad kinesisk jättepandabuffé i överflöd. Resterna (normalt 3/4) eldas dagligen upp i kolkraftverket på bakgården. Big deal, orka bry sig.
2018-06-13, 16:22
Medlem
avcs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av avc
Att inte "orka bry sig" om ansvar är ett praktexempel på riktigt flumargument från den gemene iDioten. Det säger en hel del om vilken demografi ni iPhonefjollor faktiskt tillhör. Å andra sidan är det väl inte så konstigt, eftersom det inte finns några andra ärliga argument till att köpa iPhail. Den är nerdummad, den är mainstream och den är en fysisk stämpel på "orkar inte bry sig"-mentaliteten.

Hade jag lagt 10.000 på en telefon, påstått att jag inte "bryr mig", och sedan blivit förvånad över att bli idiotförklarad, då vore det väl inte direkt raketforskning att räkna ut att mer än en skruv fattats i min ytterst mikroskopiska ärthjärna? För fan, till och med en biljävel för 10.000 ska man "bry sig" innan man köper. Att du inte "bryr dig" och hellre köper en sönderrostad BMW från skroten för att glo på den, istället för att åka en fräsch Toyota som rullar 50.000 mil innan nästa tankning, säger en hel del om hur svensken i allmänhet har för mycket pengar för dess eget bästa, och inte förstår att det finns andra kvalitéer än designen att värdera. Detta är en självklarhet för alla som mentalt passerat tonåren. Men vad gör det, när man kan flumma och inte "orka bry sig"?

Man ska dock inte kasta sten i glashus. Hela fordonsflottan i mitt gigantiska multi-kulti-ultraföretag består av uppborrade jänke-V8or med bortkapade katalysatorer, för att de ryker så mysigt, och de anställda som tvingas köra dem belönas dagligen med piskrappslaktad kinesisk jättepandabuffé i överflöd. Resterna (normalt 3/4) eldas dagligen upp i kolkraftverket på bakgården. Big deal, orka bry sig.
^ Detsamma gäller Android. Man iGnorerar HTC:s välompysslade UI, man iGnorerar LG:s förbannat fina ljud, man iGnorerar Sonys Playstationkompatibilitet, man iGnorerar OnePlus prestanda, etc. Istället köper iDioten bara Sapple (alias Samsung), eftersom alla andra gör så, och man inte fattar bättre än att ett enskilt monopol måste vara det allra bästa för marknaden.
Senast redigerad av avc 2018-06-13 kl. 16:26.
2018-06-13, 16:38
Medlem
Fruitballens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av avc

Jag har inte ägt en appleprodukt i hela mitt liv. Ta dina mediciner.
2018-06-13, 16:43
Medlem
avcs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fruitballen
Jag har inte ägt en appleprodukt i hela mitt liv. Ta dina mediciner.
Skiter väl jag i? Du gnällde över att folk "orkar bry sig", eller missförstod jag citatet då?
2018-06-13, 21:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Reggaeman
Jag väljer att gå off topic men jag älskar hur Dr_Tinnitus säger emot alla i den här tråden och säger alla har fel om allt

Jobbar du på Apple och får betalt för att berätta för alla hur underbart bra Appleprodukter är eller?

Då får du nog läsa om det jag skrivit, för jag har flera gånger hållit med om olika saker andra som klagat på Apple sagt.

Dock försöker jag hålla mig till verklighet och fakta och inte enbart subjektiva anekdoter och rena sakfel som tyvärr många av de som är negativa till Apple visat prov på.

Det är alltså inget fel i sig att inte gilla Apple eller deras produkter, bara att välja nåt annat som man hellre vill ha. Men grundar man sitt ogillande på bevisligen rena sakfel och skrönor, så är det ju mest tragiskt.

Det finns många saker jag inte är helt överens med Apple om i deras produkter, men generellt sett har fördelarna vägt tyngre för mig personligen.
2018-06-14, 09:22
Medlem
calamatos avatar
Citat:
Jag har ingenting emot Appleprylar i sig, folk får spendera sina pengar på vad de vill.
Jag gillar dock inte hur Apple säljer sina prylar dvs att allt de producerar endast fungerar till deras egna saker och tar jävligt mycket betalt för det också.

Alla deras nya telefoner till exempel har alltid en ny sorts laddare som endast fungerar till en specifik modell av telefon, på Android så fungerar EN typ av laddare till ALLA typer av telefoner.

Det är ett uselt sätt att kräva att ens kunder ska betala flera hundra kronor för en laddare som endast fungerar till en specifik modell av telefon bara för att de vill vara unika.

Jag skrattade högt när de annonserade att de tog bort hörlursuttaget på sina Iphone 7 för att sedan annonsera att de släpper sina otroligt fula Airpods som de säljer för den nätta summan av 2000 kr och som folk faktiskt köper.

Jag kan säkert komma på x antal fler anledningar men kort sagt, jag ogillar inte deras produkter, jag ogillar hur de bedriver sitt företag och hur de behandlar sina kunder.
Det fetatde. Här har du faktiskt fel, laddarna går att använda till vilken telefon som helst, kabeln däremot går bara att använda till iPhone.
2018-06-14, 09:29
Bannlyst
Citat:
Jag skrattade högt när de annonserade att de tog bort hörlursuttaget på sina Iphone 7 för att sedan annonsera att de släpper sina otroligt fula Airpods som de säljer för den nätta summan av 2000 kr och som folk faktiskt köper.
Det går ju alldeles utmärkt att använda andra lurar med eller utan tråd.

När det gäller fulhet så tycker jag det är fult med binnikemaskar som slingrar sig ner från öronen till telefonen.
Senast redigerad av just-in-i-anus 2018-06-14 kl. 09:32.
2018-06-14, 09:35
Medlem
calamatos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dr Tinnitus
Fast det du påstår stämmer ju inte vare sig för deras mobiler eller datorer.

Byggkvalitet är inte enbart detsamma som hur bra nåt håller för att tappas, om det nu var det du tänkte på. Dessutom så säger faktiskt inte alla dessa tapp-tester på YT-videos särskilt mycket då de inte sker i stor skala som kan ge en mer säker statistisk signifikans, utan sker enbart med ett eller nåt enstaka exemplar och då mest visar hur slumpartat det hela kan vara.

Byggkvalitet handlar vanligen i första hand om materialval och hur bra design och finish i montering det är på grejorna och där ligger Apples produkter oftast i toppskiktet.

Prestandatappet vet jag inte heller var du fått ifrån, men tippar på att du kommer med den vanliga skrönan om att Apple minsann avsiktligt slöar ner sina lurar med uppdateringar för att locka folk att köpa deras nya modeller....?
Det har ju varit lite bristande byggkvalite på iPhone, tänker då mest knappar, antennagate mm vilket blivit mycket bättre dem senaste åren. Från 7:an och uppåt läser man inte lika ofta att problemet är lika utbrett.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in