2018-06-13, 10:46
Medlem
andersaanderssonas avatar
Detta tål att upprepas många gånger. I följande länk erkänner Lisbet att hon på sjukhuset talade om två gärningsmän som påminde om de två män hon tidigare sett utanför bostaden i gamla stan. Plus att hon nämnde Ustasja. Det direkta underlaget för det initiala rikslarmet. 4,20 in i följande länk.

https://www.youtube.com/watch?v=EJnNIX3TiY0

Redan polismannen hon mötte på sjukhuset började genast säga vad hon hade sagt...… Polisen som avses är Åke Rimborn. Det hon sade redovisade jag ovan. Något annat har aldrig ÅR sagt. Dessutom önskade LP att han skulle återkomma till sjukhuset efter sitt första besök.

I stället för att diskutera om LP sade det hon bevisligen yttrade, så borde man diskutera varför HHs första åtgärd blev att dementera det uppenbara med en direkt lögn. Vilket senare med emfas upprepades av bandyspelaren Ölvebro.

Hur kunde Palmes ytterst ansvarige för sin säkerhet efter mordet bli änkans förtrogne. Och stödja hennes utpekande av CP. Och dessutom påstå att hon har fotografiskt minne. Trots att han på sjukhuset hörde henne beskriva två gärningsmän. Och dagen efter höra henne förneka att hon såg gärningsmannens ansikte. Vid det första formella polisförhöret. Den jag talar om är Ulf Dahlsten. Han som ansåg sig vara tvungen att kommentera WT-bärare efter 30 år inför Dags intresse för desamma. Där samme Dahlsten var protokollförare under mordnattens regeringssammanträde.

Trots, eller tack vare, att Holmer ljög om Lisbets ord hade han oreserverat stöd från IC. En annan person som hörde hennes ord på Sabb. Något som vidarebefordrades till ÖB. Sannolikheten att flera polismän, en vice statsminister plus ett antal ministrar skulle missförstått hennes vittnesmål är uteslutet.

https://www.expressen.se/nyheter/de-forsta-timmarna-utan-olof-palme-1/

Lisbet ändrade bevisligen uppfattning inom 12 timmar. Den idag enda kända kontakten, utanför familjen, under de timmarna består av Ulf Dahlsten. Som enligt hennes önskemål deltog i förhöret på eftermiddagen den förste mars.

För mig är det uppenbart att Lisbets omsvängning från två gärningsmän till en är orkestrerad. Utgåendes från Holmers dekret klockan tolv 860301. Startpunkten för Walls senare redovisning i boken Mörkläggning.
Senast redigerad av andersaanderssona 2018-06-13 kl. 11:22.
Citera
2018-06-13, 12:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av iesho
För de som är intresserade av sanningen är nya uppgifter och infall inget problem. De som är rädda för att något ska komma fram tycker förstås att det är nervöst. För dem är det bättre med ett stabilt villospår och en dominant ledare som alla blint följer.

Men er tid är ute.

Det är mycket stor skillnad på att vara intresserad av sanningen och att desperat fabulera kring långskott, tecken i skyn och att försöka trolla runt med sk "teorier" eller "infall" som bara verkar ha som avsikt att leda bort från det som är starka indicier har intresse idag.

Nu finns enbart de kopplade till knarkspan och DF:s spaning aka Barbrogrupp som överenstämmer med iakttagelser av tidigare odientifierade wt-personer att kartlägga. Där finns vapen, närvaro och motivbilder förstärkt av att dessa så aktivt jobbat för att förvilla och mörklägga.

Folk med inflytande över utredningens totala haveri som drivit villospår och mörklagt sin egen närvaro.

Du har själv inget för att försöka fortsatt peka i allehanda riktningar och att försöka sabotera privatspaneriet som du gjort sedan start när du försökte så split i gruppen och polisanmälde deltagare som inblandade i mordet för 30 år sedan. Naturligtvis var ingen i detta illustra gäng på något sätt inblandade i det som hände. Frågan är vilken roll och motivation som drivit dig i 30 år att bekämpa alla framsteg med demagogiskt skitprat?
Citera
2018-06-13, 12:17
Medlem
Basfaktas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av andersaanderssona
Detta tål att upprepas många gånger. I följande länk erkänner Lisbet att hon på sjukhuset talade om två gärningsmän som påminde om de två män hon tidigare sett utanför bostaden i gamla stan. Plus att hon nämnde Ustasja. Det direkta underlaget för det initiala rikslarmet. 4,20 in i följande länk.

https://www.youtube.com/watch?v=EJnNIX3TiY0

Redan polismannen hon mötte på sjukhuset började genast säga vad hon hade sagt...… Polisen som avses är Åke Rimborn. Det hon sade redovisade jag ovan. Något annat har aldrig ÅR sagt. Dessutom önskade LP att han skulle återkomma till sjukhuset efter sitt första besök.

I stället för att diskutera om LP sade det hon bevisligen yttrade, så borde man diskutera varför HHs första åtgärd blev att dementera det uppenbara med en direkt lögn. Vilket senare med emfas upprepades av bandyspelaren Ölvebro.

Hur kunde Palmes ytterst ansvarige för sin säkerhet efter mordet bli änkans förtrogne. Och stödja hennes utpekande av CP. Och dessutom påstå att hon har fotografiskt minne. Trots att han på sjukhuset hörde henne beskriva två gärningsmän. Och dagen efter höra henne förneka att hon såg gärningsmannens ansikte. Vid det första formella polisförhöret. Den jag talar om är Ulf Dahlsten. Han som ansåg sig vara tvungen att kommentera WT-bärare efter 30 år inför Dags intresse för desamma. Där samme Dahlsten var protokollförare under mordnattens regeringssammanträde.

Trots, eller tack vare, att Holmer ljög om Lisbets ord hade han oreserverat stöd från IC. En annan person som hörde hennes ord på Sabb. Något som vidarebefordrades till ÖB. Sannolikheten att flera polismän, en vice statsminister plus ett antal ministrar skulle missförstått hennes vittnesmål är uteslutet.

https://www.expressen.se/nyheter/de-forsta-timmarna-utan-olof-palme-1/

Lisbet ändrade bevisligen uppfattning inom 12 timmar. Den idag enda kända kontakten, utanför familjen, under de timmarna består av Ulf Dahlsten. Som enligt hennes önskemål deltog i förhöret på eftermiddagen den förste mars.

För mig är det uppenbart att Lisbets omsvängning från två gärningsmän till en är orkestrerad. Utgåendes från Holmers dekret klockan tolv 860301. Startpunkten för Walls senare redovisning i boken Mörkläggning.

Mitt intryck är att Rimborns förhör raderades direkt därför att uppgifterna om Ustasja ansågs för farliga. "Utländska terrorgrupper mördar statsministern". Nej nej.

På mordnatten opererade den lilla regeringsgruppen under IC:s ledning. För att "säkra" polisens sambandscentral och ledningsfunktion skickades Säpochefen Hjälmroth och hans medarbetare in. Bland annat var ju Alf Karlsson i tjänst.

Min bild är att Lars Christiansson skickades till Sabb av Säpoledningen för att "säkra" LP och alla andra kringflygande uppgifter i den allmänna villervallan.

IC, Hjälmroth m fl förstod att LP kunde komma till användning som vittne senare när det gällde att binda någon lämplig person till brottet. Trots att även de säkert visste att hon var så chockad och hysterisk att hon troligen inte såg någonting.

Det var också IC och Hjälmroth som på mordnatten bestämde att sätta in HH som spaningsledare. Tror jag.

Att HH självsvåldigt - utan regeringens godkännande - själv skulle ha satt in sig som spaningsledare är inget som händer i någon stat någonstans någonsin.

Självklart var HH s-regeringens man. Han hade ju hjälpt dem förr med kniviga lägen. Hans bakgrund som s-lojal Säpochef sågs säkert som en merit.

Vad PGV (och troligen även hans närmaste vänner AK m fl) tyckte om det vet vi ju. PGV talade väl om "politisering" av Säpo.

PGV fick istället en fin tjänst på Industriförbundet där han jobbade med killar som CG Holm och Bertil Wedin.

Men i sakfrågan är jag övertygad om att HH sattes in av s-regeringen för att stänga alla farliga spår. Särskilt viktigt på mordnatten var naturligtvis att skicka ut ett allmänt hållet vagt rikslarm om en okänd ensam gärningsman.

Då låg vägen öppen för inriktningen på killar som VG och CP. Och senare CA. Och nu SE.

WT-männen har man försökt städa bort från agendan i 32 år. Utan att lyckas. Att s-toppen Dahlsten försöker hjälpa till i det städjobbet förstår jag. Däremot är det för mig obegripligt att personer som Guillou år efter år bidrar till mörkläggningen.

Den knivskarpe Ölvebro följde bara instruktionsboken.

Vi betraktar ett skådespel. Inget annat.
Senast redigerad av Basfakta 2018-06-13 kl. 12:27.
Citera
2018-06-13, 12:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Basfakta
Mitt intryck är att Rimborns förhör raderades direkt därför att uppgifterna om Ustasja ansågs för farliga. "Utländska terrorgrupper mördar statsministern". Nej nej.

På mordnatten opererade den lilla regeringsgruppen under IC:s ledning. För att "säkra" polisens sambandscentral och ledningsfunktion skickades Säpochefen Hjälmroth och hans medarbetare in. Bland annat var ju Alf Karlsson i tjänst.

Min bild är att Lars Christiansson skickades till Sabb av Säpoledningen för att "säkra" LP och alla andra kringflygande uppgifter i den allmänna villervallan.

IC, Hjälmroth m fl förstod att LP kunde komma till användning som vittne senare när det gällde att binda någon lämplig person till brottet. Trots att även de säkert visste att hon var så chockad och hysterisk att hon troligen inte såg någonting.

Det var också IC och Hjälmroth som på mordnatten bestämde att sätta in HH som spaningsledare. Tror jag.

Att HH självsvåldigt - utan regeringens godkännande - själv skulle ha satt in sig som spaningsledare är inget som händer i någon stat någonstans någonsin.

Självklart var HH s-regeringens man. Han hade ju hjälpt dem förr med kniviga lägen. Hans bakgrund som s-lojal Säpochef sågs säkert som en merit.

Vad PGV (och troligen även hans närmaste vänner AK m fl) tyckte om det vet vi ju. PGV talade väl om "politisering" av Säpo.

PGV fick istället en fin tjänst på Industriförbundet där han jobbade med killar som CG Holm och Bertil Wedin.

Men i sakfrågan är jag övertygad om att HH sattes in av s-regeringen för att stänga alla farliga spår. Särskilt viktigt på mordnatten var naturligtvis att skicka ut ett allmänt hållet vagt rikslarm om en okänd ensam gärningsman.

Då låg vägen öppen för inriktningen på killar som VG och CP. Och senare CA. Och nu SE.

WT-männen har man försökt städa bort från agendan i 32 år. Utan att lyckas. Att s-toppen Dahlsten försöker hjälpa till i det städjobbet förstår jag. Däremot är det för mig obegripligt att personer som Guillou år efter år bidrar till mörkläggningen.

Den knivskarpe Ölvebro följde bara instruktionsboken.

Vi betraktar ett skådespel. Inget annat.

Jag vill invända mot ett par olika saker, Ustasja betraktades säkert som farliga men man hade ju inga problem att attackera PKK.
Jag vet inte vilken organisation som var farligast av dem, men båda hade våldskapacitet.
Jag tror till och med att LP sa själv att hon inte trodde på PKK, varvid Holmer undvek Ustasja och gick på PKK.
Holmer gjorde tvärtom mot vad LP sa.

Regeringen hade nog inga invändningar mot HH som spaningsledare men min känsla är att HH utsåg sig själv till spaningsledare i kraft av hans polisiära position.
På mordnatten hade nog IC tillräckligt med saker att pyssla med utan att fundera på och försöka detaljstyra polisens arbete.

Vore intressant att veta vilka kontakter som förekom mellan Lars Christiansson-LP-och sedan HH och Tommy L.

Vore intressant att kunna klarlägga var HH befann sig på mordnatten.

Vore intressant att veta vilka som kan ha haft Stay behind befattningar.
Holmer ? Östling ? Ebbe C?

Om Holmer var sosse så var i varje fall Östling och en del av Holmers livvakter inte sossar.
Citera
2018-06-13, 13:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av iesho
Det finns vittnen som såg att han gick in i porten och gömde sig precis efter att det small. T.ex Christina Wallin.
Hon var ju på andra sidan vägen, och borde inte vara mer trovärdig än han själv. Lyssna igenom detta förhör. Han är ju hur tydlig som helst här. Han gick in först efter att mannen försvunnit. Hon tittade in i Tunnelgatan ”sen tittade hon på mig också” Hur kan han annars ha sett det han berättar om? Han hade ögonkontakt med henne i ett mycket tidigt skede. Det är fullständigt otvivelaktigt. Förstår inte hur du kan få det till något annat.

https://m.youtube.com/watch?v=TCl90XqmfL0
Citera
2018-06-13, 13:10
Medlem
Basfaktas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sumer
Jag vill invända mot ett par olika saker, Ustasja betraktades säkert som farliga men man hade ju inga problem att attackera PKK.
Jag vet inte vilken organisation som var farligast av dem, men båda hade våldskapacitet.
Jag tror till och med att LP sa själv att hon inte trodde på PKK, varvid Holmer undvek Ustasja och gick på PKK.
Holmer gjorde tvärtom mot vad LP sa.

Regeringen hade nog inga invändningar mot HH som spaningsledare men min känsla är att HH utsåg sig själv till spaningsledare i kraft av hans polisiära position.
På mordnatten hade nog IC tillräckligt med saker att pyssla med utan att fundera på och försöka detaljstyra polisens arbete.

Vore intressant att veta vilka kontakter som förekom mellan Lars Christiansson-LP-och sedan HH och Tommy L.

Vore intressant att kunna klarlägga var HH befann sig på mordnatten.

Vore intressant att veta vilka som kan ha haft Stay behind befattningar.
Holmer ? Östling ? Ebbe C?

Om Holmer var sosse så var i varje fall Östling och en del av Holmers livvakter inte sossar.

Jag ska nog förtydliga mig. Ustasja var inte "politiskt farligt" som sådant. Det farliga var att utländska terrorgrupper opererade i Sverige - och mördar statsministern! Sånt orsakar panik hos allmänheten vilket givetvis icke är önskvärt för den regering som vill ha lugn och ro i riket (eller hur det nu var han uttryckte sig militären som tystade Anna Hage).

Med PKK var det annorlunda. PKK hade lanserats som ett hot mot Palme redan i augusti 1985. Säpos Alf Karlsson gick ut med de uppgifterna redan i augusti 1985. Han upprepade uppgifterna i en veckotidning dagarna efter mordet och när HH kört fast med VG tipsade han (troligen) HH om PKK. De satt ju i samma spaningsledning.

Personer inom Säpo ville tydligen att PKK skulle misstänkas. Varför? Här kan vi bara spekulera. Till saken hör att Contra, Timbro-föreningen Friheten i Sverige och en internationell högerextrem organisation hävdade exakt samma sak våren 1986. "Det var PKK som mördade Palme". Intressant sammanträffande.

Att HH utsåg sig själv utan godkännande från s-regeringen tror jag inte på. Så går det inte till. Om IC inte ville ha HH på posten så hade HH rykt efter några minuter.

Det är bara i det officiella Sverige vi inte har ministerstyre. I det inofficiella Sverige förekommer det givetvis hela tiden. Särskilt i ett nationellt krisläge.

Att HH åkte runt med Dallas i centrala Stockholm på mordnatten tar jag som en sanning. Särskilt med tanke på vad som drabbade Dallas och Martinger sedan de börjat prata om saken.

En intressant detalj i sammanhanget är ju att HH och "chefspersonen" befann sig på Rådmansgatan och väntade på en person ungefär samtidigt som paret Palme lämnade biografen.

Så vitt jag förstått var inte HH sosse i någon ideologisk mening. Han var en tjänsteman som gjorde karriär i den socialdemokratiskt styrda staten. Det är skillnad. Om staten varit moderatstyrd hade vi nog kallat HH moderat istället.

Att Östling, Grundborg m fl hade sina sympatier på den andra kanten är välkänt. En spännande figur i det sammanhanget är ju Åke J Ek som gjorde karriär i s-staten trots sitt förflutna och trots sitt fortsatta arbete för "andra sidan".

Antikommunismen var ju inte endast något som högerextremister ägnade sig åt i Sverige på den här tiden. Sossarna arbetade som bekant aktivt för att kartlägga och stoppa kommunister på arbetsplatserna och i fackföreningarna. Även Löfven talar ibland om att hålla rent åt vänster.

Sossarnas kommunistjakt störde givetvis kommunisterna i riket. Det var ju därför det var viktigt för KGB-mannen Guillou att "avslöja IB". Tror jag.

Men om vi håller oss till Palmemordet så är det för mig uppenbart att mordutredningen är ett skådespel i syfte att dölja verkligheten för allmänheten. Hur den verkligheten nu ser ut? Det har med WT-män att göra tror jag.
Senast redigerad av Basfakta 2018-06-13 kl. 13:18.
Citera
2018-06-13, 13:17
Medlem
[quote=Basfakta|64325894]Jag ska nog förtydliga mig. Ustasja var inte "politiskt farligt" som sådant. Det farliga var att utländska terrorgrupper opererade i Sverige - och mördar statsministern! Sånt orsakar panik hos allmänheten vilket givetvis icke är önskvärt för den regering som vill ha lugn och ro i riket (eller hur det nu var han uttryckte sig militären som tystade Anna Hage).

Att HH utsåg sig själv utan godkännande från s-regeringen tror jag inte på. Så går det inte till. Om IC inte ville ha HH på posten så hade HH rykt efter några minuter.

Jag tror inte att IC och regeringen hade några invändningar mot Holmer som spaningsledare och vem skulle de ha satt in i stället för Holmer?
Citera
2018-06-13, 13:23
Medlem
Basfaktas avatar
[quote=Sumer|64325943]
Citat:
Jag ska nog förtydliga mig. Ustasja var inte "politiskt farligt" som sådant. Det farliga var att utländska terrorgrupper opererade i Sverige - och mördar statsministern! Sånt orsakar panik hos allmänheten vilket givetvis icke är önskvärt för den regering som vill ha lugn och ro i riket (eller hur det nu var han uttryckte sig militären som tystade Anna Hage).

Jag tror inte att IC och regeringen hade några invändningar mot Holmer som spaningsledare och vem skulle de ha satt in i stället för Holmer?

Nej, sett ur s-regeringens perspektiv borde Holmer och hans vapendragare Ebbe C vara som klippta och skurna för uppgiften att hantera mordutredningen den första tiden. Management by silence. Management by confusion.
Citera
2018-06-13, 15:12
Medlem
junks avatar
Citat:
Men om vi håller oss till Palmemordet så är det för mig uppenbart att mordutredningen är ett skådespel i syfte att dölja verkligheten för allmänheten. Hur den verkligheten nu ser ut? Det har med WT-män att göra tror jag.

Det där med WT männen kan lika gärna varit en hemlig operation mot ett annat land eller person som gjordes av säpo eller must (eller liknande) och som råkade pågå i närheten men var borta strax innan och där av allt hemlighetsmakeri i frågan om WT männen. Informationen om WT männen är väl hemligstämplat fortfarande eller? Så jag tänker att polisen redan vet vilka dessa var och har avfört dem som något dom vet om vad som pågick och att det inte är relevant.
Citera
2018-06-13, 15:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av junk
Det där med WT männen kan lika gärna varit en hemlig operation mot ett annat land eller person som gjordes av säpo eller must (eller liknande) och som råkade pågå i närheten men var borta strax innan och där av allt hemlighetsmakeri i frågan om WT männen. Informationen om WT männen är väl hemligstämplat fortfarande eller? Så jag tänker att polisen redan vet vilka dessa var och har avfört dem som något dom vet om vad som pågick och att det inte är relevant.

Det finns absolut inget som talar för det. Enligt Säpos PM var Olof Palme övervakad under fem veckor före mordet och det eskalerade hastigt i antal iakttagelser kort innan mordet. Alltså kan det uteslutas spaning mot någon annan.

Iakttagelser finns från Gamla stan till bion och vidare mordkvällen. Dessutom har man försökt bortförklara och dölja närvaro via muterande utsagor samt att påstå att Narkotikaspaningen mot Oxen och Sigges bostad som var omfattande avbrutits tidigare trots rapporter om att den skulle pågå till 03 och iakttagelser av WT-personer och radiotrafik fram till mordet skedde. 22 spanare skulle finnas i området... dessutom påstod sig först DF ha varit i området på annat uppdrag, dessutom påstås en fiktiv grupp kallad Barbrogruppen ha varit i området... det blir helt orimligt ... rena agentparodin.

Om WT hade varit avfört så hade KP med tanke på intresset kring dessa meddelat det för länge sedan.
Citera
2018-06-13, 16:04
Medlem
Dan skjuter 357 Magnum

https://www.youtube.com/watch?v=65OddvmqFTw&feature=youtu.be&a=
Citera
2018-06-13, 16:07
Medlem
junks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av boboslacke
Det finns absolut inget som talar för det. Enligt Säpos PM var Olof Palme övervakad under fem veckor före mordet och det eskalerade hastigt i antal iakttagelser kort innan mordet. Alltså kan det uteslutas spaning mot någon annan.

Iakttagelser finns från Gamla stan till bion och vidare mordkvällen. Dessutom har man försökt bortförklara och dölja närvaro via muterande utsagor samt att påstå att Narkotikaspaningen mot Oxen och Sigges bostad som var omfattande avbrutits tidigare trots rapporter om att den skulle pågå till 03 och iakttagelser av WT-personer och radiotrafik fram till mordet skedde. 22 spanare skulle finnas i området... dessutom påstod sig först DF ha varit i området på annat uppdrag, dessutom påstås en fiktiv grupp kallad Barbrogruppen ha varit i området... det blir helt orimligt ... rena agentparodin.

Om WT hade varit avfört så hade KP med tanke på intresset kring dessa meddelat det för länge sedan.

Fast om säpo visste att OP var övervakad varför gick man med på att han fick gå omkring utan livvakterna det känns som underligt värre om inte säpo försökte övervaka dom andra övervakarna men inte förstod allvaret i vad som på gick och det blev så pinsamt att det sopas undermattan.

SE har ju mumlat i en intervju om Oxen och vapnet Sigge tappade bort där var det en efterkonstruktion eller blev ett vapen stulet på Oxen vid den här tiden?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in