Citat:
Ursprungligen postat av
Sumer
Jag vill invända mot ett par olika saker, Ustasja betraktades säkert som farliga men man hade ju inga problem att attackera PKK.
Jag vet inte vilken organisation som var farligast av dem, men båda hade våldskapacitet.
Jag tror till och med att LP sa själv att hon inte trodde på PKK, varvid Holmer undvek Ustasja och gick på PKK.
Holmer gjorde tvärtom mot vad LP sa.
Regeringen hade nog inga invändningar mot HH som spaningsledare men min känsla är att HH utsåg sig själv till spaningsledare i kraft av hans polisiära position.
På mordnatten hade nog IC tillräckligt med saker att pyssla med utan att fundera på och försöka detaljstyra polisens arbete.
Vore intressant att veta vilka kontakter som förekom mellan Lars Christiansson-LP-och sedan HH och Tommy L.
Vore intressant att kunna klarlägga var HH befann sig på mordnatten.
Vore intressant att veta vilka som kan ha haft Stay behind befattningar.
Holmer ? Östling ? Ebbe C?
Om Holmer var sosse så var i varje fall Östling och en del av Holmers livvakter inte sossar.
Jag ska nog förtydliga mig. Ustasja var inte "politiskt farligt" som sådant. Det farliga var att utländska terrorgrupper opererade i Sverige - och mördar statsministern! Sånt orsakar panik hos allmänheten vilket givetvis icke är önskvärt för den regering som vill ha lugn och ro i riket (eller hur det nu var han uttryckte sig militären som tystade Anna Hage).
Med PKK var det annorlunda. PKK hade lanserats som ett hot mot Palme redan i augusti 1985. Säpos Alf Karlsson gick ut med de uppgifterna redan i augusti 1985. Han upprepade uppgifterna i en veckotidning dagarna efter mordet och när HH kört fast med VG tipsade han (troligen) HH om PKK. De satt ju i samma spaningsledning.
Personer inom Säpo ville tydligen att PKK skulle misstänkas. Varför? Här kan vi bara spekulera. Till saken hör att Contra, Timbro-föreningen Friheten i Sverige och en internationell högerextrem organisation hävdade exakt samma sak våren 1986. "Det var PKK som mördade Palme". Intressant sammanträffande.
Att HH utsåg sig själv utan godkännande från s-regeringen tror jag inte på. Så går det inte till. Om IC inte ville ha HH på posten så hade HH rykt efter några minuter.
Det är bara i det officiella Sverige vi inte har ministerstyre. I det inofficiella Sverige förekommer det givetvis hela tiden. Särskilt i ett nationellt krisläge.
Att HH åkte runt med Dallas i centrala Stockholm på mordnatten tar jag som en sanning. Särskilt med tanke på vad som drabbade Dallas och Martinger sedan de börjat prata om saken.
En intressant detalj i sammanhanget är ju att HH och "chefspersonen" befann sig på Rådmansgatan och väntade på en person ungefär samtidigt som paret Palme lämnade biografen.
Så vitt jag förstått var inte HH sosse i någon ideologisk mening. Han var en tjänsteman som gjorde karriär i den socialdemokratiskt styrda staten. Det är skillnad. Om staten varit moderatstyrd hade vi nog kallat HH moderat istället.
Att Östling, Grundborg m fl hade sina sympatier på den andra kanten är välkänt. En spännande figur i det sammanhanget är ju Åke J Ek som gjorde karriär i s-staten trots sitt förflutna och trots sitt fortsatta arbete för "andra sidan".
Antikommunismen var ju inte endast något som högerextremister ägnade sig åt i Sverige på den här tiden. Sossarna arbetade som bekant aktivt för att kartlägga och stoppa kommunister på arbetsplatserna och i fackföreningarna. Även Löfven talar ibland om att hålla rent åt vänster.
Sossarnas kommunistjakt störde givetvis kommunisterna i riket. Det var ju därför det var viktigt för KGB-mannen Guillou att "avslöja IB". Tror jag.
Men om vi håller oss till Palmemordet så är det för mig uppenbart att mordutredningen är ett skådespel i syfte att dölja verkligheten för allmänheten. Hur den verkligheten nu ser ut? Det har med WT-män att göra tror jag.