2018-06-13, 11:54
Medlem
Gusselbys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EnGodTanke
Driver du med mig?
Läste du hela min kommentar???

Det var ett exempel på att även saker som saknas är ett bevis i utredningen. Ett förhållande som ska tas i beaktning när händelsekedjan utreds.
Det räknas väl ändå inte som ett bevis om något saknas? Ett indicium kanske, ihop med andra indicier möjligen. Är inte särskilt juridiskt bevandrad så rätta mig gärna.
Citera
2018-06-13, 12:05
Medlem
Citat:
Radera baseballträet ur era minnen, eller läs vad det egentligen står!!!! Släpp det, finns inget sånt (om det nu finns det är det självklart utan min vetskap).

Jag kan, som anektod, ta upp varför jag just använde badeballträ som exempel.
För många år sedan friades en man då han använt sin sons baseballträ som självförsvar när han pucklade på en småbus dom bodde i deras område.
Han hävdade att småbuset kommit hem till dom på natten, full och hotade. Sen drog han kniv, varvid mannen sprang iväg. 2-3 kvarter bort så vart det konfrontation och busen misshandlades svårt. Självförsvar, han hade kniv...

Senare kom grannfrun på att sonens baseballträ hade dom med sig till landet med barnen och glömdes kvar där.
Det fanns BEVISLIGEN inget baseballträ inom greppavstånd för mannen, som han hade sagt.

Utredningen togs upp igen och det visade sig att mannen köpt ett likadant baseballträ, haft det i bilen och letat upp småbusen....
Case closed?!

Jag beundrar dig som vågar skriva fler exempel (anekdoter)...hahaha..
Dom verkar misstolkas väldigt lätt!
Citera
2018-06-13, 12:08
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ulf-Utredaren
Åklagaren har ju haft fel i precis vartenda uttalande i fallet sedan starten så varför skulle detta stämma?
Hon har missbedömt Tingsrätten två gånger nu och kan mycket väl missbedöma även detta. Och hon har ju ingen aning om det är bevis eller inte eftersom hon säger att svaren inte kommit...

Hur ska man då veta?

Svårt att ta någon som inte vet vad ett bevis är för något, för seriös.

Du spammar ner tråden med skit och har så gjort från första början.

Sherlock Holmes har uttalat sig.

Ja herregud.

Att Åklagaren inte fått igenom häktning på den högre nivån från skäligen till sannolik, behöver väl inte betyda att hon haft fel i "varenda uttalande" hon gjort?

Det skulle kunna betyda att bevisen ligger väldigt nära, men det enligt Tingsrätten inte räckte riktigt. Vi kan ju inte bedöma det hela, eftersom vi inte vet något alls om vad hon har.

Tycker inte att EnGodTanke spammar med shit!

Fr a har Hon/han en bättre ton än vad du har.
Citera
2018-06-13, 12:09
Medlem
gloriouslifes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stubbrace
Jag beundrar dig som vågar skriva fler exempel (anekdoter)...hahaha..
Dom verkar misstolkas väldigt lätt!

Anledningen till att de "misstolkas" är väl
att EnGodTanke ger intryck av att veta
mer än hen berättar om detta.
Senast redigerad av gloriouslife 2018-06-13 kl. 12:13.
Citera
2018-06-13, 12:12
Medlem
Tänkte på en annan sak, om nu polisen inte letat i dagbrunnar, soptunnor osv i området efter mobilen, har de ju inte heller letat efter något mordvapen?
Tyder på misshandlad alt strypt.
Citera
2018-06-13, 12:14
Medlem
Gusselbys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ulf-Utredaren
Åklagaren har ju haft fel i precis vartenda uttalande i fallet sedan starten så varför skulle detta stämma?
Hon har missbedömt Tingsrätten två gånger nu och kan mycket väl missbedöma även detta. Och hon har ju ingen aning om det är bevis eller inte eftersom hon säger att svaren inte kommit...

Hur ska man då veta?

Ja det reagerade jag också direkt (förutom ordet "jättemycket" förstås som låter som något man kanske säger mer vardagligt på tu man hand, inte när man som åklagare blir intervjuad). Vadå bevis? Mot SD? Är analyserna klara och bevisligen pekar ut honom så är det konstigt att han inte är häktad igen på sannolika skäl i så fall. Menar hon spår, topsningar, prover och som inte är färdiganalyserade eller vad menar hon? Om det skulle vara så att de har fått analyssvar som pekar på någon annan, okänd, låter de SD i så fall stå kvar som skäligen misstänkt ändå? Får de det?
Har hon kanske blivit felciterad månne.

När får man kalla något för ett bevis, ni som vet?
Citera
2018-06-13, 12:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Snor-Johan
Underbart nu har det icke existerande försvunna basebollsträt redan upprepats så många gånger att det är på väg att bli en trådsanning. Det var inte En GodTanke att ta som exempel..
Nä verkligen inte, sitter just och gnager av mig fingrarna.... Sorgligt att se emellanåt hur läsförståelsen kan te sig. Menar inte att idiotförklara vissa, jag har med läst och tolkat texter på ett annat sätt än vad som menades. Sändare - Mottagare...
Citera
2018-06-13, 12:19
Medlem
Gusselbys avatar
Citat:
Driver du med mig?
Läste du hela min kommentar???

Det var ett exempel på att även saker som saknas är ett bevis i utredningen. Ett förhållande som ska tas i beaktning när händelsekedjan utreds.
Nu var inte kommentaren riktad till mig men kan hålla med om att du skrev att det var exempel och att en del inte läser ordentligt. Gäller nog oss alla egentligen men somliga slarvar mer än andra med det.
Sedan skriver du inte så bra så det gör väl sitt till också. Bra att vara riktigt tydlig.
Citera
2018-06-13, 12:20
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gusselby
Det jag har sett, och som också har tagits upp i tråden ett par gånger, var en videosnutt där försvarsadvokaten sa i en intervju direkt efter att man inte hade tagit upp något om funna blodiga kläder i häktningsförhandlingen. Det var efter första häktningsförhandlingen har jag för mig. Fanns att se hos Nerikes Allehanda. Tror den låstes ganska snabbt för Icke-prenumeranter.

Vad gäller telefonen så är det enda jag har sett om den var den 18 maj (Aftonbladet) att de hade pingat den i ett område men att den då ej var funnen. Alltså innan LW hittades. Det kan ha stått något mer om att den ej är funnen i senare artiklar men det har jag missat i så fall. Har läst det mesta i media om fallet men inte allt.
Så det LimeTime skrev om det var bra. Det har halvt om halvt blivit en trådsanning att det var telefonen man hittade när "man gjorde ett fynd" i ett skogsparti någon dag innan hon blev funnen.

Ja, det om pingningen och att mobilen inte hade hittats var vid den tidpunkt som du säger. Jag och några andra länkade till artiklar om detta.

Vi vet ju inte med säkerhet om mobilen hittats vid senare tillfälle, det är en ganska förtegen åklagare verkar det som.

Det är ju alltid svårt att veta postares agenda, men vet inte vad skribenten skulle ha för dolt motiv för att komma ut med dessa fakta om det inte var sant. Det är ju inte en polisutredning direkt här på flashback. Personligen väljer jag just nu att tro på skribenten.

Om vi värnar lite mer om de personer i tråden som kan komma med information från olika håll och inte skrämmer bort dom, kan de berika tråden med viktig info. För den skull menar jag inte att man inte får ifrågasätta eller fråga.

I Tova mordet kom det uppgifter tidigt i tråden om saker som senare visade sig stämma.
Citera
2018-06-13, 12:24
Medlem
Gusselbys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sh.Holmes
Tänkte på en annan sak, om nu polisen inte letat i dagbrunnar, soptunnor osv i området efter mobilen, har de ju inte heller letat efter något mordvapen?
Tyder på misshandlad alt strypt.
Vi vet väl inte vad de har gjort och inte gjort egentligen.
Att kolla dagbrunnar verkar vara ett drygt jobb men man kan hoppas på att de åtminstone har kollat dem närmast fyndplatsen och aktuella bostäder, samma gäller soptunnor, papperskorgar m m. Hur brukar de göra?
Citera
2018-06-13, 12:29
Medlem
Gusselbys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Ja, det om pingningen och att mobilen inte hade hittats var vid den tidpunkt som du säger. Jag och några andra länkade till artiklar om detta.

Vi vet ju inte med säkerhet om mobilen hittats vid senare tillfälle, det är en ganska förtegen åklagare verkar det som.

Det är ju alltid svårt att veta postares agenda, men vet inte vad skribenten skulle ha för dolt motiv för att komma ut med dessa fakta om det inte var sant. Det är ju inte en polisutredning direkt här på flashback. Personligen väljer jag just nu att tro på skribenten.

Om vi värnar lite mer om de personer i tråden som kan komma med information från olika håll och inte skrämmer bort dom, kan de berika tråden med viktig info. För den skull menar jag inte att man inte får ifrågasätta eller fråga.

I Tova mordet kom det uppgifter tidigt i tråden om saker som senare visade sig stämma.
Håller med fullständigt. Skräm inte bort folk med info i tråden, tänka själv och kritiskt är bra men man behöver som sagt inte vara otrevligt kritisk. Bättre att hålla tyst och avvakta i mitt tycke även om man tvekar om sanningshalt och motiv.
Citera
2018-06-13, 12:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av gloriouslife
Anledningen till att de "misstolkas" är väl
att EnGodTanke ger intryck av att veta
mer än hen berättar om detta.
Kanske, synd om så.
Och jag vet vissa riktigt hårresande detaljer om vissa nämnda i tråden, men det hör inte hit och tar fokus bort från anledningen till denna tråd.
M.a.o vet jag mer om vissas personligheter men i stort sett inget tekniskt om mordet (annat än det som dryftats här).
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in