Det är en tunn linje, som skiljer "Himmel och Helvete" åt!
Mötet i Singapore blev ett historiskt möte, "Handslaget", blev till slut av, och omvärldens puls steg av lycka hos vissa, och gick ner hos andra, tack vare stillandet av oro.
Glädjen över att mötet blev av, är befogad, då hotet om krig och "Förintelse av både städer i USA och Japan samt mer eller mindre, hela befolkningen i Sydkorea" stod på agendan endast några månader tillbaka.
Att Trumps agerande och taktik, är att kreditera för att mötet blev av, råder det konsensus kring.
Jag vill inte "Måla fan på väggen", men höja "Ett varningens finger", likt det finger jag höjde, efter deklarationen och LOI:et = "Brevet med intentioner", som blev produkten av Panmunjom mötet.
Varför? Jo, dokumentet som undertecknades vid Singapore mötet, är till och med "Tunnare" till sitt innehåll och substans, än pappret det är skrivet på, och vi har de facto INGENTING konkret att validera, som ger fog för att "Skåla i lycka", det är alldeles för tidigt, då dokumentet, återigen, inte är något annat än ett LOI.
Mötet i Singapore gav oss ingen annan information, än att man har deklarerat och uppvisat "Gott kamratskap" - "Ömsesidig vilja till fortsatta förhandlingar" samt att Nordkorea står fast vid sin "Vilja" att uppnå en kärnvapenfri Koreahalvö".
Vägen fram till dess, då vi får se ett ratificerat, i detalj specificerat avtal, är lång, mycket lång, och fallgroparna är många och stora, innan vi är framme vid ett avslut och ett "Förseglat" avtal, där alla inblandade parter (inte bara USA-SK och NK) är eniga om "Det finstilta".
PR-vinsten och "Goodwill" intäkten, för Kims del, är uppenbar, men kan inte valideras eller omsättas till någonting av värde, ännu, för Nordkoreas del. Det kan först göras då vi vet att uppsåtet och intentionerna från regimen i norr är alltigenom ärliga och verifierbara.
Jag har -30 talets oroväckande bevis i "Obehagligt minne", för att "Linjen mellan himmel och helvete är tunn", då "Icke aggressions avtalet mellan Tyskland och Polen Ryssland" följdes av en snar invasion och krig.
En i sammanhanget viktig signal, (om än trivial) som Kim hade kunnat sända ut, för att verkligen bli betraktad och bekräftad, som upptagen och "Seriöst jämställd" med internationella samfundet och USA, hade varit om han kommit klädd i kostym och slips, i stället för den traditionella Mao kostymen, förvisso utan "Förfädernas pin" på kavajen, vilket kanske var en "Hint", om "En ny era".
Jag stödjer en fortsatt positiv utveckling, och en återförening mellan Nord och Sydkorea, med ett under handen, fredsavtal och samarbete för utveckling och handelsutbyte med Nordkorea, men, INTE, under några som helst premisser, där den kriminella och totalitära regimen i Nord tillåts bestå!
Senast redigerad av LEMMOR 2018-06-13 kl. 08:25.