2018-06-13, 01:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Elli09
Men det finns en hypotes och det är inte silver men de kan ha förgiftats under lång lång tid och då behövs inte stor dos för att avsluta det hela.Och detta är svårt att finna i kroppen efter död.
Mer säger jag inte och detta kanske hör samman med att kollegorna till O kallar det tragiskt.

Kan detta bli värre?
Hur kom den hypotesen upp?
Tror du det var H som sakte förgiftade barnen? I och med att du fortfarande försvarar O?

För någon månader sedan, orkar inte leta nu, kom upp ett utländsk fall där en flicka blev förgiftat, långsamt (var det Frankrike eller i Spanien?). Detta diskuterades här i tråden. Håranalyser kan visa sånt, tror jag. Jag svarade dig, Elli09, någon gång att nu blir jag mörkrädd, därför att jag precis tänkte på detta. Du svarade glatt, det behövde jag inte att bli. Nu nämnar du själv den hypotesen. Finns det en anledning?

Helt horribelt. Oerhört tragiskt med tanke på barnen.
Citera
2018-06-13, 05:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av A1HORNYLAD
Den teorin är ändå nästan lika gammal som tråden. Att de skulle ha förgiftat flickorna så att de blev trötta och därigenom kunde hållas hemma med skolans goda minne och hjälp, alltså. Det var bland det första jag misstänkte varje fall, men motivet kan man bara spekulera kring. Incestpedofili är mitt starkaste tips, nu liksom tidigare. Skammen som mordmotiv är det enda jag riktigt kan köpa, hur som helst.

Aha, då har jag selektivt minne. Jag såg det som alltför otroligt antar jag. Nu tänker jag att det mycket väl kan ha varit så. Har aldrig trott på incestteorierna heller, men det kan ju stämma det med. 😢
Citera
2018-06-13, 05:25
Medlem
Förstörd av alla deckare jag sett börjar jag fundera över vem som beslutat att familjen skulle kremeras... Hoppas alla upptänkliga prover hann tas innan... (Arbogakvinnan var väl drivande för att hennes man skulle kremeras, men släktingarna motsatte sig. Där blev det gravöppning och man såg att han inte drunknat så som hon uppget.)
Citera
2018-06-13, 06:40
Medlem
harperlees avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LSdalmiak
När jag hörde om detta fallet första gången och sedan läste om det så drogs mina tankar till personer och föräldrar som jag träffat i mitt tidigare yrke. Föräldrar till barn med sjukdomar på olika sätt t ex.

Något som är väldigt vanligt i detta land är att man inte får tillräckligt med hjälp. Tror man det är man naiv. Titta på t ex bara på TV och program som "Sofias änglar" där dom varje vecka är hos någon familj där en tragedi hänt eller något barn har en sjukdom och hjälpen inte finns där. Så ser det ut i samhället tyvärr.

Så många föräldrar som kämpar varje dag för sina barn mot försäkringskassa, kommun mm samtidigt som dom jobbar heltid och försöker det att gå ihop. Alla människor har en gräns innan det brister.

Det försvarar givetvis INTE agerandet i detta fall, men det är lätt att sitta och peka finger och ha åsikter om saker utan att ha en inblick. Det ursäktar absolut inte eller försvarar agerandet i att man dödar sina barn och sedan tar självmord, men det kanske ger någon slags förståelse?

Av den lilla info man fått så känns det spontant som ett sådant fall där föräldrarna är fullt friska osv men att år av kämpande för sina barn mot olika instanser, otaliga sjukhusbesök med fler frågor än svar. Oro, ångest. Dom ser till slut ingen ljusning, kan inte se att deras barn kommer få hjälpen dom behöver, speciellt inte den dagen när föräldrarna går bort (om dom gjort det naturligt) att lämna barnen ensamma där dom antagligen pga sina handikapp aldrig fått ett jobb, träffat sin kärlek och levt drägliga liv.

Dom har uppenbarligen sett den enda utvägen som att få ett slut på istället för att dom gav upp. Väldigt, väldigt sorgligt. Min spekulation, baserat på om det varit ett vansinnesdåd bara och att föräldrarna varit psykisk sjuka eller liknande så hade det kommit fram och funnits i deras historia mm.

Spontant känns det som en fruktansvärd tragedi där två föräldrar totalt gett upp efter en lång kamp. Som, som sagt kan hända alla sen att man tar till sådana drastiska handlingar kan självklart diskuteras, precis som det kan diskuteras hur vårt samhälle ser ut och vilken hjälp och vilket stöd dom som faktiskt behöver det får och vad som händer om dom inte får det.

Vilken hjälp fick de inte? Skolan vred sig ut och in för att tilmötesgå familjen. Moa fick hemundervisning mer eller mindre baserat på att föräldrarna påstod att hon var sjuk.

Det finns hittills inga uppgifter om att familjen inte fått all hjälp som de bad om.
Citera
2018-06-13, 06:49
Medlem
Reviewss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rockkungen
- Googlade Oskar kanske vad som inte -
- kunde synas i en obduktion -
- sen raderade han datorn - 🤭
- men han måste väl som blivande professor-
- veta ytliga saker syns - 🤭

Skuld och skam som bakomliggande drivkrafter. Destruktivitet och utplåning.

Allt är mycket värre än någon har kunnat föreställa sig.

Den ultimata sociala skammen.
Citera
2018-06-13, 07:00
Medlem
Reviewss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flashbackfollower
Har svårt att förstå att Hanna gick med på testamentet, och var glad vid bevittnandet. Tänk om hon trodde det var ett annat dokument som skulle skrivas under, det lär väl varit en del sådant med företag och annat, men att O i sista stund bytte dokumentet till det aktuella testamentet. Om de brukade täcka över dokument (vilket jag aldrig skulle tillåta) så såg ju inte heller hon vad hon skrev under, men kanske litade fullt på maken.
Just övertäckningen är vad som kan ha gjort det enkelt för OH att redigera ett ursprungligt som HB trott sig skriva under. Resterande, två tredjedelar, kan ha utformats exakt likadant i båda testamentena.

Efteråt kan dokumentet ha stoppats ner i ett kuvert och förslutits. Vem av makarna hanterade dokumentet vid kaffebesöket?
Citera
2018-06-13, 07:26
Medlem
Elli och Rockkungen, ni som har viss insyn, skulle ni kunna dementera eller bekräfta om O hittades hängd? Eller vet polisen verkligen inte hur någon i familjen dog? Så tacksam för svar!! I artikeln i expressen igår skrevs det ut specifikt att man inte vet hur och när döttrarna dog och att man väntar på rättskemiska analyser. Inget nämndes om föräldrarna.
Citera
2018-06-13, 07:40
Medlem
”Forensic scientists tested a strand of Asunta’s hair and discovered the presence of lorazepam along the first three centimetres. Since hair grows at about a centimetre a month, they concluded that she had also been ingesting smaller doses of the drug for three months. This matched the stories told by her teachers.”

https://www.theguardian.com/world/2016/feb/02/why-did-two-parents-murder-their-adopted-child-asunta-fong-yang

Det var det här fallet någon tog upp här i tråden tidigare.

Så sådant går att undersöka. Förstår bara inte hur Elli09 nämnar en sådan hypotes. Finns det någon indikation överhuvudtaget att sådant kan vara relevant i det här fallet?
Citera
2018-06-13, 07:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vinbergssnacka
Kan detta bli värre?
Hur kom den hypotesen upp?
Tror du det var H som sakte förgiftade barnen? I och med att du fortfarande försvarar O?

För någon månader sedan, orkar inte leta nu, kom upp ett utländsk fall där en flicka blev förgiftat, långsamt (var det Frankrike eller i Spanien?). Detta diskuterades här i tråden. Håranalyser kan visa sånt, tror jag. Jag svarade dig, Elli09, någon gång att nu blir jag mörkrädd, därför att jag precis tänkte på detta. Du svarade glatt, det behövde jag inte att bli. Nu nämnar du själv den hypotesen. Finns det en anledning?

Helt horribelt. Oerhört tragiskt med tanke på barnen.

En rättsobduktion hade kunnat ge svar på långvarig läkemedelbruk om inte kropparna legat flera dagar. Att de däremot hade läkemedel i blodet är lätt att påvisa. Det skulle kunna vara anledningen till att flickornas kroppar måste ligga några dagar innan de hittades. Att förruttnelseprocessen skulle hinna göra sitt. Räknade O att de skulle upptäckas den 9:e och alltså måste döda flickorna redan den 6:e för att vara säker? Har alltid funderat på varför familjen inte velat dö samtidigt eller tillsammans. Det är en viktig detalj. Ruskigt scenario vad som kan döljas bakom motivet att flickorna måste dö.
Citera
2018-06-13, 07:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GNOMDS
Angående "Trötthets syndrom" som har diskuterats i denna tråd.Såg på SVT en överviktig (riktigt tjock) ung kvinna som dessutom rökte flitigt .Hon beklagade sig att hon inte fick hjälp mot "trötthetssyndromet". Mitt tips är att hon skall gå ner 15 kg och sluta att röka.
Dessa två flickor som tydligen var "trötta" i Bjärredsmorden. Var det också simulanter ?
Expressen har skrivit om ett testamente som föräldrarna fick bevittnat den 3 januari i år (2018). Endast sex dagar innan massmordet i villan. Barnen var inte nämnda i detta testamente.Gissar på att föräldrarna redan hade planerat mordet på sina barn.
Källa : ( " https://www.expressen.se/kvallsposten/krim/skrev-testamente-dagar-senare-var-barnen-doda/ " ).
Också???
Det finns nog tyvärr rökare som har både den ena och andra sjukdomen...
Citera
2018-06-13, 08:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vinbergssnacka
”Forensic scientists tested a strand of Asunta’s hair and discovered the presence of lorazepam along the first three centimetres. Since hair grows at about a centimetre a month, they concluded that she had also been ingesting smaller doses of the drug for three months. This matched the stories told by her teachers.”

https://www.theguardian.com/world/2016/feb/02/why-did-two-parents-murder-their-adopted-child-asunta-fong-yang

Det var det här fallet någon tog upp här i tråden tidigare.

Så sådant går att undersöka. Förstår bara inte hur Elli09 nämnar en sådan hypotes. Finns det någon indikation överhuvudtaget att sådant kan vara relevant i det här fallet?

Tack, minns, mitt gamla inlägg. Ja, det tål att tänka på även i Bjärred.

Det är svårt att detektera i hår men visst går det. Flickan i artikeln kanske fått upprepade hästdoser. ”Despite a limit of quantitation at 1 pg/mg, we were unable to detect a single lorazepam dose in hair, contrarily to most other benzodiazepines that are detectable”. Konklusionen är hämtad från en forensiskt artikel.

Synd i alla fall om nu flickornas kroppar verkligen blev kremerade att man inte i efterhand kan analysera hårprover. Jag gissar att obduktionen gick ut på att bara hitta dödsorsak.
Citera
2018-06-13, 08:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CountMyshkin
En rättsobduktion hade kunnat ge svar på långvarig läkemedelbruk om inte kropparna legat flera dagar. Att de däremot hade läkemedel i blodet är lätt att påvisa. Det skulle kunna vara anledningen till att flickornas kroppar måste ligga några dagar innan de hittades. Att förruttnelseprocessen skulle hinna göra sitt. Räknade O att de skulle upptäckas den 9:e och alltså måste döda flickorna redan den 6:e för att vara säker? Har alltid funderat på varför familjen inte velat dö samtidigt eller tillsammans. Det är en viktig detalj. Ruskigt scenario vad som kan döljas bakom motivet att flickorna måste dö.
Intressant! Alltså försvinner spåren av långvarigt läkemedelsintag om kroppen ligger död några dagar bara? Då kanske man vid obduktionen snabbt genom blodanalyser kunde se vilket preparat som flickorna fått just innan de dog, men att det inte var i dödlig dos. Därav frågetecknen och teori om att de blivit förgiftade en längre tid innan sista dosen gavs.

Det är så knepigt allting. Om nu föräldrarna eller en förälder ville att alla skulle dö - varför begå det "perfekta" brottet och bry sig om allt från testamente till att städa datorer och dölja vad flickorna dött av? Det tycks inte vara av omsorg om barnen i alla fall.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in