2018-06-12, 19:53
Medlem
Andrianmihajas avatar
Vad vet vi om hans tjej ? Hon verkar vara läkare, men var ? Läskigt med läkare som inte ställer upp på demokratiska grundvärderingar. Man vet aldrig vad man får för mediciner av sådana.
Citera
2018-06-12, 20:00
Medlem
0.999...s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av macdres
https://www.nordfront.se/polisen-hittade-automatvapen-och-polisuniformer-vansterextrem-skolkurator-haktad.smr

Han ser ut som en supertönt och inte någon kapabel att begå politiska mord. Jobbet som sockärring säger väl en hel del också. En korkad mulåsna om han inte är väldigt bra på att dölja sin person.
Citera
2018-06-12, 20:07
Medlem
sajebiss avatar
Citat:
Den man som anhölls i måndags misstänkt för grovt vapenbrott och förberedelse till grovt rån efter en stor polisinsats i Taberg har nu släppts. Det rapporterar P4 Jönköping.

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/jonkoping/man-i-40-arsaldern-slappt-efter-polisinsats-i-taberg
Citera
2018-06-12, 20:21
Medlem
Har svårt att tro att polisuniformerna skulle användas till ett rån.
Breivik hade ju polisuniform på sig när han utförde sitt terrordåd.
Citera
2018-06-12, 20:37
Medlem
Troians avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Som-nam-na
Är det ett medlemskap du tänker då?

Om det är så att DB umgås med AFA-pack och kastar sten på polisen, attackerar politiska möten, sprider deras propaganda osv men inte är ”medlem” så ska han inte beskyllas för att vara AFA-pack?

"AFA-pack"? Använder du det som ett skällsord? I så fall har jag inga direkta synpunkter. Det tillhör din språkliga frihet, ungefär på samma sätt någon skulle kunna kalla någon på högersidan som argumenterar för lägre skatter etc. för "moderatsvin". Skällsord snarare än politiska benämningar.

Men om vi istället pratar om AFA som en politisk strömning så är det en annan sak. Du ställer upp ett hypotetiskt exempel. Om vi tänker oss att en person;

1) Kastar sten på polisen
2) Attackerar politiska möten
3) Umgås med personer tillhörande AFA
4) Sprider deras propaganda

Är denne då AFA-anhängare/medlem? Nej, jag tycker inte det. Ett minimum är väl åtminstone att man identifierar sig med AFA.

Om vi diskuterar det konkreta fallet så har det inte framkommit något som tyder på att DB stämmer in på något av de fyra kriterierna ovan. Inte heller att han identifierar sig med AFA.
Citera
2018-06-12, 20:43
Medlem
Troians avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kattenx
Men om man misstänker att vänstern skall ut och panga lite då hade man väl vilat på lagret sett vilka mer som ingår? Istället för att bara gripa två?

Han hade hyrt containern i två år. Polisens resurser är inte oändliga. Att skugga en person dygnet runt tar i storleksordningen tio heltidsanställda. Man kan ju i och för sig strunta i att skugga honom, med risken att han skulle ägna sig åt någon form av allvarlig brottslighet (han kanske hade något annat vapen än det/de i containern, exempelvis).

Sedan kan det ju naturligtvis vara känsligt att inte ingripa mot pågående brott.
Citera
2018-06-12, 20:47
Medlem
Kattenxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Troian
Han hade hyrt containern i två år. Polisens resurser är inte oändliga. Att skugga en person dygnet runt tar i storleksordningen tio heltidsanställda. Man kan ju i och för sig strunta i att skugga honom, med risken att han skulle ägna sig åt någon form av allvarlig brottslighet (han kanske hade något annat vapen än det/de i containern, exempelvis).

Sedan kan det ju naturligtvis vara känsligt att inte ingripa mot pågående brott.

Hade de iallafall inte gjort det ett tag? Misstänker att de gjort en tabbe här..
Citera
2018-06-12, 20:49
Medlem
Separatistens avatar
Citat:
Trodde inte att det var något du tänkte, utan att när du skriver att hans vänner pratar om att ta till utomparlamentariska metoder, så är det någon/några konkreta metoder som omnämns. Eller skriver de bara ”utomparlamentariska” utan att vara mer specifika? Vad tänker du då att de menar?

Mer specifikt tänkte jag på utomparlamentariska metoder där man är beväpnad med skjutvapen.
Citera
2018-06-12, 20:50
Medlem
Citat:
Är denne då AFA-anhängare/medlem? Nej, jag tycker inte det. Ett minimum är väl åtminstone att man identifierar sig med AFA.

Om vi diskuterar det konkreta fallet så har det inte framkommit något som tyder på att DB stämmer in på något av de fyra kriterierna ovan. Inte heller att han identifierar sig med AFA.
Låter som du är genusvetare, förstår jag dig rätt? Det har ju skrivits om att han verkar ha rört sig i/med AFA liknande kretsar och diskussioner på nätet iaf. Vad vet du om vem/vad/vilka någon/något identifierar sig med. Hur ska vi kunna veta.

EDIT: och för att förtydliga så är "genusvetare" egentligen bara ett annat ord för pseudointellektuell.
Senast redigerad av metaus 2018-06-12 kl. 20:55.
Citera
2018-06-12, 20:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MidasII
Har svårt att tro att polisuniformerna skulle användas till ett rån.

Maskeradligan använde på sin tid polisuniformer för att bl.a. lura till sig en polisbil från en bilverkstad och upprätta en falsk trafikkontroll för att råna en värdetransportbil.
https://sv.wikipedia.org/wiki/Maskeradligan
Citera
2018-06-12, 20:59
Medlem
Citat:
"AFA-pack"? Använder du det som ett skällsord? I så fall har jag inga direkta synpunkter. Det tillhör din språkliga frihet, ungefär på samma sätt någon skulle kunna kalla någon på högersidan som argumenterar för lägre skatter etc. för "moderatsvin". Skällsord snarare än politiska benämningar.

Men om vi istället pratar om AFA som en politisk strömning så är det en annan sak. Du ställer upp ett hypotetiskt exempel. Om vi tänker oss att en person;

1) Kastar sten på polisen
2) Attackerar politiska möten
3) Umgås med personer tillhörande AFA
4) Sprider deras propaganda

Kanske var otydlig, om MGM kastar sten tillsammans med AFA, attackerar politiska möten tillsammans med AFA men även umgås med AFA-pack samt sprider deras propaganda.

Jag skulle nog kalla en sådan person för anhängare till AFA utan att nödvändigtvis vara någon etablerad medlem i AFA. Ungefär som Akilov framstår som en anhängare av IS.

Du verkar kräva en djupare relation.. som att betala någon form av medlemsavgift tex? Det är väl det jag undrar vilket jag trodde var uppenbart?

Vilken annan autonom rörelse tror du han figurerar i? Djurens rätt? Är dom stora i Jönköping?

Ödsla inte tid på vad jag kallar människor som figurerar i autonoma rörelser likt AFA eller Antifa, fascister som säger sig bekämpa fascism, mer än om du tvunget måste och inte förväntar dig svar på OT.
Citera
2018-06-12, 20:59
Medlem
Troians avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Separatisten
Mer specifikt tänkte jag på utomparlamentariska metoder där man är beväpnad med skjutvapen.

Okej, så när du skrev:

Citat:
Ursprungligen postat av Separatisten
Ett tips till alla detetiktiver är att leta i den gripnes vänlista på Facebook.
Där finns det fler personer som pratat om att ta till utomparlamentariska metoder för att störta facismen (läs SD).

Så hade du lika gärna kunnat skriva att flera av hans vänner pratar om att ta till skjutvapen mot fascismen? Hade jag trott på dig så hade jag kunnat ge dig att det är en intressant omständighet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in