2018-06-12, 18:15
Medlem
Xeliouss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Troian
Hat tycker jag är att ta i, även om han uttrycker ett starkt ogillande. Ungefär på samma nivå som Ivar Arpi eller för den delen Anders Lindberg.
Hans batiksambo: "Hur vågar Åkesson komma hit till vårt Jönköping??"

Vem är den andre gripna?
"Under måndagsmorgonen slog polisen till mot en fastighet i Jönköping. Mannen är skriven på adressen, har ett förflutet inom den autonoma vänstern och är bekant med den häktade skolanställde mannen. "
Senast redigerad av Xelious 2018-06-12 kl. 18:18.
Citera
2018-06-12, 18:23
Medlem
Troians avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 80231
Eller så kan man tänka sig att den hyrts för att låta vänsterterrorister få ha sina saker däri. Vem blir den nästa Ebba tro?

Så kan det också vara, och det har redan lyfts i tråden. Vi kan alla välja att springa åt samma håll (blir nog en ganska tråkig tråd), eller så låter vi oss också diskurera möjliga alternativa förklaringar.

Förstår inte vad du menade med Ebba.

Citat:
Ursprungligen postat av 80231
Du kan väl inte jämföra Ivar Arpi med Anders Lindberg (hoppsan - det kan du ju -> FI och V ) Lindberg är en hatare och konfliktskapare. Det är inte att ta i att påstå det. Det vet du med.

Mitt syfte var inte att diskutera borgerliga och socialdemokratiska ledarskribenter, och deras ”hat”. Gillar du inte min liknelse med Ivar Arpi så är det inget jag argumenterar emot. Men DB:s uttryckta ogillande av SD och allianspartierna skulle jag inte kalla för hat, precis som jag inte kallar Anders Lindbergs ledartexter för hat (så kan vi kalla Ivar Arpi vad vi vill). Starkt ogillande är inte hat.
Citera
2018-06-12, 18:25
Medlem
Beaver14s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Xelious

Vem är den andre gripna?
"Under måndagsmorgonen slog polisen till mot en fastighet i Jönköping. Mannen är skriven på adressen, har ett förflutet inom den autonoma vänstern och är bekant med den häktade skolanställde mannen. "

Undrar jag också. Men om det finns fog för anhållandet måste väl häktningsbegäran lämnas in imorgon va? Är det inte 48 timmar?
Citera
2018-06-12, 18:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Beaver14
Undrar jag också. Men om det finns fog för anhållandet måste väl häktningsbegäran lämnas in imorgon va? Är det inte 48 timmar?
Gripen = Frihetsberövad max 6 timmar. Beslut kan fattas av polisman.
Anhållen = Ett beslut om att anhålla någon fattas av åklagare. Senast klockan 12 tredje dagen efter ett beslut om anhållande måste åklagaren göra häktningsframställan till domstol eller personen måste släppas fri.
Häktning = Fattas av domstol, normalt sett fjorton dagar i taget. Är man väl häktad så brukar det vara närapå omöjligt att bli frisläppt innan rättegång när det gäller grövre brott. Över 95% av alla häktningsframställningar går genom.

Så nej, det är inte 48 timmar. Det är senast kl 12 den tredje dagen av frihetsberövandet. I praktiken medges alltså åklagaren att ha någon anhållen i 72 timmar, dvs tre dagar. Mindre naturligtvis ju senare på dagen personen blir anhållen.

Märk väl att de sex timmarna som gripen inte räknas in i anhållandet varför det egentligen ofta är 6+72 timmar som gäller.
Senast redigerad av DoktorPest 2018-06-12 kl. 18:52.
Citera
2018-06-12, 18:49
Medlem
Kattenxs avatar
Är inte detta en ganska märklig historia? Varför slår polisen till direkt mot ett sådant här lager? Varför inte invänta om fler är inblandade? Varför har de bara häktat två? Vad är tjuvarnas roll i det hela?
Citera
2018-06-12, 18:53
Medlem
macdress avatar
Citat:
Ursprungligen postat av viking39
Någon borde känna igen honom
https://www.nyatider.nu/vansterextremister-kopplas-till-automatvapenfynd/

https://www.nordfront.se/polisen-hittade-automatvapen-och-polisuniformer-vansterextrem-skolkurator-haktad.smr
Citera
2018-06-12, 19:11
Medlem
HejaFinlands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kattenx
Är inte detta en ganska märklig historia? Varför slår polisen till direkt mot ett sådant här lager? Varför inte invänta om fler är inblandade? Varför har de bara häktat två? Vad är tjuvarnas roll i det hela?
Tjuvarna rapporterade det till polisen
Citera
2018-06-12, 19:23
Medlem
Kattenxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HejaFinland
Tjuvarna rapporterade det till polisen

Men om man misstänker att vänstern skall ut och panga lite då hade man väl vilat på lagret sett vilka mer som ingår? Istället för att bara gripa två?
Citera
Medlem
Problemet med dessa vänstermänniskor är deras manipulativa sida, omöjligt att vet vart man har dem när det gäller eftersom de alltid klarar sig. Har träffat AFA-folk som har varit hur trevliga och intresserade av ens politik som helst men sedan har de landat på något klipp youtube där de spårat ur på någon totalt eller att man läser om deras fängelsedomar i tidningen.

Extremhögern är mycket enklare att ringa in, tar ofta på sig saker och skräder inte med orden. Det verkar som en del tvekar inför om personen verkligen är AFA men min uppfattning är att snällheten verkligen bedrar. Sen ser väl autonoma vänsterns hieraki lite annorlunda ut där alla inte gör allt och man tar sig fram genom vänskapsband och institutioner. Jag upplever att många inom autonoma vänstern som inte direkt brukar det värsta våldet har svårt att se sig själva som medskyldiga till brott överlag.

Om någon frågar mig om jag kan ta ansvar för en container för "sakens skull" oavsett vad den saken än må vara och oavsett om jag får reda på exakt vad som ingår så säger jag pliktmässigt nej. Det är inte säkert att han är i toppen av vad detta nu skulle användas till men duktig medlöpare, absolut möjligt och tyvärr så tar vi alldeles för mycket hänsyn till goda intentioner i det här landets domstolar.

Frågan kvarstår vart "resten" är någonstans, tror inte att han och någon till fixat detta på egen hand.
Citera
Medlem
Frågan är ju även vad vapnen kommer ifrån. Att samla på sig militära vapen är inget en skolkurator gör bara sådär.

Jag ska nu fabulera lite fritt och det finns inget som pekar mot det jag säger mer än just mina egna idéer.

Vilken grupp står extremvänstern i Sverige nära och skulle kunna förse dessa med vapen? Min tanke går direkt till PKK/YPG och liknande grupper i Kurdistan som är uttalat vänster.

Det är väl ganska accepterat att dessa grupper till viss del bekostar sin kamp genom kriminalitet t.ex. narkotikasmuggling. Kanske är detta en gömma åt någon av dessa grupper som tycker att en ostraffad svensk 40-årig kurator är perfekt täckmantel för att gömma grejer. Samtidigt som kuratorn mer än gärna gör detta då det hjälper hans "kamrater" i Kurdistan. Kanske kan det även vara så att det är dessa grupper som planerar någon form av rån. Pengarna är alltså inte tänkta att gå till någon kamp i Sverige utan skall skickas vidare ner till Kurdistan. Eller så finns det inga rånplaner alls utan det handlar bara om att toola upp sig i kampen mot andra kriminella. Kanske skall uniformerna användas om man planerar att ta någon av sina kriminella rivaler av daga?

Kanske är det politiskt och turkiska mål i Sverige planeras angripas?

Finns just nu inget som pekar åt detta hållet. Men jag tror att vi så småningom kommer finna någon koppling till Kurdistan, om inte annat att det är grupper därifrån som försett dom med vapen.
Citera
2018-06-12, 19:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Troian
Jag ifrågasatte att DB är med i AFA. Det kan vara så, men det är i alla fall inte påvisat.

Autonom vänster behöver inte vara AFA, och ”kopplingar” behöver inte innebära ”är med i”.

Är det ett medlemskap du tänker då?

Om det är så att DB umgås med AFA-pack och kastar sten på polisen, attackerar politiska möten, sprider deras propaganda osv men inte är ”medlem” så ska han inte beskyllas för att vara AFA-pack?

Visst att det kan handla om en annan terrororganisation men just AFA är väl rätt så etablerade i Jönköping?
Citera
2018-06-12, 19:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MrStreamer
Med det kan vi nog inte vara säkra på....
Kan ju vara ett "kamouflage" från polisen som kanske under en tid bedrivit spaningsarbete mot personer eller grupper de har kännedom om och under uppsikt. Något som de inte vill gå ut med av skäl som säkert är legitima.

Du menar att man ville titta i containern, men inte skulle kunna få tillstånd för husrannsakan? Det torde de väl ha kunnat lösa utan att de båda containeröppnarna hade behövt ge sig till känna. Det hade ju räckt att containern liksom råkat bli öppnad så hade man (polis eller privat bevakningsföretag) haft skäl att undersöka varför den var det och hoppsan hittat en massa mystiska olagliga prylar, efter att brytgubbarna lämnat scenen.

Å andra sidan så hade ju inbrottsjuvarna, om de nu verkligen är bara "vanliga hederliga tjuvar", kunnat tipsa polisen anonymt på något sätt också. Är det ett par A-lagare som inte bryr sig ett skit om de döms för något?

Märklig historia hur som helst.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in